۱۴ اصل مهم پیش از اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال

۱۴ اصل مهم پیش از اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال


27 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات مهمی که پیش از اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال باید به آن ها پرداخت

برنامه ریزی و تهیه استراتژی برای یک کمپین بازاریابی دیجیتال یک پروسه ساده نیست. عوامل بسیاری در تدوین استراتژی تاثیرگذار هستند. نکات مهمی در راه اندازی کمپین های بازاریابی دیجیتال وجود دارند که بازاریابان پیش از تدوین استراتژی گاهی اوقات آن ها را در نظر نمی گیرند. در نظر گرفتن این نکات مهم و ضروری هستند. در این مقاله از مجله کوروش به ۱۴ اصول مهم در مورد تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال پرداخته ایم.

۱- در نظر گرفتن مخاطبان ویژه و جذاب

 

در نظر گرفتن مخاطبان ویژه و جذاب در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

اکثر کمپین های بازاریابی دیجیتال دارای مخاطبانی شبیه به هم هستند. در عین حال بازاریابان در تدوین استراتژی مخاطبان کل پایگاه داده مشتریان را لحاظ می کنند. اما این یک اشتباه است. گاهی شما همه مشتریان را هدف قرار نمی دهید، گاهی لازم است بهترین مشتریان را هدف قرار داد. در چنین شرایطی لازم است فقط لیستی از ۱۰ تا ۲۰ درصد از مخاطبان هدف برای کمپین خود تهیه کنید.

 

این مقاله را بخوانید: همه چیز درباره بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

۲- تعیین معیارهای هدف و موفقیت در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

تعیین معیارهای هدف و موفقیت در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

بهتر است در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال پیش از هر چیز هدف شما کاملا مشخص شده باشد. این کار نیازمند این است تا به داده های کل چرخه عملکرد مشتری نگاهی استراتژیک بیاندازید. باید توجه داشته باشید که کمپین شما فقط یک کمپین بازاریابی کوتاه مدت نیست. یک استراتژی مارکتینگ مناسب باعث بهبود عملکرد تجاری برند و در عین حال بهبود تجربه مشتری و روابط پایدار خواهد شد. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند دورنمای خوبی را پیش روی شما قرار دهد.

 

۳- اهمیت همسویی با استراتژی بازاریابی کلی در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

اهمیت همسویی با استراتژی بازاریابی کلی در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

پیش از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال بهتر است به بحث همسویی با استراتژی کلی بازاریابی برند تجاری توجه شود. بهتر است از خود سوال کنید کمپین شما چه مزیتی در راستای استراتژی کلی بازاریابی ایجاد خواهد کرد. مهم ترین جنبه کمپین های دیجیتال شامل اندازه گیری ها است، اما نه فقط با معیارهای دیجیتال بلکه با معیارهای فروش کمپین نیز باشد.

 

۴- اهمیت سفر مشتری در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

یکی از نکاتی که در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بحث سفر مشتری است باید از خود سوال کنید سفر مشتری که می خواهید کاربرانتان تجربه کنند، چیست؟ امروز چه تجربه ای دارید و با تجربه ای که قصد خلق آن را دارید چقدر فاصله وجود دارد؟ باید بدانید قبل از سرمایه گذاری بر روی سفر مشتری چه تدابیری برای بهبود تجربه خرید و بازدید اندیشیده اید.

 

۵- اهمیت به مشخصات مشتری در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

اهیمت به مشخصات مشتری در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال را قطعا باید با مشخصات و پروفایل مشتریان شروع کنید. شما باید درک خوبی از عادت های دیجیتالی مشتریان خود داشته باشید. این موضوع در اغلب موارد نادیده گرفته می شود اما یکی از بهترین راه ها برای تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی دیجیتال، تولید محتوای مناسب بر اساس مشخصات و رفتار مشتری است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترندهای دیجیتال مارکتینگ در صنعت خرده فروشی ۲۰۲۱ «

 

 

۶- بررسی کمپین های قبلی پیش از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ جدید

 

بررسی کمپین های قبلی پیش از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال جدید

 

وقتی تیم ها برنامه ریزی برای یک کمپین بازاریابی دیجیتال را شروع می کنند، معمولا پروژه را یک شروع تازه می دانند. آن ها تمام کمپین ها و فعالیت های قبلی خود را بیرون می ریزند. این در حالی است که برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال جدید نگاه به عملکرد و روند کار کمپین های پیشین، قلب برنامه ریزی های جدید است. شما باید از آن چه انجام داده اید، بیاموزید.

 

۷- پرداختن به بحث مخاطبان هدف

پرداختن به بحث مخاطبان هدف در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال، مهم ترین بخش شناسایی مخاطبان هدف است. بهتر است پیش از هر چیز مخاطبان هدف خود را تعریف کنید. در دنیای دیجیتال یک کمپین می تواند مخاطبان متعددی داشته باشد. برای مخاطبان هدف متعدد تبلیغات متعددی در نظر گرفته می شود. مردم تشنه شخصی سازی هستند، بنابراین با شناسایی مخاطبان هدف و ارایه محتوای شخصی سازی شده آن ها را جذب برند خود کنید.

 

۸- تعیین هدف گذاری متنی در کانال های مختلف

 

تعیین هدف گذاری متنی در کانال های مختلف

 

با توجه به تغییرات اخیر در دسترسی به داده های مصرف کننده، در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال باید اهمیت روز افزون هدف گذاری متنی را بپذیرید. این هدف گذاری در کانال های مختلف بازاریابی متفاوت هستند. با پیشرفت رسانه های دیجیتالی اکنون بازاریابان کنترل بیشتری بر ارایه پیام های متنی در سطح و مقیاس جهانی دارند.

 

۹- تست بودجه پیش از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

تست بودجه پیش از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

تست بودجه یکی از مهم ترین نکاتی است که پیش از تدوین راهکارهای بازاریابی باید به آن پرداخت. باید بودجه خود را بررسی کنید و ببینید چطور می توانید از این پول استفاده کنید. گاهی اوقات برای خود فرصت ریسک و از دست داده بگذارید. اگر یک تیم خلاق و عالی داشته باشید، قطعا با تست بودجه مطمئن خواهید بود که نرخ بازگشت مشتری پس از اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ بسیار بیش از مبلغ هزینه شده خواهد بود.

 

۱۰- بررسی رفتار خرید در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

بررسی رفتار خرید در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

علاوه بر هدف گذاری در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال، باید رفتار خرید مشتریان را نیز در نظر بگیرید. شاید به جای هدف قرار دادن یک کمپین در یک گروه سنی، حرفه یا جنسیت خاص، باید هدف شما افراد دیگری باشند. افرادی که رفتار خرید مشابهی با یکدیگر داشته اند. این هدف گذاری بر اساس رفتار خرید باید بر اساس اطلاعات اثبات شده باشد و نه مفروضات. با چنین کاری پس از اجرای کمپین نرخ تبدیل قطعا افزایش خواهد یافت.

 

۱۱- استفاده از اهرم چت بات ها

 

استفاده از اهرم چت بات ها در استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

کمپین های بازاریابی دیجیتال باید اومنی چنل باشند. باید اطلاعات درستی در زمان مناسب از طریق تمامی کانال ها در اختیار مشتریان قرار گیرد. در چنین شرایطی پیش از تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال، بهتر است بر روی اهرم چت بات ها و تعامل با مشتریان از این طریق حساب باز کرد. حتما استفاده از چت بات ها را به استراتژی خود اضافه کنید. حتی به استفاده از چت بات ها برای شخصی سازی و ارسال پیام تبلیغات فکر کنید.

 

بیشتر بخوانید » اهمیت هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در بازاریابی اومنی چنل «

 

 

۱۲- اهمیت داده های دسته اول در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

داده ها در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نقش مهمی را ایفا می کنند. برای جذب مشتریان جدید باید به داده های دسته اول از مشتریان گذشته و رفتار کلی خرید آن ها توجه ویژه ای کرد. برای حفظ مشتریان جدید در کمپین های بازاریابی دیجیتال باید تعاملات طولانی مدتی با مشتریان برقرار کرد. همه این ها نیازمند دسترسی به داده های دسته اول از مشتریان و شخصی سازی تبلیغات برای آن ها است.

 

۱۳- اهمیت پیگیری برنامه ها

 

اهمیت پیگیری برنامه ها در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

 

با فرض این که هدف اولیه مخاطبان کانال ها و مقیاس های اندازه گیری تعریف شده باشند، در مرحله بعد برای تدوین استراتژی باید برنامه ای برای پیگیری کمپین های بازاریابی در نظر گرفت. افراد مشخصی را تقسیم بندی کرد و افرادی را مسئول پیگیری و ارتباط با مشتریان پس از کمپین قرار داد. این موضوع باعث ایجاد وفادارسازی، افزایش تعاملات و رشد تیم پشتیبانی در کمپین ها خواهد شد.

 

۱۴- استقبال از ایده ها و دیدگاه های داخلی در کمپین بازاریابی دیجیتال

 

استقبال از ایده ها و دیدگاه های داخلی در کمپین بازاریابی دیجیتال

 

به عنوان یک استراتژیست بازاریابی باید چندین جلسه طوفان فکری با هم تیمی های داخلی خود داشته باشید. منظور از هم تیمی ها تمام بخش بازاریابی و فروش هستند. تیم هایی که می توانند کمپین بازاریابی دیجیتال را با ایده های خود تحت تاثیر قرار دهند. یکی دیگر از بخش های مهم در این پروسه، پیام رسانی به افراد در راستای راه اندازی کمپین های مختلف است. در عین حال باید افرادی را که ایده ها و دیدگاه های خود را ارایه می دهند از هزینه های مجاز به اجرای کمپین آگاه کرد. چرا که اجرای برخی از ایده ها هزینه های زیادی را در بر می گیرد و در عین حال دستاورد ناچیزی برای خود به همراه خواهد داشت.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک