۵ نکته مهم برای چگونگی کمک به افراد بی‌خانمان

۵ نکته مهم برای چگونگی کمک به افراد بی‌خانمان


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه به افراد بی خانمان کمک کنیم

بی‌خانمان بودن یک معضل جهانی است. افراد بی‌خانمان یا بی‌خانه در تمام کشورهای جهان چه پیشرفته و جهان اولی و چه کشورهای فقیر و در حال توسعه در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورند. صرف‌نظر از این‌که در برخی کشورها افراد شخصا سبک زندگی بی‌خانمانی را انتخاب می‌کنند اما در اغلب کشورهای دنیا افراد بی‌خانمان نیازمند کمک و توجه هستند. روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) هر سال روز جهانی «افراد بی‌خانمان» است. ۵ روش موثر کمک به افراد بی جا و مکان را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

 

۱- به بی خانمان ها کمک مالی کنید

 

وقتی از کمک به افرادی که سرپناهی ندارند صحبت می‌کنیم منظور باندهای بزرگی که کودکان را برای گدایی یا دستفروشی در خیابان‌ها اجیر می‌کنند نیست. افراد بی‌خانمان را اغلب در فصل زمستان می‌توان در گرمخانه‌هایی که شهرداری برای سامان دادن به اوضاع آن‌ها تدارک دیده پیدا کرد.

 

به بی خانمان‌ها کمک مالی کنید

 

یکی از بهترین روش‌های کمک به افراد بی‌خانمان کمک مالی به آن‌هاست. به خصوص در سال‌های اخیر که در ماه‌هایی مثل محرم و صفر نذرهای فرهنگی رایج شده و بسیار مورد اقبال عموم قرار گرفته است. در این رابطه از مددکاران اجتماعی و کارشناسان مسائل اجتماعی هم می‌‌توانید کمک بگیرید. اگر فرد بی‌خانمانی را از نزدیک نمی‌شناسید بهتر است به دو روش زیر به افراد بی‌خانمان کمک مالی برسانید:

 

  • کمک‌های مالی خود را به سازمانی که مسئول سازماندهی و رسیدگی به افراد بی‌خانمان است بسپارید. می‌توانید در صورت تمکن مالی هزینه درمان یک فرد بی‌خانمان بیمار را بپردازید.
  • برای این منظور می‌توانید به مساجد، کلیسا یا سایر مکان‌های مذهبی در محل مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید که کمک مالی شما را به دست افراد بی‌خانمانی که می‌شناسند برسانند.
حتما بخوانید  4 قدم مهم برای اینکه یک مترجم فریلنسر موفق شوید

 

 

۲- کالاهای ضروری اهدا کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اهدا کردن اجناس نو یا دست دومی که به آن‌ها نیاز ندارید به افراد بی‌خانمان یکی دیگر از روش‌های مفید کمک کردن به این افراد است.

 

به بی خانما‌ن ها کالاهای ضروری اهدا کنید

 

از جمله بهترین کالاها برای کمک به افراد بی جا و مکان به خصوص در روزهای سرد پیش رو عبارتند از:

 

  • لباس‌های گرم در فصل زمستان مثل کت، کلاه ،دستکش و بوت و چکمه؛
  • لباس و جوراب زیر نو و استفاده نشده؛
  • لوازم بهداشتی در سایز مسافرتی مثل مسواک، صابون و …؛
  • لباس رسمی. یکی از چالش‌ها و مشکلات افراد بی‌خانمان برای پیدا کردن شغل و شرکت در مصاحبه شغلی نداشتن لباس رسمی و مناسب است؛
  • کمک‌های اولیه دست اول و نو مثل چسب زخم، باند، پمادهای آنتی‌باکتریال، دستمال کاغذی و مایع ضدعفونی کننده دست؛
  • لوازم بهداشتی و پزشکی دست دوم مثل کرم ضد‌آفتابی که تاریخ مصرف دارد، داروهای ضد آلرژی و … ؛
  • کارت بلیت اتوبوس؛
  • لوازم خواب مثل ملحفه، بالش، پتو و … .

 

 

۳- به افراد بی خانمان غذای گرم بدهید

 

یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های افراد بی‌خانمان پیدا کردن غذای کافی و سالم برای خوردن است. خیرات غذاهای کنسرو یا درست کردن غذاهای گرم مثل سوپ برای افراد بی‌خانمان یک غنیمت است.

 

به افراد بی خانمان غذای گرم بدهید

 

به همین منظور:

 

*قبل از درست کردن غذا به همین منظور با سازمانی که مسئول سر و سامان دادن به افراد بی‌خانمان است تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که بهتر است غذای کنسرو اهدا کنید یا غذای گرم و تازه.

*می‌توانید در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان در خیابان برای یک یا چند نفر آن‌ها یک وعده غذای گرم بخرید.

حتما بخوانید  ۷ روش موثر و مفید برای افزایش مهارت در حل مشکلات زندگی

 

 

۴- کتاب و اسباب‌بازی اهدا کنید

 

علاوه بر کمک مالی، خیرات غذا و لباس، گاهی اوقات بهتر است اقلام سرگرم کننده مثل کتاب، مجله، لوازم مدرسه یا اسباب‌بازی به افراد بی‌خانمان بدهید. به هر حال برخی افراد بی‌خانمان صاحب فرزند هستند و این کمک آن‌ها را بسیار خوشحال خواهد کرد.

 

به افراد بی خانمان کتاب و اسباب‌بازی اهدا کنید

 

اهدا اسباب‌بازی برای کمک به این افراد به خصوص در ایامی مثل عید و روزهای آغاز سال تحصیلی بسیار به جا و پسندیده است.

 

 

۵- برای کمک به افراد بی‌خانمان داوطلب شوید

 

اگر توانایی کمک مالی یا خیرات و اهدا اجناس مورد نیاز یا غذا به افراد بی‌خانمان را ندارید نگران نباشید. یکی از بهترین کمک‌ها به این افراد همکاری با سازمان‌ها و انجمن‌هایی است که به این افراد کمک می‌کنند.

 

این شکل کمک دواطلبانه بستگی به درخواست‌ها و نیازهایی دارد که این سازمان‌ها به شما اعلام می‌کنند. برخی از انواع کمک‌های دواطلبانه به افراد بی‌خانمان عبارتند از:

*پخش و توزیع بسته‌های غذا میان افراد بی‌خانمان.

*سرو و پخش غذا در آشپزخانه‌های مراکزی که برای افراد بی‌خانمان غذا تهیه می‌کنند.

*کمک کردن به آن‌ها برای پیدا کردن شغل و در صورت امکان کمک مالی به آن‌ها در راه رسیدن به این هدف.

*آموزش داوطلبانه به افراد بی‌خانمان یا فرزندان آن‌ها برای یاد گرفتن مهارت‌هایی مثل خواندن و نوشتن یا آموزش باغبانی و کار با یک وسیله.

*در صورتی که مهارت خاصی دارد که می‌تواند به افراد بی‌خانمان کمکی کند از آن دریغ نکنید، برای مثال اگر آرایشگری یا کوتاه کردن مو را بلد هستید این کار را برای آن‌ها به صورت داوطلبانه و رایگان انجام دهید یا به فرزندان آن‌ها در یادگیری دروس کمک کنید.

 

 

منبع: wikihow

 

کالابرگ الکترونیک