۵ اقدام اساسی کسب و کارهای کوچک برای دوام در دوران کرونا

۵ اقدام اساسی کسب و کارهای کوچک برای دوام در دوران کرونا


22 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 اقدام اساسی کسب و کار های کوچک برای دوام و رشد در دوران کرونا

مشاغل و کسب و کار های کوچک در دوران پاندمی کرونا، بیشتر در معرض آسیب و شکست قرار گرفتند. این کسب و کار ها نقش و تاثیر زیادی در جوامع و اقتصاد کشورها ایفا می کنند. با این حال بسیار آسیب پذیر هستند و در مراحل رشد باید تمامی جوانب ممکن را در نظر بگیرند. کرونا و همه گیری آن تاثیر زیادی بر کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان داشته است. برخی از این مشاغل، ناچار به تعطیلی دائمی شدند. در این میان برخی دیگر با تدوین استراتژی های مناسب نه تنها دوام آوردند، بلکه رشد نیز کردند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی انداخته ایم به راهکارهایی که بهتر است کسب و کار های کوچک برای دوام در دوران کرونا بر روی آن تمرکز کنند.

 

تجربه اومنی چنل برای کسب و کار های کوچک در دوران کرونا

 

تجربه اومنی چنل برای کسب و کار های کوچک در دوران کرونا

 

میزان نفوذ تجارت الکترونیک در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود رسیده است. ایالات متحده در زمینه خرده فروشی آنلاین به رقمی حدود ۲۱.۳ درصد رسیده است. این رقم ۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است. بر اساس آمار و ارقام ۷۲ درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک کانادایی اکنون فروش آنلاین را یک ضرورت قلمداد می کنند. ۶۹ درصد از این کسب و کار های کوچک اعلام کردند که فروش آنلاین باعث موفقیت بیشتر آن ها شده است. تاثیر فروش آنلاین در کسب و کار های کوچک در دوران کرونا بسیار چشمگیر بوده است. با این حال باید گفت که بسیاری از مشاغل همچنان به سمت فعالیت آنلاین حرکت نکرده اند.

 

اومنی چنل یک تجربه متصل

 

اومنی چنل یک تجربه متصل

 

فراتر از حضور دیجیتالی و آنلاین تجارب استفاده از بازاریابی اومنی چنل می تواند بسیار تاثیرگذار در رشد مشاغل باشد. با استفاده از این نوع بازاریابی کسب و کارها می توانند انتظارات جدید مشتریان را از طریق کانال های مختلف چه آنلاین و چه آفلاین برآورده کنند. اومنی چنل به معنای سفارش و مدیریت موجودی از طریق تجارت آنلاین، موبایل و فروشگاه نیست. مهم ترین موضوع در این نوع بازاریابی شروع و ادامه ارتباط با مشتریان در کانال های مختلف بازاریابی است. این که مصرف کنندگان بتوانند سفر خرید خود را به راحتی از کانال های مختلف ارتباطی بدون کوچک ترین دغدغه ای ادامه دهند. بنابراین مدیریت موجودی، سفارش و عدم قطع ارتباط با مشتری و فراهم کردن راحت ترین روش پرداخت بسیار پر اهمیت است. این نوع بازاریابی یک تجربه متصل است.

به عنوان مثال برخی مصرف کنندگان می خواهند کالایی را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده و سپس در فروشگاه فیزیکی، آن را امتحان کنند. کسب و کار های کوچک محلی باید بتوانند چنین خدماتی را به شیوه درست به مشتریان ارایه دهند. بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند پس از انتخاب کالا از کانالی در یک کانال دیگر پرداخت را انجام دهند. ایجاد یکپارچگی در کانال های مختلف فروش می تواند مشتریان را راضی و وفادار نگه دارد.

حتما بخوانید  15 تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

بیشتر بخوانید » برای برند شما بازاریابی اومنی چنل مناسب تر است یا مولتی چنل «

 

 

لزوم توجه کسب و کار های کوچک به کلاهبرداری های اینترنتی

 

توجه کسب و کار های کوچک به کلاه برداری های اینترنتی

 

با رشد سریع تجارت الکترونیک تعداد کلاهبرداران نیز افزایش پیدا کرده است. کسب و کارهای کوچک که در دوران کرونا بر بستر پلتفرم های آنلاین فعالیت می کنند باید امنیت پلتفرم های خود را به گونه ای فراهم کنند که در برابر این کلاه برداری های آنلاین محافظت شده باشد. بر اساس اعلام موسسه BBB در رابطه با اعتماد به بازار، کلاهبرداری های مرتبط با خرید آنلاین از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۰ حدود ۳۸ درصد گزارش شده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۸ درصد اعلام شده بود. شرکت ها و سازمان ها گرچه به شدت مشغول به رقابت هستند، اما باید در مسیر تحولات دنیای دیجیتال بحث امنیت و محافظت در مقابل کلاهبرداری های اینترنتی را جدی بگیرند.

 

نظارت مستقیم بر اطلاعات

 

نظارت مستقیم بر اطلاعات

 

 

به طور کلی کسب و کار های کوچک باید نظارت جدی بر معاملات و حساب های مشتری داشته باشند. اطلاعات صورت حساب ها باید به دقت بررسی شوند. همچنین لازم است تا سیستم پرداخت آنلاین کاملا محافظت شده و امن باشد. راه دیگری که مشاغل می توانند برای جلوگیری از کلاه برداری انجام دهند، الزام مشتریان به ایجاد رمزهای عبور ایمن تر است. رمز های عبوری که برای ورود به پلتفرم های خرید آنلاین ایجاد می شود، باید دارای حروف، عدد و نشانه باشد.

 

 

ارایه گزینه های پرداخت انعطاف پذیر از سوی کسب و کار های کوچک در دوران کرونا

 

ارایه گزینه های پرداخت انعطاف پذیر از سوی کسب و کار های کوچک در دوران کرونا

 

یکی از نکاتی که کسب و کار های کوچک در دوران کرونا باید به آن توجه کنند، بحث ارایه روش های انعطاف پذیر در پرداخت است. به مشتریان اجازه دهید به روشی که می خواهند پرداخت کنند. این موضوع باعث می شود تا مشتریان به برند تجاری شما وفادار شوند. آن ها باید برای پرداخت با گزینه های منعطف زیادی روبرو شوند. بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند پس از دریافت کالا یا خدمات، پرداخت را انجام دهند. برای این که بتوانید آن ها را مطمئن نگه دارید، از چنین گزینه هایی در کسب و کار خود استفاده کنید. این کار علاوه بر رضایت مشتری در وفادارسازی او به برند تجاری شما تاثیر چشمگیری دارد.

بیشتر بخوانید » ۵ راهکار عملی فروش بیشتر برای فروشنده ها «

 

 

همکاری کسب و کار های کوچک با یکدیگر در دوران کرونا

 

همکاری کسب و کار های کوچک با یکدیگر در دوران کرونا

 

کسب و کار های کوچک کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. کارهایی چون مدیریت وبسایت، بازاریابی مشتریان و حتی استخدام و مدیریت منابع انسانی. مهم است بدانید که چه چیزهایی را بر عهده بگیرید و چه زمانی از شرکای قابل اعتماد استفاده کنید. همکاری و شراکت با کسب و کارهای دیگر می تواند تاثیر چشمگیری در رشد تجارت شما داشته باشد.

حتما بخوانید  ترند های مدیریت برندینگ در فضای دیجیتال در سال 2021

شرکای تجاری می توانند در راه اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک با هزینه کمتر به شما بسیار کمک کنند. مدیریت حسابداری و بازاریابی کار ساده ای نیست. این امور به تخصص زیادی نیاز دارد. بنابراین همکاری و شراکت با سازمان ها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند بسیار برای شما مفید و به صرفه خواهد بود. این نوع شراکت ها به ویژه در دوران کرونا صاحبان کسب و کار های کوچک را قادر می سازد تا بر روی اصل کسب و کار خود به بهترین وجه خود تمرکز کنند. در عین حال شما با این کار در دوران کرونا کمکی نیز به کسب و کار های دیگر و چرخه اقتصادی در آن ها کرده اید.

 

بیشتر بخوانید » ۷ گام تیم سازی موفق در کسب و کارها « 

 

 

تمرکز کسب و کار های کوچک بر روی داده، چه در دوران کرونا و چه در شرایط عادی

 

تمرکز کسب و کار های کوچک بر روی داده، چه در دوران کرونا و چه در شرایط عادی

 

داده ها اهمیت زیادی برای کسب و کار های کوچک و بزرگ دارند. شما از روی داده های مشتریان متوجه سلایق و ترجیحات آن ها می شوید. بر اساس سلیقه و رفتار مشتری می توانید تصمیم به تهیه محصول و تدوین استراتژی مناسب برای فروش کنید. این داده ها چه برای کسب و کار های کوچک و چه برای کسب و کارهای بزرگ می توانند بسیار ارزشمند باشند. قیمت گذاری و پیشنهادهای هدفمند به مشتریان بر اساس همین داده ها صورت می گیرند. در دوران پاندمی کرونا استفاده بهینه از این داده ها می تواند برای شما به یک مزیت رقابتی تبدیل شود.

 

بیشتر بخوانید » ۶ تغییر اساسی صنایع خرده فروشی در دوران کرونا «

 

 

بازاریابی موثر با استفاده از داده ها

 

بازاریابی موثر با استفاده از داده ها

 

یکی از کارهای مهمی که می توان با داده های حاصل از رفتار مشتری در پلتفرم های آنلاین انجام داد، تحلیل این داده ها و تدوین استراتژی بازاریابی مناسب است. یک استراتژی بازاریابی موثر و ایجاد کمپین های مختلف بر اساس سلایق مشتریان تاثیر چشمگیری در فروش شما خواهد داشت. این داده ها باید مدام به روز و تحلیل شوند. داده های قدیمی به درد کسب و کار شما نمی خورند. به عنوان مثال شما نمی توانید از داده هایی که پیش از پاندمی کرونا از رفتار خرید مشتری به دست آورده اید، در دوران حاضر استفاده کنید. رفتار خرید مشتریان خرده فروشی پس از کرونا بسیار متفاوت شده است.

همان گونه که توقعات آن ها نیز از پلتفرم های فروش آنلاین بالا رفته است. آن ها ترجیح می دهند در سریع ترین زمان ممکن، کالای سفارشی را دریافت کنند. مشتریان حالا به سمت خرید آنلاین از کسب و کارهایی می روند که آن ها را در کانال های مختلف پشتیبانی کند. این که در عین حال پیشنهادهایی باب میل آن ها ارایه دهد. این پیشنهادها همان پیشنهادهایی هستند که بر اساس تجزیه و تحلیل رفتار شخصی هر مشتری در پلتفرم های آنلاین به او ارایه می شود.

 

 

منبع: forbesfinancecouncil

 

کالابرگ الکترونیک