بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان

بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان


22 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای خرده فروشان

خرده فروشی آنلاین و فعالیت بر بستر پلتفرم های تجارت الکترونیک مزایا و معایب زیادی دارد. با این حال با توجه به این که فروش اینترنتی تقریبا یک چهارم کل بازار خرده فروشی را تشکیل می دهد، هیچ نشانه ای در مسیر رشد وجود ندارد. تجارت الکترونیک امیدوارکننده به نظر می رسد. با این حال آگاهی از معایب آن می تواند در مسیر رشد تاثیرگذار باشد. در این مقاله از مجله کوروش مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان پرداخته ایم.

 

قبل از خواندن این مقاله ابتدا بد نیست بدانیم که اصلا خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد.

 

 

مروری بر خرده فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک

 

مروری بر خرده فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک

 

با وجود رشد سریع در زمینه تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین، مشاغلی که بحث فروش اینترنتی را نادیده می گیرند به قطع شاهد کاهش حجم کاهش مبادلات خود خواهند بود. اما چرا تجارت الکترونیک هم برای خرده فروشان و هم برای مصرف کنندگان بسیار جذاب است. تجارت الکترونیک معمولا با عناوین خرید آنلاین، خرده فروشی آنلاین و خرده فروشی اینترنتی معرفی می شود. تجارت الکترونیک با سرعت رشد کرده و به جزو اصلی خرده فروشی و تجارت محلی، ملی و بین المللی تبدیل شده است. خرده فروشی آنلاین روش های مختلفی برای فروشندگان فراهم می کند تا بتوانند با خریداران خود تماس گرفته و فعالیت تجاری را بدون حضور مشتریان در فروشگاه های فیزیکی انجام دهند. خرده فروشی آنلاین شامل خدمات دیجیتال، مالکیت معنوی، بازارهای آنلاین، فروش بلیت و حراج های شگفت انگیز است. در خرده فروشی آنلاین کالاهای فیزیکی و محصولات دیجیتالی به فروش می رسند. تنوع و مزایا از طریق فروش در اینترنت به فروشندگان و مصرف کنندگان ارایه می شود که منجر به رشد مداوم و قابل توجه تجارت الکترونیک شده است.

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایت تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی «

 

 

تغییر چشم انداز خرده فروشی با تجارت الکترونیک

 

تغییر چشم انداز خرده فروشی با تجارت الکترونیک

 

جدا از معایبی که بعدها به آن اشاره خواهیم کرد باید گفت که خرده فروشی آنلاین مزایای زیادی دارد. تجارت الکترونیک فرصت گسترده ای برای فروش کالا در سطح جهانی فراهم کرده است. فروش در سیستم عامل های آنلاین همچنان رشد کرده و افزایش می یابد. تجارت الکترونیک پا را فراتر از خرده فروشی های سنتی گذاشته است.

 

مزایای خرده فروشی آنلاین برای خرده فروشان

 

مزایای خرده فروشی آنلاین برای خرده فروشان

 

جدا از معایب تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین، نمی توان بحث مزایای آن را نادیده گرفت. همین موضوع باعث شده تا شمار زیادی از افراد به ویژه در دوران پاندمی کرونا به سمت خرید آنلاین روی آورند. درک دقیق این مزایا به خرده فروشان کمک می کند که در این مسیر بیشتر رشد کنند.

حتما بخوانید  ۵ اشتباه رایج و متداول بازاریابی در صنعت خرده فروشی

 

 

دسترسی ساده به بستر آنلاین

 

از جمله مزایای خرده فروشی آنلاین این است که به بسیاری از خرده فروشان این امکان را می دهد تا یک فروشگاه آنلاین قوی را برای فروش محصولات خود راه اندازی کنند. روش های مختلفی برای دسترسی به بازار برای خرده فروشان، از مبتدی گرفته تا پیشرفته وجود دارد. استفاده از کانال های مختلف و پلتفرم های تجارت الکترونیک از جمله این روش ها محسوب می شود.

 

 

کاهش هزینه های عملیاتی از مزایای خرده فروشی آنلاین

 

فروش آنلاین محصولات به هزینه های زیاد عملیاتی خرده فروشی به طور معمول نیاز ندارد. کاهش هزینه های عملیاتی به خرده فروشان این امکان را می دهد تا بر روی جنبه های دیگر تجارت خود سرمایه گذاری کنند. جنبه هایی چون: بازاریابی و یا بهبود تجربه مشتری از خرید کالا.

 

 

پتانسیل بیشتر برای رشد

 

پتانسیل بیشتر برای رشد

 

یکی از مزایای خرده فروشی آنلاین، ایجاد بستری مناسب برای فروش محصولات خرده فروشان است. گاهی ممکن است رشد فروش شما به دلایل متداول متوقف شود. با بازاریابی مناسب به صورت دیجیتالی می توان بر روی افزایش حجم فروش برنامه ریزی های مناسبی انجام داد. با برنامه ریزی درست می توان میزان فروش را بالا برد.

 

 

بزرگ تر کردن بازار از مزایای خرده فروشی آنلاین

 

از جمله مزایای بزرگ خرده فروشی آنلاین این است که فروشندگان می توانند افق دید گسترده تری را پیش روی مصرف کنندگان خود قرار دهند. آن ها می توانند در عین حال دید خود را فراتر از مصرف کنندگان محلی گسترش دهند. اگر تقاضای زیادی برای محصولات آن ها در کشورهای مختلف وجود داشته باشد، با بازاریابی مناسب و استفاده از سایت به زبان های بین المللی می توان بازار بزرگ تری برای فروش کالا فراهم کرد.

 

 

درک مشتری

 

یکی از مزایای مهم خرده فروشی آنلاین برای خرده فروشان، درک و بینش درستی از مشتری و مصرف کننده است. با استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل داده می توان بینش گسترده ای از نیاز مشتریان به دست آورد. این موضوع در وفادارسازی مشتری به برند خرده فروشی بسیار تاثیرگذار است.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره دارک استور و اهمیت آن در خرده فروشی «

 

 

معایب و نکات منفی خرده فروشی آنلاین

 

معایب و نکات منفی خرده فروشی آنلاین

 

جدا از مزایای چشم گیر خرده فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک، نباید معایب و نکات منفی آن را نیز نادیده گرفت. یکی از بزرگ ترین نکات منفی فروش محصولات در اینترنت، موضوع امنیت هنگام خرید است. خریداران به هنگام به اشتراک گذاشتن داده های کارت پرداخت خصوصی و سایر اطلاعات شخصی نگران می شوند. در نتیجه فروشندگان برای ایجاد اعتماد و رابطه مشتری نیاز به تلاش بیشتری دارند. در این میان قوانین برای محافظت از حریم خصوصی و داده های مصرف کننده تصویب شده است که تا حدودی تاثیرگذار بوده اند.

حتما بخوانید  بازاریابی اومنی چنل یا مولتی چنل | کدام برای برند شما مناسب است؟

 

 

هزینه راه اندازی سایت

 

هزینه راه اندازی سایت

 

یکی از دغدغه های خرده فروشان کوچک برای فعالیت بر بستر تجارت الکترونیک، بحث ایجاد پلتفرم های آنلاین است. این موضوع نیازمند هزینه و برنامه ریزی است. تنها زدن یک سایت کافی نیست. بسیاری از فاکتورها در سایت های تجارت الکترونیک باید برای افزایش حجم فروش مدام رصد شوند و این موضوع نیازمند صرف هزینه است.

 

 

هزینه ساختار فروش از معایب خرده فروشی آنلاین

 

درکنار مزایا خرده فروشی آنلاین باید به معایب آن نیز اشاره کرد. پلتفرم های فروش آنلاین مانند فروشگاه های فیزیکی هزینه هایی به همراه دارند. حتی اگر خرده فروشان هزینه اولیه راه اندازی سایت را متحمل نشوند، هزینه های دیگری نیز وجود دارند. اگر پرداختی بابت فروشگاه فیزیکی نمی شود، در مقابل هزینه فضای ذخیره سازی وجود دارد. بحث بازاریابی و نیروی پشتیبانی که معادل کارمند فروش عمل می کند را نباید نادیده گرفت.

 

 

کلاه برداری در فضای آنلاین

 

کلاه برداری در فضای آنلاین

 

رشد بازار خرده فروشی آنلاین باعث رشد جرایم مختلف اینترنتی نیز شده است. در کنار مزایای همه گیری استفاده از پلتفرم های آنلاین، معایب آن در رابطه با کلاه برداری اینترنتی را نباید نادیده گرفت. برای فرار از بحث کلاه برداری اینترنتی، خرده فروشان باید هزینه مناسبی را برای امنیت وب سایت متحمل شوند. چرا که کلاهبرداری های اینترنتی تا حد زیادی به کسب و کار خرده فروشان و دید مشتری به اعتبار برند خرده فروشی تاثیرگذار است.

 

 

مشکلات حقوقی از معایب خرده فروشی آنلاین

 

برخی از دانسته ها مربوط به فروش آنلاین و قوانین مربوط به خرده فروشی آنلاین چالش برانگیز هستند. خرده فروشان باید با قوانین فروش آنلاین آشنایی کامل داشته باشند. فروشگاه های خرده فروشی باید با مشکلات فروش آنلاین و حقوق مشتری به طور کامل آشنایی داشته باشند تا درک درستی از اعتراضات مشتریان، حفظ حریم شخصی آن ها و رضایت مصرف کننده داشته باشند.

 

 

هزینه بازاریابی و تبلیغات

 

هزینه بازاریابی و تبلیغات

 

گرچه بازاریابی آنلاین یک روش عالی برای جذب مشتری محسوب می شود اما به سرمایه زیادی نیاز دارد. خرده فروشان باید هزینه نه چندان کمی را صرف ساخت هویت برند در ذهن مشتری کنند.

 

 

جلب اعتماد مشتری

 

شکل دهی نام و برند تجاری در ذهن مشتری آسان نیست. باید تعامل مناسبی بین کارکنان و مشتریان وجود داشته باشد. تعامل آنلاین بخشی از پروسه جلب اعتماد مشتری در خرده فروشی آنلاین محسوب می شود. برای بهبود تعاملات آنلاین باید خدمات مناسبی به مشتریان ارایه داد. این موضوع نیازمند بهبود زیرساخت ها و صرف هزینه است. استفاده از چت بات ها برای پاسخگویی ۲۴ ساعته به مشتریان یکی از راه های تعامل و حفظ رضایت مشتری است. خرده فروشان آنلاین در عین حال باید مجهز به تیم پشتیبانی قوی از مشتریان باشند.

 

 

منبع: businesstechweekly

 

 

کالابرگ الکترونیک