بررسی خواص و فواید ۸ میوه بهاری محبوب و خوشمزه

بررسی خواص و فواید ۸ میوه بهاری محبوب و خوشمزه


11 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص میوه های فصل بهار

فصل بهار که می رسد، این فرصت را دارید که شانس خوردن میوه های فصل زمستان و تابستان را همزمان با ورود میوه های نوبرانه فصل بهار به دست آورید. با یک نگاه گذرا می توان متوجه شد که میوه های فصل بهار، از متنوع ترین میوه ها هستند. این میوه ها هم شامل میوه های شیرین و هم شامل میوه های ترش می شوند. با معرفی میوه های نوبرانه فصل بهار و بررسی خواص و فواید میوه های بهاری برای سلامت بدن در این مطلب از مجله کوروش، با ما همراه باشید.

 

 

ویژگی اصلی میوه های فصل بهار

 

ویژگی اصلی میوه های فصل بهار

 

حتما شما هم می دانید که فصل بهار را به نام «عروس فصل ها» می شناسند. این فصل پر است از نوبرانه هایی که با رنگ های متنوع به بازار می آیند. از قضا طعم شان هم متنوع است. با شروع فصل بیشتر پای میوه های ترش تر به بازار باز می شود و بعد نوبت به میوه های شیرین تر می رسد. هر چه به پایان فصل بهار نزدیک تر می شویم. میوه ها هم شیرین تر می شوند.

به هر حال این فصل پر است از میوه های زمستانی که هنوز به طور کامل از بازار جمع نشده اند. هر چه به ماه های خرداد هم نزدیک می شویم، میوه های تابستانی هم خودنمایی می کنند. در یک کلام، میوه های فصل بهار، از لحاظ تنوع حرف اول را می زنند. اما با خواص و فواید میوه های بهاری آشنا هستید؟

 

 

۱- چغاله بادام یا چاقاله بادام؛ نوبرانه بهار

 

چغاله بادام یا چاقاله بادام؛ نوبرانه بهار

 

بادام های نارس که هنوز هسته های آن ها کاملا سفت نشده اند، جزو نوبرانه های ترش و خوشمزه فصل بهار هستند. چغاله بادام به قدری محبوب است که معمولا کسی نمی تواند دست رد به سینه آن بزند. در کنار طعم ترش و دوست داشتنی اش، فواید و خواص زیادی هم دارد. چغاله بادام از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند و یک میوه مفید برای دستگاه گوارش است. البته تا زمانی که در خوردن آن تعادل را رعایت کنید.

معمولا خوردن بیش از اندازه این میوه، می تواند به دل درد منجر شود و عملکرد سیستم گوارش را با اختلال مواجه کند. چغاله بادام را از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت می توانید در بازار پیدا کنید. البته اگر ترشی یا مربای آن را درست کنید، می توانید از خوردن این میوه، در تمام فصول سال لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید چغاله بادام؛ ۱۷ خاصیت بی نظیر آن برای پوست، مو و بدن «

 

 

۲- گوجه سبز؛ از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار

 

گوجه سبز؛ از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار

 

گوجه سبز یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار است. مزه ترش و ملس آن، همه را به وجد می آورد و کمتر کسی برای ورود این میوه خوشمزه به بازار لحظه شماری نمی کند. گوجه سبز که در شهرهای مختلف اسم های مختلفی مثل «آلوچه یا گوجه باغی» دارد، سرشار از ویتامین ث هم است. پس می تواند در کنار طعم خوش، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت انار خوشمزه و لذیذ به ۲ روش آسان خانگی

اگر بخواهیم از دیگر خواص این میوه بهاری صحبت کنیم باید بگوییم این میوه سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است. گوجه سبز به عنوان یک میوه مفید، به سلامت بدن کمک زیادی می کند. شما می توانید از گوجه سبز به عنوان ترشی، مربا و حتی در خورش ها هم استفاده کنید.

 

 

۳- انواع سیب ها در طعم و رنگ های مختلف

 

انواع سیب ها در طعم و رنگ های مختلف میوه های فصل بهار و تابستان و پاییز و زمستان

 

سیب ها در فصل بهار حسابی بازار گرمی دارند. این میوه را در انواع رنگ ها و طعم های متفاوت می توان پیدا کرد. سیب ترش یکی از میوه های فصل بهار است که حسابی طرفدار و خواص مفیدی دارد. اما سیب درختی، سیب سبز، سیب قندک، سیب گلاب و سیب های قرمز هم مشتری های پر و پا قرص خودشان را دارند.

این میوه سرشار از ویتامین های آ و ث، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سدیم است که می تواند باعث درخشش و زیبایی پوست شود. در کنار آن، به درمان بیماری های مرتبط با فشار خون بالا نیز کمک می کند.

 

 

۴- گیلاس؛ میوه جذاب بهاری و تابستانی

 

گیلاس؛ میوه جذاب بهاری و تابستانی

 

گیلاس معمولا اواسط خرداد ماه به بازار می آید و تا اواخر تابستان در بازار هست . این میوه خوش آب و رنگ و دوست داشتنی حاوی ویتامین ث، پتاسیم و فیبر است که به تقویت بدن کمک می کند. گیلاس هم چنین با خاصیت آنتی اکسیدانی به مقابله با درد، التهاب و التیام بیماری های نقرس می پردازد.

در ضمن اگر با مشکل کم خوابی یا بدخوابی مواجه هستید، خوردن گیلاس را در برنامه غذایی خود جای دهید. این میوه شیرین و جذاب می تواند به بهبود خواب، کمک و از قلب محافظت کند. گیلاس معمولا تا اوایل پاییز در بازار حضور خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی برای بیماری نقرس « 

 

 

۵- طالبی، ملون و گرمک از انواع میوه های بهاری و تابستانی

 

طالبی، ملون و گرمک از انواع میوه های بهاری و تابستانی

 

معمولا گرمک و ملون را به عنوان میوه های خوشبو و البته با طعم گرم بهاری می شناسند. خانواده میوه های ملون، بهترین گزینه ها برای درمان کم آبی بدن هستند. از آن ها می توان در تهیه انواع آب میوه ها، شربت، اسموتی و شیک ها هم استفاده کرد. از طرفی گرمک و طالبی بهترین داروی کاهش استرس هستند.

این میوه های خوش عطر به تعادل بخشی به ضربان قلب و تامین اکسیژن خون کمک می کنند. همچنین سرشار از ویتامین آ و ث هستند و با وجود طعم شیرین خود، کالری پایینی دارند.

 

 

۶- هندوانه؛ میوه آبدار و محبوب بهاری و تابستانی

 

هندوانه؛ میوه آبدار و محبوب بهاری و تابستانی

 

در کنار انواع خربزه، طالبی، گرمک و … هندوانه هم یک میوه موثر برای رفع عطش است، البته با طبع سرد. هر چند این میوه محبوب و حتی نمادین را می توان در فصل زمستان و برای شب یلدا هم در بازار پیدا کرد. ولی نوع ناب این میوه در فصل تابستان به بازار می آید. هندوانه سرشار از پتاسیم، آنتی اکسیدان ها، انواع ویتامین های آ، ب ۶، ویتامین ث، کلسیم، سدیم، فسفر و فیبر است.

در ضمن این میوه می تواند تا حد زیادی از مشکلات گوارشی، مشکلات مربوط به چشم و خطر بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند. این میوه آبدار به تقویت مو و درخشان شدن پوست نیز کمک موثری می کند.

 

 

۷- زردآلو؛ محبوب و همه کاره بهاری

 

زردآلو؛ محبوب و همه کاره بهاری

 

اگر بخواهیم از خواص و فواید میوه های بهاری بگوییم زردآلو در بالای لیست می درخشد. زردآلو در کنار طعم خوشمزه اش، یک گزینه عالی برای سلامت بدن است. معمولا زردآلو را می توان به صورت خام، خشک یا مربا هم مصرف کرد. زردآلو با ارزش غذایی بالایی که دارد، یک میوه موثر برای بهبود گوارش و هضم غذا است. هم چنین سرشار از ویتامین های آ، ب و ث است. کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و حتی آهن و روی هم جزو مواد معدنی هستند که در این میوه زرد کوچک پیدا می شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۵ غذای مخصوص شب عید در شیراز

 

بد نیست بدانید که زردآلو هر چه طعم شیرین تری داشته باشد، طبع آن هم گرم تر خواهد بود و معمولا در مناطق ییلاقی رشد می کند. از زردآلو می توان برای جلوگیری از آسیب های کبد، بهبود قدرت بینایی، درمان دیابت، بهبود دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن و استحکام بخشی به استخوان استفاده کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لواشک و برگه زردآلو «

 

 

۸- توت فرنگی؛ میوه ای که اصالتا برای فصل بهار است

 

توت فرنگی؛ میوه ای که اصالتا برای فصل بهار است

 

توت فرنگی هایی را که معمولا به صورت گلخانه ای کشت می شوند، می توانید در فصل های مختلف سال در بازار پیدا کنید. ولی در اصل این خوشرنگِ جذاب، از میوه های فصل بهار است. از توت فرنگی می توان برای براق کردن دندان ها هم استفاده کرد. همچنین این میوه اصالتا بهاری، با رنگ زیبایش، درمان مناسبی برای بیماری ها و مشکلات گوارشی است.

از خواص و فواید این میوه بهاری این است که توت فرنگی قادر است فیبر، منگنر و پتاسیم مورد بدن را تا حد زیادی تامین می کند. همچنین این میوه سرشار از فلانوئید است که به آن، رنگ درخشانی داده و خواص ضد التهابی دارد.

 

 

انواع دیگر میوه های فصل بهار

 

انواع دیگر میوه های فصل بهار

 

همان طور که گفتیم، در فصل بهار می توان از میوه های مناطق استوایی و گرمسیری مثل انبه یا موز، قبل از فرا رسیدن فصل تابستان استفاده کرد. همچنین میوه هایی مثل کیوی و آلبالو در این فصل به بازار راه پیدا می کنند. انگور هم جزو میوه هایی است که کم کم در این فصل به بازار می آید و می توانید از خوردن آن لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی خواص و فواید ۱۴ میوه تابستانی  «

 

 

خواص میوه های بهاری در بارداری

 

خواص میوه های بهاری در بارداری بی شمار است. اما بهتر است تعادل را رعایت کنید. میوه های بهاری رو به عنوان میان وعده میل کنید. اگر به برخی میوه ها مثل توت فرنگی حساسیت دارید در مورد مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنید. طبع آلبالو و گیلاس سرد است پس آن ها را با احتیاط و همراه مسهل شان میل کنید که به مشکلات گوارشی دچار نشوید.

 

 

بیشتر بخوانید: «۸ میوه مضر در بارداری»

 

 

سخن پایانی درباره فواید میوه های فصل بهار

 

سخن پایانی درباره فواید میوه های فصل بهار

 

از آن جایی که میوه های هر فصل، با شرایط آب و هوایی آن فصل مطابقت دارند، بهتر است از آن ها در همان فصل استفاده کنید. به این معنی که میوه های فصل پاییز و زمستان که در فصل بهار در بازار می بینید، همان میوه هایی هستند که در انبار نگهداری شده اند و مواد مغذی شان کم تر است.

هر چند خوردن هر میوه ای مواد معدنی و ویتامین های آن میوه را به بدنتان می رساند. ولی فراموش نکنید که از میوه های فصل بهار غافل نشوید چون چشم روی هم بگذارید، باید با این نوبرانه ها خداحافظی کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک