۱۲ راهکار مؤثر خانگی برای درمان منافذ باز پوست

۱۲ راهکار مؤثر خانگی برای درمان منافذ باز پوست


24 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان منافذ باز پوست
فهرست محتوا پنهان

پوست همه ما از منافذ ریزی تشکیل شده است و موجب می شود تا عرق بتواند به راحتی به سطح پوست راه پیدا کند. این عملکرد به منظور خنک شدن بدن و حفظ سلامت پوست انجام می شود و موجب خروج سموم مضر از بدن می گردد. اما در برخی از افراد این منافذ بزرگ می شوند و ظاهری نامتناسب به زیبایی پوست می بخشند. به طور معمول این اتفاق بیشتر در بخش هایی از پوست که چرب هستند رخ می دهد. اما برای درمان منافذ باز پوست روش های متفاوتی وجود دارد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با روش های درمان خانگی منافذ باز پوست و راهکارهای مؤثر برای از بین بردن این مشکل آشنا شوید.

 

 

منظور از منافذ باز پوستی چیست؟

 

منظور از منافذ باز پوستی چیست؟

 

منافذ باز پوست سوراخ های ریزی روی پوست هستند که معمولاً در افرادی با پوست ترکیبی و چرب قابل مشاهده هستند. این منافذ موجب می شوند پوست کدر و پیرتر به نظر برسد. از طرف دیگر باز شدن منافذ پوست موجب تجمع چربی و آلودگی و ایجاد جوش های سر سیاه و سر سفید می شود.

 

 

چرا منافذ پوست باز می شوند؟

 

چرا منافذ پوست باز می شوند؟

 

عوامل مختلفی روی بزرگ شدن منافذ پوستی ما نقش دارند. در ادامه به رایج ترین علت های بزرگ شدن منافذ پوستی اشاره شده است.

 

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

 

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بدون استفاده از کرم ضد آفتاب موجب آسیب به کلاژن های پوست می شود و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با SPF مناسب «

 

 

ژنتیک

 

در اکثر مواقع مهم ترین دلیل بزرگ شدن منافذ پوستی وراثت است.

 

 

افزایش سن

 

با گذشت زمان و افزایش سن سلول های پوستی کلاژن و الاستین خود را از دست می دهند. این موضوع موجب می شود تا منافذ پوست ما بزرگ تر شوند و ظاهر نامناسبی پیدا کنند.

 

 

ترشحات بیش از حد چربی

 

ترشح بیش از اندازه سبوم از غددهای چربی موجب مسدود شدن منافذ و بزرگ تری شدن آن ها می شود.

 

 

رعایت نکردن بهداشت

 

عدم شستشوی مرتب پوست صورت و رعایت نکردن بهداشت می تواند موجب باز شدن منافذ پوستی شود.

 

 

آرایش زیاد

 

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی جلو تنفس پوست را می  گیرد و منافذ پوست را مسدود می کند. از طرف دیگر مواد آرایشی موجب حذف آلودگی و روغن روی سطح پوست می شوند و پوست را کدر می کنند.

 

 

تغییرات هورمونی

 

تغییرات هورمونی می تواند ترشح چربی پوست را زیاد کند و موجب بزرگ شدن منافذ پوستی شود.

 

 

تعریق بیش از حد

 

عرق کردن موجب جذب آلودگی و مسدود شدن منافذ پوست می شود. این موضوع می تواند منافذ پوست شما را بزرگ تر کند.

 

 

سیگار کشیدن

 

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل مؤثر بر بزرگ شدن منافذ پوستی است که آسیب های زیادی به پوست وارد می کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 12 ماسک خرمالو برای درمان جوش، چروک و لکه های پوستی

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ عوارض قلیان و سیگار برای زیبایی پوست «

 

 

بهترین روش های درمان منافذ باز پوست

 

بهترین روش های درمان منافذ باز پوست

 

برای کوچک تر کردن و بستن منافذ باز پوست و صاف تر به نظر رسیدن پوست راهکارهای متفاوتی وجود دارد. در این بخش می توانید با روش های مختلف درمان منافذ باز پوست به روش های مختلف آشنا شوید.

 

 

۱- برای درمان خانگی منافذ باز پوست، صورت خود را بشویید

 

برای درمان خانگی منافذ باز پوست، صورت خود را بشویید

 

به طور معمول پوست های چرب و بخش هایی از پوست که چرب باشد، بیشتر در معرض باز شدن منافذ وجد دارد. استفاده از شوینده های مخصوص پوست چرب برای از بین بردن چربی اضافی پوست روش بسیار مفیدی برای کوچک کردن و بستن این منافذ است. مطالعه ای بالینی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد که استفاده از شوینده های پاک کننده صورت می تواند علائم آکنه و چربی پوست را تا حد زیادی کاهش دهد. شوینده هایی که دارای اسید گلیکولیک هستند برای از بین بردن چربی پوست انتخاب مناسب تری محسوب می شوند.

سعی کنید هر شب صورت خود را قبل از خواب بشویید. مراقب باشید که شستن بیش از حد پوست می تواند موجب خشک شدن آن شود. پس این کار را در حد اعتدال انجام دهید. سعی کنید روزانه ۲ بار صورت خوب را بشویید و هیچگاه با آرایش روی پوست نخوابید.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای ۷ مرحله ای روتین مراقبت روز و شب پوست «

 

 

۲- برای درمان منافذ باز پوست از رتینوئدهای موضعی استفاده کنید

 

برای درمان منافذ باز پوست از رتینوئدهای موضعی استفاده کنید

 

محصولاتی که دارای ترکیبات رتینوئید یا همان ویتامین A هستند، موجب کوچک تر شدن منافذ باز پوست می شوند. در واقع بهترین کرم برای بستن منافذ باز پوست کرمی است که در مواد تشکیل دهنده آن ترتینوئین به کار رفته باشد. توجه داشته باشید که کرم های حاوی ترتینوئین باید تنها یک بار در روز استفاده شوند. استفاده بیش از حد از این محصولات می تواند موجب تحریک، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شما شود.

 

 

۳- به عنوان درمان خانگی منافذ باز پوست از بخور استفاده کنید

 

به عنوان درمان خانگی منافذ باز پوست از بخور استفاده کنید

 

بخور دادن یک راهکار ساده و کم هزینه برای درمان منافذ باز پوست است. بخار آب موجب باز شدن منافذ پوست می شود و چربی ها و آلودگی های به جا مانده در این منافذ را خارج می کند. بهتر است قبل از بخور دادن، ابتدا پوست خود را با یک شوینده مناسب تمیز کنید. سپس برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بخور دهید.

 

بیشتر بخوانید » انواع بخور گیاهی مناسب پوست شما «

 

 

۴- برای درمان منافذ باز پوست از روغن های طبیعی استفاده کنید

 

برای درمان منافذ باز پوست از روغن های طبیعی استفاده کنید

 

استفاده از روغن های طبیعی یک درمان خانگی بی نظیر برای کوچک تر شدن و بستن منافذ پوست است. روغن های ضد التهاب مثل روغن میخک و روغن دارچین موجب دفع باکتری های پوست و متعادل کردن پوست می شوند. قبل از استفاده از این روغن ها باید آن را با مقداری روغن حامل مثل روغن بادام یا جوجوبا ترکیب کنید. سپس آن را روی پوست خود بزنید. توجه داشته باشید که در درمان منافذ باز پوست صورت با داروهای گیاهی و روغن ها باید حتماً از مواد درجه یک و طبیعی استفاده کنید.

 

 

۵- برای  درمان خانگی منافذ باز پوست از لایه بردار استفاده کنید

 

برای  درمان خانگی منافذ باز پوست از لایه بردار استفاده کنید

 

لایه برداری یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن چربی و آلودگی های داخل منافذ پوست است. استفاده از اسکراب ملایم زردآلو و چای سبز موجب تسکین پوست شما می شود. با تمیز کردن پوست به وسیله لایه بردار می تواند هر گونه آلودگی را از سطح پوست پاک کنید. انجام این کار هفته ای یک بار در بلند مدت موجب می شود تا پوست شما روشن تر و صاف تر به نظر برسد.

 

 

۶- برای از بین بردن منافذ باز پوست از ماسک سفالی استفاده کنید

 

برای از بین بردن منافذ باز پوست از ماسک سفالی استفاده کنید

 

استفاده از ماسک سفالی یک روش سریع و راحت برای کاهش التهاب و از بین بردن منافذ باز پوست است. در مطالعه ای بالینی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مشخص شد افرادی که ۲ بار در هفته از ماسک خاک رس به همراه روغن جوجوبا استفاده می کنند، تا ۵۴ درصد کمتر به آکنه و مشکلات پوستی مبتلا می شوند. ماسک های خاک رس موجب خشک کردن سبوم اضافه زیر پوست می شوند و ناخالصی ها و آلودگی های سطح پوست را تمیز می کنند. برای اثر بخشی بهتر می توانید در هفته ۲ تا ۳ بار از ماسک های سفالی استفاده کنید.

حتما بخوانید  اگر این 12 عادت اشتباه را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید

 

 

بیشتر بخوانید » فواید ماسک خاک رس سبز و طرز تهیه آن «

 

 

۷- برای از بین بردن منافذ باز پوست از سرم های هیالورونیک اسید استفاده کنید

 

برای از بین بردن منافذ باز پوست از سرم های هیالورونیک اسید استفاده کنید

 

اگر منافذ پوست شما بیش از اندازه باز شده این موضوع به دلیل عملکرد بیش از حد سبوم ها اتفاق می افتد. برای از بین بردن این مشکل می توانید از سرم های اسید هیالورونیک استفاده کنید. این سرم ها به تنظیم تولید سبوم پوست کمک زیادی می کند.

 

 

۸- برای درمان خانگی منافذ باز پوست از آلوئه ورا استفاده کنید

 

برای درمان خانگی منافذ باز پوست از آلوئه ورا استفاده کنید

 

ژل آلوئه ورا پوست را تغذیه و آبرسانی می کند و با تمیز کردن پوست موجب از بین رفتن منافذ پوستی می شود. برای این کار می توانید مقداری ژل آلوئه ورا را روی منافذ باز پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این ژل برای ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید. تکرار این کار می تواند به راحتی منافذ باز پوست شما را از بین ببرد.

 

 

۹- برای درمان منافذ باز پوست از سرکه سیب استفاده کنید

 

برای درمان منافذ باز پوست از سرکه سیب استفاده کنید

 

سرکه سیب یکی از بهترین تونرهای پوستی است که می تواند چربی پوست شما را تنظیم کند. استفاده از سرکه سیب موجب از بین رفتن منافذ باز پوست و سفت شدن پوست می شود. برای این کار باید به میزان نصف نصف آب و سرکه سیب را ترکیب کنید. سپس به وسیله پنبه این ترکیب را روی بخش هایی از صورت که چرب است و منافذ باز دارد، بزنید. بهتر است از این تونر بعد از شستن صورت در شب استفاده کنید.

 

 

۱۰-  برای درمان خانگی منافذ باز پوست از موز غافل نشوید

 

برای درمان خانگی منافذ باز پوست از موز غافل نشوید

 

موز یک میوه شگفت انگیز برای درمان بیماری های پوستی است. استفاده از ماسک موز می تواند به راحتی منافذ باز پوست را از بین ببرد. برای این کار باید یک موز رسید را از پوست جدا کنید. سپس قیمت داخلی پوست موز را به آرامی روی پوست خود بکشید. حال برای ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را بشویید. بهتر است هر روز این کار را تکرار کنید تا زودتر به نتیجه برسید.

 

 

۱۱- برای درمان منافذ باز پوست با لیزر از پزشک کمک بگیرید

 

لیزر درمانی یک راهکار مدرن و مؤثر برای لایه برداری پوست و از بین بردن منافذ باز پوست است. برای این کار از یک لیزر با پالس بالا استفاده می شود. این کار موجب از بین رفتن سلول های مرده پوست و پاکسازی پوست شما می شود.

 

 

۱۲- برای درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ با یک پزشک مشورت کنید

 

برای درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ با یک پزشک مشورت کنید

 

میکرونیدلینگ یک روش فوق العاده برای تحریک و بازسازی پوست است. این روش می تواند از ایجاد چین و چروک های پوستی جلوگیری کند و جای زخم، آکنه را از بین ببرد. از طرف دیگر میکرونیدلینگ یک روش مؤثر برای از بین بردن منافذ باز پوست است. در این روش سوراخ های زیر در پوست ایجاد می شود و پوست شروع به کلاژن سازی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » میکرونیدلینگ و روش صحیح استفاده از آن «

 

 

جمع بندی نهایی

 

باز بودن منافذ پوست ظاهری نامناسب به پوست می بخشد. اما همانطور که در این مقاله مشاهده کردید روش های مختلفی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد. بهتر است برای درمان این حفره های پوستی کمی صبور باشید و به طور مرتب از ماسک های طبیعی استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است روزانه صورت خود را با آب و شوینده ملایم بشویید و نکات بهداشتی ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید.

 

 

منابع: healthline، parenting.firstcry

 

کالابرگ الکترونیک