طرز تهیه میوه خشک با شوفاژ، بخاری و در فر

طرز تهیه میوه خشک با شوفاژ، بخاری و در فر


19 آبان 1397 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه میوه خشک در منزل با شوفاژ، بخاری و در فر+چند دمنوش با میوه خشک

 دم کردن انواع چای و دمنوش با طعم‌ میوه‌ها و برگ‌های گیاهان معطر مختلف یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه اغلب افراد به خصوص در فصل پاییز و زمستان است. برخی از این چای و دمنوش‌ها خاصیت درمانی دارند و برخی دیگر به خاطر طعم مطبوع‌شان و احساس گرمایی که به بدن می‌بخشند مورد علاقه افراد مختلف هستند. خواص درمانی و طرز تهیه چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه را از سایت THE DELICIOUS CRESCENT و نیز طرز تهیه میوه خشک و روش خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ و در فر را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

چطور چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک درست کنیم

 

چطور چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک درست کنیم+آموزش خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ

 

۱- برای درست کردن چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه، نوع میوه‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. بهتر است از میوه‌های تازه، رسیده و شیرین فصل برای  خشک کردن استفاده کنید.

۲- دقت کنید که میوه‌ای که انتخاب می‌کنید زیادی خشک و بدون آب نباشد. میوه بیش از حد خشک رنگ چای و دمنوش میوه‌ای را تیره می‌کند و طعم بیش از حد کاراملی به آن می‌بخشد.

۳- اگر دستگاه میوه خشک‌کن ندارید بهتر است میوه‌های مورد علاقه‌تان را در فر خشک کنید.

۴- از میوه‌ها، برگ خشک و گل‌هایی استفاده کنید که خوشبو هم هستند.

۵- برای درست کردن چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه بهتر است از چای سفید استفاده کنید چون هم طعم ملایم‌تری دارد و هم طعم میوه‌ها را بهتر به خودش جذب می‌کند. در صورتی که چای سفید در دسترس ندارید چای سبز هم گزینه مناسبی است.

 

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری ، شوفاژ یا فر

 

آموزش نحوه خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ یا فر

 

اگر در منزل حیاط ندارید یا به خاطر فصل زمستان نمی‌توانید از آفتاب برای خشک کردن میوه بهره ببرید می‌توانید در فر میوه‌ها را خشک کنید. برای خشک کردن میوه در فر ابتدا میوه‌ها شسته و به صورت قطعات باریک و هم اندازه برش بزنید و اسلایس کنید. یک محلول شامل نصف آب و نصف آب لیموترش درست کنید و میوه‌ها را به مدت ۵ دقیقه در این محلول خیس کنید. نحوه خشک کردن میوه‌هایی مثل پرتقال روی شوفاژ یا روی بخاری دقیقا به همین ترتیب است.

کف سینی فر را با یک کاغذ روغنی بپوشانید و میوه‌ها را روی آن بچینید. فر را روشن کنید و روی درجه حرارت ۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. خشک شدن میوه‌ها به تدریج و به آرامی صورت می‌گیرد و ممکن است ۶ تا هشت ساعت یا بیشتر زمان ببرد. سینی فر را چند بار جا به جا کنید تا میوه‌ها یکدست خشک شوند. همچنین برای یکدست خشک شدن میوه‌ها باید چندین بار میوه‌ها را زیر و رو کنید. هنگامی که سینی را از فر خارج می‌کنید میوه‌ها نباید مرطوب و چسبناک باشند. اگر میوه‌ها هنوز رطوبت داشتند باید زمان بیشتری در فر بمانند تا تمام آب‌شان را از دست بدهند. اگر می‌خواهید از میوه خشک برای دم کردن انواع چای و دمنوش استفاده کنید بهتر است آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

اگر فر شما درجه حرارت ۱۰۰ درجه یا پایین‌تر ندارد از گرم نگه‌دار فر برای خشک کردن میوه استفاده کنید. در این صورت مدت زمان بیشتری برای خشک کردن میوه لازم دارید. زمانی که میوه‌ها کاملا خشک، بدون آب و چیپسی شدند پروسه خشک شدن میوه به پایان رسیده است.

اگر هم فر ندارید می‌توانید از بخاری یا شوفاژ برای خشک کردن میوه استفاده کنید. برای خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ ابتدا ابتدا میوه‌ها را خوب بشورید و سپس با یک چاقوی تیز خیلی نازک برش بزنید. اگر می‌خواهید میوه خشک شما طعم خاصی داشته باشد شکر، نمک یا ادویه و حتی شهد مورد نظرتان مثل عسل یا آب آناناس روی میوه‌ها بریزید. بخاری یا شوفاژ را روشن کنید و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید. روی فویل هم یک پارچه نخی بکشید. مراقب باشید پارچه پرز نداشته باشد. پارچه باعث می‌شود نیاز به زیر و رو کردن میوه‌ها نداشته باشید و میوه‌ها به صورت یکدست خشک شوند. مدت زمان خشک شدن میوه روی بخاری یا شوفاژ معمولا ۱۰ الی ۱۲ ساعت است. بهتر است این کار را از یک شب تا صبح انجام دهید. شعله بخاری باید ملایم باشد. از این میوه خشک‌ها برای سرو کردن با انواع دسر هم می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه آلبالو خشکه را هم مطالعه کنید.

 

طرز تهیه ۶ فنجان دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک و گل محمدی

 

 چطور چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک درست کنیم

 

همان‌طور که متوجه شدید طرز تهیه میوه خشک روی شوفاژ یا بخاری و در فر کار چندان سختی نیست و بدون دستگاه میوه خشک‌کن هم امکان‌پذیر است. حالا خوب است بدانید تهیه چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک مثل انواع توت، سیب و برگ‌های خشک گل محمدی به همراه چای سفید یا سبز در منزل کار سختی نیست. شما به راحتی می‌توانید در منزل انواع میوه‌ها را خشک کنید. بعد از آماده شده میوه خشک برای درست کردن چای و دمنوش طبیعی به این روش عمل کنید:

پرتقال خشک: ۱و ½ پیمانه

سیب خشک: ۱و ½ پیمانه

توت فرنگی خشک: ۱و ½ پیمانه

گل محمدی خشک: ۱و ½ پیمانه

چای سفید خشک: ۲ پیمانه

سبزی خشک معطر مثل نعنا: ½ پیمانه

چای سفید را با مقداری آب دم کنید. برای دم کردن چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه، میوه خشک‌ها و گل محمدی خشک شده را در چای سفید بریزید. در صورت تمایل نعنا هم اضافه کنید. برای دم کردن چای سفید حتما از آب گرم (نه آب در حال جوش) استفاده کنید. آب در حال جوش طعم چای سفید را تلخ می‌کند. به ازای هر ۲ قاشق چایخوری چای سفید یک فنجان آب گرم لازم است. زمان دم کشیدن چای سفید بیشتر از چای سیاه است. چای سفید برای دم کشیدن به ۷ تا ده دقیقه زمان نیاز دارد.

 

این مطالب را هم بخوانید:

کالابرگ الکترونیک