مهم ترین فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست صورت و بدن

مهم ترین فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست صورت و بدن


20 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان یکی از بهترین انواع روغن برای مراقبت از پوست است. این روغن معمولاً برای همه نوع پوستی مناسب است و نه تنها موجب ایجاد جوش و چربی صورت نمی شود، بلکه از بروز چنین مشکلاتی نیز جلوگیری می کند. در سرویس سلامت مجله کوروش قصد داریم تا شما را با مهم ترین فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست آشنا کنیم.

 

استفاده از روغن های طبیعی برای پوست فواید زیادی دارد. معمولاً هر یک از انواع روغن ها خواص و ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از روغن ها موجب چرب شدن شدید پوست و ایجاد آکنه می شوند. برخی دیگر خود در درمان آکنه مؤثر هستند. خواص اعجاب انگیز و ویتامین های فراوانی که در روغن آرگان وجود دارد، موجب تقویت سلامت پوست و زیبا و درخشان تر شدن آن می شود. اما در ابتدا ببینیم اصلا روغن آرگان چیست.

 

 

روغن آرگان چیست؟

 

روغن آرگان چیست؟

 

روغن آرگان یک روغن گیاهی است که از هسته میوه درختی به نام آرگان (Argania spinosa) استخراج می شود. این درخت در جنوب مراکش رشد می کند و فواید آن امروزه به طور کامل توسط متخصصین پوست دنیا تأیید شده است. روغن آرگان حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید، پلی فنول، اسید فرولیک، اسکوالن، استروئید و ویتامین E و آنتی اکسیدان های قوی است. امروزه فواید این روغن برای پوست بر کسی پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای درمان خشکی و کدر شدن پوست مفید است، بلکه در درمان آکنه و از بردن لکه های پوستی نیز بسیار مؤثر است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۵ ماسک خانگی برای درمان جوش های سرسیاه «

 

 

فواید روغن آرگان برای پوست

 

فواید روغن آرگان برای پوست

 

روغن آرگان فواید زیادی برای پوست صورت و بدن دارد. امروزه استفاده از این روغن در انواع محصولات بهداشتی و آرایشی بسیار رایج شده است. در ادامه می توانید با خواص این روغن برای صورت و پوست بدن آشنا شوید.

 

 

روغن آرگان در برابر نور آفتاب از شما محافظت می کند

 

روغن آرگان در برابر نور آفتاب از شما محافظت می کند

 

از سال های بسیار دور زنان مراکشی از خواص روغن آرگان برای پوست صورت آگاه بودند. آن ها برای محافظت از پوست خود در برابر نور مستقیم آفتاب از این روغن روی پوست صورت و بدن خود استفاده می کردند. امروزه مطالعات زیادی روی تأثیر این روغن برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید انجام شده است. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در این روغن به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد ناشی از آفتاب کمک زیادی می‌ کند. در نتیجه زمانی که شما قبل از قرار گرفتن در برابر نور خورشید از روغن آرگان استفاده می کنید، خطر سوختگی و آسیب پوستی بسیار کاهش پیدا می ‌کند. از طرف دیگر استفاده طولانی مدت از این روغن می تواند به جلوگیری از سرطان پوست نیز کمک زیادی کند.

 

 

روغن آرگان پوست شما را مرطوب می کند

 

روغن آرگان پوست شما را مرطوب می کند

 

اکثر افراد برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست خود از روغن آرگان استفاده می‌ کنند. در واقع این خواص روغن آرگان برای صورت بیشتر از سایر فواید آن شناخته شده است. امروزه در اکثر لوسیون‌ها، صابون ها و نرم کننده های پوست و مو از این روغن استفاده می شود. آرگان هم به صورت موضعی روی پوست استفاده می ‌شود و می ‌توان از آن به صورت خوراکی و یا مکمل های روزانه استفاده نمود. ویتامین E فراوان و همچنین آنتی اکسیدان های محلول در چربی موجود در روغن آرگان موجب آبرسانی و نرم و لطیف شدن پوست شما می شود.

حتما بخوانید  15 روش تهیه ماسک زنجبیل برای افتادگی پلک، لاغری صورت و شوره و ...

 

 

روغن آرگان بیماری های پوستی را درمان می کند

 

روغن آرگان بیماری های پوستی را درمان می کند

 

روغن آرگان خواص درمانی زیادی برای پوست دارد. این روغن آنتی اکسیدان قوی و یک ضد التهاب فوق‌العاده است که به کاهش علائم در بیماری های پوستی همچون پسوریازیس کمک زیادی می کند. برای بهره مند شدن از خواص درمانی این روغن می توان آن را هم به صورت موضعی و هم به صورت مکمل های خوراکی مصرف نمود.

 

 

درباره انواع بیماری خود ایمنی و روش تشخیص آن ها

 

 

روغن آرگان آکنه را درمان می کند

 

روغن آرگان آکنه را درمان می کند

 

جوش و آکنه معمولاً به دلیل فعالیت سبوم اضافی و افزایش چربی پوست ایجاد می شود. این موضوع در بسیاری از مواقع مربوط به مسائل هورمونی است. این روغن دارای اثرات ضد سبوم است و می تواند میزان چربی پوست شما را تنظیم کند. جالب است بدانید که روغن آرگان برای لک صورت نیز بسیار مفید است و می توانید جای جوش را نیز کمرنگ تر کند. نحوه استفاده روغن آرگان برای پوست بسیار ساده است. برای از بین بردن آکنه بهتر است حداقل دو بار در روز از روغن آرگان یا کرم های صورت حاوی این روغن روی صورت خود استفاده کنید. معمولاً نتیجه بعد از ۴ هفته از شروع استفاده مشخص خواهد شد.

 

 

عفونت های پوستی را بهبود می بخشد

 

روغن آرگان عفونت های پوستی را بهبود می بخشد

 

یکی دیگر از فواید روغن آرگان برای پوست بهبود و درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان ضد باکتری و قارچ کش است. این قابلیت برای درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی بسیار مؤثر عمل می ‌کند. برای این موضوع بهتر است حداقل دو بار در روز از روغن آرگان به صورت موضعی استفاده کنید.

 

 

بیشتر بدانید » ۱۱ خاصیت روغن آرگان برای مو و شوره سر «

 

 

به بهبود زخم کمک می کند

 

روغن آرگان بهبود زخم کمک می کند

 

از دیگر خواص روغن آرگان برای صورت می ‌توان به آنتی اکسیدان‌های قوی آن اشاره کرد. روغن آرگان حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند و ویتامین های زیادی است که بهبود سریع زخم ها کمک زیادی می کند. برای این کار می توانید روغن آرگان را به صورت موضعی و یا مکمل های خوراکی آن مصرف کنید.

 

 

روغن آرگان موجب تسکین بیماری درماتیت آتوپیک می شود

 

درماتیت آتوپیک یک بیماری شایع پوستی است که معمولاً با علائمی نظیر خارش و قرمز شدن پوست همراه است. تحقیقات نشان می ‌دهد که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده می تواند به درمان و بهبود علائم بیماری کمک زیادی کند. ویتامین e و خواص ضد التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان موجب تسکین پوست در این بیماری می شود.

برای بهره مند شدن از خواص روغن آرگان برای صورت در زمان بروز این بیماری می توانید روغن را به صورت موضعی روی محل مورد نظر بمالید.

 

 

روغن آرگان از پیری پوست جلوگیری می کند

 

روغن آرگان از پیری پوست جلوگیری می کند

 

یکی از مهم ترین فواید روغن آرگان برای پوست جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری است. مطالعه ای که در مورد استفاده از این روغن به صورت خوراکی و موضعی بر روی خانم های یائسه انجام شد نشان داد افرادی که از روغن آرگان هم ‌به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده می کنند، قابلیت ارتجاعی پوست آن ها افزایش پیدا می‌کند و چین و چروک کمتری را تجربه می‌کنند. برای بهره مند شدن از خواص روغن آرگان برای دور چشم نیز می توانید مقداری از این روغن را به آرامی به پوست دور چشم خود بمالید. به طور کلی می توانید این روغن را هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مصرف کنید. مصرف این روغن به صورت موضعی و خوراکی در کنار هم نیز می تواند بسیار مؤثرتر عمل کند.

حتما بخوانید  12 راهکار مؤثر خانگی برای درمان منافذ باز پوست

 

 

روغن آرگان چربی پوست را کاهش می دهد

 

روغن آرگان چربی پوست را کاهش می دهد

 

بسیاری از افراد به طور طبیعی پوست بسیار چربی دارند. این افراد معمولاً به دنبال راهی هستند که از شر چربی اضافه پوست و براق بودن آن خلاص شوند. روغن آرگان با قابلیت کاهش سبوم می ‌تواند به کاهش چربی پوست شما کمک زیادی کند. مطالعات نشان می ‌دهد استفاده از روغن آرگان و یا کرم های حاوی این روغن دو بار در روز و قطعه ۴ هفته می تواند به طور قابل توجهی فعالیت سوم و تولید چربی پوست را کاهش دهد.

 

 

روغن آرگان از بروز ترک های بارداری جلوگیری می کند

 

ترک های بارداری یا استرچ مارک به همان خطوطی گفته می شود که معمولاً در دوران بارداری و یا چاق و لاغر شدن بدن ایجاد می شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که استفاده از روغن آرگان می ‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را به طور قابل توجهی افزایش دهد و از بروز استرس مارک روی پوست جلوگیری کند. از طرف دیگر این روغن در درمان این علامت های پوستی نیز بسیار مؤثر است. برای این کار تنها لازم است دو بار در روز از روغن آرگان روی محل آسیب دیده استفاده کنید. معمولاً بهترین زمان استفاده از روغن آرگان برای پوست زمان است که هنوز علائم ایجاد نشده و یا در حال ایجاد شدن است.

 

 

روغن آرگان برای لک صورت بسیار مؤثر است

 

روغن آرگان برای لک صورت بسیار مؤثر است

 

روغن آرگان دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی است. امروزه بسیاری از افراد از روغن آرگان برای لک صورت استفاده می کنند. بسیاری از کرم های ضد لک و ترمیم کننده پوست حاوی روغن آرگان هستند. درواقع در پاسخ به این سوال که آیا روغن آرگان پوست را روشن می کند، باید بگوییم که این روغن با از بین بردن لکه های پوستی می تواند موجب یکدست شدن پوست شما شود. شما می توانید برای استفاده از روغن آرگان برای لک صورت آن را به صورت موضعی روی محل لک بمالید. بهتر است برای اثربخشی بهتر این کار را دو بار در روز تکرار کنید. سپس مشاهده کنید که چطور روغن آرگان برای لک صورت شما مؤثر خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ ماسک خانگی برای درمان لکه های قهوه ای پوست « 

 

 

عوارض جانبی روغن آرگان برای پوست

 

عوارض جانبی روغن آرگان برای پوست

 

به طور کلی روغن آرگان برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود. اما با این حال ممکن است برخی افراد بعد از استفاده از این روغن ‌با عوارض جانبی جزئی روبرو شوند. استفاده از این روغن به صورت موضعی در برخی افراد موجب تحریک پوست و ایجاد آکنه می شود. ممکن است برخی به این روغن آلرژی داشته باشند. از همین رو قبل از استفاده حتماً آن را در بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید و بعد آن را برای سایر قسمت ها به کار ببرید.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک