نقد و بررسی سریال رازآلود و تخیلی دارک (Dark)

نقد و بررسی سریال رازآلود و تخیلی دارک (Dark)


5 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال «دارک (Dark)»

سریال «دارک»‌ یکی از جذاب ترین مجموعه های تلویزیونی شبکه نتفلکیس است. این سریال آلمانی که در ژانر علمی تخیلی ساخته شده، با استقبال گسترده بینندگان و تحسین منتقدان روبرو شد و لقب یکی از بهترین سریال‌های دنیا را از آن خود کرد. با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا نقد و بررسی سریال دارک را با هم مرور کنیم.

 

 

درباره سریال آلمانی Dark چه می‌دانیم؟

 

«تاریک» یا «دارک (Dark)» یک مجموعه تلویزیونی دلهره آور در ژانر علمی تخیلی است که توسط باران بو اودار و جانته فریزی ساخته شده است. این سریال آلمانی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به مدت ۳ فصل از شبکه نتفلکیس پخش شد. ماجراهای سریال دارک با ناپدید شدن مرموز کودکی شروع می شود. مردم شهر خیالی «ویندن» آلمان نیز تصمیم می گیرند ناپدیدشدگان را پیدا کنند. به این ترتیب، روابط بین چند نسل از چهار خانواده شکل می گیرد.

 

اولین قسمت سریال دارک در اول دسامبر ۲۰۱۷ پخش شد تا به اولین سریال اورجینال آلمانی زبان شبکه نتفلیکس تبدیل شود. فصل دوم سریال در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ پخش شد. فصل سوم و پایانی سریال هم در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۰ پخش شد. از سریال دارک به دلایل مختلفی ستایش های زیادی شده است، از مضمون عجیب و تاثیرگذار تا جذابیت های بصری، بازیگری های عالی، موسیقی متن و مهمتر از همه سناریو و روایت بسیار پیچیده و مبهوت کننده اش. در ادامه نقد و بررسی سریال دارک را با هم می خوانیم.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ « 

 

 

شناسنامه سریال «تاریک (Dark)»

 

شناسنامه سریال «تاریک (Dark)»

 

خلاصه داستان: در شهر کوچکی در آلمان، دو کودک به طرز مرموزی ناپدید می شوند. ناپدید شدن این دو باعث برملا شدن روابطی بین ۴ خانواده می شود.

 

ژانر: درام، دلهره آور، علمی تخیلی

سازنده: باران بو اودار، یانتیه فریز

نویسنده: انتیه فریز، رونی اسخالک، دافنه فرارو

کارگردان: باران بو اودار

فیلمبرداری: نیکلاس سومرر

بازیگران: لوئیس هوفمان، اولیور مازوچی، یوردیس تریبل، مایا شونه، سباستین رودولف، مارک واشکه، کارولینه ایخورن

تعداد فصل ها: ۳ فصل

تعداد قسمت ها: ۲۶ قسمت

محصول کشور: آلمان

شبکه اصلی: نتفلیکس

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های سینمایی ژانر وحشت در سال ۲۰۲۰ « 

 

 

نقد و بررسی سریال دارک

 

سریال دارک؛ سریالی با روایتی هیپنوتیزم کننده

 

برنارد دوپلر، یکی از شخصیت های مرموز سریال دارک، نقل قول جالبی دارد: «آنچه می دانیم قطره ای است و آنچه نمی دانیم همچون یک اقیانوس است». این نقل قول که از فصل سوم سریال گرفته شده، شاید بهترین توصیف برای سریال پیچیده و مرموز دارک باشد. اولین محصول اورجینال آلمانی نتفلکیس. سریالی که بینندگان را با چندین بازه زمانی (با سفر در زمان)، شجره نامه های خانوادگی به هم پیوسته و ایجاد ابهامات و سوالات زیاد کاملا سردرگم و گیج می کند.

 

سریال بسیار خوش ساخت و پیچیده دارک، اساسا به این مفهوم می پردازد که اگر واقع این امکان به وجود می آمد که به زمان گذشته سفر کرد، آیا می توانستیم گذشته خود و اطرافیانمان را تغییر دهیم؟ سریال دارک از آن سریال های پیچیده و سنگینی است که تمام توجه و قدرت ذهنی بینندگان را می طلبد. سریالی که قرار نیست در حین تماشای آن دست به گوشی تلفن بود یا غذا خورد و با کسی حرف زد. دارک آن چنان پرشخصیت و به لحاظ بازه های زمانی پیچیده است که می طلبد پس از تماشای هر قسمت دوباره بخش هایی از آن را تماشا کرد. به این ترتیب شاید بتوان ارتباط علت و معلولی درستی بین وقایع و شخصیت ها برقرار کرد.

حتما بخوانید  بهترین فیلم های اکشن و مهیج ۲۰۲۰ که حتما باید ببینید

 

 

چرا باید هر سه فصل دارک را ببینیم؟

 

در واقع، پیچیدگی سریال تاریک از آن جایی ناشی می شود که به دلیل سفر در زمان، از هر شخصیت سریال ۳ نسخه، نسخه ای در زمان حال، گذشته و آینده وجود دارد. به این جهت، کم نیستند بینندگانی که پس از تماشای یکی دو قسمت از سریال دارک، ترجیح دادند سراغ سریال دیگری بروند. البته اگر سریال بین باشید و علمی تخیلی ها را بپسندید قضیه فرق می کند. حتما آنقدر درگیر مباحث و داستان های سریال می شوید که نمی توانید به این راحتی از آن دل بکنید.

 

 

نسخه آلمانی سریال چیزهای عجیب تر؟

 

نسخه آلمانی سریال چیزهای عجیب تر؟

 

سریال دارک با ماجرای مردی شروع می شود که مشغول گذاشتن نامه ای درون یک پاکت نامه است. از جمله رازهای سریال دارک همین نامه است. روی این پاکت نامه عبارت عجیبی نوشته شده است:‌ «تا پیش از ۴ نوامبر ساعت ۲۲:۱۳ باز نشود». مختصر اینکه سریال تاریک با گم شدن پسر نوجوانی در شهری کوچک به نام ویندن و در نزدیکی یک نیروگاه اتمی شروع می شود. پس از ناپدید شدن این پسر، به خاطرات افسر پرونده پرداخته می شود. این افسر هم ۳۳ سال قبل برادرش را گم کرده بود.

 

در ادامه سریال دارک نیز جنازه پسر نوجوانی دیگری نیز پیدا می شود. نوجوانی که لباس های دهه ۱۹۸۰ را برتن دارد و گردنبندی بر گردن دارد که روی آن عدد ۱۹۸۶ حکاکی شده است. فضای آرام و تاریک سریال دارک از همان ابتدا ممکن است بینندگان را به این فکر بیاندازد که با یک سریال جنایی مواجه شدند. ولی وقتی که داستان سریال جلوتر می رود مشخص می شود که اینطور نیست. در ادامه متوجه می شوید که قرار است داستانی بسیار پیچیده تر را دنبال کنند.

 

داستانی آنقدر پیچیده و سنگین که گاهی شاید لازم باشد دفترچه به دست برخی از جزئیات سریال را یادداشت کنید. به این ترتیب شاید ارتباطات منطقی بین وقایع و شخصیت های داستان را بهتر بفهمید. سریال تاریک شبیه به هیچ کدام از سریال های ژانر علمی تخیلی که قبلا از همین نتفلکیس پخش شده نیست. برخی از بینندگان قبلا سریال دارک را با «چیزهای عجیب تر (Stranger Things)» مقایسه کرده بودند. ولی فضای سریال چیزهای عجیب تر با ماجراجویی های پسربچه سریال، کاملا حس و حال با مزه و جذابی دارد. ولی حال و هوای سریال دارک، بسیار واقع گرایانه تر و هولناک تر است. از این جهت به خصوص به دلیل پرداختن به مباحث علمی در حوزه فیزیک نظری همچون سفر در زمان و جهان های موازی، سریال دارک با سریال «فرینج (Fringe)» قابل مقایسه است.

 

 

سریالی رازآلود با انبوهی از عناصر علمی تخیلی

 

سریالی رازآلود با انبوهی از عناصر علمی تخیلی

 

با این حال، سریال دارک به لحاظ روابط تو در تو و شخصیت های زیاد، سریالی است که آن رنگ و لعاب سریال های هالیوودی را ندارد. ولی اثری کاملا ملموس و قابل درک است. به همین جهت سریال دارک را می توان به دلیل فضاسازی ها، داستان و شخصیت ها و تو در تویی روابط آنها به سریال هایی دیگر همچون «کارآگاه حقیقی (True Detective)» و «لاست (Lost)» شبیه دانست. دارک حتی با فیلمی همچون «میان ستاره ای (Interstellar)» کریستوفر نولان هم مقایسه است.

 

سریال تاریک با شخصیت های خاکستری که هر کدام تاریک و روشن های خاصِ خودشان را دارند. سریال دارک با آن فضای تیره و تارش با جنگلی بارانی و اضطراب مادری که فرزندش ناپدید شده و ساعت ها با جارو برقی خاموش به دیوار نگاه می کند. پدر خانواده ای که آرامش از زندگی او رخت بربسته است. و تغییر اولویت هایی که در سریال نشان داده می شود. از افسر پلیسی که فرزند ناپدید شده و پس از پیدا کردن مواد مخدر در انباری، ترجیح می دهد خیلی راحت از ماجرا رد شود و سراغ کار خود برود.

حتما بخوانید  نقد فیلم «اسپنسر (Spencer)» | تصویری ترسناک از زنی شکننده

 

سریال دارک با وجود روایتی به شدت درگیر کننده و شخصیت هایی که باعث می شود هر بیننده ای با آنها همذات پنداری کند. و البته انبوه گره های داستانی و روایتی پازل گونه، از آن دست سریال های جذاب و رازآلودی است که باعث می شود تا مدت ها پس از تماشای ۳ فصل آن، همچنان به آن فکر کنیم.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال «دارک (Dark)»

 

نظر منتقدان درباره سریال «دارک (Dark)»

 

نقد و بررسی سریال دارک از نگاه منتقدان و روزنامه نگاران حوزه سینما و تلویزیون در مورد فصل سریال دارک مثبت بود. راتن تومیتوز، وب جمع آوری نقد و بررسی های منتقدان به فصل اول سریال نمره ۸۹٪ را داد. در برآیند نقد و بررسی های راتن تومیتوز می خوانیم:‌ «اسرار سریال دارک به آرامی برملا می شود که آزاردهنده و هولناک است. نتیجه آن هم یک سریال ترسناک و علمی تخیلی نوآر هستیم.»

 

وب سایت سینمایی متاکریتیک نیز در نقد و بررسی سریال دارک به سریال نمره ۶۱ از ۱۰۰ را داد. وب سایت Refinery29 نیز در میان بررسی های متذکر شد که سریال دارک از «چیزهای عجیب تر» به مراتب عمیق تر و تاریک تر است. با این حال، برخی از منتقدان به دلیل انبوه مسائل فلسفی و علمی، نبود شخصیت های دلسوز در سریال و البته اصالت نداشتن برخی از ویژگی های سریال دارک انتقاداتی را به آن وارد دانستند.

 

فصل دوم سریال دارک نیز با تحسین منتقدان مواجه شد. متاکریتیک و راتن تومیتوز هر دو به نمره ۱۰۰ را به فصل دوم دارک دادند. در برآیند نقد و بررسی های راتن تومیتوز آمده است: «فصل دوم توانست به خوبی به عمق ماجراهایی که در سریال مطرح شده فرو برود. این مجموعه تلویزیونی یکی از قوی ترین و عجیب ترین سریال های علمی تخیلی در حال پخش است.»

 

فصل سوم سریال دارک نیز از منتقدان نمره بالایی دریافت کرد. راتن تومیتوز به فصل سوم سریال نمره ۹۷٪ از را داد. در جمع بندی نقد و بررسی های این وب سایت آمده: «آخرین فصل دارک به همان اندازه ای که هیجان انگیز است، گیج گننده نیز هست. ولی این پیچیدگی های روایی باعث نمی شود که بینندگان ارتباط خود با ماجراهای سریال را از دست بدهند.»

 

 

جمع بندی نهایی

 

قبل از اینکه بخواهید به تماشای سریال دارک بروید، بهتر از خودتان سوال کنید هدفتان از تماشای سریال چیست؛ آیا دوست دارید سرگرم شوید؟‌ یا چیزهای جدیدی یاد بگیرید؟ و شاید هم می خواهید با همذات پنداری با شخصیت های سریال دارک، وقایع و اتفاقاتی را تجربه کنید که شاید هیچ گاه در زندگی واقعیتان تجربه نکنید؟ اهداف زیادی را می توان برای تماشای سریال دارک متجسم شد. ولی تنها باید به خاطر داشت که صرف سرگرمی نمی تواند دلیلی موجه برای تماشای یکی از پیچیده ترین سریال سال های اخیر دنیا باشد. سریال دارک از آن سریال های علمی تخیلی با عناصر دلهره آور و رازآلود است که باعث می شود پس از هر قسمت واقعا خودتان دست به کاغذ و قلم ببرید و در مورد وقایع و اتفاقات پیرامون آن دست به نظریه پردازی بزنید!

 

اگر هم خوره داستان های علمی تخیلی هستید و اطلاعات بین متنی زیادی در این حوزه دارید این سریال برای شماست. باید بدانید که در سریال دارک از بسیاری از نظریه ها و فرضیه های علمی همچون ماهیت فضا-زمان، سفر در زمان، کرمچاله ها و بسیاری از قوانین و نظریه های حوزه فیزیک نظری صحبت می شود. البته نگران نباشید، اگر هیچ کدام از مباحث علمی و فلسفی سریال را آنطور که باید نپسندید، باز هم با صرف دنبال کردن داستان، ذهنتان به اندازه کافی درگیر می شود. آنقدر درگیر که بخواهید ۲۶ قسمت و ۳ فصل سریال تماشایی دارک را دنبال کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال See/ دیدن «

 

 

منبع: wikipedia، rogerebert

 

 

کالابرگ الکترونیک