طرز تهیه حلوا با کدو تنبل یا کدو حلوایی مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوا با کدو تنبل یا کدو حلوایی مرحله به مرحله


15 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا کدو تنبل یا کدو حلوایی

حلوا کدو حلوایی یک دسر خوشمزه با کدو حلوایی است که بسیار راحت و بی دردسر درست می شود و می توانید از آن به عنوان یک دسر خوشمره یا یک افطاری مقوی، ساده و خوشمزه در ماه رمضان بپزید و سرو کنید. در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه حلوا با کدو تنبل و فوت و فن های آن را به صورت آسان و مرحله به مرحله به شما یاد بدهیم.

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوا با کدو تنبل

 

فوت و فن های طرز تهیه حلوا با کدو تنبل

 

نکاتی درباره آماده کردن کدو تنبل ها

 

  • پوست کدو حلوایی کمی سفت است. می توانید بعد از این که کدو تنبل ها را آبپز کردید، مغز کدو را از پوست جدا کنید. ولی طوری گوشت کدو را جدا کنید که ریشه های آن خارج شود.

 

  • بهتر است کدوها را بخارپز کنید. اگر کدوها را آبپز کنید، کمی طعم آب به خودشان می گیرند.

 

  • برای بخارپز کردن کدوها، آن ها را بعد از شستن، خرد کنید و در یک آبکش بریزید. یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب آن بجوشد و بخار کند. آبکش را داخل قابلمه قرار دهید به طوری که روی سطح بخار قرار گرفته باشد. در قابلمه را روی آن بگذارید.

 

  • کدو حلوایی را می توانید بعد از پخت و نرم شدن، رنده کنید ولی بهتر است ابتدا آن را با آب یا شیر بپزید و سپس آن را پوره کنید.

 

 

نکاتی درباره آرد و مواد دیگر در طرز تهیه حلوا کدو تنبل

 

  • در طرز تهیه حلوا کدو تنبل، از آرد برنج، آرد سفید یا آرد قنادی استفاده کنید چون آرد گندم، باعث می شود حلوای کدوی شما کدر شود.

 

  • آردی را که در طرز تهیه حلوا کدو تنبل به کار می برید، خیلی تفت ندهید. همان اندازه که خامی آن گرفته شود کافی است. اگر آرد تیره شود، حلوایتان خوشرنگی و شفافیت خود را از دست خواهد داد.

 

  • استفاده از پودر یا عرق هل، گلاب، زعفران و دارچین باعث ایجاد طعم بهتر حلوا خواهد شد و عطر بسیار خوبی به آن خواهد داد.

 

  • به جای شکر می توانید از شیره انگور یا شیره خرما هم استفاده کنید.

 

  • می توانید به جای پودر دارچین و عرق هل، چوب دارچین و دانه هل را به کدو تنبل های در حال پخت اضافه کنید تا طعم و عطرشان خارج شود. بعد از پخت و قبل از پوره کردن کدوها، چوب و دانه را خارج کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی و رستورانی با گوشت

 

 

طرز تهیه و فوت و فن های حلوای مجلسی

 

 

نکاتی درباره تزیین و سرو حلوای کدو حلوایی

 

نکاتی درباره تزیین و سرو حلوای کدو حلوایی

 

  • برای فرم دادن به حلوای کدو تنبل می توانید با استفاده از قالب و ماسوره، آن را شکل دهید یا حلوا را در یک ظرف بریزید و روی آن را به شکل دلخواه طرح بزنید.

 

  • در صورت تمایل از خلال بادام، خلال پسته، برگ گل محمدی خشک شده، پودر نارگیل و مربای کدو حلوایی برای تزیین حلوای کدو استفاده کنید.

 

  • حلوای کدو تنبل را می توانید به مدت ۲۴ ساعت خارج یخچال و در دمای محیط قرار دهید ولی برای نگهداری مدت زمان بیشتر، آن را در ظرف در بسته و یخچال بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کیک اسفنجی کدو حلوایی «

 

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل با آرد قنادی

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل با آرد قنادی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

 

کدو تنبل: ۱ کیلو گرم

آرد قنادی: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن مایع: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری

پودر نارگیل: به میزان دلخواه (برای تزیین)

 

 

طرز تهیه

 

حلوا کدو حلوایی

 

مرحله اول؛ مواد حلوا را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا کدو تنبل، کدو حلوایی ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. آن ها در قطعات متوسط خرد کنید.

آرد را دو مرتبه از الک ریز بگذرانید تا ناخالصی هایش گرفته و سبک تر شود.

 

 

مرحله دوم؛ کدو حلوایی ها را بپزید (یا بخارپز کنید)

 

کدو حلوایی ها را در یک قابلمه ریخته و روی آن ها را آب بریزید،، در حدی که سطح آن را بپوشاند. بهتر است آبی که استفاده می کنید، در دمای جوش باشد. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید تا کدو حلوایی ها به خوبی نرم شوند.

 

 

مرحله سوم؛ کدو تنبل ها را پوره کنید

 

بعد از این که کدو تنبل ها پختند، آن ها را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و پوره کنید. برای له کردن، از گوشت کوب هم می توانید استفاده کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ شربت حلوا کدو تنبل را درست کنید

 

در یک قابلمه کوچک یا شیرجوش، گلاب را با شکر مخلوط کنید و به هم بزنید. ظرف را روی شعله متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا دانه های شکر کاملا حل شوند. زعفران، دارچین و هل را در این مرحله از طرز تهیه حلوا کدو تنبل اضافه کنید. وقتی دانه های شکر کاملا حل شدند، حرارت را قطع کنید. نیازی به جوشیدن گلاب نیست.

 

 

مرحله پنجم؛ آرد را کمی تفت دهید

 

در یک تابه، آرد الک شده را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی خامی آرد گرفته شد و تا قبل از این که رنگ آرد قهوه ای شود، کره و روغن را به آن اضافه کنید. مدام آرد را به هم بزنید و تفت دهید تا گلوله نشود و در نهایت مخلوط منسجمی به دست بیاید.

حتما بخوانید  17 روش خانگی و قطعی درمان عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی

 

 

مرحله هفتم؛ کدو حلوایی پوره شده و شربت را اضافه کنید

 

حلوای کدو حلوایی خوشمزه

 

پوره کدو حلوایی را به تدریج و در چند مرحله به تابه آرد و روغن اضافه کنید و هر بار به هم بزنید. سپس شربت حلوا را به مواد اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. در ضمن می توانید به جای روغن، از کره استفاده کنید.

 

 

مرحله هشتم؛ سرو کردن حلوا

 

حلوا را در حالی که روی حرارت ملایم قرار دارد، به هم بزنید و تابه را به شکل گهواره ای، به چپ و راست تکان دهید. وقتی حلوا به غلظت کافی رسید، حرارت را خاموش کنید. حلوا را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با پشت قاشق کاملا صاف کنید. روی حلوا را طرح دلخواهتان بزنید. (ابتدا قاشق را با کمی روغن مایع چرب کنید)

 

حلوای کدوتنبل را در صورت تمایل می توانید داخل قالب سیلیکونی کاپ کیک بریزید و حدود ۱ یا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از این که حلوا خودش را گرفت، قالب را در ظرف مناسب برگردانید و روی آن را با خلال بادام و پسته، تزیین و سرو کنید.

 

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل با شیر

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل با شیر

 

  • در طرز تهیه حلوا کدو تنبل با شیر، همه مواد را به همان نسبت بالا استفاده کنید ولی در این روش، به جای این که از آب برای آبپز کردم کدو ها استفاده کنید، کدوها را باید در شیر بپزید.

 

  • مقدار شیر باید در حدی باشد که روی کدوها را کاملا بپوشاند. بعد از پختن و نرم شدن کدوها با شیر، آن ها در غذاساز یا مخلوط کن پوره کنید.

 

  • بقیه موارد را مانند طرز تهیه حلوا کدو تنبل با آب انجام دهید. در ضمن فرامموش نکنید که میزان شکر را هم بنا به طبع خود می توانید کم یا زیاد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شیرینی کاکا با کدو حلوایی «

 

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل بدون آرد

 

در طرز تهیه حلوا کدو تنبل بدون آرد، برای انسجام حلوا به جای آرد از نشاسته استفاده می شود. البته اندازه نشاسته ای هم که به کار می برید باید به اندازه همان آرد باشد.

 

طرز تهیه حلوا کدو تنبل بدون آرد

 

مرحله اول؛ کدو تنبل را با شیر بپزید و پوره کنید

 

در این روش، کدو حلوایی را بعد از پختن با شیر یا آب، پوره کنید. نشاسته را با گلاب خیس کنید، در حدی که نشاسته کاملا حل شود. زعفران و هل را به گلاب اضافه کنید. شربت حلوا را به تدریج و طی چند مرحله به کدو تنبل های پوره شده اضافه کنید. هر بار که شربت را اضافه می کنید، مواد را به هم بزنید تا گلوله نشوند.

 

 

مرحله دوم؛ حلوا را فرم داده و سرو کنید

 

کف و دیواره یک قالب یا ظرف کم عمق را چرب کنید و مواد حلوای کدو حلوایی را در آن بریزید. حدود ۲ ساعت قالب را در یخچال بگذارید. حلوای کدو را با چاقو برش دهید. این حلوا به خاطر به کار نرفتن آرد در آن، شفاف تر از انواع دیگر حلواهای کدو تنبل خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه حلوا مسقطی لاری«

 

کالابرگ الکترونیک