تکنیک های مدیریت استرس در محل کار

تکنیک های مدیریت استرس در محل کار


20 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تکنیک مدیریت استرس در محل کار

مدیریت استرس در محل کار تاثیر زیادی در افزایش بازدهی و کارآمدی بیشتر دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده ۲۹ تا ۴۰ درصد از آمریکایی های شاغل از استرس در محیط کار رنج می برند. استرس کاری پیامدهای جسمی و روحی زیادی به همراه دارد. شاید باورش سخت باشد اما استرس در محیط کار حتی باعث سرماخوردگی هم می شود. در برخی از موارد حاد این استرس باعث بروز بیماری هایی چون بیماری قلبی و یا سندروم متابولیک خواهد شد. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی برخی از تکنیک های مدیریت استرس در محل کار پرداخته ایم.

 

 

استرس در محل کار

 

استرس در محل کار

 

هر کسی که تا کنون شغلی را بر عهده داشته است، در مقطعی فشار ناشی از استرس در محل کار را احساس کرده است. هر شغلی می تواند عناصر استرس زا داشته باشد، حتی اگر عاشق کاری باشید گاهی با این عوامل استرس زا مواجه می شوید. این استرس ها گاهی ممکن است به دلیل ضرب العجل برای انجام یک کار و یا تعهد چالش بر انگیز ایجاد شوند. چنین استرس هایی کوتاه مدت هستند، اما زمانی که استرس کاری مزمن شود می تواند طاقت فرسا باشد. چنین موضوعی برای سلامت ذهن و جسم و روح بسیار مضر است. بنابراین مدیریت استرس کاملا ضروری است.

 

 

استرس طولانی مدت رایج

 

متاسفانه استرس های مزمن و طولانی مدت بسیار رایج هستند. بر اساس گزارش های انجام شده، اکثر آمریکایی ها در محیط کار چنین استرس هایی را تجربه می کنند. شما نمی توانید از تنش هایی که در محل کار ایجاد می شوند، اجتناب کنید. بنابراین برای کنترل استرس باید با راه های مدیریت چنین استرس هایی در محل کار آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش حرکات ساده یوگا برای کاهش استرس «

 

 

دلایل متداول استرس در محل کار

 

دلایل متداول استرس در محل کار

 

جدا از پرداختن به مدیریت استرس در محل کار، پیش از هر چیز باید با علل رایج استرس کاری آشنا شد. عوامل زیادی در ایجاد استرس کاری تاثیر گذار هستند. برخی از این عوامل استرس زا در محیط کار شامل حقوق و دستمزد پایین، فشار کاری زیاد و عدم حمایت اجتماعی است. گاهی فرصت محدود برای رشد یا پیشرفت و عدم کنترل فشار کاری بسیار تاثیرگذار هستند. حتی گاهی محیط کار جذاب و چالش برانگیز هم باعث ایجاد استرس های مزمن در افراد می شود. درخواست های متناقض کارفرما و یا انتظارات عملکردهای نامشخص از کارکنان در ایجاد استرس مزمن بسیار تاثیرگذار است.

 

اثرات عدم مدیریت استرس در محل کار

 

اثرات عدم مدیریت استرس در محل کار

 

عدم مدیریت استرس در محل کار تنها باعث ایجاد تنش در فضای کاری نمی شود. استرس ناشی از کار زمانی که به خانه می روید، ناپدید نمی شود. این تنش روزانه ادامه پیدا می کند، در نتیجه می تواند آسیب جدی به سلامت افراد وارد کند. یک محیط کار استرس زا می تواند مشکلاتی مانند سردرد، معده درد و اختلالات خواب در افراد ایجاد کند. گاهی برخی کارکنان دچار مشکل در تمرکز می شوند.

 

 

اثرات استرس مزمن

 

استرس مزمن می تواند منجر به اضطراب، بی خوابی، فشار خون بالا و سیستم ایمنی ضعیف شود. همچنین می تواند باعث افسردگی، چاقی و بیماری های قلبی شود. با افزایش تنش و استرس در محل کار افراد به شیوه های زندگی ناسالم روی می آورند. شیوه هایی چون پرخوری، خوردن غذای ناسالم و کشیدن سیگار. در بسیاری از موارد حاد، افراد اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل پیدا می کنند.

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش استرس «

 

 

روش های مدیریت استرس در محل کار

 

روش های مدیریت استرس در محل کار

 

در حالی که استرس در محل کار یک موضوع معمول محسوب می شود، باید گفت که یافتن یک شغل کم استرس نیز بسیار سخت است. حتی گاهی ممکن است چنین چیزی غیر ممکن باشد. بنابراین بهتر است تا با یک رویکرد واقع بینانه تر اقدام به اتخاذ راهکارهای موثر برای مدیریت استرس در محل کار کرد.

 

 

مدیریت استرس در محل کار با شروع درست روز کار

 

بسیاری از افراد با تنش و فشار بر سر کار می آیند. تنش و فشارهایی که در شروع صبح به آن ها اعمال شده. کشمکش برای ترغیب فرزندان برای رفتن به مدرسه می تواند یکی از این عوامل باشد. ترافیک روزانه، برخورد با راننده های بی قانون هم در تغییر خلق و خو در شروع روز کاری بسیار تاثیر گذار است. خوردن یک فنجان قهوه به جای صبحانه سالم نیز می تواند از جمله عوامل تاثیرگذار باشد. این دسته از افراد شروع روز کاری خود را در محل کار با استرس رقم می زنند. ممکن است وقتی یک صبح پر فشار دارید، تحت تاثیر استرس محل کار قرار بگیرید. بنابراین بهتر است برای مدیریت استرس در محل کار روز خود را با برنامه ریزی و نگرش مثبت آغاز کنید. تغذیه سالمی را برای صبحانه انتخاب کنید. در چنین شرایطی راحت تر از پس استرس احتمالی در محیط کار برخواهید آمد.

 

آگاهی از انتظارات مشخص کارفرما برای مدیریت استرس در محل کار

 

آگاهی از انتظارات مشخص کارفرما برای مدیریت استرس در محل کار

 

یکی از عواملی که در فرسودگی شغلی و ایجاد استرس در محل کار نقش دارد، سردرگمی در انتظارات کارفرما است. اگر به عنوان یک کارمند دقیقا نمی دانید که از شما چه انتظاری در محیط کار می رود، بهتر است هر چه سریع تر با منابع انسانی و یا کارفرما گفتگو کنید. عدم آگاهی کامل از نقش افراد و وظایف کاری آن ها در محیط کار، یکی از عوامل اصلی بروز استرس و تنش شدید در آن ها است. برای مدیریت این استرس در محل کار بهتر است هرچه سریع تر با سرپرست مربوطه، یا تیم منابع انسانی وارد گفتگو شوید. انتظارات کارفرما از شما باید به وضوح مشخص شود. حتی می توانید در مورد این انتظارات و توانایی خود وارد گفتگو شوید. این موضوع تاثیر زیادی در کاهش استرس شما در محیط کار دارد.

 

بیشتر بخوانید » کمبود کدام ویتامین ها باعث استرس و اضطراب می شود؟ «

 

 

برای مدیریت استرس در محل کار از درگیری و تنش دوری کنید

 

درگیری بین فردی به سلامت جسمی و روحی شما آسیب می زند. فرار از درگیری با همکاران در بسیاری از مواقع دشوار است. با این حال بهترین راه عدم مواجهه با شرایط ملتهب در محیط کار است. حتی بهتر است خودتان به این درگیری ها دامن نزنید. شایعه نسازید. بسیاری از نظرات شخصی خود در مورد دین و سیاست را با اطرافیان خود به اشتراک نگذارید. شوخ طبعی در محیط کار چندان جالب به نظر نمی رسد. سعی کنید با افرادی که مستعد تنش هستند، زیاد وارد معاشرت نشوید. با تمام این اوصاف از آن جا که زمان زیادی را در محیط کار سپری می کنید، ایجاد درگیری حتی کم با برخی از افراد اجتناب ناپذیر است، حتی در صورتی که شما تمامی موارد فوق را لحاظ کنید.

 

برای مدیریت استرس در محل کار منظم باشید

 

برای مدیریت استرس در محل کار منظم باشید

 

حتی اگر به طور طبیعی فرد بی نظمی هستید، بهتر است برای مدیریت استرس در محل کار برنامه ریزی کنید. داشتن برنامه ریزی و نظر در محیط کار تاثیر زیادی در کاهش استرس شما دارد. منظم بودن به معنای عجله کمتر برای رسیدن به محل کار و جلوگیری از تاخیر در ارائه و تحویل کارها به کارفرما و سرپرست است. همه این عوامل اگر با عجله صورت بگیرند، باعث ایجاد تنش و استرس می شوند.

 

در محل کار خود راحت باشید

 

یکی از عوامل استرس در محل کار، ناراحتی های جسمی هستند. ناراحتی های جسمی که معمولا مربوط به مکان و فضایی می شوند که افراد کارهای روزانه خود را انجام می دهند. فضایی مانند میز کار که برای کارکنان بسیار مهم است. اگر چند دقیقه بر روی میز صندلی نامناسبی بنشینید، متوجه میزان استرس وارده به خود می شوید. حتی گاهی مواردی مانند سر و صدای محیط کار باعث حواس پرتی، استرس و تنش می شود.

 

بیشتر بخوانید » راهکارهای ایجاد ارتباط موثر در محل کار «

 

 

کنترل کمال گرایی برای مدیریت استرس در محل کار

 

کنترل کمال گرایی برای مدیریت استرس در محل کار

 

مهارت بالا و انجام وظایف به خوبی می تواند باعث ایجاد احساس مثبت در افراد شود. اما کمال گرا بودن چیز دیگری است. این موضوع می تواند برای شما و اطرافیان تان مشکلاتی را ایجاد کند. بهتر است کمال گرایی بیش از حد در محل کار را کنار بگذارید، چرا که اگر کمترین نقصی در انجام کار داشته باشید، استرس شدیدی به شما وارد خواهد شد. این استرس هر روز می تواند ادامه پیدا کند و روز کاری سخت و پر تنشی را برای شما و اطرافیانتان به همراه داشته باشد.

 

 

تاثیر تحرک در مدیریت استرس در محل کار

 

در بسیاری از موارد اثرات سوء ناشی از سبک زندگی باعث ایجاد استرس در افراد می شود. بی تحرکی در محل کار یکی از این عوامل است. برای مدیریت استرس در محل کار بهتر است کمی در سبک زندگی روزانه خود تغییر ایجاد کنید. می توانید در هنگام استراحت یا زمان نهار، فرصتی را برای قدم زدن اختصاص دهید. سعی کنید اگر فشار کاری به شما اجازه می دهد، دقایقی را در طول روز به انجام حرکات ساده ورزشی در حین کار اختصاص دهید. همین حرکات ساده و قدم زدن های کوتاه، تاثیر زیادی در مدیریت استرس در محل کار دارد.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی مدیریت استرس در محل کار

 

عوامل زیادی باعث ایجاد استرس در محل کار افراد می شود. بیش از هر چیز باید این عوامل را شناسایی کرد. پس از شناسایی می توان با بررسی آن ها در جهت مدیریت استرس در محل کار اقدام کرد. تغییر سبک زندگی، ورزش، نوع تغذیه و یک برنامه ریزی درست و منظم، تاثیر زیادی در کاهش عوامل استرس زا دارد.

 

 

منابع: apa, verywellmind

 

کالابرگ الکترونیک