۱۵ خواص و فواید درمانی پیاز برای سلامت بدن

۱۵ خواص و فواید درمانی پیاز برای سلامت بدن


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید درمانی پیاز

حتما می دانید که پیاز به قدری پرخاصیت است که می تواند به عنوان داروی بسیاری از دردها یا یک ماده غذایی مهم در پیشگیری از بسیاری امراض به کار برود. فرقی هم نمی کند آن را به صورت پخته مصرف کنید یا خام. ما در مجله کوروش به شما درباره خواص و فواید درمانی جالب و باورنکردنی پیاز برای سلامت بدن و همچین طبع و مصلح پیاز خواهیم گفت.

 

هر چند خیلی ها به خاطر ماندن بوی پیاز در دهان ترجیح می دهند دور خوردن پیاز خام را خط بکشند ولی به هر حال مصرف آن در انواع غذاها یا حتی پیش‌غذا و سالاد می تواند شما را از خواص و فواید درمانی بی نظیر پیاز بهره مند کند.

 

 

تاریخچه و حقایق جالبی در مورد پیاز

تاریخچه و حقایق جالبی در مورد پیاز

 

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که پیاز، به عنوان یک گیاه از خانواده سیر، قدمت بسیار طولانی دارد که کشت و تولید آن را متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد می دانند. در این میان هم آثار و نشانه هایی از کاشت و استفاده پیاز توسط مصریان باستان به دست آمده است که قدمت آن را تایید می کند.

اما مساله به همین جا ختم نمی شود. مصری های باستان برای این گیاه ارزش خاصی قائل بوده اند، در حدی که به عنوان یک گیاه نماد جاودانگی، آن را می پرستیدند. دلیل آن هم شکل دایره ای (کروی) پیاز و حلقه حلقه هایی که دور یک مرکز شکل گرفته اند، بوده است. این گیاه حتی همراه با مردگان هم دفن می شده است. در مقبره رامسس چهارم نشانه هایی از قرار دادن پیاز در قبر دیده شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که خوردن پیاز در مصر باستان در روزهایی از سال ممنوع بوده است. دلیل آن را هم اشک آور بودن پیاز عنوان کرده اند. مصریان بر این باور بودند که در روزهای عید همه باید بخندند و پیاز به خاطر خاصیت اشک آوری، نباید در این روز مصرف می شد. طبق اسناد، یونانیان باستان، پیاز را با خود به سرزمینشان بردند و کشت پیاز از آن جا به همه جهان گسترش پیدا کرد.

 

 

انواع پیاز و کاربرد آن ها

 

انواع مختلف پیاز و کاربرد آن ها

 

احتمالا همه ما با انواع مختلف پیاز آشنایی داریم ولی موضوع مهم این است که هر نوع پیاز، چه کاربردی دارد. پیازها با خواص مشابه و البته کمی متفاوت، در آشپزی، استفاده به صورت خام (کاربرد خوراکی یا درمانی) یا تهیه ترشی استفاده می شوند. بهتر است از این به بعد هنگام خرید، به کاربردی که پیاز برایمان دارد، بیشتر دقت کنیم و بر اساس نیازمان اقدام به خرید کنیم.

 

 

پیاز زرد:

 

معمولا این پیاز بیشتر از دیگر پیازها استفاده می شود. پیاز زرد با لایه های سفید مایل به زرد بهترین گزینه برای آشپزی و پخت و پز است. فصل کاشت و برداشت این نوع پیاز، بهار تا پاییز است و پس از آن راهی انبار می شود تا در همه فصول سال در دسترس باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه پیاز داغ چیپسی و عسلی « 

 

 

پیاز سفید:

 

پیاز سفید همان طور که از اسمش پیداست، رنگ سفیدی دارد و طعمش هم شیرین تر از پیاز زرد است. ماندگاری کمتری هم نسبت به پیاز زرد دارد. پیاز سفید معمولا در تهیه انواع سوپ، سالاد و به صورت خام به کار می رود.

 

 

پیاز قرمز:

 

پیاز قرمز به پیاز بنفش هم معروف است. این پیاز پوسته بنفشی دارد ولی مغز لایه ها کاملا سفید است. طعم شیرین و ملایم این نوع پیاز، آن را برای مصرف به صورت خام، محبوب کرده است. این پیاز نسبت به دیگر نمونه ها، فیبر و فلاونوئید بیشتری دارد. ماندگاری آن هم مثل پیاز سفید، نسبت به پیاز زرد کمتر است. پیاز قرمز در تزیین سالاد و ساندویچ به کار می رود و به آن ها جلوه زیبایی می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ترشی پیاز قرمز و سفید «

 

 

پیازچه:

 

به پیازچه، پیاز سبز هم می گویند. به خاطر برگ های سبز بلند، معمولا آن را می توان در میان سبزی خوردن پیدا کرد. از این پیاز در طرز تهیه کوکو و سالاد استفاده و به صورت خام هم مصرف می شود. این نوع پیاز به خاطر عطر و تندی زیادی که دارد، برای معطر کردن غذاهای مختلف هم به کار می رود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک قارچ و سویا ساده و خوشمزه

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کوکو کاهو با گردو و پیازچه « 

 

 

پیاز بهاری:

 

پیاز بهاری شباهت زیادی به پیازچه دارد فقط قسمت پیاز سفید آن بزرگ تر و گردتر از پیازچه است. پیاز بهاری در اصل همان پیاز سفید و زرد است که زودتر از رسیده شدن برداشت شده اند. معمولا پیاز بهاری را به صورت کبابی یا در طرز تهیه کوکو استفاده می کنند.

 

 

ارزش غذایی پیاز

 

بر اساس یافته های پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) ۱۰۰ گرم پیاز خام حاوی موارد زیر است:

 

مواد ارزش غذایی (در هر ۱۰۰ گرم)
انرژی ۴۰ کیلو کالری
کربوهیدرات ۹/۳۴ گرم
پروتئین ۱/۱۰ گرم
چربی کل ۰/۱۰ گرم
کلسترول بد ندارد
فیبر ۱/۷  گرم

 

 

همچنین پیاز حاوی ویتامین ۷/۴ میلی گرم ویتامین آ،  ۰/۰۲ گرم ویتامین ای، ۴ میلی گرم سدیم و ۱۴۶ میلی گرم پتاسیم است. 

 

 

طبع پیاز در طب سنتی

 

طبع پیاز در طب سنتی

 

طبع پیاز در کل گرم و خشک است. اما طبع پیاز قرمز گرم تر از پیاز زرد و پیاز زرد هم گرم تر از پیاز سفید است. از طرفی علاوه بر رنگ پیاز، شکل و شمایل آن هم بر میزان گرمی آن تاثیر دارد. یعنی هر چه شکل پیاز گردتر باشد، گرمی آن کمتر است. پیازهای با فرم کشیده تر هم طبع گرم تری دارند. در ضمن اگر آن را بپزید، از گرمی مزاج آن کمی کاسته می شود.

شاید جالب باشد بدانید که پیاز به قدری گرم است که اگر افراد گرم مزاج، در مصرف آن کمی زیاده روی کنند، سردرد می گیرند. بنابراین در کنار پیاز باید مصلح هم مصرف کنند تا طبع آن را متعادل کند.

 

 

مصلح پیاز چیست؟

 

به عقیده کارشناسان طب سنتی اگر در مصرف پیاز زیاده روی کردید، آب انار، کاسنی و سرکه می توانند به عنوان مصلح، طبع شما را به تعادل برسانند. این سه ماده، به خاطر طبع سردشان، از میزان گرمی پیاز می کاهند. البته یک راه دیگر هم این است که پیاز را قبل از مصرف با آب نمک بشویید. از ترشی پیاز هم می توانید به جای پیاز خام یا پخته استفاده کنید.

 

 

خواص و فواید درمانی پیاز برای سلامت بدن

 

خواص و فواید پیاز بر سلامت بدن

 

همان طور که گفتیم پیاز منبع غنی از ویتامین های آ، ب و ث است. همچنین به عنوان یک ماده غذایی سرشار از آهن، گرگرد، فسفر، کلسیم، پتاسیم، سدیم  و ید می تواند به سلامت بدن کمک کند. پیاز به هضم غذا کمک می کند و برای استحکام بخشی به استخوان ها مفید است. معمولا پیازهای سفید، منبع خوبی از کلسیم هستند و پوکی استخوان را کاهش می دهند. دیگر خواص و فواید درمانی پیاز بر سلامت بدن را در ادامه بخوانید.

 

 

نقش پیاز در درمان سرماخوردگی

 

سلنیوم موجود در پیاز به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و به عنوان یک داروی مناسب برای درمان سرماخوردگی به کار می رود. معمولا برای کسانی که به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می شوند، پیاز آب پز شده مثل آب روی آتش است.

همچنین می توانید یک پیاز را بعد از برش زدن در مقداری آب بجوشانید. آب جوشانده با پیاز را با مقداری عسل یا زنجبیل مخلوط و به عنوان داروی سرماخوردگی استفاده کنید.

 

 

خواص و فواید پیاز بر بهبود خواب

 

فواید پیاز برای بهبود خواب

 

درصد زیادی از مردم با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می کنند ولی درصد کمی از آن ها از تاثیر مثبت پیاز بر بهبود کیفیت خواب باخبر هستند. پیاز با کاهش استرس می تواند خواب راحت تری را به ارمغان بیاورد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۶ نوشیدنی خواب آور برای درمان بی خوابی « 

 

 

بهبود قدرت بینایی با مصرف پیاز

 

یکی از خواص و فواید پیاز محافظت از سلول های چشم است. پیاز با تحریک یک پروتئین به نام «گلوتانین» که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، سلامتی چشم را ارتقا می دهد. از سوی دیگر این پروتئین خطر ابتلا به آب سیاه، آب مروارید و پیر چشمی را کاهش می دهد.

 

 

خواص و فواید پیاز بر سلامت دهان و دندان

 

پیاز برای سلامت دهان و دندان

 

اگر از طرفداران پر و پا قرص پیاز خام هستید و با هر غذایی ترجیح می دهید پیاز بخورید، این مژده را می دهیم که با این عادت، پوسیدگی دندان هایتان را به تعویق می اندازید. باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند با ترکیبات سولفور پیاز از بین می روند. در کنار پیشگیری از پوسیدگی، پیاز دندان درد را هم تسکین می دهد.

البته این اسیدهای مفید، بر اثر پخته شدن و در اثر حرارت دیدن از بین می روند.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 33 اسموتی خوشمزه برای کاهش وزن و لاغری

 

بیشتر بدانید » روش های خانگی برای درمان سریع دندان درد « 

 

 

پیاز به بدنتان انرژی می رساند

 

اگر احساس می کنید بدنتان به اندازه کافی انرژی ندارد، از خوردن پیاز غافل نشوید. پیاز سرشار از فیبر است و همین موضوع باعث می شود سطح انرژی را به حالت ثبات برساند. انولین موجود در آن هم به حفظ قدرت و بنیه کمک می کند.

 

 

افزایش توانایی و میل جنسی با مصرف پیاز

 

پیاز یکی از مواد موثر و مفید برای تقویت بنیه جنسی است و به باروری مردان کمک می کند. آب پیاز را با عسل مخلوط و میل کنید. می توانید در کنار غذا هم از خوردن پیاز خام لذت ببرید.

 

 

خواص و فواید پیاز در کاهش مسمومیت

 

اگر با وعده غذایی تان پیاز بخورید، احتمال مسمومیت و بیماری تا حد زیادی کاهش می یابد. ترکیبات آنتی باکتریال پیاز بسیاری از انواع میکرو ارگانیسم هایی را که باعث مسمویت غذایی می شوند، نابود یا اثر آن ها را تا حد زیادی کم می کند.

 

 

آلرژی فصلی را با پیاز درمان کنید

 

آلرژی فصلی را با پیاز درمان کنید

 

در برخی فصول سال به خصوص بهار و پاییز، آلرژی شدت پیدا می کند. آثاری مثل احساس سوزش در گلو، آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم و بینی، عطسه و حتی کهیر از علائم حساسیت فصلی هستند. کوئرستین موجود در پیاز، برخی عوامل حساسیت زا را از بین می برد. می توانید به جای داروهای ضد حساسیت، خوردن پیاز به همراه غذا را امتحان کنید.

 

 

خواص و فواید پیاز بر سلامت قلب

 

در پیاز یک آنتی اکسیدان به نام کورستین وظیفه حفظ فشار خون، نرمی و انعطاف پذیری عروق را بر عهده دارد. این آنتی اکسیدان کلسترول بد خون را کاهش می دهد و افرادی که در معرض بیماری های قلبی  و عروقی هستند، با مصرف پیاز می توانند به سلامت قلب خود کمک کنند. این ماده در چای سبز، سیب، توت قرمز و توت سفید هم وجود دارد.

 

 

خواص و فواید پیاز بر بهبود حافظه

 

ترکیبات گوگردی پیاز (ترکیباتی که باعث ریزش اشک می شوند) به بهبود حافظه در سنین بالا کمک می کنند. برای بهبود عملکرد این آنتی اکسیدان در بدن، بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید. چون پختن پیاز این آنتی اکسیدان را از بین می برد.

 

 

کاهش دهنده درد پریود ماهانه در زنان

 

می توانید با خوردن پیاز دردهای دوران عادت ماهانه را تا حد زیادی کاهش دهید. همچنین پیاز در دوران یائسگی به کبد کمک می کند و هورمون ها را متعادل خواهد کرد. کلسیم موجود در پیاز، نقش مهمی در این زمینه بازی می کند.

 

 

خواص و فواید پیاز بر شفافیت پوست

 

فواید پیاز برای پوست

 

ویتامین آ و سی پیاز به پوست کمک می کنند تا درخشنده تر شود. از طرفی پیری زودرس پوست را به تعویق می اندازد. پیاز همچنین به عنوان یک سبزی که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، از پوست در برابر باکتری ها مراقبت می کند.

آب تازه پیاز را روی پوستتان مالش دهید. با این کار ویتامین C پیاز، به پوستتان درخشندگی می بخشد و با افزایش گردش خون باعث شادابی آن می شود. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

 

 

خواص و فواید پیاز در تقویت رشد مو

 

یکی از خواص و فواید پیاز افزایش خون رسانی به فولیکول های مو است که موجب رشد آن ها می شود. ماساژ دادن پوست سر با آب پیاز، باعث حجم دهی و پر پشت شدن مو می شود. علاوه بر این می توانید با عصاره پیاز، شوره سر را از بین ببرید. پیاز با خاصیت باکتری کشی، عفونت ها و بیماری های پوستی سر را از بین می برد. ۱۵ دقیقه قبل از استحمام، ریشه موهایتان را با آب پیاز ماساژ دهید و بعد آن را بشویید.

 

 

بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان ریزش مو

 

 

مصرف پیاز برای زنان باردار

 

مصرف پیاز برای زنان باردار

 

برخی خانم ها در دوران بارداری، با مصرف پیاز دچار سوزش معده می شوند. اگر بدن شما هم به پیاز واکنش نشان می دهد، باید در مصرف آن احتیاط کنید.

 

 

درمان نیش حشرات با استفاده از پیاز

 

یکی از خواص و فواید پیاز، تسکین دادن درد گزش حشرات است. یک پیاز را برش بزنید و روی جای گزیدگی قرار دهید. با این کار زهر حاصل از گزش گرفته می شود و سوزش کم خواهد شد. تورم به وجود آمده نیز التیام پیدا می کند.

 

 

نکته پایانی درباره خواص و فواید درمانی پیاز

 

نکته پایانی درباره خواص و فواید پیاز

 

هر چند خواص و فواید پیاز بسیار زیاد است ولی اگر خوردن آن باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت در بدن شما می شود، حتما باید آن را به صورت کنترل شده مصرف کنید. همچنین اگر بیماری خاصی مثل دیابت یا مشکلات گوارشی دارید، پیش از مصرف پیاز با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

۱۰ ترفند جرفه ای برای اشک نریختن هنگام خرد کردن پیاز 

 

 

منبع: usda

 

کالابرگ الکترونیک