۹ غذایی که نباید دوبار گرم شوند

۹ غذایی که نباید دوبار گرم شوند


8 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند

گرم کردن دو باره برخی از غذاها موجب می شود تا مواد سمی در آن ها ایجاد شود که به شدت برای سلامت ما مضر هستند. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند آشنا شوید.

 

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله بالا و صرفه جویی در زمان غذاها را برای دو یا چند وعده آماده می کنند و هر بار آن ها را کم کرده و دوباره مصرف می ‌کنند. اما گرم کردن بسیاری از غذاها خطر مسمومیت غذایی را به همراه دارد. آشنا بودن با لیست غذاهایی که نیاز به گرم شدن ندارند و یا گرم کردن آن ها روش خاصی دارد، به شما کمک می کند تا بیشتر مراقب سلامتی خودتان و اعضای خانواده باشید.

 

 

نکاتی که باید در مورد گرم کردن غذاها بدانید

 

نکاتی که باید در مورد گرم کردن غذاها بدانید

 

  • اگر قصد دارید غذایی را بعد از پختن گرم کنید، بهتر است به سرعت آن را سرد نمایید. درواقع شما باید غذای مورد نظرتان را در یک ظرف در بسته قرار دهید. سپس آن را یک ساعت در فضای آشپزخانه بگذارید تا خنک شود. بعد از این که غذا کمی سرد شد، به سرعت آن را به یخچال منتقل کنید. برای این که غذاهایی مثل خورشت و سوپ با سرعت بیشتری خنک شوند، بهتر است از یک ظرف کم عمق استفاده کنید.

 

  • برای گرم کردن غذاها حداقل آن را برای مدت ۲ دقیقه در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. این کار موجب از بین رفتن باکتری های مضر در غذا می شود.

 

  • بعد از صرف بیشتر غذا شما تنها یک بار اجازه دارید آن را گرم کنید. این موضوع برای برخی غذاهای امکان پذیر نیست و موجب ایجاد مسمومیت غذایی می شود.

 

  • برای گرم کردن غذا در فر، حتماً فر را برای ۲۰ دقیقه گرم کنید و بعد غذا را در آن قرار دهید. این کار موجب می شود غذای شما به سرعت به دمای مناسب برسد.

 

  • برای آب شدن غذاهای یخ زده، بهتر است آن ها را یک روز در یخچال قرار دهید. به طور معمول باکتری ها در دمای بیشتر از ۸ درجه رشد می کنند و یخ زدایی غذاها در یخچال از این مشکل جلوگیری می کند. گرم کردن غذاها در فر داغ یا مایکروویو بلافاصله بعد از خارج کردن از فریزر نیز ایده خوبی برای گرم کردن غذاها است.

 

  • برای گرم کردن غذاهای ترد و سرخ شده بهتر است آن ها را در فر داغ قرار دهید.

 

  • برای گرم کردن غذا در مایکروویو یا فر حتماً غذا را به طور کامل داخل ظرف پخش کنید. طوری که ضخامت غذا در همه بخش ها یکسان باشد. این کار موجب می شود تا غذای شما بهتر و یکنواخت تر گرم شود.

 

 

بیشتر بخوانید » این غذاها را هرگز فریز نکنید «

حتما بخوانید  7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید

 

 

غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند

 

غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند

 

گرم کردن بسیاری از غذاها موجب می شود که مواد غذایی ارزشمند آن از بین برود. در بسیاری از موارد گرم کردن غذا موجب ایجاد مواد سمی در آن می شود. اگر سعی کنید برای نگهداری غذاها از روش مناسبی استفاده کنید و حداکثر تا ۲ روز غذای مورد نظرتان را مصرف کنید، مطمئناً خطر خاصی سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد. زمانی که غذا را بعد از پخت در یخچال قرار می دهید، احتمال رشد باکتری ها در آن افزایش پیدا می کند. گرم کردن بیشتر غذاها برای بار دوم بدون مشکل است، اما معمولاً توصیه می شود که برای گرم کردن گوشت، ماهی و برنج حتماً با رعایت اصول انجام دهید.

 

 

آیا میشود ماهی را دوبار گرم کرد؟

 

آیا میشود ماهی را دوبار گرم کرد؟

 

به طور کلی مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی به صورت تازه بسیار بهتر است. اگر ماهی های تازه را در فریزر قرار دهید، ارزش غذایی خود را از دست نمی دهند. اما غذاهای دریایی خام یا پخته ای که برای مدت طولانی در فضای بیرون از یخچال قرار بگیرند، زمینه رشد باکتری در آن ها فراهم می شود و می توانند برای سلامت مضر باشند. برای پاسخ به این سوال که ماهی را میشود دوبار گرم کرد یا خیر باید توجه داشته باشید که اگر ماهی یا غذای دریایی شما بیشتر از ۲ ساعت در فضای بیرون قرار گرفته باشد، باید دور ریخته شود.

 

 

برنج را چند بار داغ کنیم؟

 

برنج را چند بار داغ کنیم؟

 

قرار دادن برنج پخته در فضای بیرون از یخچال خطر رشد انواع باکتری ها را در آن افزایش می دهد. بهتر است بعد از پخت برنج را سریعاً مصرف کنید و در صورت تمایل می توانید آن را بلافاصله بعد از خنک شدن در ظرف در بسته و داخل یخچال قرار دهید. برای گرم کردن برنج سعی کنید آن را در ظرف در بسته داخل مایکروویو قرار دهید. برنج را چند بار خوب هم بزنید تا همه بخش های آن به طور کامل گرم شود. معمولاً مدت نگهداری برنج پخته در یخچال محدود است و باید حداکثر تا ۱ روز مصرف شود. از طرف دیگر قرار دادن برنج در یخچال موجب کاهش کیفیت آن می شود. بنابراین این غذا در لیست غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند قرار دارد.

 

 

آیا می توان قارچ را دوبار گرم کرد؟

 

آیا می توان قارچ را دوبار گرم کرد؟

 

از دیگر غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند می توان به قارچ اشاره کرد. معمولاً توصیه می شود که قارچ و غذاهای حاوی آن به سرعت بعد از پخت  استفاده شوند. گرم کردن قارچ موجب می شود تا در ترکیب پروتئین آن تغییراتی ایجاد شود. این موضوع می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی و از بین رفتن خاصیت های قارچ شود. غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه قارچ سوخاری شکم پر «

 

 

آیا امکان گرم کردن دوباره مرغ وجود دارد؟

 

آیا امکان گرم کردن دوباره مرغ وجود دارد؟

 

زمانی که مرغ را گرم می کنید تغییراتی در پروتئین های آن ایجاد می شود. برای گرم کردن مرغ بهتر است از حرارت پایین استفاده کنید. این کار موجب می شود که مرغ سالم تر گرم شود. هیچ گاه بیشتر از یک بار مرغ را گرم نکنید و بعد از پخت مرغ اجازه دهید خنک شود. سپس آن را در ظرف در بسته داخل یخچال قرار دهید. مصرف مرغ پخته شده بیشتر از ۳ روز در یخچال به هیچ عنوان مناسب نیست و برای سلامت مضر است.

حتما بخوانید  12 عادت غذایی روزانه مضر برای قلب و عروق

 

 

می توان سیب زمینی را دوبار گرم کرد؟

 

می توان سیب زمینی را دوبار گرم کرد؟

 

سیب زمینی در لیست غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند قرار دارد. یکی از مضرات غذای دوبار گرم شده این است که خواص و ارزش غذایی خود را از دست می دهند. اما خوردن سیب زمینی علاوه بر این موضوع می تواند برای سلامتی مضر باشد. سیب زمینی سرشار از نشاسته و مواد مغذی است. اما بهتر است غذاهای حاوی سیب زمینی را در همان روز مصرف کنید و از گرم کردن مجدد آن اجتناب نمایید.

 

 

چرا نباید اسفناج را دوبار گرم کرد؟

 

چرا نباید اسفناج را دوبار گرم کرد؟

 

اسفناج خواص زیادی دارد که بهتر است به صورت تازه و بلافاصله بعد از پخت مصرف شود. زمانی که شما اسفناج را بعد از پخت گرم می کنید، نیترات موجود در آن به نیتریت که یک ماده مضر و سرطان زا است تبدیل می شود. از همین رو زمانی که مضرات غذای دوبار گرم شده بیشتر از نخوردن آن است، بهتر است از گرم کردن آن اجتناب کنید.

 

 

آیا گرم کردن چغندر خطرناک است؟

 

آیا گرم کردن چغندر خطرناک است؟

 

چغندر نیز همانند اسفناج مقدار زیادی نیترات دارد که با گرم شدن مجدد به نیتریت تبدیل می شود. بهتر است در صورتی که قصد دارید روز بعد از چغندر پخته شده استفاده کنید، آن را به صورت سرد میل نمایید.

 

 

آیا می توان کرفس را دوبار گرم کرد؟

 

آیا می توان کرفس را دوبار گرم کرد؟

 

در لیست غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند، کرفس نیز قرار دارد. کرفس خواص زیادی دارد. ولی اگر آن را بپزید باید در همان لحظه مصرف نمایید. کرفس نیز حاوی مقادیر زیادی نیترات است. مضرات غذای دوبار گرم شده حاوی نیترات می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای سلامت بدن ایجاد کند.

 

 

بیشتر بخوانید » این ۱۲ خوراکی نیاز به یخچال ندارند « 

 

 

چرا نباید تخم مرغ را دوبار گرم کرد؟

 

چرا نباید تخم مرغ را دوبار گرم کرد؟

 

برخی اوقات مضرات غذای دوبار گرم شده آن قدر زیاد است که بهتر است به هر حال از این کار صرف نظر کنید. تخم مرغ یکی از مضرترین خوراکی هایی است که نباید دوباره گرم شود. گرم کردن تخم مرغ با حرارت زیاد می تواند آن را به ماده ای سمی تبدیل نماید. این موضوع بیشتر مربوط به تخم مرغ پخته شده و سرخ شده است. توجه داشته باشید که قرار دادن تخم مرغ بیشتر از ۱ تا ۲ ساعت در فضای بیرون از یخچال موجب خراب شدن آن می شود و می تواند مسمومیت ایجاد کند.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های مختلف پخت تخم مرغ «

 

 

جمع بندی نهایی

 

به طور کلی مصرف غذاها و سبزیجات تازه فواید زیادی برای بدن ما دارد. زمانی که غذا را دوباره گرم می کنید و یا آن را به صورت پخته در یخچال یا فریزر نگه داری می نمایید، مواد مفید موجود در آن از بین می رود. در بسیاری از مواقع گرم کردن غذاهای پخته شده می تواند به شدت برای بدن مضر باشد. با در نظر گفتن مضرات غذای دوبار گرم شده سعی کنید این مواد غذایی را دوبار گرم نکنید و در صورت امکان به صورت تازه مصرف نمایید.

 

 

منابع: lovefood، highspeedtraining، trainingexpress

 

کالابرگ الکترونیک