طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به ۲ روش و فوت و فن های آن

طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به ۲ روش و فوت و فن های آن


29 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج زعفرانی

هر چند برنج پای ثابت مهمانی ها و دورهمی هاست ولی پلوی مجلسی که زعفرانی باشد، جلوه، عطر و طعم بهتری دارد. در ضمن این روش پخت برنج ایرانی مجلسی تر هم هست و هنر یک آشپز خوب را نشان می دهد. معمولا برنج زعفرانی با انواع کباب، جوجه و خورش های مختلف مثل قورمه سبزی، خورش قیمه، خورش آلو و … سرو می شود. در سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی مخصوص مهمانی را به همراه فوت و فن های آن به شما آموزش خواهیم داد.

فوت و فن های طرز تهیه برنج زعفرانی

 

فوت و فن های طرز تهیه برنج زعفرانی

 

  • برای آماده کردن زعفران از ۲ روش می توانید استفاده کنید. ابتدا زعفران را به خوبی بسابید و در یک لیوان بریزید. یک قالب کوچک یخ را روی آن بیندازید. اجازه دهید یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند. در این حالت زعفران رنگ بیشتری خواهد داشت.

 

  • روش دوم این است که روی زعفران ساییده شده را کمی آب جوش بریزید و روی بخار آب قرار دهید. می توانید ظرفی که زعفران را در آن دم می کنید، در یک گوشه از برنج بگذارید که با بخار داخل قابلمه دم بکشد و در آخرین مرحله، زعفران را روی برنج بریزید.

 

  • در طرز تهیه برنج زعفرانی به روش دمی یا کته ای، آب برنج باید در حدی بجوشد که کف قابلمه کمی آب وجود داشته باشد. اگر کل آب بخار شود ولی هنوز برنج سفت باشد، کمی آب جوش اضافه کنید و دوباره صبر کنید که آب تبخیر شود.

 

  • اگر ۱ یا ۲ دقیقه قبل از آبکش کردن برنج، به آن به اندازه یک لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید، هم دانه های برنج قد می کشند و هم احتمال شفته شدن آن ها پایین می آید.

 

  • برای این که ته دیگ به صورت قالبی از قابلمه خارج شود، بعد از پخت و خاموش کردن شعله، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در قابلمه را برندارید. کف قابلمه را در یک ظرف آب سرد قرار دهید و سپس آن را در ظرف مناسب سرو برگردانید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رشته پلو با مرغ یا گوشت «

 

 

طرز تهیه برنج زعفرانی (روش اول)

 

طرز تهیه برنج زعفرانی (روش اول)

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس خوشمزه به روش رستورانی + فیلم

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

روغن: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

دستور پخت برنج زعفرانی

 

مرحله اول: برنج را بشویید و در آب و نمک بخیسانید

 

در طرز تهیه برنج زعفرانی به روش کته ای، کل برنج، زعفرانی خواهد شد و نیازی به آبکش ندارد. در این روش مواد مغذی برنج هم تا حد زیادی حفظ می شود.

پیش از هر چیز برنج را ۲ تا ۳ بار بشویید. کف و لعاب اضافی آن را دور بریزید و در مقداری آب و نمک بخیسانید. اگر برنجتان ایرانی است، ۳۰ دقیقه خیساندن کافی است ولی اگر برنج باسماتی استفاده می کنید، زمان خیساندن را را افزایش دهید.

 

 

مرحله دوم: برنج را با آب و نمک بجوشانید

 

برنج را با آب و نمک بجوشانید

 

آبی که برنج را در آن خیس کرده اید، دور بریزید. برنج را در یک قابلمه با اندازه مناسب (سه برابر اندازه برنج) بریزید. روی برنج را با آب سرد بپوشانید، در حدی که به اندازه یک بند انگشت بالای برنج را آب بپوشاند. نمک را به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید.

 

 

مرحله سوم: زعفران را اضافه و برنج را دم کنید

 

زعفران دم کرده غلیظ را در این مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی به قابلمه اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید آب برنج کامل بجوشد و زعفران و نمک به خورد دانه های برنج بروند.

وقتی آب برنج بخار شد و دانه های برنج نرم شدند، در قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید.

 

 

مرحله چهارم: برنج را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی، بعد از این که دم کنی را گذاشتید، ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید و حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید تا داخل قابلمه بخار بیفتد. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج کافی است.

شعله را خاموش کنید ولی در ظرف را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه برندارید تا ته دیگ آن به راحتی جدا شود. سپس قابلمه را روی یک بشقاب یا سینی برگردانید و برنج زعفرانی را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه برنج کته به ۲ روش ساده و قالبی

 

 

طرز تهیه برنج زعفرانی (روش دوم)

 

برنج زعفرانی (روش دوم)

 

در این روش از طرز تهیه برنج زعفرانی، برنج را باید آبکش کنید و کل سطح آن را هم زعفرانی نمی کنید. یعنی برنج زعفرانی فقط برای تزیین برنج استفاده می شود.

 

 

مرحله اول: برنج را در آب جوش بریزید و بجوشانید

 

ابتدا برنج را بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه در مقداری آب و حدود ۱ قاشق نمک بخیسانید. در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا کاملا بجوشد. برنج را از آب نمک آبکش کنید و در قابلمه آب جوش بریزید. به آن کمی نمک اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

 

برنج را آبکش کنید

 

بسته به نوع برنجی که استفاده می کنید به حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای نرم شدن برنج نیاز دارید. در برنج آبکش، باید سطح خارجی، نرم و داخل برنج کمی سفت باشد. برنج را بعد از آماده شدن، آبکش کنید.

حتما بخوانید  ۲۲ خواص آب برنج (لعاب برنج) برای لاغری، چاقی صورت، لک و موخوره و ...

 

 

مرحله سوم: برنج را دم کنید

 

کف قابلمه نچسب را کمی روغن بریزید. می توانید کمی زعفران دم کرده هم بریزید تا ته دیگ تان خوشرنگ در بیاید. از هر موادی که می خواهید ته دیگ درست کنید، کف قابلمه بچینید.

سپس برنج آبکش شده را روی آن بریزید و به شکل مخروط در وسط قابلمه جمع کنید. داخل برنج را چند سوراخ ایجاد کنید تا بخار به همه جای برنج برسد. در قابلمه را با دم کنی روی آن بگذارید.

 

 

مرحله چهارم: برنج را سرو کنید

 

بعد از این که داخل قابلمه بخار تشکیل شد، شعله را روی حالت ملایم، تنظیم و ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد. در این فاصله زعفران را دم کنید.

بعد از این که برنج پخت و دم کشید، چند قاشق از برنج را در یک کاسه بریزید و زعفران دم کرده غلیظ را به همراه یک تا ۲ قاشق روغن به آن اضافه کنید و کاملا به هم بزنید تا کل سطح برنج، زعفرانی شود. برنج سفید را در ظرف بریزید و روی آن را برنج زعفرانی تزیین کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو با ته دیگ ته چینی «

 

 

طرز تهیه برنج زعفرانی قالبی در فر

 

برنج زعفرانی قالبی در فر

 

مرحله اول: برنج را آبکش و مقداری از آن را با زعفران مخلوط کنید

 

در طرز تهیه برنج زعفرانی قالبی فرقی ندارد که برنج را به حالت ساده آبکش درست کنید تا آن را به شیوه کته ای بپزید. ما در این جا، از برنج آبکش استفاده کرده ایم.

بعد از این که برنج را آبکش کردید، مقداری از برنج را با زعفران و روغن مخلوط کنید. این قسمت باید کف قالب قرار گیرد تا موقع برگرداندن روی برنج باشد.

 

 

مرحله دوم: برنج زعفرانی و ساده را در قالب بریزید

 

کف یک قالب یا ظرف پیرکس را با کمی روغن چرب کنید. برنج زعفرانی را کف قالب بریزید و کمی فشار دهید تا خودش را بگیرد. روی آن را برنج سفید ساده بریزید و سطح آن را صاف کنید. روی قالب را با فویل آلومینیومی نازک بپوشانید و با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید.

 

 

مرحله سوم: قالب را در فر بگذارید

 

فر را از قبل گرم کنید. دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و قالب را در فر قرار دهید. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید. سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و در ظرف مخصوص سرو، آن را برگردانید.

 

برنج زعفرانی قالبی

 

نکته: می توانید این روش از طرز تهیه برنج زعفرانی را در قابلمه و بدون فر هم انجام دهید. یعنی بعد از آبکش کردن برنج، قسمتی از برنج را که زعفرانی کرده اید، کف قابلمه بریزید و قسمت سفید را روی برنج زعفرانی. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد. موقع سرو برنج زعفرانی، قابلمه را در ظرف موردنظر برگردانید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه برنج قهوه ای و خواص آن «

 

کالابرگ الکترونیک