بهترین فیلم های اکشن و مهیج ۲۰۲۰ که حتما باید ببینید

بهترین فیلم های اکشن و مهیج ۲۰۲۰ که حتما باید ببینید


19 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم های اکشن ۲۰۲۰

سال ۲۰۲۰ به دلیل وضعیت اسفبار اکران و همچنین تعلیق ساخت فیلم ها به دلیل بحران کرونا، سال خوبی برای سینما به خصوص سینمای اکشن نبود. ولی در این سال نیز شاهد فیلم های اکشن بسیار خوبی بودیم. با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ بخوانید.

 

سال ۲۰۲۰ سالی بدون فیلم های پرفروش بود. با این وجود، همچنان فیلم های اکشن خوبی تولید شدند تا دست دوستداران فیلم های اکشن خالی نباشد. در این سال ناخوشایند برای تمام مردم جهان، اکران بسیاری از فیلم های پرخرج به تعویق افتاد. برخی از این فیلم ها بعدا در سال ۲۰۲۱ اکران شدند و برخی نیز ممکن است بعدا و حتی سال بعد اکران شوند. برخی فیلم ها نیز اکران های محدودی داشتند و بسیاری از فیلم های کم بودجه نیز به دلیل رکود اقتصادی اصلا ساخته نشدند.

 

رکود اقتصادی و مشکلات دوران کرونا ظاهرا تمام ژانرهای سینمایی را تحت تاثیر قرار نداده است. چرا که در سال ۲۰۲۰ نیز شاهد اکران فیلم های ترسناک بسیار موفقی بودیم. ولی با توجه به مختصات فیلم های اکشن که نیاز به پیش تولیدهای عظیم دارند، تاثیر بحران کرونا در ژانر اکشن واقعا ملموس بود. اغراق نکرده ایم اگر بگوییم برخی از فیلم هایی این فهرست در یک سال عادی اصلا نمی توانستند چنین جایگاهی در بین «برترین فیلم های اکشن سال» به دست بیاورند. برخی نیز در بهترین حالت در بین عناوین افتخاری سال قرار می گرفتند. ولی در همین حال، بودند فیلم های اکشن بسیار خوش ساخت و جذابی که در هر سالی نیز می توانستند به چنین فهرستی راه پیدا کنند. به هر روی، بهتر است خودتان فهرست بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ را مرور کنید و بعدا نظرتان را به ما بگویید!

 

 

۱۰- «موصل (Mosul)» از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

«موصل (Mosul)» از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

فیلم های جنگی دهه های اخیر معمولا در سیطره سربازان آمریکایی قرار داشته اند، ولی فیلم های غیر هالیوودی که مملو از قهرمانان و ماجراهای غم انگیز بودند نیز کم نداشته ایم. فیلم «موصل» یکی از همین فیلم های جذاب و پرحادثه است. در فیلم اکشن ۲۰۲۰ موصل، شاهد تلاش های یک واحد ویژه از پلیس شهر موصل عراق برای از پای در آوردن نیروهای ستیزه جوی داعش هستیم.

 

فیلم موصل از آن دست فیلم هایی است که چنان پر از لحظات پرتنش و هیجان انگیز است که شما در طی تماشای ۹۰ دقیقه این فیلم کمتر فرصت نفس کشیدن پیدا می کنید. فیلم موصل در به تصویر کشیدن واقعیت های عراق جنگ زده و رخدادهای غم انگیزی که در آن رخ داده به خوبی عمل می کند. همین نیز باعث می شود که لایه های غم انگیز و دلهره آور فیلم که از ماجراهای واقعی الهام گرفته اند برای تماشاگران باورپذیر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید» نقد و بررسی انیمیشن روح/ Soul «

 

 

۹- «شکار (The Hunt)»؛ از جنجالی ترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

«شکار (The Hunt)»؛ از جنجالی ترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

ماجرای جنجال های پیرامون فیلم «شکار» باعث شد تا این فیلم کمی دیرتر از حد معمول در سینماهای آمریکا اکران شود. ماجرای جنجال های فیلم شکار از این قرار بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا و برخی رسانه های جناح راستی انتقاداتی شدیدی نسبت به محتوای فیلم داشتند. دونالد ترامپ آن زمان در توئیتی محتوای فیلم را «به شدت نژادپرستانه» دانسته بود و همین نیز موجب شد تا در نهایت اکران فیلم برای مدتی به تعویق بیافتد.

ولی سوای بحث های حاشیه ای، فیلم شکار که معجونی از کمدی، ترسناک و اکشن است، توانسته فیلمی سرگرم کننده و بعضا خنده دار و جذاب باشد. شکار به خصوص با بازی های تاثیرگذار هیلاری سوانک و بتی گیلپین، بدلکاری های عالی و طراحی خارق العاده صحنه های اکشن، فیلم بسیار عالی و تماشایی از آب درآمده است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «آناتومی گری (Grey's Anatomy)»

 

 

۸- «استخراج (Extraction)»؛ از خوش ساخت ترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

«استخراج (Extraction)»؛ از خوش ساخت ترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

کریس همسورث این بار از اکشن های زیر ۱۳ سال ممنوع (PG-13) دنیای مارول به فیلم های خشن تری روی آورده است. نتیجه نیز دقیقا همان چیزی است که هواداران ژانر اکشن انتظار دارند، یک فیلم بسیار پرتحرک و درگیرکننده. فیلم «استخراج» که تا قبل از اکران نهایی تا مقطعی نام آن «داکا» و «خروج از آتش» بود، مشکلات جزئی در سیر منطقی داستان دارد و همین مسئله نیز در ابتدای اکران کار دست فیلمساز و دست اندرکاران فیلم داده بود، ولی تمامی این بحث ها اصلا از جذابیت صحنه های درگیری، زد و خوردهای خونین و تعقیب و گریز خودروها کم نمی کند.

سم هارگریو که قبلا به عنوان هماهنگ کننده بدلکاری در برخی از فیلم های اکشن و فانتزی دنیای سینمایی مارول شناخته شده بود، این بار از آن نقش خارج شده و به نحو احسن از عهده کارگردانی یک فیلم اکشن خوش ساخت مملو از بازی ها و صحنه های پرتحرک و مهیج برآمده است.

 

 

۷- «سگ تازی (Greyhound)»؛ یک فیلم مهیج و پرتعلیق از دوران نازی ها

 

«سگ تازی (Greyhound)»؛ یک فیلم مهیج و پرتعلیق از دوران نازی ها

 

فیلم «گری ‌هوند» یا «سگ تازی» با توجه به اینکه توزیع آن برعهده سرویس پخش آنلاین اپل بود، تماشاگران به نسبت کمتری نسبت به فیلم های هم رده خود داشت. به این ترتیب، تماشاگران معدودی فیلم سگ تازی را تماشا کردند و آن تعداد معدود هم چندان با قرارگیری آن در دسته فیلم های اکشن چندان موافق نبودند.

شاید در این نکته بحثی با هواداران جدی تر ژانر اکشن نداشته باشیم، ولی سوای این موضوع، فیلم سگ تازی که عمده قدرت آن به دلیل خلق موقعیت های پرتنش و تعلیقی است، به خوبی از پس بازسازی باورپذیر صحنه های تاریخی و جولان زیردریایی های مخوف نازی ها در اقیانوس ها برآمده است. موسیقی متن فیلم به خصوص در صحنه هایی که با زیردریایی های دشمن مواجه می شویم، کاملا مرعوب کننده است. هرچند صحنه های اکشن و پرتعلیق زیادی از زیردریایی ها را در فیلم شاهد نیستیم، ولی بازی های معرکه تام هنکس در نقش کاپیتان ارنست کراوس کلاسِ فیلم را بالا می برد. جالب است بدانید، تام هنکس فیلمنامه فیلم سگ تازی را نیز با اقتباس از رمان «چوپان خوب» اثر س.اس. فورستر نوشته است.

 

 

۶- «گلوله گمشده (Lost Bullet)»؛ اکشن دلهره آوری از فرانسه

 

«گلوله گمشده (Lost Bullet)»؛ اکشن دلهره آوری از فرانسه

 

در فیلم «گلوله گمشده» محصول کشور فرانسه شاهد یکی از آن اکشن های مهیج فرانسوی هستیم. در فیلم گلوله گمشده لیو، مکانیکی به دام پلیس های فاسد می افتد و باید از مهارت خارق العاده خود برای پلیس استفاده کند. ولی لیو که ماموران پلیس او را به یک قتل متهم کردند از چنگ پلیس فرار می کند و صحنه های زد و خورد و متعاقب آن تعقیب و گریز خودروهای نفس گیری را رقم می زند. چنان صحنه های پرسرعت و مبهوت کننده ای که گاهی هیجان سری فیلم های «مکس دیوانه» را به یاد می آورد. لیو در فیلم همه کار می کند تا بی گناهی خودش را ثابت کند و نتیجه نهایی این فیلم درگیر کننده نیز یک اکشن خوب و هیجان ‌انگیز از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ است که نباید به راحتی از دست بدهید.

 

 

۵- «اژدهای چاق وارد می شود (Enter the Fat Dragon)»

 

«اژدهای چاق وارد می شود (Enter the Fat Dragon)»

 

تعداد کمی از فیلم هایی که در سال ۲۰۲۰ اکران شدند،‌ تمام هم و غم خود را برای خلق موقعیت های خنده دار و سرگرم کننده گذاشته اند. اما خوشبختانه بحث فیلم جدید دانی ین از باقی فیلم های سال ۲۰۲۰ جداست. «اژدهای چاق وارد می شود» فیلمی پر از لحظات خنده دار و سرگرم کننده با چاشنی اکشن و هیجان است.

همانطور که متوجه شدید این فیلم نام خود را از فیلم رزمی کلاسیک «اژدهای چاق وارد می‌ شود» محصول ۱۹۷۸ با بازی سامو هونگ گرفته است. با این حال، اصلا با یک فیلم بازسازی شده طرف نیستیم. بلکه اژدهای چاق وارد می شود، کاملا خط داستانی متفاوتی دارد. در این فیلم اکشن و کمدی دانی ین در نقش یک مامور پلیس بی انگیزه ظاهر می شود که از زندگی دلسرد شده و با از دست دادن آمادگی بدنی اضافه وزن زیادی پیدا کرده است.

دانی ین که در این فیلم برای اینکه چاق به نظر برسد از لباس های ویژه و گریم قوی بهره برده، با وجود جثه بزرگ همچنان در خلق صحنه های زد و خورد و درگیری های تن به تن اجرای محشری دارد. فیلم های رزمی همیشه جایگاه ویژه ای در بین علاقه مندان به فیلم های اکشن دارند، بنابراین قطعا فهرست بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ نمی توانست از فیلم های رزمی خالی باشد!

حتما بخوانید  15 تا از بهترین فیلم ‌های 2021 که حتما باید ببینید

 

 

۴- «شهر سرکش (Rogue City)»؛ فیلم مهیجی پرخشونت و از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

«شهر سرکش (Rogue City)»؛ فیلم مهیجی پرخشونت و از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰

 

فیلمسازان فرانسوی طی سال های اخیر فیلم های اکشن پر تعلیق بسیار خوبی را به سینما معرفی کرده اند. در حالی که فرانسوی ها معمولا از بازگو کردن روایت های سبک هالیوودی همچون مواجه شخصیت های قهرمانی که حریف یک ارتش آدم می شوند بیشتر به سمت و سوی روایت هایی با پلیس های فاسد،‌ گانگسترها و مسائلی از این دست می روند. فیلم «شهر سرکش» یکی دیگر از فیلم های مهیج و پرتعلیق فرانسوی مملو از پلیس های خشن، جنایتکاران بی رحم و داستانی پر از جاه طلبی، طمع و دیوانگی است.

 

این فیلم اکشن ۲۰۲۰ با خلق موقعیت های پر برخورد، درگیری های خونین و صحنه های تیراندازی مهیج واقعا موجب ترشح آدرنالین در تماشاگران می شود. فیلم شهر سرکش را به دلیل صحنه های خونینش به سختی می توانیم فیلمی جذاب بدانیم، بلکه این فیلم را باید اکشن مهیجی خوش ساخت بدانیم که به خوبی از همه پتانسیل های فیلم های تعلیقی اکشن بهره برده و به معنای واقعی کلمه تماشاگران را میخکوب می کند.

 

 

۳- «پرندگان شکاری (Birds of Prey)»؛ از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ برگرفته از کتاب های کامیک

 

«پرندگان شکاری (Birds of Prey)»؛ از بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ برگرفته از کتاب های کامیک

 

وقتی صحبت از فیلم های برگرفته از کتاب های کامیک می شود، همچنان نام فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» محصول ۲۰۱۴ از مارول کامیکس به میان می آید. ولی باید ۶ سال می گذشت تا رقیب این استودیو یعنی دی سی کامیکس، جایگاه دوم را از آن خود کند. فیلم «پرندگان شکاری» از آن فیلم های برگرفته از کتاب های کامیک است که در عین خنده داری و سرگرم کنندگی، اکشن دلچسب و مهیجی دارد.

کتی یان، کارگردان چینی-آمریکایی به همراه متیو لیباتیک (فیلمبردار) و چاد استاهلسکی (بدلکار و کارگردان صحنه های اکشن) به خوبی پرنده شکاری را مملو از صحنه های هیجان انگیز و خلاقیت بصری خیره کننده ای کردند که غالبا جایشان در فیلم های برگرفته از کتاب های کامیک خالی است. صرف نظر از اینکه از علاقه مندان فیلم های دنیای دی سی کامیکس باشید، فیلم پرندگان شکاری از آن دست فیلم های جذاب و دیدنی است که نباید از دست بدهید.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی فیلم میناری/ Minari «

 

 

۲- «پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life)»؛ دنباله ای دیگر از سری فیلم های مهیج پسران بد

 

«پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life)»؛ دنباله ای دیگر از سری فیلم های مهیج پسران بد

 

اگر تا به حال فیلم های قبلی سری پسران بد، «پسران بد (۱۹۹۵)» و «پسران بد ۲ (۲۰۰۳)» را تماشا کرده باشید حتما کار سختی برای برقراری ارتباط با دنباله جدید این سری فیلم ندارید. معمولا دنباله هایی که سال ها پس از فیلم های اصلی ساخته می شوند، به ندرت به همان قدرت فیلم های قبلی هستند. بنابراین قطعا از تماشای فیلم «پسران بد تا ابد» که نزدیک ۱۶ سال پس از آخرین فیلم پسران بد ساخته شده، تعجب خواهید کرد.

ویل اسمیت و مارتین لارنس بازگشت شکوه مندی به نقش های پربیننده و محبوب خود داشتند و توانستند بار دیگر خنده و شوخی را چاشنی صحنه های زد و خورد و مهیج فیلم کنند. پسران بد تا ابد با کارگردانی عالی و طراحی صحنه های اکشن فوق العاده و از همه بهتر بدلکاری های معرکه، از آن دست فیلم های اکشن ۲۰۲۰ است که به راحتی نمی توان از خیر تماشای آن گذشت.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی فیلم پدر / The Father «

 

 

۱- «قهرمان (Wira)» مهیج ترین فیلم اکشن ۲۰۲۰

 

«قهرمان (Wira)» مهیج ترین فیلم اکشن ۲۰۲۰

 

تا اینجای مقاله بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ به فیلم های فوق العاده خوبی اشاره کردیم. ولی معدودی فیلم های اکشنی هستند که واقعا تماشاگران را غرقِ دنیای خود کنند و آنان را به دل صحنه های دلهره آور و مهیج ببرند. فیلم «قهرمان» محصول کشور مالزی به نوعی ناجی ژانر اکشن در سال ۲۰۲، سال کرونا و افول سینماها است. هیرول آزرین و فیفی آزمی در فیلم قهرمان نقش خواهر و برادری را ایفا می کنند که پس از سال ها دوباره با هم متحد شدند تا راجا، گانگستر پرنفوذ شهرشان را شکست دهند. این خواهر و برادر یکی از بهترین زوج های فیلم های اکشن چند سال اخیر را خلق می کنند و با هم وارد صحنه های هیجان انگیز بسیاری از رینگ بوکس تا خیابان و اتوبوس و خلاصه هر جایی که یکی از آدم های راجا باشد می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد فیلم سرزمین آواره ها / Nomadland «

 

منبع: filmschoolrejects

 

کالابرگ الکترونیک