طرز تهیه چای ماسالا حرفه ای کافی شاپی + ترکیب ادویه

طرز تهیه چای ماسالا حرفه ای کافی شاپی + ترکیب ادویه


4 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چای ماسالا با شیر و بدون شیر

چای ماسالا چیست؟ آیا چیزی در مورد ترکیبات چای ماسالا می‌دانید؟ در طرز تهیه چای ماسالا با توجه به ذائقه از ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما شیر و زنجبیل دو ماده اصلی در تهیه چایی ماسالا هستند. طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر و با آب جوش هم مشهور است. این در صورتی است که طرز تهیه صحیح و ترکیب ادویه چای ماسالا را بلد باشید. طرز تهیه مرحله به مرحله چای ماسالا خانگی هندی به همراه طرز تهیه ادویه چای ماسالا و نیز فواید چای ماسالا برای لاغری و … را در مجله کوروش بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه چای ماسالا پاسخ خواهیم داد. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

تاریخچه چای ماسالا

 

تاریخچه چای ماسالا

 

چای ماسالا یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های گرم دست‌ساز بشر است. آن‌طور که از شواهد تاریخی مشخص است ۵ هزار سال پیش (برخی هم معتقدند ۹ هزار سال) چای ماسالا را در ناحیه آسیای جنوبی یعنی کشورهایی مثل هند و سریلانکا به صورت گرم و سرد و به دلیل خواص درمانی فراوانش سرو می‌کردند.

مصرف چای ماسالا به خصوص در فصل پاییز و زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و انواع آنفولانزا فصلی و جدید بسیار توصیه می‌شود. چای ماسالا یک نوشیدنی مفید در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.

 

چای ماسالا و ترکیب چای ماسالا چیست؟

 

چای ماسالا و ترکیب چای ماسالا چیست؟

 

چای ماسالا یا چای ادویه‌ای در حقیقت یک ترکیب خوشمزه از شیر، میخک، دارچین، زنجبیل، هل و فلفل سیاه است. مواد دیگر مانند زعفران، رازیانه، جوز هندی، نعناع، شکر یا عسل ترکیباتی هستند که بعضی از افراد بنا بر سلیقه به چای ماسالا اضافه می‌کنند و بعضی‌ها خیر.

 

این در حالی است که در کشمیر هند برخلاف سایر نقاط دنیا از چای سبز برای تهیه چای ماسالا استفاده می‌شود. چای ماسالا را حتی بدون شیر هم می‌توانید درست کنید. که به همراه چای سیاه یک معجون بسیار خوشمزه با خواص درمانی فراوان را به شما می‌دهد. همان‌طور که گفتیم برای تهیه چای ماسالا خانگی از انواع ادویه‌ها با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌تان می‌توانید استفاده کنید.

 

 

چطور از ادویه چای ماسالا استفاده کنیم؟

 

برای درست کردن چایی ماسالا خانگی در هر فنجان، ¼ قاشق مرباخوری ادویه ماسالا بریزید و بقیه فنجان را با شیر و چای سیاه پر کنید.

حتما بخوانید  ۲۲ روش سریع و موثر رفع بوی بد فرش و خوشبو کردن آن

 

 

طرز تهیه ادویه چای ماسالا

 

طرز تهیه ادویه چای ماسالا

 

مواد لازم ادویه چای ماسالا برای لاغری

 

میخک: ¼ فنجان

هل سبز: ¼ فنجان

چوب دارچین: ¼ فنجان

دانه فلفل سیاه: ¼ فنجان

برگ گل محمدی خشک شده: ۲ قاشق مرباخوری

دانه رازیانه: ۲ قاشق مرباخوری

زعفران خشک: ۱ قاشق چایخوری

پودر زنجبیل خشک شده: ۲ قاشق مرباخوری

جوز هندی خرد شده: ۱ عدد

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه ادویه چای ماسالا حرفه ای 

 

طرز تهیه چای ماسالا خانگی

 

برای تهیه چای ماسالا حرفه ای به روش کافی شاپی ابتدا ادویه چای ماسالا را درست کنید. برای این کار ابتدا میخک، هل سبز، فلفل سیاه و دارچین را در یک ماهیتابه بریزید و به مدت ۱ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید. سپس آن‌ها را در یک بشقاب بریزید تا سرد شوند.

 

سپس آن‌ها را با سایر مواد گفته شده برای تهیه ادویه چای ماسالا را در یک آسیاب بریزید و همه را با هم آسیاب کنید تا یک ادویه جادویی و بسیار خوشبو به دست آورید. این ادویه را می‌توانید تا دو ماه در یک شیشه درب بسته در کابینت نگهداری کنید.

 

 

طرز تهیه چای ماسالا به روش کافی شاپی

 

میزان کالری در هر فنجان چای ماسالا: ۱۰۵

 

مواد لازم برای درست کردن ۱ فنجان چای ماسالا با شیر

 

  • ادویه چای ماسالا: ۱/۴ قاشق مرباخوری
  • شیر: ۲۰۰ میلی لیتر
  • آب: ۱۰۰ میلی لیتر
  • چای کیسه‌ای سیاه: ۱ عدد

 

برای تهیه یک فنجان چای ماسالا حرفه ای به روش کافی شاپی  ۱/۴ قاشق مرباخوری از این ادویه کافی است. ابتدا چای سیاه را دم کنید و شیر را هم داغ کنید.

 

برای یک فنجان چای ماسالا، ۱/۴ قاشق مرباخوری ادویه چای ماسالا را بریزید و شیر و چای داغ را روی ادویه‌ها بریزید و خوب هم بزنید. می‌توانید از عسل برای شیرین کردن چای ماسالا استفاده کنید.

 

 

روش دوم تهیه چای ماسالا با شیر

 

یک روش دیگر هم این است که ابتدا ادویه چای ماسالا و شیر را در شیرجوش بریزید و صبر کنید تا خوب داغ شوند. سپس چای کیسه‌ای را به این ترکیب اضافه کنید و صبر کنید تا چای به مدت یک دقیقه دم بکشد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

 

این بود طرز تهیه چای ماسالا با شیر.

 

 

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر با آب جوش

 

برای درست کردن چای ماسالا بدون شیر، شیر را از ترکیب چای ماسالا حذف کنید و به جای آن آب جوش و ادویه‌ها را اضافه کنید. برای چای ماسالا بدون شیر آب و ادویه‌ها در یک شیرجوش بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. اجازه ندهید که مواد جوش بیایند، چون چای ماسالا تلخ می‌شود.

 

سپس چای سیاه را به مواد داخل شیرجوش اضافه کنید و پس از چند دقیقه چای ماسالا بدون شیر را از روی حرارت بردارید و با استفاده از صافی آن را در فنجان بریزید. این بود طرز تهیه چای ماسالا با آب جوش. نوش جان!

حتما بخوانید  ۵ غذای رژیمی که با آن‌ها می‌توانید وزن خود را سریعا کاهش دهید

 

 

طرز تهیه چای ماسالا کیسه‌ای

 

اگر از چای کیسه‌ای ماسالا استفاده می کنید مقداری آب و شیر را جوش آورید و چای کیسه‌ای ماسالا را در ترکیب آب و شیر داغ بیندازید. اجازه دهید ۲ دقیقه بماند، سپس چای کیسه‌ای را خارج کرده و بنوشید.

 

طرز تهیه چای ماسالا با پودر فوری

 

اگر از پودر آماده و فوری چای ماسالا استفاده می‌کنید، مقداری آب و شیر و پودر چای ماسالا فوری را روی شعله ملایم گاز بجوشانید و در فنجان بریزید و بنوشید.

 

 

فواید خواص درمانی چای ماسالا برای لاغری و سلامت قلب و …

 

فواید خواص درمانی چای ماسالا برای لاغری و سلامت قلب و ...

 

برای این‌که از خواص چای ماسالا بهره‌مند شوید به جای استفاده از پودر چای ماسالا فوری بهتر است خودتان چای ماسالا را در خانه درست کنید. طبق تحقیقات انجام شده چای ماسالا به دلیل استفاده از ادویه‌های متعدد و مفید در تهیه آن طبع گرم و خواص درمانی فراوان و ثابت شده‌ای بر سلامت بدن دارد.

 

دارچین و زنجبیل موجود در ماسالا به کاهش قند خون و نیز بهبود عملکرد و افزایش حساسیت هورمون انسولین کمک می‌کند. علاوه بر این زنجبیل خواص ضد تهوع دارد و به همین دلیل برای کاهش احساس تهوع و استفراغ به خصوص در بیماران سرطانی که شیمی درمانی می‌کنند و نیز تهوع صبحگاهی زنان باردار بسیار موثر است. استفاده از زنجبیل در تهیه چای ماسالا طبع آن را گرم می‌کند.

 

در صورتی که قصد کاهش وزن و لاغری دارید چای ماسالا خانگی هندی را جایگزین چای سیاه کنید. پروتئین موجود در چای ماسالا به دلیل استفاده از شیر گاو یا سایر انواع شیر سبب احساس سیری در ساعات طولانی‌تر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. خواص چای ماسالا برای لاغری می‌تواند یک خبر خوب برای دوستداران این نوشیدنی لذیذ باشد.

 

ادویه دارچین بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارید و نیز کلسترول و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. چای سیاه یا سبز هم تا حدودی بر سلامت قلب موثر است. از سوی دیگر زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و ادویه هل موجود در ادویه چای ماسالا سبب جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش و بهبود روند هضم غذا می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

ترکیبات چای ماسالا چیست؟

 

چای ماسالا یا چای ادویه‌ای در حقیقت یک ترکیب خوشمزه از شیر، میخک، دارچین، زنجبیل، هل و فلفل سیاه هستند، مواد دیگر مانند زعفران، رازیانه، جوز هندی، نعناع، شکر یا عسل ترکیباتی هستند که بعضی از افراد اضافه می‌کنند و بعضی‌ها خیر و این می‌تواند بر حسب سلیقهٔ شما تغییر کند.

 

 

چطور از ادویه چای ماسالا استفاده کنیم؟

 

در طرز تهیه چای ماسالا خانگی باید برای هر فنجان چای از ¼ قاشق مرباخوری ادویه ماسالا استفاده کنید.

 

 

 

منبع: Whisk Affair

کالابرگ الکترونیک