۲۰ راز خوشمزه شدن لوبیا پلو با گوشت و بدون گوشت

۲۰ راز خوشمزه شدن لوبیا پلو با گوشت و بدون گوشت


7 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 راز خوشمزه شدن لوبیا پلو
فهرست محتوا پنهان

لوبیا پلو به همراه سالاد شیرازی یا ماست یکی از خوشمزه ترین وعده های غذایی آشپزی ایرانی است که گاهی لذت خوردن آن از هر غذای تشریفاتی بیشتر است. برای پخت این غذا از لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. بسیاری از افراد این غذا را با نام استانبولی می شناسند و این غذا کلاً با لوبیا پلو شیرازی متفاوت است. اما چطور لوبیا پلو خوشمزه درست کنیم؟ این سوالی است که قرار است به آن پاسخ دهیم. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با ۲۰ راز خوشمزه شدن لوبیا پلو آشنا شوید.

 

 

۱- برای درست کردن لوبیا پلو از گوشت مناسبی استفاده کنید

 

برای درست کردن لوبیا پلو از گوشت مناسبی استفاده کنید

 

به طور معمول برای درست کردن لوبیا پلو از گوشت تکه ای استفاده می شود. برای خرد کردن گوشت باید آن را به تکه های کوچک خرد کنید. برخی افراد برای  تهیه لوبیا پلو از گوشت چرخ کرده یا قلقلی نیز استفاده می کنند. گوشت لوبیا پلو نباید خیلی چرب یا خیلی خشک باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و تکه ای «

 

 

۲- پیاز لوبیا پلو را درست خرد کنید

 

برای درست کردن لوبیا پلو لازم نیست پیاز را رنده کنید و یا آن را به صورت خلالی خرد کنید. راز خوشمزه شدن لوبیا پلو این است که پیازها را به صورت نگینی خرد کنید.

 

 

۳- راز خوشمزه شدن لوبیا پلو لوبیا سبز تازه است

 

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو لوبیا سبز تازه است

 

برای درست کردن یک لوبیا پلوی خوشمزه و فوق العاده باید از لوبیای ترد و تازه استفاده کنید. هر چقدر لوبیایی که برای تهیه این غذا استفاده می شود تازه تر و مرغوب تر باشد، غذای شما خوشمزه تر خواهد شد. قبل از خرد کردن لوبیا سبز نخ کنار آن را جدا کنید.

 

 

۴- لوبیاهای لوبیا پلو را قبل از فریز کردن بجوشانید

 

اگر قصد دارید لوبیا سبزها را برای درست کردن لوبیا پلو در فریزر بگذارید، حتماً آن ها را خرد کنید. سپس در آب جوش بیندازید. بعد از یکی دو جوش آن ها را آبکش کنید. اجازه دهید لوبیاها سرد شوند. سپس آن ها را در فریزر قرار دهید.

 

 

۵- راز خوشمزه شدن لوبیا پلو ادویه آن است

 

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو ادویه آن است

 

مهم ترین فوت و فن لوبیا پلو که باید برای خوشمزه شدن غذا به آن توجه کنید، چاشنی ها و ادویه هایی است که به آن اضافه می شود. در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده خوشمزه می توانید از ادویه هایی مثل دارچین، زیره سبز، پودر کاری، پودر سیر، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر هل، زنجبیل و مقداری تخم گشنیز خرد شده است استفاده کنید. اضافه کردن کمی پودر لیمو عمانی و پودر گل محمدی نیز موجب می شود لوبیا پلوی شما عطر و مزه بهتری بگیرد. اضافه کردن گلاب در لوبیا پلو نیز موجب می شود تا عطر و طعم آن همانند غذاهای نذری خوشمزه و دلچسب شود.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی

 

 

۶- در طرز تهیه خوراک لوبیا سبز با برنج از مقدار رب مناسبی استفاده کنید

 

بسیاری از افراد برای تهیه لوبیا پلو از رب زیادی استفاده می کنند. این کار موجب می شود تا طعم رب بیشتر از هر طعم دیگری بر غذا غلبه کند. بهتر است برای درست کردن لوبیا پلو از مقدار رب کم تر و ترکیب آن با زعفران استفاده شود. این کار موجب می شود تا لوبیا پلوی شما طعم و عطر بهتری پیدا کند.

 

 

۷- استفاده از گوجه رنده شده راز خوشمزه شدن لوبیا پلو است

 

استفاده از گوجه رنده شده راز خوشمزه شدن لوبیا پلو است

 

در فوت و فن لوبیا پلو آشپزهای ماهر همیشه در کنار مقداری رب گوجه فرنگی رنده شده نیز استفاده می شود. این کار موجب می شود تا غذا طعم بهتری پیدا کند. از طرف دیگر اضافه کردن گوجه ویتامین های غذا را نیز افزایش می دهد و آن را لذیذتر می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت «

 

 

۸- برای تهیه لوبیا پلو برنج را از قبل بخیسانید تا شفته نشود

 

خیساندن برنج یکی از مهم ترین مراحل برای تهیه برنج قد کشیده است. اگر دوست ندارید لوبیا پلوی شما به هم بچسبد و قد برنج هایتان کوتاه باشد، بهتر است برای چند ساعت برنج را همراه با کمی روغن در آب خیس دهید. سپس برنج را طبق روال همیشه آب کش کنید. این یک فوت و فن اساسی برای شفته نشدن لوبیا پلو و قد کشیدن برنج های آن است.

 

 

۹- راز خوشمزه شدن لوبیا پلو سرخ کردن گوشت و پیاز با هم است

 

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو سرخ کردن گوشت و پیاز با هم است

 

برای تهیه لوبیا پلو لازم نیست اول پیازها را کاملاً سرخ کنید تا طلایی شوند و بعد گوشت را به آن اضافه کنید. پیاز را خرد کنید. کمی در روغن تفت دهید تا فقط سبک شوند. سپس گوشت را به آن اضافه کنید تا گوشت و پیاز با هم سرخ شوند.

 

 

۱۰- سرخ کردن رب، مهم ترین فوت و فن لوبیا پلو است

 

همیشه یادتان باشد اگر دوست دارید رب در غذای شما خوش رنگ و خوشمزه شود، باید آن را در روغن سرخ کنید. می توانید مقدار روغن پیاز و گوشتتان را کمی بیشتر بریزید و رب را در همان روغن سرخ کنید. یا اگر دوست دارید غذای شما با روغن کمتری آماده شود، در یک ماهیتابه دیگر رب را در روغن سرخ نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رب گوجه فرنگی بدون کپک و تیرگی «

 

 

۱۱- برای درست کردن یک لوبیا پلوی حرفه ای ته دیگ آن را فراموش نکنید

 

برای درست کردن یک لوبیا پلوی حرفه ای ته دیگ آن را فراموش نکنید

 

ته دیگ لوبیا پلو یکی از لذیذترین قسمت های این غذا است. برای درست کردن ته دیگ می توانید هم از نان لواش و هم از سیب زمینی برش خورده استفاده کنید. برای این کار کمی روغن ته قابلمه بریزید. اجازه دهید کمی داغ شود. سپس نان یا سیب زمینی را ته قابلمه بچینید و برنج را به قابلمه اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه و فوت و فن انواع ته دیگ »

 

 

۱۲- راز خوشمزه شدن لوبیا پلو نمک به اندازه آن است

 

لوبیا پلو از آن دسته از غذاهایی است که اگر آن را بی نمک درست کنید، خوشمزه نمی شود. اضافه کردن ادویه های مناسب در کنار نمک موجب می شود تا غذای شما مزه فوق العاده دلچسب تری بگیرد. سعی کنید این غذا را با مقدار مناسب نمک آماده کنید.

حتما بخوانید  ۵ ویتامین مهم که ظاهر صورت را زیباتر و جوان‌تر می‌کند

 

 

۱۳- برای خوشرنگ شدن لوبیا پلو به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید

 

برای خوشرنگ شدن لوبیا پلو به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید

 

عطر و طعم دارچین در لوبیا پلو فوق العاده مهم است. اما تنها کمی دارچین اضافه می تواند رنگ غذای شما را تیره کند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید بعد از اتمام آماده شدن غذا چند عدد چوب دارچین لابه لای برنج قرار دهید تا خوش عطر شود.

 

 

۱۴- برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده از هویج استفاده کنید

 

در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده مرحله به مرحله باید به عطرها و طعم ها دقت کنید. این کار موجب می شود تا گوشت شما در نهایت به یک معجون لذیذ و خوشمزه در غذا تبدیل شود. اگر برای تهیه لوبیا پلو از گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، بهتر است مقداری هویج نیز در غذا رنده کنید. این کار مزه و رنگ بهتری به لوبیا پلو می دهد.

 

 

۱۵- راز خوشمزه شدن لوبیا پلو بدون گوشت، اضافه کردن مرغ یا سویا است

 

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو بدون گوشت، اضافه کردن مرغ  یا سویا است

 

اگر دوست دارید لوبیا پلو را بدون گوشت تهیه کنید، بهتر است مقداری مرغ را جایگزین کنید. برای این کار باید مرغ ها را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با پیاز سرخ نمایید. در صورتی که دوست داشته باشید می توانید این غذا را با سویا و سیب زمینی نگینی نیز تهیه کنید.

 

 

۱۶- برای پخت لوبیا سبز در لوبیا پلو به اندازه آب اضافه کنید

 

اگر بعد از اضافه کردن لوبیا سبز آب زیادی به غذا اضافه کنید، در انتها مجبور می شوید تا آب را بریزید. این کار موجب از دست رفتن عطر و طعم غذا می شود. در صورت خارج نکردن آب نیز احتمالاً لوبیا ها له می شوند. از همین رو بهتر است به اندازه ای آب به غذا اضافه نمایید که فقط لوبیا ها کمی نیم پز شوند.

 

 

۱۷- برای خوشمزه شدن لوبیا پلو می توانید از برنج دودی استفاده کنید

 

برای خوشمزه شدن لوبیا پلو می توانید از برنج دودی استفاده کنید

 

استفاده از مقداری برنج دودی در دستور لوبیا پلو می تواند عطر غذای شما را دو چندان کند. بوی برنج دودی با ترکیب ادویه های به کار رفته در لوبیا پلو رایحه دلپذیری به آن می بخشد.

 

 

۱۸- اضافه کردن مقداری کره یا روغن حیوانی مهم ترین فوت و فن لوبیا پلو است

 

تقریباً در آخرین مراحل دم کشیدن لوبیا پلو می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را روی برنج بریزید. این کار به طرز شگفت انگیزی غذای شما را خوشمزه تر خواهد کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه روغن حیوانی در خانه «

 

 

۱۹- برای خوشمزه شدن لوبیا پلو مقداری سیر به آن اضافه کنید

 

برای خوشمزه شدن لوبیا پلو مقداری سیر به آن اضافه کنید

 

ترکیب عطر سیر به همراه ادویه هایی که در لوبیا پلو به کار می رود، عطری فوق العاده دلپذیر به آن بخشد. اگر دوست دارید طعم لوبیا پلوی شما همه را متعجب کند، بهتر است مقداری سیر رنده شده به مواد آن اضافه کنید.

 

 

۲۰- اضافه کردن مقداری پیاز داغ به لوبیا پلو طعم بی نظیری به آن می دهد

 

اگر بعد از ترکیب کردن برنج با مواد لوبیا پلو کمی پیاز داغ ترد و طلایی به آن اضافه کنید، هم ظاهر غذای شما زیباتر می شود و هم عطر و طعم پیاز داغ به طور حیرت انگیزی غذا را خوشمزه می کند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر برای درست کردن هر غذایی به نکات و فوت و فن های طرز تهیه آن توجه کنید، قطعاً غذای خوشمزه تر و لذیذتری را خواهید پخت. ترکیب ادویه ها، سیر و پیاز سرخ شده در لوبیا پلو آن قدر لذیذ می شود که از یادآوری طعم آن هم لذت می برید. بهتر است همین امروز دست به کار شوید و این بار لوبیا پلو را به شیوه ای حرفه ای تر طبخ کنید!

 

کالابرگ الکترونیک