۲۰ حقیقت جالب در مورد شبکه جهانی اینترنت که حتما باید بدانید

۲۰ حقیقت جالب در مورد شبکه جهانی اینترنت که حتما باید بدانید


25 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
حقایق اینترنت

امروز دیگر دنیای بدون «شبکه جهانی اینترنت» دنیایی کسل کننده و غیر‌قابل تصور است. چه از نظر جنبه سرگرمی و چه مسئله کسب و کار، خرید و فروش و صدها کاربرد مفید دیگر، این پدیده قرن بیست و یک تبدیل به بخشی مهم و جدایی ناپذیر از زندگی ما شده است. ۲۹ اکتبر روز جهانی اینترنت است که امسال تولد ۲۵ سالگی‌اش را جشن گرفت. ۲۰ حقیقت جالب در مورد شبکه جهانی اینترنت را در سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش بخوانید. برخی از این حقایق به قلم رابرت تیلور به عنوان پایه‌گذار اصلی اینترنت و یکی از پرنفوذترین افراد در حوزه فناوری نوشته شده است.

 

در حقیقت اینترنت به معنای مجموعه ای جهانی از شبکه‌های متصل به هم است.  ایده اینترنت به صورت یک پدیده جهانی و همگانی در اوایل دهه ۹۰ میلادی عملی شده اگر چه پیش از آن و در دهه ۶۹ میلادی ارگان‌های نظامی ایالات متحده جهت پیشبرد پروژه‌های خود سرمایه‌گذاری روی آن را آغاز کردند.

 

 

۱- ۳.۲ میلیارد نفر؛ کاربر شبکه جهانی اینترنت

 

3.2 میلیارد نفر؛ کاربر شبکه جهانی اینترنت

 

در حال حاضر بیش از ۴.۲ میلیارد نفر در دنیا به صورت ثابت کاربر شبکه جهانی اینترنت هستند. از این تعداد بیش از ۲ میلیارد نفر کاربران در قاره آسیا سکونت دارند. به این ترتیب روزانه به صورت تقریبی ۲۰۰ میلیارد ایمیل رد و بدل می‌شود و ۳ میلیارد سرج و جستجو در موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد و اگر حتی یک روز شبکه جهانی اینترنت در دسترس نباشد تمام این کارها روی زمین می‌ماند.

 

 

۲- کمپ‌های ترک اعتیاد به اینترنت در چین

 

کمپ ترک اعتیاد اینترنت در چین

 

در کشور چین تعداد زیادی کمپ برای ترک اعتیاد مبتلایان به اینترنت وجود دارد. ۲۰۰ میلیون کاربر اینترنت در چین ۱۵ تا ۳۵ سال سن دارند و در برخی مواد کنترل این افراد در زمینه اعتیاد به اینترنت بسیار مشکل است. تائو ران، مدیر اولین کلینیک درمان اعتیاد به اینترنت که تحت نظر یک بیمارستان نظامی در پِکن اداره می‌شود گفته است که ۴۰٪ از کسانی که به اینترنت اعتیاد دارند، از اختلال کمبود توجه رنج می‌برند.

 

 

بیشتر بخوانید: روز جهانی اینترنت

 

 

۳- هک کردن سایت؛ ۸۵ هزار سایت در روز

 

هک کردن سایت؛ 85 هزار سایت در روز

 

روزانه به طور متوسط ۸۵ هزار سایت در شبکه جهانی اینترنت هک می‌شوند. مجرمان اینترنتی به طور خودکار سایت‌هایی را هک می‌کنند که آسیب‌پذیر هستند و ایمنی بالایی ندارند.

 

 

۴- داستان تولد نخستین وب‌کم؛ به خاطر یک فنجان قهوه

 

نخستین وب‌کم در دانشگاه کمبریج برای مانیتور کردن و نظارت روی یک قوری قهوه ساخته شد. ماجرا از این قرار بود که ۵ نفر از اساتید دانشگاه کمبریج فقط یک قوری کوچک برای دم کردن قهوه داشتند و این برای ۵ فنجان پر از قهوه کافی نبود. قوری در یکی از اتاق‌های دانشکده بود و هر بار برای این‌که ببینند در قوری قهوه هست یا باید دم کنند باید دو طبقه را بالا و پایین می‌رفتند. پس به این نتیجه رسیدند که بهتر است تصویر زنده‌ای از قوری قهوه را روی یک شبکه لوکال ببرند. آن‌ها برای این کار از دوربینی استفاده کردند که تصویر سیاه سفید با ابعاد ۱۲۸ در ۱۲۸ پیکسل را به کارت ویدئوی یک کامپیوتر Acorn Archimedes می‌فرستاد.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

 

حالا دیگر استادانی که از قوری قهوه فاصله زیاد داشتند و نمی‌توانستند با استشمام بوی قهوه، متوجه دم آمدن قهوه شوند، می‌توانستند با نگاهی به گوشه مانیتورشان، تصاویر زنده‌ای از آن را در ابعاد یک آیکون ببینند و زمانی که قهوه دم کشید و آماده شد برای خوردن قهوه به یک طبقه دیگر بروند.

 

 

بیشتر بخوانید: مزیت‌های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

 

 

۵- ۸۱ درصد ایمیل‌ها در طول روز اسپم است

 

81 درصد ایمیل‌ها در طول روز اسپم است

 

روزانه ۲۵۰ میلیارد ایمیل در فضای اینترنت رد و بدل می‌شود که که ۸۱ درصد یا ۲۰۰ میلیارد از این تعداد ایمیل «اسپم» هستند. ۲ میلیارد الکترون برای خلق هر ایمیل نیاز است.

 

 

۶- گانگام استایل اول است

 

موزیک ویدئو کره‌ای «گانگام استایل» هنوز هم پربیننده‌ترین موزیک ویدئو در شبکه جهانی اینترنت است. این ویدئو تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد بازدید داشته است.

 

 

۷- ۵۰ میلیون اسب بخار

 

برای ‌این‌که اینترنت در تمام ساعات شبانه‌روز در سرتاسر دنیا برقرار باشد به ۵۰ میلیون اسب بخار نیرو نیاز است.

 

 

۸- نخستین توییت و اولین ویدئو در یوتیوب

 

نخستین توییت در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۰۶ توسط «جک دورسی» ارسال شد. اولین ویدئو یوتیوب هم در ساعت ۸:۲۷ بعد از ظهر روی شنبه ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ توسط «جاوید کریم» آپلود شد.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه ایمیل کاری بنویسیم؟

 

 

۹- بیگانگان با اینترنت

 

تقریبا ۹ میلیون بزرگسال در کشور انگلیس و ۱/۳ جمعیت کشور ایتالیا با اینترنت بیگانه هستند و هرگز از آن استفاده نکرده‌اند. فکرش را بکنید! در حالی در کشور چین کمپ‌های ترک معتادان به اینترنت وجود دارد برخی از مردم در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ‌وقت با اینترنت کار نکرده‌اند.

 

 

۱۰- مسئول اصلی ترافیک در اینترنت

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید قسمت اعظم ترافیک در شبکه جهانی اینترنت نه توسط انسان‌ها بلکه از سوی بات‌ها و بدافزارها ایجاد می‌شود. در حقیقت مسبب تقریبا ۲/۳ ترافیک وبسایت‌ها بات‌ها و بدافزارها هستند.

 

 

۱۱- صاحبان بهترین سرعت اینترنت

 

صاحبان بهترین سرعت اینترنت اهالی کدام کشورند؟

 

کره جنوبی و ژاپن صاحبان بهترین و پرسرعت‌ترین شبکه اینترنت در سرتاسر جهان هستند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانید سرعت اینترنت در این دو کشور ۲۲ Mbps (22 مگابایت بر ثانیه) و سرعت اینترنت در ایالات متحده آمریکا ۸.۴Mbps (8.4 مگابایت بر ثانیه) است.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اختلال اعتیاد به اینترنت

 

 

۱۲- ۱۵ میلیارد گجت به اینترنت وصل هستند

 

جمعیت جهان کمی بیشتر از ۶ میلیارد نفر است اما ۱۵ میلیارد گجت از گوشی موبایل هوشمند گرفته تا تبلت و لپ‌تاپ تا لوازم خانگی هوشمند مثل یخچال فریز و قهوه‌ساز و … و به شبکه جهانی اینترنت وصل هستند. در این میان موبایل‌های هوشمند بیش از نیمی از ترافیک شبکه اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی شده که تعداد وسایل الکترونیک متصل به اینترنت به تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیارد گجت برسد.

حتما بخوانید  راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)

 

 

۱۳- حجم کل اینترنت چقدر است

 

حجم اینترنت از حقایق اینترنت

 

می‌دانستید حجم کل شبکه جهانی اینترنت ۵ میلیون ترابایت است؟ برای درک و فهم جواب این سوال باید گفت حجم اینترنت معادل ظرفیت مغز یک میلیون انسان است. مغز هر انسان ظرفیتی در حد ۱ تا ۱۰ ترابایت گنجایش دارد و با احتساب میانگین ۵ ترابایت گنجایش برای یک مغز، این عدد شامل مغز یک میلیون انسان می شود.در روشی دیگر اگر بخواهیم این حجم را اندازه بگیریم رقمی معادل ۵ میلیون ترابایت، ۵ میلیارد گیگابایت و در نهایت ۵ تریلیون مگابایت را شامل خواهد شد.

 

 

۱۴- ۱.۹ میلیارد وبسایت در شبکه جهانی اینترنت

 

14- 1.9 میلیارد وبسایت در شبکه جهانی اینترنت

 

می‌دانستید ۱.۹ میلیارد وبسایت در فضای اینترنت وجود دارد که از این تعداد ۴۴۱ میلیون را بلاگ‌ها تشکیل می‌دهند؟ روزانه ۵ میلیون پست در این بلاگ‌ها منتشر می‌شود و ۷۵.۵ میلیون از این بلاگ‌ها توسط وردپرس پشتیبانی می‌شوند. اما نکته جالب ماجرا چیز دیگری است. می‌دانید وردپرس چند کارمند دارد؟ فقط ۲۲۹ نفر!

 

 

۱۵- تولد نخستین ایمیل

 

می‌دانید نخستین بار چه کسی اولین ایمیل تاریخ را نوشت و فرستاد؟ یک برنامه‌نویس آمریکایی به نام «ری تامیلینسون» نخستین ایمیل را در سال ۱۹۷۱ فرستاد. او برای نخستین بار از نشانه @ استفاده کرد. این نشانه زمانی استفاده می‌شود که ایمیل از سوی یک شخص حقیقی فرستاده می‌شود نه ربات و ماشین.

 

 

۱۶- هر فرد چند سال از عمرش را در اینترنت سپری می‌کند

 

افرادی که در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام فعال هستند ۱۰ درصد از کل عمر خود را در شبکه جهانی اینترنت سپری می‌کنند. اگر مدت زمان هر بار بودن در شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه را ۵۱ دقیقه در نظر بگیریم، هر فرد در طول روز ۲ یا ۳ زمان ۵۱ دقیقه‌ای را صرف بودن در شبکه‌های اجتماعی می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ های کسب درآمد در خانه از راه اینترنت و کامپیوتر

 

 

۱۷-  ۴۰۰ هزار ساعت ویدئو در هر دقیقه

 

در هر دقیقه ۴۰۰ هزار ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می‌شود. بعضی از این ویدئوها آن‌قدر خسته‌کننده و بی‌فایده هستند که اصلا کسی آن‌ها را تماشا نمی‌کند. اما برخی از این ویدئوها هم ده‌ها میلیون بار دانلود و تماشا می‌شوند. در همین لحظه که شما دارید این پاراگراف را می‌خوانید ۱۶۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود شد.

 

 

۱۸- روزانه چند عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود

 

روزانه چند عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود؟

 

می‌دانستید روزانه ۹۵ میلیون عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود؟ البته ۷۰ درصد از پست‌های آپلود شده در اینستاگرام هرگز دیده نمی‌شوند.

 

 

۱۹- نخستین وبسایت دنیا هنوز هم فعال است

 

نخستین وبسایتی که در شبکه بین المللی اینترنت راه افتاد سایتی به نام  info.cern.ch بود که هنوز هم پابرجا و فعال است. این سایت با کمک نخستین ورژن HTML نوشته شده است.

 

 

۲۰- ۴.۹ میلیون اپلیکیشن

 

در حال حاضر ۴.۹ میلیون اپلیکیشن در گوگل پلی و اپ استور برای دانلود وجود دارد. «نتفلیکس» در سال ۲۰۱۷ پردرآمدترین اپلیکیشن غیربازی (non game application) لقب گرفت و به ‌تازگی براساس گزارش سایت App Annie موفق به کسب عنوان پردرآمدترین اپلیکیشن غیربازی تمام تاریخ شده است. بسیاری دیگر از پردرآمدترین اپلیکیشن‌های غیربازی تاریخ هم که پس از نتفلیکس قرار گرفته‌اند، از گروه اپلیکیشن‌های دارای حق اشتراک هستند. در این فهرست اسپاتیفای در رده‌ دوم، پاندورا در رده‌ سوم، تنسنت ویدیو در رده‌ چهارم، تیندر در رده‌ پنجم و HBO NOW‌ در رده‌ هشتم دیده می‌شود.

 

 

منابع: lifehack / FOSS BYTES

کالابرگ الکترونیک