طرز تهیه ماست بستنی مرحله به مرحله با ۳ طعم مختلف

طرز تهیه ماست بستنی مرحله به مرحله با ۳ طعم مختلف


7 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماست بستنی مرحله به مرحله با 3 طعم مختلف
فهرست محتوا پنهان

ماست بستنی یک بستنی رژیمی و جزو  انواع دسر با ماست است. طرز تهیه ماست بستنی با انواع بستنی که با شیر و خامه درست می‌شوند تا حدودی متفاوت است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه ماست بستنی با مواد و روش‌های مختلف، به همراه فوت و فن‌های کاربردی و نکات طلایی آن پرداخته‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه ماست بستنی ساده

  • ماست: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر یا عسل: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شربت ذرت: ۱ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی دسر ماست بستنی ساده: ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه ماست بستنی ساده

ماست بستنی با ماست چکیده

برای درست کردن ماست بستنی ساده، بعد از آماده کردن مواد آن را در دستگاه بستنی‌‌ساز بریزید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا آماده شود. بعد بستنی را در فریزر بگذارید. مراحل تهیه ماست بستنی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد و وسایل طرز تهیه ماست بستنی را آماده کنید

پیش از هر چیز، در اولین مرحله از طرز تهیه ماست بستنی، ماست را در یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آویزان کنید تا آب آن خارج شود. یک شب تا صبح یا حداقل ۸ ساعت ماست را کیسه کنید تا چکیده شود.

اگر از دستگاه بستنی‌ساز استفاده می‌کنید، ظرف آن را به مدت ۲۴ ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. همه مواد ماست بستنی را از قبل در یخچال بگذارید تا سرد شوند. انواع ماست را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد را با هم مخلوط کنید

شکر را الک کنید. ماست را از کیسه بیرون بیاورید و در ظرف مناسب بریزید. خامه، شکر (یا عسل) و شربت ذرت را به ماست چکیده که آب آن گرفته شده، اضافه کنید. با همزن شروع به هم زدن مواد کنید تا کاملا یکدست شوند. شکر، خامه و عسل را می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: مواد ماست بستنی را در بستنی‌ساز بریزید

مایه بستنی را در بستنی‌ساز بریزید و آن را تنظیم کنید. حدود ۲۰ دقیقه دستگاه را روشن کنید تا مواد غلیظ شوند و به شکل میلک شیک دربیایند.

مرحله چهارم: ظرف را در فریزر قرار دهید

سپس روی ظرف حاوی مایه بستنی را بپوشانید و آن را در فریزر بگذارید. می‌توانید از سلفون، کاغذ مخصوص آشپزی یا ظرف درب‌دار استفاده کنید. در این صورت، سطح بستنی از یخ‌زدگی محفوظ می‌ماند. حداقل ۶ ساعت ظرف را در فریزر قرار دهید.

مرحله پنجم: ماست بستنی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماست بستنی، ظرف را از فریزر خارج کنید و ۲۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. سپس آن را اسکوپ بزنید و با تکه‌ها و برش‌های میوه یا شکلات رنده شده، تزیین کنید.

حتما بخوانید  خوردن ماست برای این 15 گروه ممنوع است

مواد لازم برای تهیه ماست بستنی با کره بادام زمینی

  • ماست پر چرب یونانی یا ساده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کره بادام زمینی: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • موز: ۲ عدد متوسط
  • شکر یا عسل: به میزان دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای تهیه دسر ماست بستنی با کره بادام زمینی: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه ماست بستنی رژیمی

ماست بستنی با عسل و کره بادام زمینی

در این روش از تهیه ماست بستنی هم مانند روش قبل باید مواد را آماده کنید ولی نیاز به بستنی‌ساز ندارید. مراحل زیر را برای درست کردن این دسر خوشمزه دنبال کنید.

مرحله اول: موزها را برش بزنید و در فریزر بگذارید

موزها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. آن‌ها را در یک پاکت پلاستیکی زیپ کیپ بگذارید و شب تا صبح آن را در فریزر قرار دهید تا کاملا موزها یخ بزنند. انواع میوه تازه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری، اینترنتی یا تلفنی خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد را مخلوط و کاملا پوره کنید

ماست یونانی و کره بادام زمینی را از قبل در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. سپس موزهای یخ‌زده را از فریزر بیرون بیاورید و در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید. ماست و کره بادام زمینی را هم به آن اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید تا وقتی مواد یکدست و کاملا پوره شوند.

برای خرید کره بادام زمینی و ماست ست می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش نسبت به خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: شکر یا عسل را اضافه کنید و مواد را در فریزر بگذارید

به مخلوط به دست آمده، در صورت تمایل و بنا به سلیقه خود، مقداری شکر یا عسل اضافه کنید. دوباره مواد را کاملا به هم بزنید. مایه بستنی را در یک ظرف مناسب بریزید. درب ظرف را ببندید یا روی آن را سلفون بکشید و در فریزر بگذارید.

۳ تا ۴ ساعت صبر کنید و ماست بستنی را از فریزر بیرون بیاورید. سپس آن را اسکوپ بزنید و در ظرف مناسب سرو کنید. روی ماست بستنی را با مواد و میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه بستنی موزی خانگی به ۴ روش مختلف «

مواد لازم برای تهیه ماست بستنی میوه‌ای

  • ماست (ترجیحا ماست طعم‌دار وانیلی کم چرب): ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری (اگر ماست وانیلی استفاده می‌کنید وانیل را حذف کنید)
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • میوه‌های دلخواه خرد شده: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی دسر ماست بستنی میوه‌ای: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه ماست بستنی با میوه و وانیل

ماست را آبگیری و میوه ها را خرد کنید

در این ماست بستنی از میوه‌‌های مختلف برای طعم و رنگ دادن به ماست بستنی استفاده می‌شود. می‌توانید از چند قطره رنگ خوراکی هم در آن استفاده کنید. برای تهیه ماست بستنی با میوه، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ماست را آبگیری و میوه‌ها را خرد کنید

مانند هر دو روش طرز تهیه ماست بستنی که در بالا به آن اشاره شد، ماست را یک شب تا صبح در کیسه بریزید تا آب خود را از دست بدهد یا از ماست چکیده که در فروشگاه‌های افق کوروش هم از بهترین برندها موجود است استفاده کنید.

سپس میوه‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را خرد کنید. از توت فرنگی، گیلاس، شاتوت، بلوبری و دیگر میوه ها می‌توانید در طرز تهیه ماست بستنی استفاده کنید.

مرحله دوم: مواد را در مخلوط‌کن پوره کنید

میوه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و ماست چکیده را به آن‌ها اضافه کنید. همه مواد را با هم بزنید تا حدی که کاملا یکدست شوند. شکر، وانیل و آبلیمو را به مخلوط اضافه کنید. دوباره مخلوط‌کن را بزنید و مواد را ترکیب کنید. آبلیمو و وانیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: مایه ماست بستنی را در فریزر بگذارید

مایه ماست بستنی به دست آمده را در ظرف بریزید و در فریزر قرار دهید. روی ظرف را حتما بپوشانید. حداقل ۴ یا ۵ ساعت ظرف را در فریزر قرار دهید و سپس آن را بیرون بیاورید و اسکوپ بزنید. ماست بستنی را با میوه‌های دلخواه تزیین و سرو کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه کیک بادام و گیلاس با ماست، بدون ماست و در قابلمه

فوت و فن‌های طرز تهیه ماست بستنی

فوت و فن های طرز تهیه ماست بستنی

نکات مهم درباره ماست در طرز تهیه ماست بستنی

  • در طرز تهیه ماست بستنی می‌توانید از انواع ماست ساده یا ماست یونانی و پروبیوتیک هم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید چربی ماست‌های ساده، کم است و این موضوع چالش‌هایی را به همراه دارد. البته برای آن راه چاره هم وجود دارد.
  • در مورد ماست و بافت آن، این مساله وجود دارد که وقتی ماست یخ می‌زند، آب موجود در ماست، به بلورهای یخی تبدیل می‌شود. این موضوع باعث می‌شود ماست، حالت خامه‌ای خود را از دست بدهد. از طرف دیگر، وجود آب در ماست باعث می‌شود که به خوبی یخ نزد و موقع اسکوپ کردن ماست بستنی با مشکل مواجه شوید.
  • بهترین راه برای پیشگیری از مواجه شدن با این مشکلات، این است که ماست را کیسه کنید. برای این کار، ماست را در یک کیسه تمیز نخی بریزید و آن را آویزان کنید. اجازه دهید یک شب تا صبح ماست در کیسه بماند و آب خود را از دست بدهد.
  • با وجود این که ماست کم چرب سالم‌تر به نظر می‌رسد ولی بهتر است از ماست پرچرب در طرز تهیه ماست بستنی استفاده کنید.
  • کالری ماست بستنی با توجه به موادی که در ترکیب آن به کار می‌رود در انواع مختلف آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ماست خامه ای و ماست چکیده خانگی «

نکات مهم درباره شکر و ماست بستنی

شاید جالب باشد ولی ذرات شکر از یخ بستن ماست جلوگیری می‌کنند و به آن حالت غلیظ و خامه‌ای می‌دهند. نسبت شکر به ماست باید ۳/۴ به ۱ باشد. یعنی برای هر ۱ پیمانه یا یک لیوان دسته‌دار فرانسوی ماست، ۳/۴ لیوان دسته‌دار شکر اضافه کنید. البته می‌توانید این میزان را بیشتر هم در نظر بگیرید ولی استفاده از مقدار کمتر شکر، ریسک کار را بالا می‌برد.

اگر با خوردن شکر مشکل دارید، می‌توانید از عسل یا شربت‌های دلخواه هم استفاده کنید. برخی افراد استفاده از شربت ذرت را ترجیح می‌دهند. این مایع هم باعث جلوگیری از یخ زدن ماست بستنی می‌شود و کارتان راحت‌تر و با کیفیت‌تر خواهد شد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

نکاتی درباره مواد دیگر ماست بستنی

نکات مهم تهیه ماست بستنی

همه موادی که در طرز تهیه ماست بستنی به کار می‌روند، باید سرد باشند. پس بهتر است قبل از استفاده از مواد، آن‌ها را در یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود، بستنی بافت سفت‌تری هم داشته باشد. اگر از دستگاه بستنی‌ساز استفاده می‌کنید، مواد سرد شده در یخچال را مستقیما بعد از بیرون آوردن از یخچال در دستگاه بریزید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع بستنی زمستانی و تابستانی در خانه «

از چه ظرفی در طرز تهیه ماست بستنی استفاده کنیم؟

بهتر است ظرفی که برای درست کردن ماست بستنی استفاده می‌کنید عمق زیاد و ابعاد بزرگی نداشته باشد. چون باعث می‌شود، بستنی دیرتر یخ بزند، همچنین برای اسکوپ کردن هم به دردسر نمی‌افتید. معمولا یک ظرف با ابعاد ۲۰ در ۲۰ بهترین گزینه است.

نکات کلی در طرز تهیه ماست بستنی

  • برای اسکوپ زدن ماست بستنی، بهتر است اسکوپ‌های سطحی بزنید.
  • برای تهیه ماست بستنی شکلاتی، به مواد داخل بستنی، شکلات تلخ اضافه کنید و روی آن را هم با تکه‌های شکلات یا شکلات رنده شده، تزیین کنید. انواع شکلات را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

سوالات متداول

ماست بستنی چیست؟

ماست بستنی از موادی تقریبا مشابه بستنی معمولی درست می‌شود و بافت آن شبیه همان بستنی است. با این تفاوت که طعم آن کمی ترش‌تر است و به خاطر استفاده از ماست، چربی کمتری دارد.

طرز تهیه ماست بستنی یخ زده چطور است؟

ماست بستنی را به عنوان ماست یخ زده یا ماست بستنی یخ زده هم می‌شناسند. هر دو این موارد یکی است و دستور تهیه آن‌ها مشابه و یکسان است.

 

 

کالابرگ الکترونیک