۲۰ خوراکی که به توصیه متخصصین تغذیه باید روزانه مصرف کنید

۲۰ خوراکی که به توصیه متخصصین تغذیه باید روزانه مصرف کنید


25 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تغذیه خوراکی روزانه

متخصصین تغذیه معتقدند برخی از خوراکی ها را باید به صورت روزانه در سبد غذایی خود قرار دهید. اگر به طور کلی دانید که چه غذاهایی سالم هستند و آن را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید، قطعا بدنی سالم تر و پر انرژی تر خواهید داشت. برای حفظ سلامتی بهتر است بدانید که هر روز چه چیزی باید بخورید. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی ۲۰ خوراکی سالم که به گفته متخصصین تغذیه باید روزانه آن ها را مصرف کنید، پرداخته ایم.

زیتون در دسته خوراکی های روزانه

 

زیتون در دسته خوراکی های روزانه

 

به گفته متخصصین تغذیه زیتون از جمله خوراکی هایی است که حتما باید در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرد. زیتون منبع غنی از ویتامین A و E است. این ویتامین ها باعث محافظت پوست بدن در برابر رادیکال های آزاد می شوند. زیتون به تقویت بافت های پیوندی و بهبود رنگ پوست کمک می کند. این ماده خوراکی باعث محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش می شود. محتوای چربی اشباع شده زیتون برای قلب بسیار مفید است. به گفته متخصصین تغذیه این ماده غذایی خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می دهد. در این حال زیتون باعث کاهش کلسترول بدن می شود. این ماده خاصیت ضد التهابی دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

پایین آوردن چربی خون با روش های ساده

 

 

خیار یک خوراکی روزانه سالم

 

خیار یک خوراکی روزانه سالم

 

متخصصین تغذیه معتقدند خیار به عنوان یک خوراکی روزانه می تواند نقش یک ماده در جبران کمبود مایعات در بدن را ایفا کند. تکه کردن مقداری خیار و افزودن آن به سالاد می تواند به آب رسانی و سم زدایی بدن کمک کند. خیار به طور طبیعی کم کالری است و برای کاهش وزن ایده آل محسوب می شود. این ماده غذایی موجب هضم مواد غذایی دیگر در بدن می شود.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه سالاد فتوش «

 

 

تاکید متخصصین تغذیه به مصرف دانه خوراکی چیا

 

تاکید متخصصین تغذیه به مصرف دانه خوراکی چیا

 

اگرچه دانه های چیا بسیار ریز و کوچک هستند، اما به گفته متخصصین تغذیه دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این ماده خوراکی دارای فیبر بسیار زیادی است. شما می توانید به صورت روزانه آن را درون ماست یا سالاد مصرف کنید. دانه چیا جایگزین خوبی برای کربوهیدارت ها است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ خوراکی که قند خون را سریع پایین می آورند

 

 

قرار دادن آووکادو در سبد تغذیه روزانه

 

قرار دادن آووکادو در سبد تغذیه روزانه

 

به گفته متخصصین تغذیه، آووکادو از جمله میوه هایی است که قرار دادن آن در سبد خوراکی های روزانه بسیار مفید است. این میوه حاوی میزان زیادی ویتامین C است. به همین دلیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. چربی های سالم در آووکادو بسیار زیاد است. بسیاری از افراد آووکادو را به همراه تخم مرغ در سبد صبحانه روزانه خود قرار می دهند.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مربای آووکادو «

حتما بخوانید  ۲۰ روش سریع و فوری درمان گلودرد کرونا و سرماخوردگی در خانه

 

 

اهمیت قرار دادن ماست یونانی در سبد تغذیه روزانه

 

اهمیت قرار دادن ماست یونانی در سبد تغذیه روزانه

 

ماست یونانی پروبیوتیک است. همچنین پروتئین و کلسیم زیادی دارد. پروبیوتیک ها باکتری های سالمی هستند که در دستگاه گوارش شما زندگی می کنند. تعادل باکتری های خوب و بد به سلامت روده، ایمنی و سلامت کلی بدن کمک می کنند. متخصصین تغذیه معتقدند قرار دادن ماست یونانی که مملو از پروتئین است در سبد خوراکی های روزانه ضروری است. این ماست می تواند یک منبع مناسب پروتئین برای گیاه خواران هم باشد.

 

 

رابطه محصولات پروبیوتیک و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

پستوی گردو یک خوراکی مهم در سبد تغذیه شما

 

پستوی گردو یک خوراکی مهم در سبد تغذیه شما

 

پستو ترکیبی لذیذ از گیاهان سبز، روغن زیتون و پنیر است. این سس جذاب اگر با گردو ترکیب شود بسیار مغذی خواهد بود. سس پستوی گردو از جمله خوراکی های خوش مزه ای است که به گفته متخصصین تغذیه حجم بالایی از مواد غنی را به بدن می رساند. این سس علاوه بر روغن زیتون و گردو، حاوی پنیر با درصدی از پروتئین است. مصرف روزانه تمامی این ترکیب ها برای سلامتی بدن ضروری هستند.

 

 

تاثیر مصرف روزانه سرکه سیب

 

تاثیر مصرف روزانه سرکه سیب

 

سرکه سیب از جمله خوراکی هایی محسوب می شود که مصرف روزانه آن به بدن کمک می کند. این ماده غذایی به حفظ سطح PH قلیایی سالم بدن بسیار کمک می کند. به گفته متخصصین تغذیه، مصرف روزانه سرکه سیب باعث کاهش خستگی و التهاب در بدن می شود. سرکه سیب در کاهش وزن و جلوگیری از درد تاثیرگذار است.

 

 

هندوانه یک خوراکی خوشمزه و مهم در سبد غذایی روزانه

 

هندوانه یک خوراکی خوشمزه و مهم در سبد غذایی روزانه

 

هندوانه یکی از مواد غذایی محسوب می شود که متخصصین تغذیه بر مصرف آن تاکید زیادی دارند. این خوراکی تاثیر زیادی در هیدراته ماندن بدن دارد. بیشتر این ماده غذایی از آب تشکیل شده است. هندوانه غنی از الکترولیت به ویژه پتاسیم است. مصرف روزانه هندوانه باعث آب رسانی به سطح سلولی بدن می شود. بنابراین پوست شما سالم و تازه می ماند. آب هندوانه سرشار از ویتامین C است. این خوراکی یک آنتی اکسیدان قوی است که به کند شدن روند پیری کمک می کند.

 

تاثیر مصرف روزانه زنجبیل

 

تاثیر مصرف روزانه زنجبیل

 

به گفته متخصصین تغذیه مصرف خوراکی هایی چون زنجبیل تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. زنجبیل به هضم کمک می کند. این خوراکی حاوی ترکیب فعال جینجرول است. جینجرول مانع از تهوع و استفراغ می شود. این ماده غذایی در عین حال خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین درد و التهاب مفصل کمک می کند.

خواص زنجبیل برای سلامت بدن

 

 

مصرف روزانه خوراکی هایی چون کینوا

 

کینوا منبع خوبی از پروتئین، فیبر و منیزیم است. به گفته متخصصین تغذیه می توانید از این خوراکی در دستور العمل پخت بسیاری از مواد غذایی استفاده کنید. شما می توانید آن را جایگزین مصرف روزانه برنج خود کنید. کینوا در شکلات نیز بسیار خوش مزه است. پروتئین این خوراکی از غلات بالاتر است.

 

سیب زمینی شیرین

 

سیب زمینی شیرین

 

اگرچه سیب زمینی شیرین یک غذای نشاسته ای محسوب می شود، اما منبعی غنی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن به گفته متخصصین تغذیه به سلامت پوست و چشم بسیار کمک می کند. مصرف روزانه آن جایگزین خوبی برای فیبر است. این ماده غذایی معمولا اگر به صورت پخارپز استفاده شود بسیار بهتر است. گاهی اوقات به عنوان یک خوراکی در رژیم غذایی با دارچین و کره نیز مصرف می شود.

 

 

گوجی بری یک مکمل تغذیه ای روزانه بسیار مقوی

 

گوجی بری یک مکمل تغذیه ای روزانه بسیار مقوی

 

گوجی بری سرشار از آنتی اکسیدان های گیاهی است. این خوراکی به گفته متخصصین تغذیه بهترین مدافع بدن در برابر رادیکال های آزاد بیماری زا است. برخی مطالعات نشان داده گوجی بری در کاهش وزن نیز نقش دارد. برخی از آب گوجی بری به جای مدل خشک آن استفاده می کنند. گوجی بری معمولا در سالاد و یا به صورت تنقلات نیز مصرف می شود.

حتما بخوانید  9 غذایی که نباید دوبار گرم شوند

 

 

کلم یک خوراکی روزانه خوش مزه

 

به گفته متخصصین تغذیه کلم کوهی معمولا از ویتامین ها و مواد معدنی است. این خوراکی که در دسته گیاهان قرار دارد در پیش گیری از بیماری های مختلف بسیار مفید است. مصرف روزانه کلم باعث واکنش های آنزیمی در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود.

 

 

سالمون وحشی یک ماهی مقوی در سبد خوراکی شما

 

سالمون وحشی یک ماهی مقوی در سبد خوراکی شما

 

سالمون حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این خوراکی حاوی پروتئین ترکیبی بی نظیر از آنتی اکسیدان و آستاگزانتین است. مصرف روزانه این خوراکی سالم به گفته متخصصین تغذیه باعث کنترل ترکیبات التهاب زا در بدن می شود. سالمون به جوانی پوست نیز بسیار کمک می کند.

 

 

روغن نارگیل در سبد تغذیه روزانه

 

روغن نارگیل در سبد تغذیه روزانه

 

روغن نارگیل یکی از سوپرفودها محسوب می شود. متخصصین تغذیه این روغن را یک روغن فوق العاده و همه کاره می نامند. مصرف یک قاشق چایخوری از این خوراکی به صورت روزانه مزایای زیادی بر سلامتی بدن دارد. یک قاشق روغن نارگیل حاوی ۱۲۲ کالری است. این روغن دارای کلسترول خوب بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین اسید لوریک موجود در آن خاصیت ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد.

 

خواص روغن نارگیل برای زیبایی پوست و لاغری

 

 

مزایای مصرف روزانه کلم بروکلی

 

مزایای مصرف روزانه کلم بروکلی

 

به گفته متخصصین تغذیه، بروکلی علاوه بر داشتن ویتامین K، استخوان ساز هم هست. کلسیم قابل جذب این خوراکی بسیار زیاد است. مصرف روزانه بروکلی باعث تراکم استخوان و عدم ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه می شود. این ماده به دلیل داشتن میزان زیادی فولات و منیزیم برای مادران باردار بسیار مقوی است.

 

 

مصرف چای سبز به عنوان یک خوراکی روزانه

 

مصرف چای سبز به عنوان یک خوراکی روزانه

 

چای سبز منبع خوبی از پلی فنول ها است. به گفته متخصصین تغذیه، این خوراکی اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. مصرف روزانه چای سبز به سلامت قلب و عروق کمک می کند. شما می توانید چای سبز را به صورت یک اسموتی برای کاهش وزن استفاده کنید.

 

ضرورت حضور بلوبری در سبد خوراکی های روزانه برای تغذیه سالم

 

خاصیت تغذیه ای بلوبری بسیار بالا است. این میوه سرشار ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف خوراکی هایی چون بلوبری به صورت روزانه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود. بلوبری از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان ها محافظت می کند. این خوراکی منبع خوبی از ویتامین C و فیبر است. ویتامین C به سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند. فیبر یک ماده مغذی محسوب می شود که در هضم غذا و احساس سیری بسیار تاثیر گذار است. بلوبری باعث کاهش کلسترول و پایین آمدن سطح قند خون می شود.

 

آجیل ها، خوراکی هایی سرشار از پروتئین

 

آجیل ها، خوراکی هایی سرشار از پروتئین

 

متخصصین تغذیه می گویند آجیل سرشار از پروتئین و چربی های سالم است. این خوراکی حاوی فیبر و پلی فنول های ضد التهاب نیز است. در میان آجیل ها، گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. تحقیقات نشان داده است، آجیل از جمله بادام، فندق، پسته و گردو در بهبود فشار خون و سلامت قلب تاثیر زیادی دارند. بنابراین قراردادن آن ها در سبد خوراکی های روزانه برای تغذیه سالم ضروری است.

 

اهمیت سیر در لیست تغذیه شما

 

متخصصین تغذیه معتقدند که سیر منبع غنی از آنتی اکسیدان است. این خوراکی حاوی میزان زیادی منگنز، ویتامین C و سلنیوم است. بنابراین مصرف روزانه آن در کاهش التهاب بدن بسیار تاثیرگذار است.

 

 

منبع: eatthis

 

کالابرگ الکترونیک