۱۲ روش حرفه ای تشخیص هندوانه شیرین و سرخ

۱۲ روش حرفه ای تشخیص هندوانه شیرین و سرخ


21 آبان 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ روش حرفه ای تشخیص هندوانه شیرین و سرخ
فهرست محتوا پنهان

چطور یک هندوانه قرمز و شیرین انتخاب کنیم؟ انتخاب یک هندوانه سرخ و شیرین واقعاً هنر است. در واقع همه ما زمان خرید هندوانه همیشه این استرس را داریم که مبادا هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنیم کم شیرین یا سفید باشد. اما باید بدانید که برای تشخیص هندوانه سرخ و شیرین پوست نازک لازم است در زمان خرید به چند نکته کلیدی دقت کنید. اما هندوانه شیرین را چگونه بشناسیم؟ هندوانه رسیده چگونه است؟ در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با روش تشخیص هندوانه شیرین و علائم و نشانه‌های هندوانه قرمز و شیرین آشنا شوید. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

هندوانه شیرین را چگونه تشخیص دهیم؟

هندوانه شیرین را چگونه تشخیص دهیم؟

گاهی اوقات حتی نگاه کردن به عکس هندوانه قرمز و شیرین در گرمای تابستان می‌تواند ما را به وجد آورد. اما همیشه شانس با ما یار نیست و گاهی هندوانه‌هایی که خریداری می‌کنیم هیچ شباهتی به عکس‌های قرمز و جذاب هندوانه ندارد.

اگر در زمان خرید هندوانه به ویژگی‌ها و مشخصات آن دقت کنید می‌توانید به راحتی یک هندوانه شیرین و خوب را خریداری کنید. بهتر است بدانید که تشخیص هندوانه خوب و شیرین اصلا کار سختی نیست، برای این کار تنها باید به نکاتی ساده توجه کنید.

هندوانه‌ها در دو نوع نر و ماده هستند. برخی از آن‌ها نرسیده و سفید هستند. برخی قرمز و آبدار و برخی دیگر شیرین و لذیذ. با دقت به چند نکته ساده می‌توانید تشخیص دهید که هندوانه‌ای که خریداری می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد تا از هم خواص هندوانه بهره‌مند شوید و هم لذت میل کردن یک هندوانه سرخ و شیرین را ببرید.

۱- برای تشخیص هندوانه خوب و شیرین با دقت به شکم آن نگاه کنید

برای تشخیص هندوانه خوب با دقت به شکم آن نگاه کنید

شکم هندوانه دقیقاً همان جایی است که در تمام طول رشد هندوانه روی زمین قرار می‌گیرد. در این محل از هندوانه لکه‌هایی دیده می‌شود. ساده‌ترین روش تشخیص هندوانه خوب و شیرین نگاه کردن به «رنگ شکم هندوانه» است.

اگر لکه روی شکم هندوانه مایل به زرد باشد، یعنی هندوانه کاملاً رسیده است. در واقع هر چقدر این بخش از هندوانه زرد تیره‌تری باشد، یعنی بهتر رسیده است. سفید بودن این لکه نشانه نارس بودن هندوانه است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و تشخیص گوشت سالم

۲- برای اینکه مطمئن شوید هندوانه رسیده است، به آن ضربه بزنید

برای اینکه مطمئن شوید هندوانه رسیده است، به آن ضربه بزنید

طرز تشخیص هندوانه رسیده و سرخ با ضربه زدن به روی آن برای خیلی از افراد بسیار راحت است. برای تشخیص هندوانه شیرین و قرمز تنها لازم است با پشت انگشتانتان چند ضربه به وسط هندوانه وارد کنید. گوشتان را به هندوانه نزدیک کنید و به صدا گوش دهید. هندوانه رسیده و قرمز صدای تو خالی بودن و بم دارد. اما هندوانه نارس صدای توپر و محکمی دارد.

۳- برای تشخیص هندوانه پوست نازک و رسیده آن را بو کنید

برای تشخیص هندوانه پوست نازک و رسیده آن را بو کنید

طرز تشخیص هندوانه رسیده با بو کردن آن یکی دیگر از راهکارهای ساده است. برای این کار بهتر است هندوانه‌هایی را انتخاب کنید که در کنار خربزه یا میوه‌های دیگر قرار ندارند. به این ترتیب راحت‌تر متوجه بوی اصلی هندوانه می‌شوید. روش تشخیص هندوانه خوب با بو کردن آن بسیار ساده است چون زمانی که هندوانه رسیده باشد کمی بوی شیرینی دارد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: بهترین روش های از بین بردن بوی زهم گوشت

۴- برای تشخیص هندوانه پوست نازک و شیرین آن را فشار دهید

اگر هنوز فکر می‌کنید که چگونه هندوانه خوب را تشخیص دهیم، بهتر است از تکنیک «فشار دادن پوست هندوانه» استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنید، شیرین و رسیده است، کنار هندوانه را کمی فشار دهید. هندوانه رسیده معمولاً مثل سنگ سخت نیست. از طرف دیگر هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنید نباید نرم باشد. به سراغ هندوانه‌هایی بروید که با فشار انگشتتان تنها کمی نرم‌تر از سنگ به نظر می‌رسند.

۵- برای انتخاب یک هندوانه شیرین آن را وزن کنید

برای انتخاب یک هندوانه شیرین آن را وزن کنید

اگر طرز تشخیص هندوانه رسیده برای شما سخت است، بهتر است این روش را نیز امتحان کنید. هندوانه‌هایی با ظاهر یکسان را در دست بگیرید و وزن کنید. هندوانه‌ای که سنگین‌تر است، معمولاً رسیده‌تر و آبدارتر است. معمولاً هندوانه هر چقدر بهتر برسد، آبدارتر می‌شود. بنابراین وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. از همین انتخاب یک هندوانه با وزن بیشتر نسبت به سایر هندوانه‌های هم اندازه، نشان‌دهنده رسیده بودن هندوانه است.

۶- برای تشخیص هندوانه رسیده به ساقه متصل به انتهای هندوانه دقت کنید

برای تشخیص هندوانه رسیده به ساقه متصل به انتهای هندوانه دقت کنید

برای انتخاب هندوانه شیرین و قرمز حتما به انتهای هندوانه دقت کنید. در قسمت انتهای برخی از هندوانه‌ها یک ساقه کوتاه وجود دارد. زمانی که هندوانه به خوبی رسیده باشد، این ساقه کمی خشک و قهوه‌ای رنگ می‌شود. اما این موضوع زمانی صادق است که شما مطمئن هستید هندوانه به تازگی چیده شده است.

زمانی که مدت زیادی از چیدن هندوانه گذشته باشد هم این ساقه قهوه‌ای و خشک می‌شود. بنابراین بهتر است همه گزینه‌های دیگر را برای تشخیص هندوانه شیرین و قرمز به کار بگیرید و بعد به سراغ هندوانه‌هایی بروید که ساقه آن‌ها تیره و خشک اما جوان به نظر می‌رسد. از این روش می‌توانید هندوانه‌ای را انتخاب کنید که تازه چیده شده است و کاملاً شیرین و رسیده است.

بیشتر بخوانید: روش‌های تشخیص طالبی شیرین و رسیده

 ۷- برای انتخاب یک هندوانه رسیده به براق و مات بودن پوست آن توجه کنید

برای انتخاب یک هندوانه رسیده به براق و مات بودن پوست آن توجه کنید

شاید در نگاه اول یک هندوانه براق جذاب‌تر از یک هندوانه مات به نظر برسد. اما باید بدانید که براق بودن پوست هندوانه به معنای نرسیده بودن آن است. برای تشخیص هندوانه خوب باید به دنبال هندوانه‌هایی با پوست مات باشید.

۸- برای خرید هندوانه خوب به خطوط تیره آن دقت کنید

برای خرید هندوانه خوب به خطوط تیره آن دقت کنید

یک روش دیگر تشخیص هندوانه شیرین و قرمز، تیره بودن خطوط هندوانه در کنار لکه‌های تیره و خش‌های روی پوست هندوانه است. این خطوط نشان‌دهنده این هستند که هندوانه به خوبی رسیده است. هر چقدر این خطوط تیره‌تر باشند و خش‌های بیشتری روی هندوانه باشد، آن هندوانه شیرین‌تر و رسیده‌تر است. در واقع یکدست بودن رنگ پوست هندوانه و کم‌رنگ بودن خطوط آن نشان‌دهنده این است که آن هندوانه به خوبی نرسیده است.

۹- برای انتخاب یک هندوانه خوب باید قادر به تشخیص هندوانه نر و ماده باشید

برای انتخاب یک هندوانه خوب باید قادر به تشخیص هندوانه نر و ماده باشید

بهتر است بدانید که هندوانه نر و ماده طعم متفاوتی دارند. به طور معمول هندوانه‌های بزرگ و بیضی‌ «نر» هستند و هندوانه‌های کوچک و گرد «ماده» هستند. برای تشخیص هندوانه نر و ماده کافی است به ظاهر آن‌ها توجه کنید. اگر به دنبال هندوانه شیرین هستید، بهتر است یک هندوانه گرد و کوچک ماده را انتخاب کنید. هندوانه‌های نر بیشتر آبدار هستند و شیرینی کمتری دارند.

۱۰- برای انتخاب هندوانه سفید به سراغ هندوانه‌های روشن‌تر بروید

«هندوانه سفید» نوعی هندوانه است که معمولاً به صورت تک‌رنگ است و رنگ آن از سبز تا سفید متغیر است. در طرز تشخیص هندوانه رسیده شما باید به دنبال هندوانه‌های سفید باشید. در این نوع هندوانه هر چقدر رنگ پوست آن روشن‌تر باشد، هندوانه شیرین‌تر و آبدارتر خواهد بود. معمولاً هندوانه‌های به رنگ سبز تیره «کم شیرین» هستند و به اندازه کافی ترد نیستند. این هندوانه‌ها معمولاً تخمه‌های خوبی دارند که برای بو دان بسیار مناسب است.

۱۱- برای تشخیص هندوانه خوب به فرم و شکل آن دقت کنید

معمولاً هندوانه‌هایی که شکل نامتقارنی دارند و دارای تو‌رفتگی و برآمدگی هستند، آفتاب یکنواخت و آبیاری مناسبی دریافت نکرده‌اند. بنابراین بهتر است به سراغ هندوانه‌هایی بروید که کاملاً متقارن و خوش‌فرم به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش کاشت زعفران در باغچه و گلدان

۱۲- برای تشخیص هندوانه خوب آن را بین دو دست فشار دهید

برای تشخیص هندوانه خوب آن را بین دو دست فشار دهید

یک روش تشخیص هندوانه خوب این است که آن را بین دو دست خود بگیرید و کمی فشار دهید. اگر صدای ضعیفی از ایجاد شکاف در گوشت هندوانه به گوشتان رسید، نشان می‌دهد که هندوانه کاملا رسیده و ترد است. هر چند گاهی وقت‌ها این روش با شکست مواجه می‌شود، اما در کنار دیگر روش‌های تشخیص هندوانه شیرین و قرمز می‌توانید از این تکنیک هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساده کاشت سبزی خوردن در خانه

چقدر طول می‌کشد تا یک هندوانه برسد؟

چقدر طول می کشد تا یک هندوانه برسد؟

هندوانه‌ای که به خوبی و در مقابل نور آفتاب رسیده باشد، طعم بسیار لذیذتری دارد. یک هندوانه برای اینکه از نهال به یک هندوانه کاملاً رسیده تبدیل شود، به حدود ۸۰ روز زمان نیاز دارد. اما هندوانه رسیده چگونه است؟ این میوه لذیذ و آبدار با قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییر رنگ می‌دهد و خطوط تیره و روشنی روی آن پدیدار می‌شود. زمانی که هندوانه کاملاً می‌رسد تنها با بلند کردن هندوانه از روی زمین به راحتی متوجه وزن سنگین آن خواهید شد.

روش نگهداری از هندوانه

روش نگهداری از هندوانه

برای نگهداری هندوانه کامل باید آن را در هوای سرد یا داخل یخچال قرار دهید. با این روش می‌توانید هندوانه را تا بیشتر از یک هفته نگه دارید. برای نگهداری هندوانه برش‌خورده بهتر است حداکثر ظرف ۴ روز آن را مصرف کنید زیرا بافت هندوانه بعد از قرار گرفتن در معرض هوا تغییر می‌کند و تردی و انسجام خود را از دست می‌دهد.

هیچ‌گاه به پوست هندوانه ضربه وارد نکنید. این کار موجب ایجاد کوفتگی و نرم شدن هندوانه می‌شود. توجه داشته باشید که قرار دادن هندوانه در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد موجب آسیب دیدن بافت آن و نرم شدن هندوانه می‌شود.

تشخیص هندوانه تقلبی

تشخیص هندوانه تقلبی

اگر تا به حال در مورد «هندوانه‌ تقلبی» چیزی نشنیده‌اید باید بگوییم که باید بیشتر در انتخاب یک هندوانه خوب دقت کنید. این روزها هندوانه‌های کوچکی وارد بازار شده‌اند که بسیار شیرین و قرمز هستند. اما برخی افراد برای این کار از شیرین کننده‌ها و رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.

خوردن این هندوانه‌ها موجب ایجاد مسمومیت و مشکلات گوارشی می‌شود. بهتر است حتماً در زمان خرید هندوانه به نشانه‌های مختلفی که در این مقاله گفته شد توجه کنید. گاهی اوقات علت شیرین بودن هندوانه‌ای که به ظاهر نرسیده و کال به نظر می‌رسد، دقیقاً همین موضوع است. اگر هندوانه شما بیش از اندازه قرمز یا شیرین است، ممکن است یک هندوانه تقلبی باشد و خوردن آن شما را راهی بیمارستان کند.

بیشتر بخوانید: چرا شب یلدا هندوانه می‌خوریم + آموزش فال هندوانه

چطور هندوانه خراب را تشخیص دهیم؟

چطور هندوانه خراب را تشخیص دهیم؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص هندوانه خراب وجود دارد که از روی ظاهر آن می‌توان متوجه خرابی هندوانه شد. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • وجود لکه‌های غیرعادی و تیره روی پوست هندوانه: لکه‌‌های غیر نرمال در بیشتر مواقع نشان‌دهنده قارچ یا باکتری روی سطح و حتی داخل هندوانه هستند.
  • بوی نامطبوع: در صورتی که هندوانه خراب شده و عمل تخمیر روی آن صورت گرفته باشد، بوی ترشیدگی از آن به مشام می‌رسد.
  • آسیب پوستی و لکه‌های سفید و قهوه‌ای: این لکه‌ها و الگوهای نامنظم روی پوست هندوانه در برخی مواقع نشانه آسیبی است که حشرات مختلف به پوست هندوانه وارد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست هندوانه با تمام فوت و فن‌ها

فوت و فن‌های حرفه‌ای تشخیص یک هندوانه شیرین

چگونه هندوانه خوب را تشخیص دهیم؟

تشخیص یک هندوانه خوب و شیرین واقعا کار ساده‌ای است. تنها لازم است در زمان خرید به ظاهر آن به خوبی توجه کنید و به دنبال نشانه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، بگردید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی یک هندوانه رسیده و خوشمزه را خریداری کنید.

ظاهر هندوانه رسیده و شیرین چگونه است؟

در مورد هندوانه‌های سرخ و شیرین و رسیده، قبل از این که آن‌ها را قاچ کنید، می‌توانید از روی ظاهر به خوبی میزان رسیده‌ بودن آن‌ها را تشخیص دهید. توجه کردن به «دم هندوانه» یکی از روش‌های تشخیص هندوانه خوب و شیرین است. یعنی قسمت دم هندوانه باید خشک باشد. خطوط روی هندوانه، تیره رنگ و بوی آن کمی شیرین باشد. اگر به نکات ذکر شده در بالا توجه کنید، می‌توانید در انتخاب هندوانه شیرین و قرمز موفق شوید.

 

منابع: treehugger، cleverly، ireallylikefood

 

کالابرگ الکترونیک