طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله


27 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای چغاله پسته

پای چاقاله پسته اوایل تابستان به بازار باز می شود و البته علاقمندان خودش را دارد. هر چند خیلی ها ترجیح می دهند پسته را به همان شکل تازه مصرف کنند ولی با درست کردن مربای چاقاله آن، می توانید در همه فصل های سال از طعم خوشمزه پسته لذت ببرید. در سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه مربای چغاله پسته را همراه با راه های شیرین کردن و گرفتن تلخی چغاله پسته و نگهداری مربا به شما آموزش خواهیم داد.

فوت و فن های طرز تهیه مربای چغاله پسته

 

فوت و فن های طرز تهیه مربای چغاله پسته

 

  • مراقب باشید چغاله پسته هایی را که برای درست کردن مربا انتخاب می کنید، نرم باشند و مغز آن ها سفت نشده باشد.

 

  • خیساندن چاقاله های پسته در آب نمک برای سبز ماندن و خوشرنگی مربا بعد از پخت است. می توانید این مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته را حذف کنید.

 

  • برای شیرین کردن چاقاله های پسته، همچنین می توانید ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی آهک را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید. چغاله های پسته را به مدت ۲ ساعت در آب آهک قرار دهید و سپس آن را آبکش کنید.

 

  • اگر در قسمت ابتدایی و انتهایی پسته، با سوزن سوراخ ایجاد نکنید، پسته ها بعد از مربا شدن، پف نمی کنند و حجم نمی گیرند. سوزن زدن باعث بهتر شدن جلوه مربا هم خواهد شد.

 

  • به جای استفاده از هل می توانید از وانیل استفاده کنید ولی بعد از اضافه کردن هل، باید سریعا مربا را از روی حرارت بردارید.

 

  • به جای استفاده از آبلیمو می توانید از جوهر لیمو یا سرکه یا آب نارنج استفاده کنید.

 

  • چاشنی هایی مثل آبلیمو و هل (یا مواد دلخواه و مشابه) را حتما در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته و هنگامی که مربا کاملا قوام پیدا کرده بود، اضافه کنید. این کار باعث جلوگیری از شکرک زدن مربای پسته بعد از نگهداری نیز می شود.

 

  • اگر می خواهید رنگ چغاله های پسته بعد از مربا گرفتن تغییر زیادی نکند، در قابلمه را در هنگام پخت باز بگذارید و حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید.
حتما بخوانید  3 طرز تهیه ترشی چغاله بادام + فوت و فن های آن

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک «

 

 

نکاتی برای نگهداری مربای چغاله پسته

 

نکاتی برای نگهداری مربای چغاله پسته

 

  • بهتر است قبل از ریختن مربای چغاله پسته در ظرف، شیشه ها را در مقداری آب جوش قرار دهید تا کاملا استریل شوند.

 

  • حتما شیشه ها را به خوبی خشک کنید تا رطوبت خود را از دست بدهند. بهتر است از یک دستمال خشک و بدون پرز استفاده کنید.

 

  • بعد از ریختن مربا در شیشه، در آن را محکم ببندید و یک شب تا صبح، آن ها را وارونه بگذارید تا هوای موجود در آن ها خارج شود.

 

  • برای ماندگاری بیشتر مربای چغاله پسته، بعد از اینکه مربا را در ظروف شیشه ای ریختید و در آن ها را محکم بستید، شیشه ها را برای ۱۰ دقیقه در یک قابلمه آب در حال جوشیدن بگذارید. این کار مثل کنسرو کردن است و مدت زمان نگهداری را بالا می برد.

 

  • شیشه هایی که برای نگهداری مربای چغاله پسته انتخاب می کنید، سایز کوچکی داشته باشند تا مربا ها زودتر تمام شوند و در آن ها را زیاد باز و بسته نکنید.

 

  • مربای چغاله پسته را بهتر است در یخچال قرار دهید تا باکتری ها امکان رشد نداشته باشند. حداکثر دمایی که مربا را می توانید در آن قرار دهید، ۲۵ درجه سانتی گراد است. به یاد داشته باشید که مربا را در مجاورت نور خورشید نگذارید.

 

  • معمولا آذربایجانی ها مربای چغاله یا پوست پسته را هنگام افطار ماه رمضان و با شیر برنج و فرنی هم مصرف می کنند.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه ۲۲ مربای خوشمزه خانگی « 

 

 

طرز تهیه مربای چغاله پسته

 

طرز تهیه مربای چغاله پسته

 

زمان آماده سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

مواد لازم

 

چاقاله پسته یا پسته تازه: ۵۰۰ گرم

شکر: ۷۵۰ گرم

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

هل: ۳ عدد

 

 

طرز تهیه

 

مربا چاقاله پسته

 

مرحله اول: پسته ها را در آب و نمک بخیسانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته برای روشن شدن رنگ مربا، چغاله ها را در مقداری آب و نمک بخیسانید. برای این کار در یک ظرف مناسب، به اندازه ای که روی پسته های تازه را بپوشاند، آب بریزید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. (یک لیتر آب و یک قاشق غذا خوری نمک کافی است) بین ۳ تا ۸ ساعت صبر کنید.

حتما بخوانید  ۱۰ ترفند شناسایی برنج ایرانی خوب از برنج بی کیفیت و خارجی

 

 

مرحله دوم: پسته ها را چند بار بشویید

 

پسته ها را بعد از استراحت کردن در آب نمک، آبکش کنید. چاقاله ها را در مقداری آب سرد بریزید و ۳ یا ۴ بار آب آن را عوض کنید. با یک سوزن، سر و ته پسته ها را سوراخ ایجاد کنید تا حجم بگیرند. در یک قابلمه به اندازه ۲ لیتر، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

 

 

مرحله سوم: پسته ها را در آب بجوشانید و آبکش کنید

 

پسته ها را به آب در حال جوش اضافه کنید. صبر کنید چند جوش بخورد. پسته ها را آبکش کنید. دوباره در قابلمه آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. پسته های آبکش شده را به آب در حال جوش اضافه کنید.

چغاله پسته ها را بعد از چند جوش خوردن آبکش کنید. ۳ تا ۴ مرتبه این کار را انجام دهید. چغاله های پسته با این روش، تلخی خود را از دست می دهند.

 

 

مرحله چهارم: شربت مربا درست کنید

 

بعد از این که چاقاله ها شیرین شدند (تلخی‌ شان گرفته شد) در آخرین مرتبه، در یک قابلمه مقداری آب بریزید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. شکر و گلاب را در آب ریخته و هم بزنید تا حل شود.

چاقاله پسته هایی را که در مرحله قبل آبکش کرده بودید، به شربت اضافه کنید. بعد از اینکه دوباره محلول آب و شکر شروع به جوشیدن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

 

 

مرحله پنجم: هل و آبلیمو را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته درب قابلمه را روی آن بگذارید تا مربا به خوبی بپزد و غلیظ شود. وقتی مربا قوام پیدا کرد، آبلیمو و هل را اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر صبر کنید. سپس حرارت را قطع کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه مربای پوست پسته «

 

 

مرحله ششم: مربا را در شیشه بریزید

 

روش گرفتن تلخی مربای چغاله پسته

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای چاقاله پسته و بعد از این که شربت مربا کاملا غلیظ شد، اجازه دهید مربا کاملا دمای خود را از دست بدهد و سرد شود. می توانید کف قابلمه را در آب سرد بگذارید.

بعد از خنک شدن مربا، آن ها را در شیشه های خشک و تمیز بریزید و در آن ها را محکم ببندید. مربا را در مکان خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید.

 

 

بیشتر بخوانید » دلیل شکرک و کپک زدن مربا و راه حل های جلوگیری و رفع آن  «

 

کالابرگ الکترونیک