۱۳ خواص و فواید انواع بادمجان برای سلامتی

۱۳ خواص و فواید انواع بادمجان برای سلامتی


2 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید بادمجان

بادمجان یا بادنجان از جمله میوه هایی است که خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. این گیاه اگر چه میوه محسوب می شود، اما اغلب به عنوان سبزیجات در نظر گرفته می شود. بادمجان با نام های دیگری چون برنجان، ملوژن و کدو حلوایی گینه هم شناخته می شود. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ۱۳ مورد از خواص و فواید شگفت انگیز بادمجان پرداخته ایم.

 

بادمجان فواید زیادی برای سلامتی دارد و معمولا در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله فواید این گیاه می توان کمک به ساختن استخوان های قوی، کاهش علائم کم خونی و افزایش عملکرد شناختی و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد.

 

 

انواع بادمجان ها

 

انواع بادمجان ها

 

بادمجان ها انواع مختلفی دارند و به دلیل خواص و فواید آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه این گیاه از نظر علمی میوه محسوب می شود اما در هند به آن پادشاه سبزیجات داده شده است. این میوه یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین مواد در غذاهای هندی است. بادمجان از نظر بافت و تراکم شبیه به گوجه فرنگی است. این میوه علاوه بر طعم خوش مزه و فواید زیاد، در رژیم های غذایی سالم نیز بسیار توصیه می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ترشی لیته بادمجان « 

 

 

ارزش غذایی بادمجان

 

ارزش غذایی بادمجان

 

بادمجان فواید زیادی دارد. این میوه در درجه اول سرشار از ویتامین است. مواد معدنی و مغذی در آن کم نیستند. بادمجان ها دارای مقادیر زیادی آب هستند و تقریبا هیچ کلسترول و چربی ندارند. منبع ویتامین C و K بوده و سرشار از منیزیم، فسفر، مس، فیبر غذایی، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز هستند.

 

 

فواید و خواص بادمجان برای سلامتی

 

فواید و خواص بادمجان برای سلامتی

 

فواید بادمجان برای بدن نسبتا زیاد است. متخصصین تغذیه در بسیاری از رژیم های غذایی، مصرف این ماده غذایی را بسیار زیاد توصیه می کنند. بادمجان باعث کاهش وزن، سلامت استخوان و بهبود عملکرد مغز می شود. این میوه در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی بسیار تاثیرگذار است.

 

 

۱- کمک به هضم غذا از فواید بادمجان

 

بادمجان مانند بسیاری از سبزیجات دیگر منبع غنی از فیبر غذایی است. فیبر عنصر لازم در هر رژیم غذایی متعادل محسوب می شود. فیبر فواید زیادی برای سلامتی دستگاه گوارش دارد.

 

 

۲- پیشگیری از یبوست

 

بادمجان همچنین به حرکت منظم روده و پیشگیری از یبوست کمک می کند. فیبر مدفوع را حجیم کرده بنابراین غذا به راحتی از طریق دستگاه گوارش عبور می کند. در عین حال باعث تحریک حرکت پریستالت می شود و غذا به سادگی از بدن خارج می شود.

 

 

۳- کاهش ریسک سکته قلبی

 

فیبر موجود در بادمجان در عین حال ترشح آب معده را تحریک کرده که این موضوع باعث جذب مواد مغذی و فرآوری راحت تر مواد غذایی می شود. فیبر همچنین با کاهش بیماری های قلبی در ارتباط است. چرا که برخی از کلسترول های بد که می توانند رگ ها را مسدود کنند، از بین می برد. کلسترول های بد معمولا موجب انسداد عروق، حملات قلبی و سکته می شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی مجلسی و لذیذ در ۳۰ دقیقه

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نشانه سکته قلبی در زنان و مردان «

 

 

۴- کاهش کلسترول از فواید بادمجان

 

مصرف فیبر غذایی به ویژه در ایالات متحده کم است. انجمن قلب آمریکا مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برای رژیم غذایی معادل ۲۰۰۰ کیلو کالری را توصیه می کند. از این رو باید میزان فیبرهای غذایی را بسیار افزایش داد. از جمله فواید بادمجان این است که حاوی مقدار کمی چربی یا کلسترول و مقدار زیادی آب است.

 

 

۵- کاهش اشتها و لاغر شدن

 

افرادی که می خواهند لاغر شوند یا با چاقی دست و پنجه نرم می کنند، می توانند از این میوه در رژیم غذایی خود به راحتی استفاده کنند. فیبر موجود در بادمجان بسیار سیر کننده است، به این معنی که مانع ترشح گِرلین می شود. گرلین هورمونی است که به ذهن ما می گوید دوباره گرسنه هستیم. بادمجان یکی از غذاهایی است که به کاهش اشتها کمک می کند. پرخوری را کاهش می دهد و در کاهش وزن بسیار موثر است.

 

 

۶- خواص و فواید ضد سرطانی بادمجان

 

خواص و فواید ضد سرطانی بادمجان

 

از گلیکوزیدهای رامنوزیل سولاسودین عصاره موجود در پوست بادمجان به عنوان یک درمان موضعی در از بین بردن سلول های سرطانی پوست یاد می شود. عصاره بادمجان در درمان سرطان های پوستی غیر ملانوم مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس اطلاعات مجله بین المللی پزشکی بالینی در دو مورد از درمان از این نوع سرطان ها تاثیرگذار بوده است.

 

 

۷- تاثیر بادمجان در سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

 

از جمله فواید بادمجان جلوگیری از خطر تخریب استخوان و پوکی آن است. بادمجان حاوی ترکیبات فِنُلی است. این ترکیبات به بادمجان و بسیاری از میوه های دیگر رنگی منحصر به فرد می بخشند. ترکیبات فنلی باعث کاهش علایم پوکی استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شوند. بادمجان ها همچنین دارای مقدار قابل توجهی آهن و کلسیم هستند. این مواد در سلامت استخوان و قدرت کلی آن تاثیرگذار هستند.

 

 

۸- جلوگیری از کم خونی از فواید بادمجان

 

کمبود آهن می تواند برای سلامت عمومی بسیار خطرناک باشد. گاهی کمبود آهن باعث کم خونی آشکار می شود. کم خونی با سردرد، میگرن، خستگی، ضعف و افسردگی همراه است. بنابراین خوردن غذاهای سرشار از آهن می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند. یکی از فواید بادمجان این است که حاوی میزان زیادی آهن است. بادمجان ها غنی از مس نیز هستند. ماده ای که یکی از اجزای ضروری سلول های قرمز خون محسوب می شود. بدون این دو ماده معدنی گلبول های قرمز بدن نمی توانند به طور طبیعی کار کنند. گلبول های قرمز مسئول ایجاد خون سالم در رگ های شما هستند. عدم عملکرد درست آن ها تا حد زیادی باعث احساس خستگی و کاهش انرژی و قدرت در بدن می شود.

 

 

۹- بهبود عملکرد مغز از جمله فواید و خواص بادمجان

 

بهبود عملکرد مغز از جمله فواید و خواص بادمجان

 

بادمجان منبع شگفت انگیزی از عناصر غذایی گیاهی است. عناصری که باعث تقویت فعالیت های شناختی و سلامت عمومی روان می شوند. یکی از فواید بادمجان دفاع از فعالیت رادیکال های آزاد در بدن است. این موضوع باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. پتاسیم و مواد مغذی گیاهی موجود در بادمجان، در بزرگ کردن رگ های خونی نقش دارند. این کار باعث تقویت مغز می شود چرا که خون غنی از اکسیژن به مغز می رسد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوکوی نخود فرنگی با گوشت و بدون گوشت + فیلم آموزش

 

 

۱۰- فواید بادمجان برای سلامت قلب و کاهش فشار خون

 

بادمجان فواید زیادی برای سلامت قلب دارد. یکی از فواید بادمجان فیبر زیاد موجود در آن است. این فیبر باعث کاهش کلسترول بد و تحریک جذب کلسترول خوب در بدن می شود. تعادل کلسترول در بدن بر اساس مواد غذایی که می خوریم مدام در نوسان است. هرچه کلسترول خوب بیشتری داشته باشیم، بدن ما سالم تر خواهد بود. کاهش سطح کلسترول بد در بدن می تواند از حملات قلبی، سکته مغزی و انسداد عروق جلوگیری کند. بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان تاثیر زیادی در کاهش سطح فشار خون دارند. آن ها فشار و استرس و بر روی سیستم قلبی و عروقی را کاهش می دهند و در نتیجه برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع فشار خون «

 

 

۱۲- کنترل دیابت با بادمجان

 

کنترل دیابت با بادمجان

 

انجمن دیابت آمریکا، رژیم غذایی بر پایه بادمجان را به عنوان گزینه ای برای مدیریت دیابت نوع ۲ توصیه می کند. بادمجان ها به دلیل محتوای فیبر زیاد و مقدار کربوهیدرات محلول غذای ایده آل برای مدیریت این بیماری هستند. بادمجان ها به عنوان یک تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین بدن محسوب می شوند. وقتی سطح انسولین ثابت باشد و بعدا دچار افت شدید و قند خون نشود، می توان از عوارض جانبی و خطرناک دیابت جلوگیری کرد. بنابراین یکی از فواید بادمجان را می توان تاثیر آن در کنترل دیابت عنوان کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون « 

 

 

۱۳- جلوگیری از نقص مادرزادی از دیگر فواید بادمجان

 

بادمجان ها منبع غنی از اسید فولیک هستند. بنابراین فواید زیادی برای خانم های باردار دارند. مقادیر زیادی اسید فولیک به طور مستقیم از نوزاد و سیستم عصبی آن محافظت می کند. بنابراین به مادران باردار معمولا توصیه می شود به مصرف میزان اسید فولیک در مواد غذایی خود توجه کنند.

 

 

احتیاط در مصرف بادمجان

 

احتیاط در مصرف بادمجان

 

 

بادمجان ها بخشی از خانواده شب بو هستند. این خانواده شامل فلفل، گوجه فرنگی و … است. به همین دلیل در برخی موارد مصرف بادمجان، جدا از فواید آن باعث واکنش های شدید آلرژیک در بدن می شود. بهتر است قبل از مصرف هر ماده غذایی در رژیم غذایی با پزشک صحبت کنید.

 

 

سرخ کردن بادمجان ممنوع!

سرخ کردن بادمجان ممنوع!

 

هنگام پختن بادمجان بسیاری از مردم اشتباه می کنند! آن ها بادمجان را سرخ می کنند. اگر چه این روش یکی از راه های خوش مزه برای پختن سبزیجات و در عین حال بادمجان است. اما روشی مضر محسوب می شود. در صورت استفاده از روغن های سنگین برای سرخ کردن بادمجان، فواید سلامتی آن خنثی می شود. وقتی بادمجان را سرخ می کنید، مقدار زیادی چربی جذب می کند. این در حالی است که پختن بادمجان باعث نگه داشتن مواد غذایی در آن می شود و هیچ گونه چربی اضافه ای جذب آن نخواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی « 

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی فواید بادمجان

 

علی رغم خواص و فواید بسیار زیاد بادمجان، حتما قبل از مصرف از حساسیت نداشتن بدن به آن اطمینان حاصل کنید. با بادمجان می توان غذاهای مختلفی به شکلی سالم تهیه کرد. بنابراین می توانید این ماده غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. بادمجان نه تنها یک خوراکی خوش مزه محسوب می شود، بلکه تاثیر زیادی در سلامتی بدن، قلب، عروق و کاهش وزن دارد.

 

 

منبع: organicfacts

 

کالابرگ الکترونیک