۱۰ حرکت یوگا برای بهبود و درمان کم کاری تیروئید

۱۰ حرکت یوگا برای بهبود و درمان کم کاری تیروئید


19 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
یوگا برای درمان تیروئید

یوگا یک ورزش فوق العاده مؤثر برای افزایش سلامت بدن و کنترل استرس و اضطراب است که گفته می شود در درمان مشکلات مربوط به تیروئید نیز اثرات قابل توجهی دارد. در سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با ۱۰ نمونه از بهترین حرکات یوگا برای درمان تیروئید آشنا شوید.

 

تیروئید یک غده کوچک در گلوی ما است که مسئول ترشح هورمونی به همین نام است. این هورمون به طور مستقیم بر متابولیسم، دمای بدن و رشد فرد تأثیر می گذارد. فردی که در تیروئید خود مشکل داشته باشد، معمولاً هم از جهت سلامت جسم و هم سلامت روحی تحت تأثیر قرار می گیرد. اما حرکات یوگا برای تیروئید می تواند به او کمک کند تا احساس بهتری را تجربه کند.

 

 

تأثیر یوگا برای درمان تیروئید

 

تأثیر یوگا برای درمان تیروئید

 

یوگا فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ورزش می تواند انرژی شما را متعادل کند. انعطاف پذیری را افزایش دهد و روی میزان استرس و اضطراب شما تأثیر بگذارد. درواقع یوگا یکی از مفید ترین ورزش ها برای کاهش سطح استرس در فرد است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که یوگا علائم استرس را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و موجب می شود فرد احساس بهتری را تجربه کند. اغلب افرادی که با مشکلات تیروئید دست و پنجه نرم می کنند، استرس زیادی دارند. از همین رو یوگا می‌تواند به آن ها کمک کند تا به این استرس غلبه کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ حرکت یوگا برای درمان افسردگی و اضطراب «

 

 

از طرف دیگر حرکات یوگا برای بهبود عملکرد تیروئید و درمان کم کاری تیروئید نیز بسیار مؤثر عمل می کند. به طور کلی مشکلات مربوط به تیروئید معمولاً به دو صورت پُرکاری و کم کاری بروز می کنند. پرکاری تیروئید به بیماری گفته می شود که غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند. در کم کاری تیروئید نیز مقدار هورمون تیروئید بسیار کمی تولید می کند که این موضوع می‌تواند به تیروئید آسیب بزند. کم کاری تیروئید موجب بروز استرس و اضطراب می شود. از همین رو انجام حرکات یوگا می تواند این استرس را کنترل کند. اما حرکات کششی یوگا در فعال کردن و افزایش گردش خون در کم کاری تیروئید نیز بسیار مؤثر است.

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ روی تأثیر یوگا برای درمان تیروئید انجام شد نشان داد که یوگا می‌تواند موجب بهبود عملکرد تیروئید شود. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که دنبال کردن حرکات یوگا برای مدت شش ماه می تواند به بهبود سطح کلسترول و سطح هورمون تحریک کننده تیروئید کمک زیادی کند و وضعیت کم کاری تیروئید در زنان را بهبود بخشد.

 

 

بهترین حرکات یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

 

بهترین حرکات یوگا برای تیروئید

 

انجام دادن برخی حرکات یوگا برای تیروئید بسیار مفید است. این ورزش می تواند گردش خون و جریان انرژی را در اطراف تیروئید، بهبود ببخشد. برای انجام این حرکات سعی کنید حتماً آن ها را با ملایمت و به آرامی انجام دهید. در صورتی که انجام دادن یک حرکت برایتان سخت است آن را به روش ساده تر و با استفاده از کمکی انجام دهید. توجه داشته باشید که لازم نیست همه حرکات یوگا برای تیروئید در یک جلسه انجام شود. تنها انجام دادن ۱ یا ۲ حرکت در طول روز کافی است.

 

 

ایستادن روی شانه (Supported shoulderstand) بهترین ورزش مناسب کم کاری تیروئید

 

ایستادن روی شانه (Supported shoulderstand)، بهترین ورزش مناسب کم کاری تیروئید

 

ایستادن روی شانه یکی از بهترین حرکات یوگا برای درمان تیروئید است. در این حرکت که در واقع یک وارونگی است، جریان خون غدد تیروئید تحریک می شود. این موضوع موجب بهبود عملکرد و کارایی تیروئید می شود. توجه داشته باشید که در این حرکت چانه شما باید به قفسه سینه فرو برود. این حرکت در درمان کم کاری تیروئید و فعال کردن غدد تیروئید بسیار مؤثر است.

 

برای این که این حرکت یوگا برای درمان کم کاری تیروئید را راحت تر انجام دهید، می توانید یک حوله یا پتو زیر شانه های خود قرار دهید. سپس شانه را در کنار لبه پتو قرار دهید و سرتان را روی تشک یوگا بگذارید. برای نگه داشتن کمر در این وضعیت از دستان خود زیر کمر کمک بگیرید. از آن جایی که انجام این حرکت یک مقدار سخت است، بهتر است حتماً آن را زیر نظر مربی انجام دهید. به محض اینکه بعد از انجام حرکت ایستادن روی شانه در ناحیه گردن احساس ناراحتی کردید، آن را متوقف کنید. این حرکت بیشتر به کسانی توصیه می شود که سابقه انجام حرکات کششی و یوگا را دارند و بدن آن ها آماده است.

 

 

حرکت گاو آهن (Plow pose) بهتری حرکت یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

 

حرکت گاو آهن (Plow pose) بهتری حرکت یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

 

حرکت گاو آهن یکی دیگر از حرکات مفید یوگا برای درمان کم کاری تیروئید که درست مثل حرکت ایستادن روی شانه جریان خون و انرژی را در ناحیه تیروئید زیاد می کند. انجام این حرکت کمی راحت تر از حرکت ایستادن روی شانه است. برای این کار باید به پشت دراز بکشید. دستان خود را در قسمت زیر کمر قرار دهید. در هر دمی که انجام می دهید، پاها را تا ۹۰ درجه بلند کنید. سپس نفس خود را بیرون دهید و پاها را روی سر خود قرار دهید.

با کمک دستان خود مراقب کمرتان باشید و حرکات را کنترل کنید. برای این حرکت بهتر است نوک انگشتان شما با زمین بالای سرتان تماس داشته باشد. در صورتی که پاهایتان به زمین نمی رسد، از یک بالش کمک بگیرید. این حرکت در درمان کم کاری تیروئید نقش به سزایی دارد و موجب افزایش جریان خون در تیروئید می شود.

 

 

حرکت ماهی (Fish pose)، حرکت مؤثر یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

 

حرکت ماهی (Fish pose)، حرکت مؤثر یوگا برای درمان تیروئید

 

حرکت ماهی یکی دیگر از حرکات مفید یوگا برای درمان کم کاری تیروئید است. برای انجام این حرکات یوگا برای تیروئید باید ابتدا بنشینید. سپس به حالت دراز کشیدن دربیایید. دستان خود را طوری در کنارتان قرار دهید که از آرنج تا کف دستان روی زمین در قسمت بالای باسن در دو طرف قرار بگیرد. حال سعی کنید سر و نیم تنه بالای بدن را به سمت عقب و پایین متمایل کنید، طوری که کمر روی زمین قرار نگیرد.

برای انجام این حرکت دستان و باسن شما باید ثابت باشند و تنها لازم است که با بالا نگه داشتن کمر، شانه و سرتان را به سمت زمین متمایل کنید. در صورتی که بدن آماده ای دارید، حرکت را همانند عکس انجام دهید و سرتان را به زمین برسانید. اما در صورتی که دوست دارید این حرکت را به شیوه راحت تری انجام دهید، می توانید آرنج را در زاویه ۹۰۲ درجه نگه دارید. سپس سرتان را تنها کمی به سمت عقب متمایل کنید.

 

 

بیشتر بدانید » آموزش ۵ حرکت یوگا برای تازه کارها «

 

 

حرکت تکیه پا به دیوار (Legs up the wall pose) بهترین حرکات یوگا برای درمان تیروئید

 

حرکت تکیه پا به دیوار (Legs up the wall pose)، بهترین حرکات یوگا برای تیروئید

 

حرکت تکیه پا به دیوار، همانند سایر حرکات نیست و فشاری به گردن شما وارد نمی کند. انجام دادن این حرکت معمولاً ساده است و برای هر فردی مناسب می باشد. این حرکت به شما کمک می کند تا تعادل خود را حفظ کنید. برای انجام این حرکت باید در مقابل دیوار بنشینید. سپس همانطور که به حالت دراز کشیدن در می آیید، پاهای خود را به صورت زاویه ۹۰ درجه در راستای دیوار قرار دهد. باسن شما باید به دیوار بچسبد و یا تنها چند سانتی متر با آن فاصله داشته باشد. به منظور انجام این حرکات یوگا برای تیروئید می توانید دستان خود را به هر صورتی که راحت هستید، قرار دهید.

 

 

حرکت گربه-گاو (Cat-cow pose) یک ورزش مناسب کم کاری تیروئید

 

حرکت گربه-گاو (Cat-cow pose) یک ورزش مناسب کم کاری تیروئید

 

یوگا ورزش مناسب کم کاری تیروئید است که اگر حرکات مناسبی را انتخاب کنید و به طور مداوم آن را دنبال کنید، تأثیر فوق العاده ای در تحریک غده تیروئید دارد. حرکت گربه-گاو یکی دیگر از حرکات محرک تیروئید است که با کشیدن چانه به قفسه سینه، جریان خون را در تیروئید زیاد می کند. برای انجام این حرکت باید چهار دست و پا قرار بگیرید. طوری که مچ دستان و زانوی شما روی زمین قرار بگیرد. حال سعی کنید قفسه سینه و کمرتان را به سمت بالا بکشید. بعد از چند ثانیه دوباره به مرکز برگردید. حال بدن را بدون تکان دادن دست و زانوها به سمت پایین بکشید. این حرکت را چند بار رو به بالا و پایین تکرار کنید.

زمانی که بدن را رو به بالا سوق می دهید، گردن و سر شما باید رو به پایین باشد. برای انجام حرکت رو به پایین، سر و گردن را رو به بالا قرار دهید.

 

 

بهترین حرکات یوگا برای کاهش وزن و لاغری

 

 

حرکت قایق (Boat pose) یک درمان مفید برای کم کاری تیروئید است

 

حرکت قایق (Boat pose)، درمان کم کاری تیروئید

 

یکی دیگر از حرکات مؤثر بر درمان کم کاری تیروئید، حرکت قایق است. برای این کار باید روی زمین بنشینید و پاها را در مقابل خود قرار دهید. حالا به آرامی بالاتنه را کمی به عقب متمایل کنید و در حالی که ستون فقراتتان کاملاً صاف است، پاها را به سمت بالا حرکت دهید. در این حرکت باید در دنبالچه تان تعادل برقرار کنید. در صورتی که نمی توانید زانوها را صاف نگه دارید، می توانید پاها را کمی به حالت خم قرار دهید. برای حفظ تعادل دستانتان را به صورت تقریباً ۹۰ درجه در مقابلتان بگیرید. سپس پاها را در مقابل بکشید و جمع کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. می توانید در انجام این حرکت کمی چانه را به سمت قفسه سینه متمایل کنید.

 

 

حرکت شتر (Camel pose)، بهترین حرکت یوگا برای درمان تیروئید

 

حرکت شتر (Camel pose)، بهترین حرکت یوگا برای درمان تیروئید

 

در حرکت شتر کشیدگی گردن موجب می شود تا غدد تیروئید تحریک شوند و گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کند. برای انجام این حرکت شما می توانید آن را به دو روش انجام دهید. در روش اول که روش اصلی این حرکت است باشد مطابق با عکس روی زانو قرار بگیرید. سپس بدن را به پشت متمایل کنید. کف دستانتان را روی کف پاها قرار دهید و برای چند ثانیه در این وضعیت بمانید. انجام این حرکت برای همه افراد امکان پذیر نیست. بنابراین روش ساده تری هم برای این کار وجود دارد.

برای انجام این حرکت به روش ساده باید روی زانو بایستید. سپس دستانتان را در قسمت پشت و بالای باسن قرار دهید. حال بدن را از کمر به سمت پشت متمایل کنید. باسن و کمر شما در این وضعیت باید کمی به سمت جلو متمایل شود. لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید. بعد از ۲ ثانیه به حالت عادی برگردید. این حرکت را برای چند بار تکرار کنید.

 

 

بهترین رژیم غذایی برای درمان کم کاری تیروئید

 

 

حرکت کبرا (Cobra pose)، موثر بر بهبود عملکرد تیروئید

 

حرکت کبرا (Cobra pose)، موثر بر بهبود عملکرد تیروئید

 

حرکت کبری یکی دیگر از حرکات مؤثر بر بهبود عملکرد تیروئید است که اثر مطلوبی بر رفع این مشکل دارد. برای انجام این حرکت باید روی شکم دراز بکشید. سپس کف دستان را درست در راستای شانه روی زمین قرار دهید. حالا نیم تنه بالای بدنتان را به سمت بالا بکشید. طوری که تنه پاها به صورت کشیده روی زمین قرار بگیرد و از ناحیه باسن، کمر و نیم تنه بالایی از زمین فاصله بگیرید. در صورتی که می توانید سرتان را کمی به سمت بالا و عقب متمایل کنید. انجام این حرکت برای افراد عادی کمی سخت است. بنابراین اگر بدن آماده ای ندارید بهتر است آن را به گونه متفاوتی انجام دهید.

برای این کار همانطور که به شکم دراز کشیده اید. کف دستان را در دو طرف و در مجاورت سینه قرار دهید. حالا سعی کنید سینه و شانه هایتان را به سمت بالا بکشید. در این حرکت دیگر لازم نیز باسن را از زمین دور کنید. تنها حرکت شانه و سینه به سمت بالا کافی است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی درمان سندرم کوشینگ «

 

 

حرکت پل (Upward bow (wheel) pose) تحریک کننده غده تیروئید

 

حرکت پل (Upward bow (wheel) pose)، تحریک کننده غده تیروئید

 

انجام دادن حرکت پل یا حرکت چرخ موجب ایجاد جریان انرژی در بدن و منطقه تیروئید می شود. این حرکت یک ورزش مناسب کم کاری تیروئید محسوب می شود. برای انجام این حرکت باید به پشت دراز بکشید. سپس زانوها را خم کنید. حالا کف دستتان را از بالای سر طوری روی زمین قرار دهید که آرنج شما روی به بالا باشد. انگشت دست شما باید به سمت شانه هایتان باشد. پاها و دستانتان را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید. حال سعی کنید بدنتان را به سمت بالا بکشید. برای این کار باید باسنتان را به سمت بالا حرکت دهید و دوباره به حالت قبل برگردید. این حرکت را چند بار تکرار کنید. اجازه دهید سرتان به سمت عقب متمایل شود. اگر در انجام این حرکت مشکل دارید و یا احساس درد می کنید، آن را انجام ندهید.

 

 

حرکت جسد (Corpse pose) کنترل استرس و اضطراب

 

حرکت جسد (Corpse pose)، کنترل استرس و اضطراب

 

شاید در نگاه اول فکر کنید که این حرکت تنها دراز کشیدن معمولی است و انجام دادن آن بسیار ساده است. اما انجام این حرکت مستلزم رعایت کردن نکات زیادی است. برای شروع به پشت دراز بکشید. پاهایتان را به اندازه عرض باسن باز کنید. سپس پاها را از مچ به دو طرف سوق دهید. طوری که پنجه های پای راست به سمت راست و پنجه های پای چپ به سمت چپ متمایل شود. حال دستانتان را طوری در دو طرف خود و روی زمین قرار دهید که بازوها از بدن دور شود. کف دستان شما باید رو به بالا باشد.

 

سر، گردن و ستون فقرات شما باید در یک خط مستقیم قرار بگیرند. حالا بدن را کاملاً شل کنید و  چشمانتان را ببندید. هر گونه استرس و تنش را از خودتان دور کنید. سعی کنید به آرامی نفس بکشید. در صورتی که کمردرد دارید، می توانید این حرکت را با زانوی خم نیز انجام دهید یا برای پشتیبانی از زانو یک بالش زیر زانو قرار دهید. برای انجام این حرکت باید تمرکز کنید و تنش و اضطراب را از خود دور کنید. به نفس کشیدن خود توجه کنید. بهتر است این تمرین را برای ۲۵ دقیقه انجام دهید. ممکن است در ابتدا تمرکز کردن برایتان سخت باشد، اما با تمرین می توانید به آرامشی که باید دست پیدا کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

یوگا فواید زیادی برای سلامت و بهبود وضعیت بدن دارد. گنجاندن تنها چند حرکت یوگا به برنامه روزانه شما می تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک زیادی کند. سعی کنید هر روز حداقل یک حرکت یوگا را انجام دهید. برای اینکه آرامش بیشتری را تجربه کنید مراقبه کردن را یاد بگیرید و با استرسی که در اثر مشکلات تیروئید تجربه می کنید، مقابله کنید.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک