معرفی رمان خواندنی «تنهایی بزرگ در آلاسکا» اثر کریستین هانا

معرفی رمان خواندنی «تنهایی بزرگ در آلاسکا» اثر کریستین هانا


18 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا

کتاب رمان «تنهایی بزرگ در آلاسکا» نوشته کریستین هانا، نویسنده آمریکایی یکی از پرفروش ترین و تحسین شده ترین آثار ادبیات داستانی طی سال های اخیر است. اگر می خواهید بیشتر از کریستین هانا و اثر ستایش شده او بخوانید حتما به مطالعه این مطلب در مجله کوروش ادامه دهید.

 

کتاب «تنهای بزرگ (The Great Alone)» که در بازار کتاب ایران با نام های «تنهایی بزرگ در آلاسکا» یا «تنهایِ بزرگ در آلاسکا» ترجمه و به چاپ رسیده، اثر کریستین هانا، نویسنده موفق آمریکایی است. این رمان که در ژانر داستان تاریخی به رشته تحریر درآمده در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات سینت مارتین به چاپ رسید و مدتی بسیار کوتاه به زبان فارسی نیز ترجمه شد. در حال حاضر چندین ترجمه از رمان خواندنی کریستین هانا در بازار کتاب موجود است. کریستین هانا در تنهای بزرگ در آلاسکا، زندگی پر فراز و نشیب خانواده ای را از منظر لِنی، دختر ۱۳ ساله خانواده روایت می کند.

 

 

صدرنشین کتاب های پرفروش آمریکا

 

کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا برای ۴ هفته در صدر فهرست پرفروش ترین کتاب های داستانی نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ قرار داشت. این کتاب خواندنی کریستین هانا به مدت ۲ هفته نیز در فهرست پرفروش ترین کتاب های داستانی لس آنجلس تایمز قرار داشت. تنهایی بزرگ در آلاسکا در پایان سال ۲۰۱۸ در فهرست ۱۰۰ کتاب پرفروش USA Today نیز رتبه هفدهم را کسب کرد. کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا برنده جایزه بهترین داستان تاریخی از نظر کاربران سایت گودریدز ۲۰۱۸ نیز شد. تا به حال بیش از ۲ میلیون جلد از این کتاب تنها در آمریکا به فروش رفته است.

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین رمان های دنیا در طول تاریخ «

 

 

مشخصات کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا»

 

مشخصات کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا»

 

عنوان اصلی: تنهای بزرگ

نویسنده: هانا کریستین

زبان: انگلیسی

ترجمه فارسی: دارد (۴ ترجمه مختلف تاکنون)

سال چاپ: ۲۰۱۸

ناشر: انتشارات سینت مارتین، نیویورک

تعداد صفحات: ۴۴۰ صفحه

امتیاز گودرید: ۴،۴

امتیاز آمازون: ۴،۷

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی ۷ رمان برنده جایزه نوبل ادبیات «

 

 

خلاصه داستان کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا»

 

خلاصه داستان کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا»

 

اِرنت آلبرایت، پدر لِنی در جنگ ویتنام به اسارت گرفته شده است. او حالا پس از دوران دشوار اسارت به فردی کاملا متفاوت تبدیل شده است. ارنت وقتی شغل خود را از دست می دهد تصمیم بزرگی می گیرد. او تصمیم می گیرد به همراه خانواده اش به شمال آمریکا و ایالت سردسیر آلاسکا نقل مکان کند. لنی در ابتدا امیدوار است که زندگی در سرزمینی جدید آینده ای بهتر را برای او و خانواده اش رقم بزند. مادر او کورا نیز که عاشقانه ارنت،‌ شوهرش را دوست دارد در دل چنین آرزویی دارد. به همین جهت او با طیب خاطر پذیرای تصمیم ارنت می شود، هر چند کوچیدن به جایی ناشناخته در دل او ترس را برمی انگیزد.

در ابتدا همه چیز خوب پیش می رود، به طوری که اعضای خانواده آلبرایت تصور می کنند واقعا دعاهایش مستجاب شده است. ولی با نزدیک شدن به زمستان و سرمای طاقت فرسای آلاسکا اوضاع دستخوش تغییر می شود. وضعیت روحی شکننده ارنت نیز رو به وخامت می گذارد. اوضاع روحی روانی سایر اعضای خانواده نیز اندکی بعد از کنترل خارج می شود. به تدریج تهدیدات بیرونی در مقابل آنچه از درون آنان را تهدید می کند رنگ می بازد…

 

 

بیشتر بخوانید » پرفروش ترین رمان های خارجی در ایران «

 

 

مختصری از زندگی کریستین هانا

 

مختصری از زندگی کریستین هانا

 

کریستین هانا نویسنده ۶۰ ساله با آثار پرفروش خود طی دهه های اخیر نامش را به عنوان یکی از نویسندگان رمان های پرفروش آمریکایی بر سر زبان ها انداخته است. او در اغلب رمان های خود زندگی افرادی کاملا عادی را به تصویر کشیده است. بسیاری از شخصیت های رمان های هانا را زنان و زندگی واقع بینانه آنان تشکیل می دهد، کسانی که همیشه زندگی پرچالش و پر از فراز و نشیب دارند. کریستین هانا زاده ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۱ در کالیفرنیا است. او دوران کودکی خود را در سواحل آفتابی کالیفرنیا به موج سواری و تفریحات آبی گذراند. با وجودی کریستین ذاتا شخصیتی ماجراجو داشت، ولی چندان جذب فعالیت های سنگین ورزشی نشد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «چه کسی» اثر جف اسمارت و رندی استریت

 

به عقیده خود او، این خصوصیت ماجراجویی را از پدرش به ارث برده است. پدری که در زمانی که کریستین دختربچه ای بیش نبود ناگهان ماشین کاروانی گرفت و به همراه همسر و سه فرزند و سگ خانواده راهی سفر دور و دراز در سرتاسر کشور شد. سرانجام خانواده هانا تصمیم گرفتند واشنگتن اقامت کنند. کریستین هانا خیلی زود استعداد زیادی در کارهای هنری از خود نشان داد. مادر او نیز همیشه دخترش را تشویق به داستان نویسی می کرد. ولی متأسفانه کریستین خیلی زود مادر خود را از دست داد تا کسی نباشد که استعداد او را پرورش دهد.

 

کریستین هانا نهایتا به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه واشنگتن، سیاتل پرداخت. بعد از فارغ التحصیلی و زمان بارداری بود که کریستین هانا دوباره اشتیاق خود برای خلق داستان را به دست آورد. اشتیاقی مقاومت ناپذیر برای نویسندگی که کریستین را با انبوه دست نوشته های کتاب های آینده رها کرد. سال ۱۹۹۰ بود که کریستین هانا اولین قرارداد حرفه ای خود به عنوان نویسنده را با یک ناشر به امضا رساند. به این ترتیب در سال ۱۹۹۱ اولین رمان کریستین هانا منتشر شد.

 

 

کریستین هانا، نویسنده رمان های پرفروش

 

کریستین هانا، نویسنده رمان های پرفروش

 

کریستین در ابتدا اقبالی نیافت. ولی کم کم موفقیت ها برای نویسنده از راه رسیدند. سرانجام هانا به رسمیت شناخته شد و بسیاری از خوانندگان با خوشحالی شروع به خریداری رمان های خواندنی او کردند. جوایز ادبی ارزنده نیز رفته رفته از راه رسیدند. داستان های او مملو از احساسات پرشور و آهنگین بودند که هر زنی می توانست با تمام وجود لمسشان کند. می توان دوستی در دوران نوجوانی را در کتاب «کوچه شب تاب» به وضوح دید، آرزوی داشتن خانواده ای سالم را در «چیزهایی که برای عشق انجام می ‌دهیم» و قلبی شکسته را در «جلوی خانه» مشاهده کرد.

 

آنچه کریستین هانا در آثار خود به تصویر کشیده اغلب از همان هایی هستند که در زندگی واقعی نیز رخ می دهند. بنابراین خواننده به راحتی می تواند با شخصیت ها احساس نزدیکی کند و نقل قول ها و گفتگوها نیز چنان اند که گویی از زبان یکی از آدم هایی که می شناسیم خارج شده باشند. سال ۲۰۱۵ بود که استودیوی فیلمسازی ترای ‌استار پیکچرز حق اقتباس رمان «بلبل» را خریداری کرد. انتظار می رود این فیلم در سال ۲۰۲۲ اکران شود.

 

کریستین هانا هم اکنون خود را همسر و مادری خوشبخت می داند. او اندکی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ازدواج کرد. آغاز کار نویسندگی کریستن هانا نیز با دوران بارداری او همزمان بود. کریستین هانا در این دوران وقت زیادی را در رختخواب می گذارند و به این ترتیب فرصت آن را یافت تا کتاب های کتابخانه منزل را ببلعد. با زاده شدن تاکر، پسرش، ذره ای از جاه طلبی های هانا کاسته نشد. هم اکنون کریستین هانا را به عنوان نویسنده ای می شناسند که میلیون ها جلد از آثارش در سرتاسر دنیا به فروش رفته و تا به حال آثارش را به بیش از ۴۵ زبان زنده دنیا ترجمه کرده اند.

 

نگاهی به کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا اثر کریستین هانا

 

نگاهی به کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا اثر کریستین هانا

 

«تنهایی بزرگ در آلاسکا» نوشته کریستین هانا، داستان خواندنی درباره بقا است. تنهایی بزرگ رمانی است که بلافاصله خوانندگان را به خود جلب می کند و تقریبا کنار گذاشتن رمان ناممکن است. اگر قبل رمان پرفروش دیگر کریستین هانا «بلبل» را خوانده باشید، احتمالا در انتخاب رمان تنهایی بزرگ در آلاسکا دچار تردید شوید. خصوصا که تنهای بزرگ کتابی است که به زندگی در آلاسکای دهه ۱۹۷۰ می پردازد.

 

داستان رمان تنهایی بزرگ در آلاسکا درباره خانواده ای است که در سال ۱۹۷۴ به آلاسکا نقل مکان می کنند. پدر خانواده ارنت آلبرایت به تازگی از اسارت خود در ویتنام به آمریکا بازگشته و دچار اوضاع روحی نامساعدی است. او شغل خود را از دست می دهد و تصمیم می گیرد با نقل مکان به آلاسکا زندگی جدیدی را در آنجا شروع کند. همه اعضای خانواده، کورا، همسرش و دخترش لِنی با او موافقت می کنند. لنی دختری در سن نوجوانی است که تصویر می کند نقل مکان به آلاسکا ممکن است به نفع او و خانواده اش تمام شود.

 

در ابتدا اوضاع بر وفق مراد پیش می رود، آنان در یکی از دورافتاده ترین نواحی کشور آمریکا با گروهی از قوی ترین زنان و مردانی که تا به حال در عمر خود دیده اند بر می خورند. ولی با نزدیک شدن به زمستان و تاریکی های آلاسکا در فصول سرد سال، اوضاع روحی ارنت به هم می ریزد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای

داستان عمدتا از منظر لنی روایت می شود. هر چند دو بخش از کتاب از نظرگاه های دیگری نیز روایت می شود. با وجودی که راوی کتاب لنی ۱۳ ساله است، ولی با یک رمان نوجوانی سروکار ندارید. بلکه این زندگی دشوار لنی را وامی دارد بیشتر و بیشتر همچون بزرگسالان رفتار کند.

 

 

تصویری هیجان ‌انگیز از خانواده ‌ای در بحران

 

به مرور لنی از دخترک نوجوانی تا حدودی خوش بین و امیدوار، به نوجوانی مصمم ولی محتاط و نهایتا به بزرگسالی قوی ولی پراستقامت بدل می شود. کریستن هانا به خوبی در تنهایی بزرگ در آلاسکا از مناظر خشن و این کتاب از مناظر خشن و سخت منطقه برای به تصویر کشیدن اوضاع بحرانی خانواده استفاده می کند. توصیفات نویسنده از مناظر آلاسکا به یادماندنی هستند و تا مدت ها در ذهن می مانند.

نویسنده در ساخت شخصیت های پیچیده نیز استادانه عمل می کند. اوضاع روحی روانی ارنت نه تنها خانواده بلکه تمام شهر را ا از هم می پاشاند. گاهی خواننده در دل آرزو می کند که کورا از ارنت دل بکند. ولی او همچنان مجذوب آن تصویر ذهنی خود از ارنت پیش از جنگ است. ارنتی که او عاشقانه دوستش می داشت. به این جهت، زن بیچاره همچنان آرزو دارد که او دوباره به همان مردی که می شناخت تبدیل شود. این امید کاذب برای بسیاری از مردم شهر به خصوص لنی گران تمام می شود.

لنی روای شخصیت بسیار قوی است که خوانندگان در تمام طول کتاب به خوبی با او ارتباط برقرار کرده و همذات پنداری می کنند. او باهوش، مقاوم و سرشار از عطوفت و مهربانی است. رابطه عاشقانه او با اندرو نیز از قوی ترین قسمت های رمان تنهای بزرگ است.

شخصیت های پیچیده و قوی رمان بی شک از دلایل قدرت این رمان خواندنی هستند. تنهای بزرگ رمانی حماسی از خانواده ای در بحران و عمدتا رمانی درباره زنی است که قدرت باطنی و ظاهری خود را بازمی یابد. تنهایی بزرگ در آلاسکا از آن دست کتاب هایی خواندنی است که پیشنهاد می کنیم حتما خواندن آن را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و آثار داستایوفسکی «

 

 

ستایش ها از کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا» اثر کریستین هانا

 

ستایش ها از کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا» اثر کریستین هانا

 

رمان غنی و جذاب درباره عشق، فداکاری و بقا، رمانی که همچون مناظر آلاسکا که زنده توصیف شدند، حماسی است.

 

– کیت مورتون

 

من نه تنها این کتاب را دوست داشتم‌، بلکه شیفته آن نیز شدم… شخصیت ها ایراد دار، آسیب پذیر، قوی و ساده لوح بودند و (کریستین) هانا به خوبی کلاس درسی برگزار کرده بود که به ما نشان می داد عشق از چه طرق مختلفی می تواند ما را نجات دهد و چگونه نیز می تواند نابودمان سازد. او نویسنده ای سرشار از عواطف و احساسات است… او کاملا عظمت و انزوای باشکوه آلاسکا را تحت تسلط در آورده و به تصویر کشیده است. چنان که احساس می کنیم با او به این سفر رفته ایم. (تنهایی بزرگ در آلاسکا) کتابی است که برای مدت زیادی در ذهن می ماند.

 

– کارن سوآن

 

حماسی… در نهایت در پایان کتاب خود را در حالی یافتم که انبوهی از دستمال های برفگونِ خیس از اشک هایم دور و برم را گرفته بود.

– واشنگتن پست

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ رمان شاهکار ادبیات روسیه «

 

 

نظر منتقدان ادبی و جوایز کتاب «تنهایی بزرگ در آلاسکا»

 

نشریه تورنتو استار کتاب تنهایی بزرگ در آلاسکا را تصویری دلسوزانه و ظریف از عشق نامعمول وصف کرده است. در ادامه این نقد نیز آمده است که نویسنده،‌ هانا کریستین جوّی از جنجال پارانویا (بدگمانی) و خشونتی که رفته رفته تشدید می شود پدید آورده که قلب خواننده را به تپش وامی دارد. گره های داستانی قابل انتظار نیز به طرز غیرمنتظره ای بازگشایی می شوند.

با این حال تمام منتقدان از رمان تنهایی بزرگ در آلاسکا ستایش نکرده اند. جانت ماسلین از نیویورک تایمز، یکی از معدود روزنامه نگاران ادبی است که اثر پرفروش کریستین هانا را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کرده که تنهای بزرگ اثری است که با قلقلک های احساسی و به سبک رمان های نوجوانی و ملغمه ای از مشکلات وحشتناک و یادداشت های عاشقانه افراطی نوشته شده است. ران چارلز از واشنگتن پست نیز اشاره کرده است که نقاط ضعف رمان تنهایی بزرگ را اغلب پیرنگ داستان مهیج و احساسی آن پنهان کرده است.

 

 

منبع: bookclubchat، ۲۴smi، waterstones

 

کالابرگ الکترونیک