طرز تهیه شربت نارنج مرحله به مرحله به ۳ روش

طرز تهیه شربت نارنج مرحله به مرحله به ۳ روش


19 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت نارنج

شربت نارنج یکی از بهترین انواع نوشیدنی برای رفع تشنگی ماه رمضان و گرمازدگی تابستان است. در سرویس آشپزی قرار است چند مدل و روش طرز تهیه شربت نارنج را به شما یاد بدهیم. یادتان نرود که فوت و فن های این نوشیدنی خنک خوشمزه را هم به کار ببندید تا بهترین نتیجه را از این شربت مجلسی به عنوان یک شربت ضد عطش بگیرید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

حتما می دانید که نارنج سوغات شیراز است و این شهر را شهر «بهار نارنج» هم می نامند. پس اگر قرار است به دنبال روش های طرز تهیه شربت نارنج برویم، باید از دستور تهیه ای استفاده کنیم که در این شهر رایج است. بد نیست بدانید که شیرازی ها روش های مختلفی برای درست کردن شربت نارنج دارند اما این شمایید که بر اساس سلیقه، امکانات، طبع و زمانی که در اختیار دارید، تصمیم می گیرید کدام روش برایتان از همه بهتر و با شرایط شما سازگارتر است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی سرد کافی شاپی «

 

 

فوت و فن های درست کردن شربت نارنج

 

فوت و فن های درست کردن شربت نارنج

 

  • قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید میزان شکری که برای درست کردن شربت نارنج به کار می برید، کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. ما اندازه های معیار و نسبی را برای شما بیان می کنیم.

 

  • همچنین اندازه و تعداد نارنج، لیمو و پرتقال ها نسبی است. میزان آبدار بودن میوه ها هم یکی از موارد مهم در طرز تهیه شربت نارنج است.

 

  • از آن جایی که نارنج طعم ترشی دارد و بعضی نارنج ها هم ترش تر هستند، می توانید برای درست کردن شربت نارنج، از آب پرتقال هم استفاده کنید تا طعم آن ملایم تر شود. به این ترتیب که به اندازه نصف یا کمتر از میزان آب نارنج، آب پرتقال را در شربت مخلوط کنید. به خاطر داشته باشید که طعم آب نارنج باید بر آب پرتقال غلبه کند.

 

  • استفاده از آب لیمو در کنار آب نارنج بسیار متداول است. استفاده از لیمو شیرازی برای درست کردن شربت نارنج، بیشتر توصیه می شود و طعم دلپذیرتری نسبت به لیمو خارگی دارد.

 

  • بعد از جوشاندن آب نارنج (در روش سوم) حتما کف روی آب نارنج را بگیرید. با این کار هم شربت نارنج تان شفاف تر می شود و هم تلخی آن گرفته خواهد شد.
حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه شکلات هندوانه برای شب یلدا به روشی ساده

 

 

طرز تهیه شربت نارنج با عسل یا شیره

 

درست کردن شربت نارنج با عسل یا شیره

 

می توانید شربت نارنج را با کمی عسل در آب ولرم حل کنید. این شربت برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است و مقاومت بدن را بالا می برد. همچنین به درمان بیماری های گوارشی و معده کمک خواهد کرد.

 

هر چند بنا بر تحقیقات دانشمندان، ترکیب آب نارنج و شکر، کلسترل خون را کاهش می دهد ولی کسانی که رژیم لاغری دارند و می خواهند شکر را از دستور غذایی خود حذف کنند، می توانند شکر را با عسل یا شیره انگور جایگزین کنند.

 

اگر از عسل یا شیره برای درست کردن شربت نارنج استفاده می کنید، زمانی آن ها را به شربت نارنج اضافه کنید که آب، سرد نباشد. بعد از حل شدن عسل، شربت نارنج را در یخچال بگذارید تا سرد شود یا شربت را با چند تکه یخ سرو کنید. معمولا کسانی که فشار خون بالایی دارند، از این روش استقبال بیشتری می کنند.

 

شربت نارنج را می توانید در تمام فصول سال، تهیه و آن را به عنوان یک دسر خوشمزه سرو کنید.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه لاته ماکیاتو «

 

 

روش اول طرز تهیه شربت نارنج (بدون دستگاه آبمیوه گیری)

 

شربت نارنج (بدون دستگاه آبمیوه گیری)

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

نارنج: ۱۰ عدد متوسط

شکر: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی (یا به میزان دلخواه)

لیمو: ۱ عدد بزرگ یا ۲ عدد کوچک

آب: ۱ لیتر

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه شربت نارنج

 

مرحله اول؛ نارنج ها را بشویید و برش بزنید

 

از آن جایی که در این روش، از آبمیوه گیری استفاده نمی کنید، باید نارنج ها به خوبی بشویید و پوست آن ها جدا کنید تا شربتتان تلخ نشود.

در اولین مرحله از درست کردن شربت نارنج، نارنج ها را به صورت نازک و به شکل طولی، برش بزنید. برش ها را در یک قابلمه یا ظرف پلاستیکی متوسط یا بزرگ بریزید.

 

 

مرحله دوم؛ نارنج ها را با گوشتکوب بکوبید

 

در این مرحله، به نارنج ها شکر را اضافه کنید. با استفاده از گوشت کوب، شروع به ضربه زدن و له کردن برش های نارنج کنید. لیموی ترش را بشویید و آب آن را بگیرید. هم می توانید آب لیمو(ها) را با دست بفشارید و هم مثل نارنج ها برش بزنید و با گوشتکوب له کنید.

 

 

مرحله سوم؛ آب را به پوره ها اضافه کنید

 

وقتی آب نارنج خارج شد، به آن آب اضافه کنید. (بهتر است آبی که به نارنج های پوره شده اضافه می کنید، خنک باشد.) نارنج و آب را کاملا به هم بزنید تا دانه های شکر حل شوند. البته می توانید شکر را بعد از صاف کردن هم اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ پوره های شربت نارنج را از صافی بگذرانید

 

روی یک کاسه، صافی با منافذ (سوراخ های) ریز قرار دهید و مخلوط به دست آمده از مرحله قبل را در آن بریزید و صاف کنید. با کمک فشار دست هایتان، شربت را از پوره ها جدا کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ شربت نارنج را سرو کنید

 

شربت نارنج را در یک پارچ یا بطری بریزید و اگر می خواهید خنک تر باشد، آن را در یخچال بگذارید. سپس شربت را سرو کنید. قبل از سرو کردن، حتما میزان شکر آن را بچشید و اندازه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد پرتقال و پیاز به 4 روش خوشمزه و مقوی

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه رانی هلو و رانی شلیل «

 

 

طرز تهیه شربت نارنج ( از طریق جوشاندن)

 

روش درست کردن شربت نارنج ( از طریق جوشاندن)

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان پخت: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

 

آب نارنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پوست پرتقال رنده شده: ۱ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

شربت بهار نارنج به روش شیرازی

 

مرحله اول؛ آب و شکر را بجوشانید

 

در یک قابلمه مناسب، آب و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی آب شروع به جوش آمدن کرد و شکر در آن حل شد، حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید تا محلول آب و شکر غلیظ شود. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است.

 

 

مرحله دوم؛ آب نارنج را اضافه کنید

 

۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا مواد بجوشند و به غلظت کافی برسند. در ۵ دقیقه آخر، پوست پرتقال رنده شده را اضافه کنید. (از رنده ریز استفاده کنید). بعد از قوام پیدا کردن شربت، حرارت را خاموش کنید.

 

 

مرحله سوم؛ شربت را سرو کنید

 

اجازه دهید تا شربت کاملا دمای خود را از دست بدهد. آن را در بطری بریزید و در یخچال قرار دهید. این شربت غلیظ را می توانید مانند شربت های آماده در فروشگاه ها، در مقداری آب سرد حل و سرو کنید.

 

 

روش سوم درست کردن شربت نارنج (با آبمیوه گیری و از طریق جوشاندن)

 

شربت نارنج (با آبمیوه گیری و از طریق جوشاندن)

 

در این روش، هنگام درست کردن شربت نارنج از آب استفاده نمی کنید و از نمک هم در آن باید استفاده کنید.

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۲۰دقیقه

مواد لازم برای ۴ نفر

 

آب نارنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱ قاشق چای خوری

 

طرز تهیه

 

شربت بهار نارنج

 

مرحله اول؛ آب نارنج را بگیرید و صاف کنید

 

در این روش آب نارنج ها را بعد از این که شستید، به روش دلخواهتان بگیرید. می توانید از آبمیوه گیری دستی یا برقی استفاده کنید. بعد از آبگیری، آب نارنج را از پارچه نازک توری یا صافی خیلی ریز بگذرانید. باید هسته و تفاله نارنج در آب نارنج وجود نداشته باشد.

 

 

مرحله دوم؛ آب نارنج را بجوشانید

 

یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آب نارنج صاف شده را در آن بریزید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. در این مرحله از درست کردن شربت نارنج، روی نارنج، کف تشکیل می شود. حتما کف ها را از روی سطح آب نارنج بردارید.

 

 

مرحله سوم؛ شربت را در ظرف و مکان مناسب نگهداری کنید

 

وقتی آب نارنج به غلظت کافی و مناسب رسید، نمک و شکر را به آن اضافه کنید. اجازه دهید کاملا حل شوند. سپس حرارت را خاموش کنید. بعد از این که شربت از دما افتاد، شربت نارنج به دست آمده را در بطری شیشه ای بریزید و در جای خنک قرار دهید.

 

نکته: برای هر بار سرو، مقداری از شربت نارنج را در آب سرد حل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شربت خیار و سکنجبین «

 

کالابرگ الکترونیک