نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

آیا تا به حال در مورد بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی چیزی شنیده اید؟استراتژی بازاریابی فیجیتال ترکیبی از بازاریابی فیزیکی و دیجیتال است. با کمک فناوری های جدید تقریبا همه چیز در صنعت مارکتینگ امکان پذیر است. فناوری تاثیر شگرفی در حوزه های مختلف خرده فروشی داشته است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی استراتژی بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی پرداخته ایم.

بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی چیست؟

 

بازاریابی فیجیتال چیست؟

 

منظور از بازاریابی فیجیتال، استراتژی بازاریابی است که در تلاش برای از بین بردن شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال است. مصرف کنندگان در فروشگاه های خرده فروشی خود نوعی فیجیتال محسوب می شوند. آن ها در هر دو دنیای فیزیکی و دیجیتالی وجود دارند. آن ها هم وارد دنیای تجارت در فضای فیزیکی می شوند و هم از گزینه های آنلاین و دیجیتال استفاده می کنند. بنابراین منطقی است که بازاریابان و خرده فروشان در اندیشه اجرای استراتژی بازاریابی فیجیتال باشند تا بتوانند چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای دیجیتال با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

 

 

استقبال از تعامل در فروشگاه های فیزیکی

 

استقبال از تعامل در فروشگاه های فیزیکی

 

گرچه فروشگاه های فیزیکی تا حد زیادی کم شده اند اما هنوز به عنوان جنبه های غیر قابل جایگزین در بازاریابی محسوب می شوند. مصرف کنندگان از تعامل استقبال می کنند. آن ها می خواهند محصولات در یک فروشگاه فیزیکی را ببینند، لمس کنند و با پرسنل فروش صحبت کنند. مطالعات نشان داده مصرف کنندگان معمولا از هر دو روش خرید حضوری و خرید دیجیتال استفاده می کنند. خواندن نظرات آنلاین محصولات بخش بزرگی از پروسه خرید مشتریان محسوب می شود. آن ها اطلاعات کافی از محصولات را کسب کرده، گه گاه به صورت آنلاین و گه گاه به صورت حضوری اقدام به خرید می کنند.

 

بیشتر بخوانید » تجربه بازاریابی اومنی چنل در فروشگاه های فیزیکی «

 

 

نقش بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی

 

نقش بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی

 

بازاریابی فیجیتال با هدف ایجاد بهترین تجربه برای خرید در دنیای دیجیتال و در عین حال در دنیای فیزیکی، ایجاد شده است. برندهای تجاری با استفاده از این نوع بازاریابی در صنعت خرده فروشی تلاش می کنند تا تجربه یکپارچه ایده آلی را برای مصرف کننده فراهم کنند. استراتژی بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی می تواند باعث صرفه جویی در فروشگاه های فیزیکی و حتی ویترین های آن ها شود. فیجیتال برای مصرف کنندگان مدرن که ارتباط زیادی با دنیای دیجیتال دارند، جذابیت بسیار زیادی دارد.

 

چطور برای مشتریان خرده فروشی تجربه فیجیتال ایجاد کنیم؟

 

چطور برای مشتریان خرده فروشی تجربه فیجیتال ایجاد کنیم؟

 

بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی با چندین کلمه تعریف می شود: تعامل، آگاهی و بی واسطه. یک استراتژی بازاریابی فیجیتال باید هر سه کلمه را به درستی پوشش دهد. به عنوان مثال از واقعیت مجازی می توان یک تجربه فیجیتال جذاب برای مشتریان خلق کرد. این موضوع حتی باعث صرفه جویی در هزینه نیز می شود. واقعیت مجازی برای نمایش محصولات به مشتریان این امکان را می دهد تا ضمن داشتن تجربه ای همه جانبه، با مشاده دیجیتالی محصولات از تعاملات مناسب با بخش فروش بهره مند شوند. تجارب فیجیتال را می توان در صنایع غذایی و آشامیدنی نیز ارایه داد. بسیاری از مراکز فروش مواد غذایی و آشامیدنی با استفاده از بازاریابی فیجیتال از روش پرداخت و حتی سفارش دیجیتالی از طریق اپلیکیشن ها استفاده می کنند.

حتما بخوانید  نگاهی به دلایل تغییر لوگو برندهای تجاری مشهور در دنیا

 

بیشتر بخوانید » ربات ها در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ «

 

 

KFC و فروشگاه های فیجیتال

 

سفارش آنلاین غذا نیز می تواند بخشی از پروسه بازاریابی فیجیتال محسوب شود. مشتریان می توانند قبل از سفارش در یک فضای تعاملی رایحه های غذاهای مورد علاقه خود را تجربه کنند. KFC در حال حاضر در حال آزمایش فروشگاه های کاملا فیجیتال خود در چین است. مصرف کنندگان با ورود به رستوران سفارش های خود را روی صفحه های لمسی درخواست می دهند. برای تکمیل پرداخت از فناوری تشخیص چهره استفاده می شود. از فناوری فیجیتال به کمک هوش مصنوعی برای پیش بینی این که مصرف کنندگان چه چیزی می خواهند سفارش دهند، استفاده می شود. مقداری از غذاها توسط ربات ها در آشپزخانه تهیه می شود. تمامی این ها حاکی از رشد چشمگیر بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی است.

 

تاثیر ربات ها در بازاریابی فیجیتال

 

تاثیر ربات ها در بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

بازاریابی فیجیتال می تواند تجربه مشتری در فروشگاه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با استفاده از ربات ها می توان خدمات بهتری به مشتریان ارایه داد. برخی از ربات ها برای استقبال از مشتریان و کمک به آن ها در پیدا کردن محصولات طراحی شده اند. این ربات ها باعث می شوند تا تجربه خرید برای مصرف کنندگان بسیار دلپذیر باشد. ربات ها در عین حال می توانند با استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده در یافتن کالاها و مشتریان ناامید کمک رسانی کنند. دیگر کارکنان خرده فروشی مجبور به چک کردن مدام موجودی نیستند چرا که ربات ها این کار را به سادگی و در زمان کمتری انجام می دهند. بنابراین می توان گفت استفاده از ربات ها در فروشگاه های فیزیکی هم به نفع مشتری و هم کارکنان فروشگاه ها و در عین حال به نفس کسب و کار است.

 

اپلیکیشن های فیجیتال در خرده فروشی

 

اپلیکیشن های فیجیتال در خرده فروشی

 

آمازون به سرعت در حال توسعه تجربیات فیجیتال برای پایگاه مصرف کنندگان خود است. فروشگاه آمازون گو در سیاتل آخرین تجارب فیجیتال در خرده فروشی را ارائه می دهد. بازاریابی فیجیتال بر روی آمازون سود زیادی به همراه داشته است.

 

 

بیشتر بخوانید » داستان کالاهای انبار اپن باکس آمازون « 

 

 

تجربه آمازون از بازاریابی فیجیتال

 

تجربه آمازون از فیجیتال

 

خریداران با اسکن QR code روی تلفن همراه خود وارد فروشگاه آمازون گو می شوند. اسکن باعث باز شدن درب فروشگاه برای مشتریان می شود.  آن ها محصولات را از قفسه ها انتخاب می کنند. دقیقا همان کاری که در فروشگاه های عادی انجام می شود. با این تفاوت که به سادگی می توانند بدون وقفه از فروشگاه خارج شوند. برنامه آمازون گو از حساب بانکی یا کارت اعتباری متصل مشتری برداشت وجه می کند. این تجربه فیجیتال به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا دیگر در صف خرید و یا پرداخت قرار نگیرند. آن ها یک تجربه خرید به سبک سریع آمریکایی و به سادگی و راحتی خواهند داشت.

حتما بخوانید  افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست و چه مزایایی دارد؟

 

تجربه نایک از بازاریابی فیجیتال

 

تجربه نایک از فیجیتال

 

نایک با افتتاح فروشگاه house of innovation خود در شهر نیویورک از خرده فروشی فیجیتال کاملا استقبال کرده است. مانکن ها دارای QRcode قابل اسکن هستند. این کد به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا همکار بخش فروش اندازه و رنگ خاصی از یک کالای خاص را به مصرف کننده ارایه دهد. فروشگاه نایک از طریق سیستم تصفیه حساب فوری روشی مشابه با سیستم پرداخت آمازون گو را اجرا کرده است. فضای فیجیتال در نایک به مشتریان این امکان را می دهد تا زمان حضور در فروشگاه فیزیکی از یک رابط صفحه لمسی برای طراحی کفش ایده آل خود و سفارش شبیه ترین کفش به طراحی استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایب تجارت الکترونیک در خرده فروشی «

 

 

برنامه های فیجیتال در بازاریابی خرده فروشی

 

برنامه های فیجیتال در بازاریابی خرده فروشی

 

یک مثال ساده از بازاریابی فیجیتال در خرده فروشی، ادغام مبحث QRcode با اشکال سنتی بازاریابی مانند تبلیغات در مجلات است. مصرف کنندگان تبلیغ ها را می بینند و QRcode را اسکن می کنند. پس از آن می توانند مستقیما برای تکمیل خرید به پلتفرم آنلاین خرده فروشی متصل شوند. گاهی اوقات مصرف کنندگان علاوه بر مشاهده آنلاین ترجیح می دهند برای خرید به فروشگاه های فیزیکی مراجعه کنند. با این حال قبل از انجام پروسه خرید با اسکن کد از فروشگاه آنلاین بازدید کرده اند. بخشی از QRcode ها که در بازاریابی فیجیتال استفاده می شوند در متروها، نقش بسته اند. با اسکن کد بر روی یکی از تبلیغات در مترو می توان از روی نقشه ای که در صفحه تلفن هوشمند باز می شود، به سمت نزدیک ترین فروشگاه فیزیکی هدایت شد.

 

بازاریابی فیجیتال در شبکه های اجتماعی در خرده فروشی

 

بازاریابی فیجیتال در شبکه های اجتماعی

 

شبکه های اجتماعی هم می توانند از بازاریابی فیجیتال از صنعت خرده فروشی بهره مند شوند. یک فروشگاه خرده فروشی در برزیل تکنیک آویزهای شبکه های اجتماعی را اجرا کرده که تعداد لایک های هر قطعه لباس که از طریق فیسبوک دریافت می شود را نشان می دهد. با استفاده از این استراتژی بازاریابی مصرف کنندگان می توانند رضایت خود را در رابطه با مشاهده آنلاین لباس ها و خریدهای دوست داشتنی خود به اشتراک بگذارند.
از آنجا که مصرف کنندگان عاشق خواندن نظرات هستند، این نظرات منجر به خرید بیشتر محصولات خواهد شد. در عین حال مشتریان بیشتری به سمت خرید از فروشگاه های فیزیکی نیز روی خواهند آورد.

 

 

منبع: peertopeermarketing

کالابرگ الکترونیک