آشنایی با تاریخچه و انواع وب به بهانه روز شبکه جهانی وب

آشنایی با تاریخچه و انواع وب به بهانه روز شبکه جهانی وب


29 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آشنایی با تاریخچه و انواع وب به بهانه روز جهانی وب

استفاده از شبکه جهانی وب در حال حاضر برای ما امری معمول و عادی است. همه ما به راحتی با روشن کردن رایانه شخصی خود می توانیم وب سایت های زیادی را باز کرده و با حجم زیادی از اطلاعات و اخبار روبرو شویم. اینترنت و وب تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد کرده اند. نگاهی به تاریخچه شکل گیری این دو ابزار تکنولوژیک که حالا زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است، جالب است. این که نخستین بار وب چطور ایجاد شد و تا کنون چه تغییراتی کرده هم قطعا برای بسیاری قابل توجه است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به تاریخچه وب و روند تکامل آن انداخته ایم.

تفاوت اینترنت و شبکه جهانی وب (WWW)

 

تفاوت اینترنت و شبکه جهانی وب (WWW)

 

بسیاری از افراد اینترنت را با www یکی می دانند. حتی گاهی این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند. اینترنت یک سیستم شبکه متصل به سراسر جهان است که ارتباطات در سراسر جهان و دسترسی به منابع داده را تسهیل می کند. این کار از طریق مجموعه عظیمی از شبکه های شخصی، عمومی، تجاری، دانشگاهی و دولتی انجام می شود. اما شبکه جهان گستر که با نام وب نیز شناخته می شود کمی متفاوت است. اینترنت به طور کلی زیرمجموعه ای از وب محسوب می شود. شبکه جهانی وب به کاربران امکان دسترسی به مجموعه بزرگی از اسناد را می دهد که از طریق پیوند ابر متن ها یا ابر رسانه ها به یکدیگر متصل می شوند. اینترنت یک شبکه جهانی از شبکه ها است. در حالی که وب خود شبکه رایانه ای جهان گستر ( World Wide Web ) محسوب می شود.

 

 

اینترنت زیرساخت است

 

اینترنت وسیله اتصال رایانه به هر رایانه دیگر در هر جای دنیا است. این در حالی است که شبکه جهانی وب مجموعه ای از اطلاعات است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است. برخی می گویند اینترنت زیرساخت است و وب خدمات فرای زیرساخت محسوب می شود. شاید بهتر است موضوع را با یک مثال کوچک مطرح کرد. اینترنت را می توان به عنوان یک فروشگاه کوچک کتاب مشاهده کرد و وب را می توان به عنوان مجموعه کتاب های موجود در آن در نظر گرفت. در زبان پیشرفته برای درک بهتر اینترنت را سخت افزار فرض می کنند و وب را به عنوان یک نرم افزار توصیف می کنند. اولین نسخه اینترنت با نام آرپانت (Arpanet) شناخته شد و اولین وب به NSFNET معروف است. اینترنت از آدرس آی پی استفاده می کند، این در حالی است که در وب از HTTP استفاده می شود.

حتما بخوانید  بهترین سیستم عامل مک است یا ویندوز؟

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ حقیقت جالب درباره اینترنت که باید بدانید «

 

 

تاریخچه وب

 

تاریخچه شبکه جهانی وب

 

شبکه رایانه ای جهان گستر وب  توسط فردی به نام تیم برنرزلی در یک آزمایشگاه فیزیک در کشور سوئیس معرفی شد. این اتفاق در سال ۱۹۸۹ میلیادی روی داد. اولین رایانه ای که بعدها به عنوان اولین سرور تحت وب از آن استفاده می شود، از برند NEXT بود که تیم برنرزلی در سال ۱۹۹۰ در آزمایش فیزیک ذرات اروپا (CERN) به واسطه آن اولین مرورگر تحت شبکه جهانی وب را نوشت. جالب اینجا است که شرکتی که از آن به عنوان اولین سرور تحت وب یاد می کنند از شرکتی بود که توسط استیو جابز بنیان گذاری شده بود. پس از راه اندازی شبکه جهان گستر وب در سال ۱۹۹۳ استفاده از WWW برای عموم مردم رایگان اعلام شد. تا پیش از این استفاده از وب نیازمند دانش فنی بود و برای کاربر عادی کاربردی نداشت. بعدها اولین مرورگر تحت وب با عنوان موزاییک به جهان عرضه شد تا دیگران نیز بتوانند به طور عادی از شبکه جهانی وب استفاده کنند.

 

تکامل شبکه جهانی وب (WWW)

 

تکامل شبکه جهانی وب (WWW)

 

شبکه جهانی وب در ابتدای مسیر تغییرات بسیار زیادی ایجاد کرد. اولین وب سایت ها از صفحات ساده که شامل کلمات و تصاویر بودند، تشکیل شده بود. این صفحات وب شبیه به کتاب یا مجله های آنلاین بودند. اکثر افراد نمی توانستند صفحه های وب خود را ایجاد کنند. در آن زمان برای ایجاد یک صفحه وب افراد مجبور بودند تا HTML را با دست بنویسند. با این حال شبکه جهان گستر وب کاربرد زیادی برای مردم داشت. وب مجموعه ای از صفحات است که در شبکه رایانه ای یافت می شود. مرورگر وب برای دسترسی به وب سایت ها از اینترنت استفاده می کند.

 

 

پروژه وب ۲.۰

 

پروژه وب 2.0

 

با شروع توسعه وب مردم شروع به برقراری ارتباط و اشتراک گذاری بیشتر کردند. آن ها از سایت های شبکه اجتماعی و وبلاگ ها استفاده کردند. به تدریج محتوای خود را در وب به اشتراک گذاشتند. این کار برای آن ها به پروسه ای آسان تبدیل شد. این نوع جدید وب به وب ۲.۰ معروف شد. اگر چه نحوه استفاده افراد از وب تغییر کرده است، اما باید گفت که فناوری ها تغییر نکرده اند. بسیاری از فناوری هایی که اولین صفحات وب را اجرا می کردند، امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

وب مدرن

 

شبکه وب همچنان در حال تغییر است. موتورهای جستجو در درک و پردازش اطلاعات بسیار قوی تر شده اند. آن ها از روش های هوشمندانه ای برای استفاده از محتوای مورد نظر ما استفاده می کنند. در عین حال می توانند با بررسی رفتار ما از طریق بات های هوش مصنوعی دیگر علایق ما را به صورت پیشنهاد ارایه دهند.

حتما بخوانید  درباره «روز جهانی برنامه نویسان» | بررسی 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس

 

 

پربازدیدترین سایت های جهان بر پایه شبکه وب

 

پربازدیدترین سایت های جهان بر پایه شبکه جهانی وب

 

با رشد روزافزون شبکه جهانی وب، سایت های زیادی ساخته شدند. در این میان هر کدام بر اساس محتوا و کاربرد آن با میزان قابل توجهی بازدید از سوی مخاطبان مواجه بودند. در آوریل ۲۰۲۱ گوگل دات کام با ۷۵.۱ میلیارد بازدید ماهانه به عنوان پربازدیدترین وب سایت جهان معرفی شد. پس از گوگل، یوتیوب با ۲۱.۹ بازدید در ماه در رتبه دوم قرار گرفت. فیسبوک و ویکی پدیا به ترتیب با ۱۶.۴ میلیارد بازدید و ۱۴.۳ میلیارد بازدید در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند.

 

کاربردهای اصلی شبکه جهانی وب

 

کاربردهای اصلی شبکه جهانی وب

 

شبکه جهانی وب کاربردهای زیادی دارد. از آن جمله می توان به امکان استفاده از اینترنت و تجارت جهانی اشاره کرد. تبلیغات و بازاریابی از دیگر کاربردهای وب است. شاید بتوان فروش مستقیم آنلاین، تحقیق و توسعه، ارتباطات و همکاری میان سازمان ها را از دیگر کاربردهای شبکه جهان گستر وب عنوان کرد. طبقه بندی صنعتی شرکت های مختلف، استفاده از سایت ها و مولتی مدیا از دیگر کاربردهای وب محسوب می شود.

 

این مقاله را بخوانید: بهترین روش های کسب درآمد از اینترنت در خانه

 

 

تعداد وب سایت ها در جهان تا سال ۲۰۲۰

 

تعداد وب سایت ها در جهان تا سال 2020

 

تعداد کل وب سایت هایی که بر بستر شبکه جهان گستر وب شکل گرفته اند، در مارس ۲۰۱۶ به یک میلیارد رسید. این در حالی است که این تعداد مدام رو به افزایش و تغییر است. در ژانویه ۲۰۲۰ این رقم به بیش از یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون سایت رسیده است.

 

محبوب ترین وب سایت ها بر پایه شبکه جهانی وب

 

محبوب ترین وب سایت ها بر پایه شبکه جهانی وب

 

تا کنون وب سایت های زیادی بر بستر وب شکل گرفته اند. این وب سایت ها بر اساس تعداد بازدید کنندگان و مراجعه کنندگان به آن ها و در عین حال زمان ماندگاری مخاطب و… در دسته محبوب ترین وب سایت ها در اینترنت قرار می گیرند. تا این لحظه گوگل به عنوان محبوب ترین موتور جستجو رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از آن یوتیوب و آمازون در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. فیسبوک، یاهو، ردیت، ویکی پدیا و ای بِی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

محبوب ترین انواع وب سایت هایی که بر بستر شبکه جهانی وب قرار می گیرند

 

محبوب ترین انواع وب سایت هایی که بر بستر شبکه جهانی وب قرار می گیرند

 

وب سایت های تجارت الکترونیک در حال حاضر جزو محبوب ترین وب سایت هایی هستند که بر بستر  وب قرار می گیرند. در این سایت ها شما می توانید مستقیما در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش انجام دهید. سایت های تجاری و سرگرمی نیز در دسته محبوب ترین ها قرار دارند. وب سایت های مرتبط با پورتفولیو و رسانه جزو ۱۰ نوع وب سایت برتر بر بستر شبکه جهانی وب هستند.

 

 

منابع: ۹۹designs , geeksforgeeks, businessinsider, home

 

 

کالابرگ الکترونیک