معرفی و خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور

معرفی و خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور


30 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درباره کتاب دختر تحصیل کرده اثر تارا وستوور

کتاب دختر تحصیلکرده روایت زندگی سی ساله دختری است که در شرایط متفاوت در خانواده‌ای متفاوت زندگی کرد. تارا وست نویسنده این کتاب رمانی از زندگی پر فراز و فرود خود را در این کتاب به تصویر کشیده است. نویسنده بلافاصله پس از انتشار این کتاب به شهرت زیادی رسید. برخی می گویند این کتاب یک روایت از مومونیسم است. اما این کتاب نه داستان مومونیسم است و نه هیچ مذهب و کیش دیگری. نویسنده تنها بخشی از زندگی متفاوت خود با جزییات را به تصویر کشیده است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به خلاصه‌ای از کتاب دختر تحصیلکرده انداخته ایم.

روایت نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده از ۱۷ سال بدون مدرسه خود

 

روایت نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده از ۱۷ سال بدون مدرسه خود

 

تارا وسترن در سپتامبر سال ۱۹۸۶ میلادی در آمریکا متولد شد. تارا از جمله کودکانی بود که در خانه به دنیا آمد. او حتی تا سن سالگی هیچ شناسنامه‌ای نداشت. نویسنده در کتاب دختر تحصیلکرده می نویسد تا پیش از ۱۷ سالگی به هیچ کلاس درسی پا نگذاشته بودم. او در خانه کنار مادرش کمی خواندن و نوشتن یاد گرفته بود. بقیه ساعات روزانه خود را کنار پدر و مادر می‌ گذراند.

 

 

خانواده مورمون ها

 

پدر و مادر و خانواده تارا از جمله مورمون هایی بودند که اعتقاد داشتند باید خود را برای آخرالزمان آماده کنند. خانواده تارا نسبت به سیستم آموزش دولتی در ایالات متحده حتی سیستم خدمات درمانی و پلیس فدرال سوءظن داشتند. بنابراین کاملاً جدا افتاده از دیگر مردم عادی زندگی می کردند. عقاید تند و شاید حتی بتوان گفت بیمارگونه پدر تارا در کتاب با جزئیات زیادی به تصویر کشیده شده است. این عقاید حتی در مورد مصرف برخی خوراکی ها و عدم مصرف برخی دیگر نیز کاملاً دیده می‌شد.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره کتاب در سوم اثر آلکس بنایان «

 

 

تحصیل در خانه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تحصیل در خانه دختر تحصیلکرده

 

در این میان نویسنده گریزی به برخی اعتقادات اعضای دیگر خانواده می زند. اینکه مادربزرگ مادر پدر است اما عقایدتان به پدر را زیر سوال می‌برد. اما از پس او بر نمی‌آید. خانواده چندان میلی به گسترش در خارج از قلمرو خود ندارند. تنها راه تحصیل همان آموزش اندک از طریق مادر است. شرایط تا ۱۷ سالگی به همین منوال است. در کتاب دختر تحصیلکرده در بخشی از خلاصه شرایط نویسنده اشاره می کند که تا سن ۱۷ سالگی حس خودکاوی و عطش به دانستن را آنچنان که باید پیدا نکرده بودم. اما پس از آنکه این حس در من بسیار پررنگ شد خانه و خانواده را برای به بهانه تحصیل ترک کردم.

حتما بخوانید  مهارت حل مسئله چیست و 5 مرحله آن کدامند؟

 

برادر هم مسیر خواهر

 

تارا در کتاب دختر تحصیلکرده می نویسد که چطور پروسه ورود او به دنیای خارج باعث شد تا برادر نیز در این مسیر قرار بگیرد. این هم از خانواده‌ ای که اعتقادی به استفاده از امکانات دولتی، دریافت شناسنامه و عجیب‌تر استفاده از امکانات پزشکی نداشتند. خانواده او برای درمان تنها از شیوه های سنتی و داروهای گیاهی استفاده می کردند.با این حال خروج تارا از این دنیا راه را برای برادر نیز باز کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » مروری بر خلاصه کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک «

 

 

تصویر مادر در کتاب دختر تحصیلکرده

 

تصویر مادر در کتاب دختر تحصیلکرده

 

تارا از مادر خود می نویسد. این که مادرش یک مامای سنتی بود. مادر شاید یک قدم جلوتر از دیگر زنان در دنیایی مورمن ها است. در بخشی از کتاب دختر تحصیلکرده مواجهه نویسنده با دنیای بیرون این بسیار زیبا به تصویر کشیده شده است. مادر در این مواجهه تارا را همراهی می کند. او تارا را مسیر دانشگاه می رساند. صداها از آزاردهنده ترین چیزهایی هست که نویسنده در در طول کتاب با جزئیات به آن اشاره می کن. صداهای دنیای شهری برای او تا حد زیادی آزاردهنده و ناملموس است.

 

دختر تحصیلکرده در هاروارد و کمبریج

 

تحصیل برای تارا بسیار هیجان انگیز است. او در بخشی از خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده از مواجهه خود با دنیای بیرون و چیزهایی که پیش از آن منع شده بود می نویسد. پس از آن تارا موفق می شود مدارج تحصیلی را یکی پس از دیگری کسب کند. تلاش تارا در کسب علم و دانش به گونه ای عجیب است. دختر بچه ۱۷ ساله که تا آن سن به هیچ مدرسه ای راه پیدا نکرده بود، پس از طی مسافت های طولانی موفق به حضور در دانشگاه هاروارد و کمبریج می شود.

 

 

درباره نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده

 

درباره نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده

 

تارا وستور مقاله نویس و تاریخ نگار زبده آمریکایی است. او در سال ۲۰۱۸ میلادی کتاب دختر تحصیلکرده را نوشت. کتاب نویسنده در مورد سرگذشت زندگی خودش بود. تارا تنها آنچه را بر او گذشته بود با قلمی دلنشین به تحریر درآورد. کتاب در همان سال اول در صدر پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار گرفت. کتاب دختر نویسنده برنده جوایز زیادی شد. در سال ۲۰۱۸ این کتاب عنوان ۱۰ کتاب برتر روزنامه نیویورک تایمز انتخاب شد.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره کتاب خون بد، داستان کلاهبرداری یک استارت آپ «

 

 

یکی از تاثیر گذار ترین افراد جهان

 

تارا علاوه بر گذر از شرایط متفاوت در سن ۱۷ سالگی، بار دیگر موفق شده بود تا یک قدم بزرگ در زندگی خود بردارد. او حالا به عنوان یکی تاثیرگذارترین افراد در جهان شناخته شده است. تارا موفق شد با ورود به دنیای علم و تحصیل ها و پس از ورود به دانشگاه در رشته علوم سیاسی، تاریخ و فلسفه تحصیل کند. سرانجام اقدام به کسب مدرک دکترا کرد. پس از آن نگارش کتاب کلید خورد.

 

 

افتخارات جهانی کتاب دختر تحصیلکرده

 

افتخارات جهانی کتاب دختر تحصیلکرده

 

کتاب دختر تحصیلکرده برنده جایزه بهترین کتاب خاطرات و زندگینامه گودریدز در سال ۲۰۱۸ میلادی شد. این کتاب همچنین برنده جایزه بوک بروز در سال ۲۰۱۸ شد. جذابیت این رمان به گونه ای بود که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور برگزیده سال به انتخاب واشنگتن پست تایم نیویورک تایمز و گاردین شد نیویورک تایمز در همان سال این کتاب را یکی از ۱۰ کتاب برتر خود معرفی کرد.

حتما بخوانید  بهترین کتاب های خواندنی در زمینه صنعت خرده‌فروشی برای سال 2021

 

 

تمجید باراک اوباما از نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده

 

 

باراک اوباما در توصیف این کتاب می‌گوید که تحصیلکرده سرگذشت فوق‌العاده دختر جوانی است. دختری که در خانواده‌ ای در آیداهوی زاده می‌ شود. خانواده‌ ای که برای بقا در آخرالزمان می کوشند. با این حال دختر با چنگ و دندان برای تحصیل کردن مبارزه می‌کند. باراک اوباما می گوید که نکته جالب کتاب این است دختر نسبت به دنیای که پشت سر گذاشته درک عمیقی دارد. او با غم و حتی خشم از آن صحبت نمی کند. نویسنده درک عمیقی از دنیای پیش رو و دنیای پشت گذشته پشت سر گذاشته خود دارد.

 

 

بیل گیتس: نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده ضربه فنی ام کرد

بیل گیتس:نویسنده کتاب دختر تحصیلکرده ضربه فنی ام کرد

 

در عین حال بیل گیتس نیز پس از مطالعه کتاب و دیدار با تارا وستور نظری متفاوت می دهد. او می گوید تا وقتی کتاب را نخوانده بودم، فکر می کردم استاد خودآموزی هستم. ولی توانایی نویسنده در یکه و تنها خواندن مرا به شدت ضربه فنی کرد. یکی از اتفاقات جذاب زندگی‌ ام گفتگو با سارا در مورد کتابش بود. این گفتگو بسیار هیجان زده ام کرد. کتاب دختر تحصیلکرده در حال حاضر به بیش از ۴۰ زبان در دنیا ترجمه شده است. تا سال ۲۰۲۰ چهار میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسید.

 

 

سوالات پس از خواندن کتاب دختر تحصیل کرده

 

سوالات پس از خواندن کتاب دختر تحصیل کرده

 

یکی از جذابیت های کتاب دختر تحصیلکرده سوالاتی است که پس از خواندن کتاب به ذهن افراد خطور می کند. گاهی پاسخ این سوالات می تواند تاثیر چشمگیری در زندگی همه ما داشته باشد. اینکه تارا چگونه توانست رابطه اش با پدر را تغییر دهد؟ او از مجموع اقدام ها و عملکرد های متفاوت افراد برای شکل دادن روند زندگی جدید خود صحبت می کند. زندگی نویسنده کتاب تحصیلکرده تحت تاثیر بسیاری از اتفاقات به ظاهر تصادفی قرار گرفت. کدام یک از ما در مواجهه با اتفاقات بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کنیم. خواننده هوشیار قطعا پس از خواندن کتاب به نوع عملکرد خود در مقابل اتفاقات زندگی اش می ‌اندیشد.

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به کتاب پدر پولدار، پدر بی پول «

 

 

بازسازی ذهن در مورد تحصیل و دانشگاه

 

تارا در مورد بازسازی ذهن خود در باره دانشگاه صحبت می کند. این که ذهنش دوباره اصلاح شد. گرچه در کنار تمام چیزهایی که از جانب نویسنده در کتاب به تحریر درآمده، قطعاً خاطرات ریز و درشت کوچکی نیز حذف شده اند. اما خواندن کتاب می تواند تحول جدی در زندگی و حتی طرز فکر مخاطب ایجاد کند.

 

 

منابع: gradesaver, studypool, litcharts

 

کالابرگ الکترونیک