بررسی ۱۳ خواص و فواید درمانی زردچوبه

بررسی ۱۳ خواص و فواید درمانی زردچوبه


4 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید درمانی زردچوبه

در طب سنتی به خواص و فواید درمانی زردچوبه مانند بسیاری از ادویه ها بسیار پرداخته شده است. این ادویه پر از عطر و طعم  از ریزوم ها یا ریشه های یک گیاه گلدار در هند و مناطق جنوب شرقی آسیا تهیه می شود. زردچوبه معمولا با خاصیت ضد التهاب و میزان بالای آنتی اکسیدانش در بین ادویه ها شناخته شده است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ۱۳ خواص و فواید درمانی زردچوبه برای سلامت بدن پرداخته ایم.

 

تاریخچه زردچوبه

 

تاریخچه زردچوبه

 

زردچوبه به دلیل خواص و فواید درمانی که دارد، از زمان قدیم توسط پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. پزشکان چینی و هندی در هزاران سال پیش آن را برای درمان چشم درد به کار می بردند. پزشکان طب سنتی از زردچوبه برای درمان زکام هم استفاده می کردند. در این میان برخی طبیبان به آن لقب زعفران هندی نیز داده بودند. آن ها معتقد بودند این ادویه خواص بسیار مشابهی با زعفران دارد. پزشکان قرن نوزدهم زردچوبه را اشتهاآور می دانستند. آن ها معتقد بودند که زعفران هندی یا همان زردچوبه  انسداد کبد و طحال را برطرف می کند  و برای یرقان و سنگ کلیه مفید است. بعد ها جدا از خواص درمانی این ادویه از آن استفاده های دیگری هم شد. در اروپا از زردچوبه برای زنگ کردن برخی از وسایل چوبی استفاده می شد.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه « 

 

 

مشخصات گیاه زردچوبه

 

زردچوبه گیاهی است که در هند و کشورهای جنوب آسیا به‌ بار می ‌آید. این گیاه که دارای فواید و خواص درمانی زیادی است، به دمای حدود ۲۰–۳۰ درجه سانتیگراد و محیط مرطوب بارانی برای رشد نیاز دارد. ساقه‌های زیرزمینی گوشتی گیاه یا ریزوم، جمع‌آوری شده  و در آب جوشانده می شوند.  پس از آن خشک شده و در مرحله بعد آسیاب می شوند. سطح خارجی قطعات زردچوبه، رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد. این قطعات معطر بوده و طعم نسبتا تلخی دارند.

 

طبع زردچوبه و مصلح آن

 

طبع زردچوبه گرم و خشک است. مصلح زردچوبه آبلیمو  (طبع آبلیمو سرد و خشک است) و آب بالنگ هستند که عوارض گرمی و خشکی آن را برای افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند کاهش می دهند. مقدار مناسب مصرف زردچوبه به عنوان چاشنی غذا یا برای درست کردن نوشیدنی های مثل شیر زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری است.

 

 

ارتباط خواص درمانی زردچوبه با کورکومین

 

ارتباط خواص زردچوبه با کورکومین

 

آن چیزی که به زردچوبه رنگ زردی زیادی می بخشد، کورکومین است. این ماده یکی از عناصر اصلی زردچوبه محسوب می شود. کورکومین دلیل اصلی فواید و خواص درمانی بی نظیر زردچوبه است. این ماده مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. متاسفانه زردچوبه و کورکومین به خودی خود، به خوبی در جریان خون جذب نمی شوند. بنابراین مصرف کم آن چندان تاثیری در بدن ندارد. بهتر است زردچوبه را برخی مکمل ها استفاده کرد. افزودن فلفل سیاه به زردچوبه تاثیر بیشتری در جذب کورکومین موجود در آن دارد. در فلفل سیاه ترکیبی به نام پیپرین وجود دارد که به جذب آنتی اکسیدان بالا در زردچوبه کمک می کند. مصرف ۲۰ میلی گرم پیپرین همراه با ۲ گرم کورکومین افزایش جذب را بسیار بالا می برد.

 

 

خواص و فواید درمانی زردچوبه برای سلامتی بدن

 

خواص زردچوبه برای سلامتی بدن

 

زردچوبه و کورکومین موجود در آن خواص زیادی برای بدن دارند. این ماده خاصیت ضد التهابی بسیار بالایی دارد. کورکومین از بدن در مقابل بیماری های قلبی محافظت می کند. زردچوبه از احتمال ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای پوست گریپ فروت بدون تلخی، شکرک و کپک

 

 

خواص ضد التهابی زردچوبه

 

بسیاری از متخصصان مدعی هستند که زردچوبه خواص ضد التهابی بالایی دارد. علت عمده این موضوع همان کورکومین موجود در این ادویه است. بر اساس مطالعات انجام شده، دوز مناسب کورکومین می تواند همانند بسیاری از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و آسپرین عمل کند. از آن جا که التهاب مزمن عامل بسیاری از بیماری ها محسوب می شود، کورکومین خاصیت درمانی زیادی برای آن ها دارد. کورکومین برای درمان بیماری هایی مانند التهاب روده، پانکراتیت و آرتروز بسیار مناسب است.

 

 

جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

 

خواص زردچوبه در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

 

مطالعات نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه از بدن در مقابل بیماری های قلبی محافظت می کند. کورکومین باعث بهبود عملکرد و سلامت اندوتلیال می شود. اندوتلیال غشای نازکی در داخل قلب و عروق خونی است. این غشا در تنظیم فشار خون نقش اساسی دارد. عملکرد پایین اندوتلیال که با افزایش سن اتفاق می افتد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد. بنابراین می توان برای سلامت قلب از زردچوبه استفاده کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نشانه سکته قلبی در زنان و مردان « 

 

 

خواص زردچوبه برای کاهش خطر سکته مغزی

 

مطالعات نشان داده که زردچوبه به همان اندازه که در بهبود عملکرد اندوتلیال در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ تاثیر دارد، باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی نیز می شود.

 

 

خواص زردچوبه در جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان

 

یکی از خواص زردچوبه، جلوگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان است. از آنجا که التهاب با رشد تومور در ارتباط است، ترکیبات ضد التهابی زردچوبه بسیار تاثیر گذار است. این ادویه در درمان و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها از جمله پانکراس، پروستات و روده بزرگ نقش دارد. گفته می شود زردچوبه تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان و معده نیز دارد. کورکومین موجود در زردچوبه به کند شدن رشد سلول های توموری کمک می کند.

 

 

کاهش علایم آرتروز

 

کاهش علایم آرتروز از جمله خواص زردچوبه

 

خواص ضد التهابی قوی زردچوبه باعث شده تا به عنوان یک گزینه درمانی برای آرتروز تجویز شود. افراد مبتلا به آرتروزی که از زردچوبه استفاده کرده اند، پس از ۸ ماه بهبود قابل توجهی در عملکرد بدنی داشته اند. مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف ۵۰ میلی گرم زردچوبه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تاثیر قابل توجهی در کاهش دردها و علایم بیماری آرتروز دارد.

 

 

درمان یا جلوگیری از  ابتلا به دیابت از خواص زردچوبه

 

از جمله خواص این ادویه می توان به جلوگیری و یا درمان بیماری دیابت اشاره کرد. کورکومین موجود در زردچوبه در پیشگیری و درمان دیابت و بیماری کلیوی دیابتی تاثیر زیادی دارد. این ماده به مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ بسیار کمک می کند. مطالعاتی که بر روی موش های چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفته، نشان می دهد که مصرف کورکومین پس از ۱۶ هفته در کاهش سطح انسولین آن ها تاثیر چشم گیری داشته است. خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه را نیز نباید فراموش کرد. آنتی اکسیدان زیاد در جلوگیری در ابتلا به دیابت تاثیر زیادی دارد. آنتی اکسیدان به در مقابل قند خون بالا و چربی خون مقاومت می کند.

 

 

خواص زردچوبه در مبارزه با آلزایمر

 

خواص زردچوبه در مبارزه با آلزایمر

 

از جمله خواص زردچوبه مبارزه با بیماری های شایعی مانند آلزایمر است. این ادویه تاثیر زیادی بر روی مغز دارد. زردچوبه باعث افزایش سطح نورتروفیک در مغز می شود. زردچوبه در افزایش سطح پروتئین موجود در مغز و نخاع نیز نقش اساسی دارد. این پروتئین باعث سالم نگه داشتن سلول های عصبی می شود. این پروتئین در یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد. بنابراین با اختلالات شایع مغزی مانند آلزایمر و انحطاط مغز مبارزه می کند.

 

 

خواص زردچوبه در درمان افسردگی

 

از جمله خواص زردچوبه، درمان افسردگی است. مطالعات نشان داده زردچوبه همان طور که در درمان آلزایمر موثر است، اثرات ضد افسردگی زیادی دارد. طبق مطالعات انجام شده، میزان کورکومین موجود در این ادویه، تاثیر بیشتری از مصرف روزانه ۲۰ میلی گرم فلوکستین در افراد مبتلا به افسردگی دارد. هنوز دانشمندان نقش و تاثیر زردچوبه و کورکومین موجود در آن را در درمان افسردگی کاملا درک نکرده اند. به همین دلیل این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب توری با طعم کوبیده به روشی ساده و خوشمزه

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ۶ نوشیدنی خواب آور برای درمان بی خوابی «

 

 

خواص زردچوبه در درمان آرتریت روماتوئید

 

خواص زردچوبه در درمان آرتریت روماتوئید

 

آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است. این بیماری مفاصل را درگیر می کند و حتی ممکن است در دیگر نقاط بدن نیز نفوذ کند. گاهی چشم ها، ریه ها، پوست، قلب و رگ های خونی درگیر آن می شوند. آرتریت روماتوئید باعث تورم دردناک مفاصل می شود. همچنین در طول زمان می تواند باعث فرسایش استخوان ها و در نهایت تغییر شکل آن ها و ناتوانی جسمی شود. از جمله خواص زردچوبه و کورکومین موجود در آن، مبارزه با التهاب ناشی از این بیماری است. خاصیت زردچوبه از میزان ۵۰ میلی گرم دیکلوفناک در روز بیشتر است. کافی است تا ۸ هفته میزان کمی زردچوبه مصرف شود. نتایج محسوس آن در بیماران کاملا قابل مشاهده است.

 

 

سلامت پوست از جمله خواص زردچوبه

 

یکی از خواص زردچوبه، کمک به سلامت پوست است. این ماده خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه یک درمان موثر برای انواع بیماری های پوستی از جمله آکنه و اگزما است. برای درمان گودی و سیاهی زیر چشم می توانید از ماسک زردچوبه استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۶ ماسک خانگی برای درمان گودی و سیاهی زیر چشم

 

 

محافظت زردچوبه از بدن در برابر رادیکال های آزاد

 

محافظت زردچوبه از بدن در برابر رادیکال های آزاد

 

آنتی اکسیدان های موجود در زردچوبه از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رادیکال های آزاد می تواند ترکیب چربی ها، پروتئین ها و حتی DNA در بدن را به هم بریزد. این موضوع باعث بروز بیماری های شایعی چون سرطان، آرتروز، بیماری های قلبی و آلزایمر می شود. بنابراین ادویه های غنی از آنتی اکسیدان تاثیر زیادی در محافظت بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد دارند. کورکومین قادر است انواع مختلف رادیکال های آزاد را از بین ببرد.

 

 

زردچوبه یک مکمل ضد پیری

 

یکی از خواص زردچوبه، تاثیر بالقوه آن در مبارزه با تخریب مغز است. کورکومین موجود در زردچوبه با تخریب مغز و سایر بیماری های مرتبط با سن مبارزه می کند. این ماده در زردچوبه خاصیت ضد پیری دارد. حتی کورکومین باعث جوانی پوست و کاهش علایم ظاهری پیری نیز می شود.

 

 

جلوگیری از تحلیل رفتن چشم، از جمله خواص زردچوبه

 

جلوگیری از تحلیل رفتن چشم، از جمله خواص زردچوبه

 

گلوکوم یکی از مهم ترین دلایل نابینایی در افراد بالای ۶۰ سال است. متاسفانه با از بین رفتن بینایی دیگر نمی توان آن را بازیابی کرد. تحقیقات نشان داده درمان های موضعی کورکومین ممکن است به محافظت چشم در برابر تحلیل رفتن کمک کند. یکی از خواص زردچوبه مبارزه با بیماری های چشمی است. محققان می گویند قطره چشم کورکومین و مصرف آن ۲ تا ۳ بار در روز تاثیر زیادی در درمان سلول های شبکیه چشم داشته است.

 

 

بیشتر بخوانید » چند نکته مهم برای سلامت بینایی چشم «

 

 

مضرات و عوارض زردچوبه

 

مضرات و عوارض زردچوبه

 

زردچوبه علاوه بر خواص و فواید درمانی زیاد، مضراتی هم دارد. برخی افراد به زردچوبه حساسیت دارند. آن ها با مصرف آن دچار عوارضی چون حالت تهوع ، اسهال، کاهش فشار خون می شوند. مصرف زردچوبه همچنین باعث انقباضات رحم در زنان باردار می شود. این ادویه هندی خاصیت انعقاد کنندگی دارد. مصرف همزمان آن با داروهای ضد انعقادی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل و وارفارین تداخل دارویی ایجاد کرده و خطرناک است.

 

 

بهترین روش نگهداری زردچوبه

 

بهترین روش نگهداری زردچوبه در ظروف درب دار و در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید است.

 

 

منبع: everydayhealth

 

کالابرگ الکترونیک