بهترین روش های درمان خانگی سرفه ناشی از وایتکس

بهترین روش های درمان خانگی سرفه ناشی از وایتکس


15 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان سرفه ناشی از وایتکس

وایتکس یا هیپوکلریت سدیم یکی از رایج ترین شوینده ها برای تمیز کردن و ضد عفونی نمودن بخش های مختلف خانه است. استفاده از این ماده می تواند موجب بروز حساسیت و سرفه در افراد شود. گازهای شیمیایی حاصل از وایتکس وارد سیستم تنفسی می شود و موجب افت شدید اکسیژن در فرد می گردد. در این شرایط فرد شروع به سرفه می کند و اگر با اقدامات سریع و روش های درمان سرفه ناشی از وایتکس آشنا نباشد، ممکن است اثرات جبران ناپذیری به سلامت بدن او وارد شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با بهترین روش های درمان سرفه آلرژیک ناشی از وایتکس آشنا شوید.

 

 

چرا بعد از استفاده از وایتکس دچار تنگی نفس و سرفه می شویم؟

 

چرا بعد از استفاده از وایتکس دچار تنگی نفس و سرفه می شویم؟

 

در مواد سفید کننده خانگی معمولاً از ترکیب هیپوکلریت رقیق و اسید کلریدریک تولید می شود که منجر به تولید گاز کلر می گردد. قرار گرفتن به مدت نیم ساعت در معرض وایتکس می تواند به شدت به ریه های یک فرد سالم آسیب برساند و حتی موجب مرگ او شود.

این نوع شوینده ها موجب تحریک غشای مخاطی می شوند و می تواند ریه های فرد را تحریک کند. عمل سفید کردن وایتکس از طریق اکسیداسیون رخ می دهد. این مواد با شکستن پیوند شیمیایی رنگدانه ها موجب می شوند تا همه چیز سفید و تمیز شود. معمولاً در سفید کننده های خانگی حدود ۳ تا ۸ درصد هیپوکلریت سدیم وجود دارد. قرار گرفتن در معرض این سفیدکننده ها بدون تهویه مناسب و به مدت زیاد می تواند علاوه بر ایجاد سرفه و مشکلات تنفسی موجی حساسیت های پوستی، مشکلات گوارشی و ورم چشم شود.

 

 

عوارض وایتکس

 

عوارض وایتکس

 

قرار گرفتن در معرض گازهای سمی وایتکس می تواند موجب ایجاد ورم و التهاب در بدن شود و ناراحتی های ریوی برای فرد ایجاد کند. معمولاً مدت زمانی که فرد در معرض گازهای سمی وایتکس قرار می گیرد، روی میزان عوارض آن تأثیر می گذارد. معمولاً این عوارض به صورت تنگی نفس و سرفه بروز می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » عوامل و روش های درمان بیماری آسم «

 

 

اقدامات اولیه برای درمان مسمومیت ناشی از وایتکس

 

اقدامات اولیه برای درمان مسمومیت ناشی از وایتکس

 

به طور کلی وایتکس و سرفه رابطه مستقیمی با هم دارند. سرفه معمولاً به دلیل وارد شدن گاز سمی کلر به داخل ریه ها ایجاد می شود. گاهی اوقات فرد بعد از قرار گرفتن در معرض گازهای سمی مثل کلر، به جز سرفه علائم و نشانه های دیگری را نیز تجربه می کند که نشان دهنده مسمومیت است. از همین رو انجام دادن برخی اقدامات می تواند در جهت برطرف کردن علائم مفید باشد.

 

  • در اولین مرحله بعد از مشاهده علائم و بروز سرفه بعد از استفاده از وایتکس باید درب و پنجره های را باز کنید و چند نفس عمیق در هوای آزاد بکشید.
  • دست و صورت خود را به سرعت با آب سرد بشویید.
  • برای خروج مواد شیمیایی از بدن آب فراوان بنوشید.
  • خوردن شیر برای درمان سرفه ناشی از وایتکس و کاهش عوارض بسیار مفید است.
  • سعی کنید از آب سبزیجات تازه برای دفع مسمومیت از بدن استفاده کنید.
  • اگر فرد دچار مسمومیت شدید شده است و حالش وخیم است، بهتر است او را به حالت نیمه نشسته قرار دهید و سرش را به سمت عقب متمایل کنید. خوابیدن به صورت طاق باز برای فردی که دچار تنگی نفس و مسمومیت ناشی از وایتکس شده است، به هیچ عنوان مناسب نیست.
  • در صورتی که فرد از اسپری آسم استفاده می کند، باید با مشاهده علائم به سرعت از اسپری استفاده نمایید.
  • در صورت تشدید علائم و یا بروز علائم شدید بهتر است هر چه سریع تر از یک پزشک کمک بگیرید.
  • اگر سرفه و تنگی نفس بعد از استفاده از وایتکس بیش از ۶ ساعت طول کشید بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی زمستانی در خانه | آموزش مرحله به مرحله

 

 

درمان سرفه ناشی از وایتکس

 

درمان سرفه ناشی از وایتکس

 

اگر بعد از استفاده از وایتکس به حساسیت مبتلا شده باشید، احتمالاً اولین سوالی که در ذهنتان ایجاد می شود این است که چگونه از سرفه خلاص شویم. سرفه های آلرژیک معمولاً بسیار آزار دهنده و مداوم هستند و از همین رو شناخت راهکارهای مناسب برای درمان سرفه ناشی از وایتکس می تواند در این مواقع بسیار کارآمد باشد.

 

 

درمان سرفه آلرژیک با عسل

 

درمان سرفه آلرژیک با عسل

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

عسل یک تسکین دهنده فوری و مؤثر برای درمان سرفه است. برای استفاده از عسل به منظور درمان سرفه ناشی از وایتکس باید ۲ قاشق چای خوری عسل را با مقداری آب داغ و یک چای گیاهی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را ۱ تا ۲ بار در روز بنوشید.

 

 

درمان سرفه ناشی از وایتکس با زنجبیل

 

درمان سرفه ناشی از وایتکس با زنجبیل

 

زنجبیل یک ریشه فوق العاده مفید برای درمان سرفه خشک، آسم و حساسیت های تنفسی است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و موجب رفع علائم تهوع و درد می شود. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب شل شدن غشاهای مجاری تنفسی و کاهش سرفه می شود. برای استفاده از رنجبیل می توانید ۲۰ تا ۴۰ گرم زنجبیل را با یک فنجان آب داغ ترکیب کنید. یا مقداری زنجبیل به چای خود اضافه کنید. استفاده از ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو ترش تازه نیز برای رفع مشکلات تنفسی و درمان سرفه خشک حساسیتی بسیار مفید است.

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید درمانی زنجبیل برای بدن «

 

 

هیدراته کردن بدن بهترین درمان سرفه آلرژیک

 

نوشیدن آب فراوان برای درمان درمان سرفه آلرژیک ناشی از وایتکس بسیار مؤثر است. برای این منظور بهتر است از آب گرم یا با دمای محیط استفاده کنید. خوردن آب گرم می تواند سرفه، آبریزش و عطسه را برطرف کند. از طرف دیگر شما می توانید علاوه بر آب گرم از نوشیدنی ها و انواع دمنوش نیز استفاده کنید.

 

 

ریشه گل ختمی، درمان سرفه ناشی از وایتکس

 

ریشه گل ختمی، درمان سرفه ناشی از وایتکس

 

ریشه گل ختمی قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است که از سال ها پیش برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارویی به شدن به رفع عفونت دستگاه تنفسی و برطرف شدن سرفه کمک می کند. شما می توانید از این گیاه به صورت دمنوش یا شربت آماده استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپ کورن خانگی خوشمزه در طعم های مختلف

 

 

غرغره آب نمک، درمان سرفه خشک حساسیتی

 

غرغره آب نمک، درمان سرفه خشک حساسیتی

 

غرغره کردن آب نمک یک راهکار ساده و مؤثر برای درمان گلو درد و سرفه است. برای این کار باید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان دسته دار آب گرم مخلوط کنید. سپس این ترکیب را برای چند دقیقه غرغره کنید. بهتر است برای نتیجه بخشی بهتر روزی چند بار این کار را تکرار کنید تا سرفه به طور کامل برطرف شود.

 

 

آناناس، بهترین میوه برای درمان سرفه خشک حساسیتی

 

آناناس، بهترین میوه برای درمان سرفه خشک حساسیتی

 

آناناس دارای آنزیمی به نام بروملین است که به مقدار زیاد در هسته آن وجود دارد. بروملین دارای خاصیت ضدالتهابی است و در تسکین سرفه نقش مهمی دارد. خوردن آب آناناس تازه می تواند به کاهش سرفه کمک زیادی کند.

 

 

آویشن، درمان سرفه آلرژیک

 

آویشن یک گیاه دارویی فوق العاده برای درمان سرفه و گلو درد است. اگر گلویتان بعد از استفاده از وایتکس درد می کند و یا مدام سرفه می کنید، بهتر است مقداری آویشن خشک را با آب داغ دم کنید و همانند چای بنوشید. مطالعات نشان می دهد که برگ آویشن تأثیر بی نظیری بر سرفه دارد و گاهی اوقات تأثیر آن حتی از داروهای شیمیایی نیز بیشتر است.

 

 

پروبیوتیک، یک درمان مؤثر برای سرفه

 

پروبیوتیک، یک درمان مؤثر برای سرفه

 

پروبیوتیک نقش مؤثری بر درمان سرفه ناشی از وایتکس دارد. پروبیوتیک ها با تعادل باکتری های روده موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. از طرف دیگر خوردن پروبیوتیک ها موجب می شود تا بدن راحت تر با مواد آلرژی زا برخورد کند و سرفه بهبود پیدا کند. برای مصرف پروبیوتیک می توانید از انواع ماست و لبنیات پروبیوتیک و مکمل های آن استفاده کنید.

 

 

نعناع، بهترین درمان سرفه ناشی از وایتکس

 

نعناع به دلیل وجود منتول موجب تسکین درد و نرم شدن گلو می شود. شما می توانید از نعناع برای تهیه دمنوش استفاده کنید و یا مقداری نعناع را در آب بجوشانید و کمی در بخار آن نفس بکشید.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید نعنا برای سلامت بدن « 

 

 

ویتامین سی، درمان سرفه شدید و تنگی نفس

 

ویتامین سی، درمان سرفه شدید و تنگی نفس

 

مصرف ویتامین سی یکی از مفیدترین ویتامین ها برای درمان مسمومیت و رفع علائم سرفه و تنگی نفس بعد از حساسیت با وایتکس است. خوردن ویتامین سی می تواند سموم را از بدن پاک کند و می تواند عوارض بیماری را کاهش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم و روش های درمان سرطان ریه «

 

 

جمع بندی نهایی

 

استفاده از وایتکس به مقدار زیاد و در فضای بسته برای ریه و سیستم تنفسی بسیار خطرناک است. گازهای سمی حاصل از وایتکس می تواند منجر به ایجاد سرفه و تنگی نفس شود. سعی کنید در زمان استفاده از وایتکس تنها از مقدار کمی از آن به همراه آب استفاده کنید. حتماً قبل از استفاده ماسک و دستکش بزنید و درب و پنجره ها را باز بگذارید. هیچگاه وایتکس را با دیگر شوینده ها و مواد تمیز کننده ترکیب نکنید. چون این کار موجب آزاد شدن مواد سمی و خطرناکی می شود. فراموش نکنید درمان سرفه کرونا و سرما خوردگی با سرفه ناشی از وایتکس متفاوت است، بنابراین بهتر است در صورتی که علائم درمان نشد، حتماً از پزشک کمک بگیرید.

 

 

منابع: ncbi، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک