طرز تهیه کیک مافین رژیمی با جو دوسر مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک مافین رژیمی با جو دوسر مرحله به مرحله


21 آذر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک مافین رژیمی

مافین جو دوسر رژیمی یک انتخاب مناسب برای افرادی است که به دلایل مختلف منع مصرف قند و شکر دارند. شما می‌توانید انواع کیک یا مافین رژیمی را با جوانه گندم و جو پرک که با موز و کشمش شیرین شده است و شکر اضافی ندارد، تهیه کنید. این مافین رژیمی نه تنها کالری و شیرینی کمی دارد، بلکه طعم لذیذ و خوشمزه آن شما را شگفت زده خواهد کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه مافین جو دوسر رژیمی ساده و شکلاتی و کرم دار و همه فوت و فن‌های کاربردی طرز تهیه مافین رژیمی با جو دو سر آشنا شوید.

 

 

 

طرز تهیه مافین جو دوسر رژیمی

 

طرز تهیه مافین رژیمی

 

مواد لازم برای طرز تهیه کیک مافین جو دوسر رژیمی

 

آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جوانه گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جو پرک: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم کتان: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

بیکینگ پودر: ۱ قاشق سرخالی

جوش شیرین: ۱ قاشق

دارچین ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

پودر زنجبیل: به اندازه نوک قاشق چای‌خوری

گردو پودر شده: ۱ قاشق چای‌خوری

موز رسیده له شده: ۱۰ عدد

روغن کنجد: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

گردو خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

چیپس شکلاتی تلخ: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

کشمش: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

 

 

مراحل طرز تهیه مافین جو پرک

 

میزان موادی که در بالا آورده شده، برای دستور پخت مافین جو دو سر با جو پرک برای ۱۶ نفر است. مافین جو دو سر برای پخت به ۲۰ دقیقه زمان برای آماده سازی مواد اولیه نیاز دارد. برای پخت این مافین رژیمی خوشمزه هم باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. هر عدد از این مافین حدود ۲۷۴ کالری دارد و به خاطر کالری پایین‌تر و مواد مغذی که در آن وجود دارد، یکی از بهترین کیک‌های رژیمی برای ورزشکاران نیز محسوب می‌شود. این مافین رژیمی و لذیذ را می‌توانید به عنوان صبحانه همراه با چای یا شیر، به عنوان میان وعده یا عصرانه سرو کنید.

 

مرحله اول: فر و قالب کیک مافین را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک مافین رژیمی با جو دو سر پرک شده، باید فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن کنید تا قبل از آماده کردن مایه کیک به خوبی گرم شود. حداقل فر را به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید. سپس ۱۶ عدد قالب مافین یا قالب کاپ کیک یا فنجان نسوز را بردارید. با کمک برس کف و دیواره‌های آن‌ها را با دقت چرب کنید.

 

 

مرحله دوم: آرد را الک کنید

 

بعد از این که فر را روشن کردید و قالب های کیک مافین را چرب کردید، آرد را دو بار الک کنید تا گلوله و سفتی در آن نماند. این کار موجب می شود تا کیک شما حالت لطیف تری پیدا کند و تکه های آرد داخل کیک باقی نماند.

حتما بخوانید  10 روش خانگی رفع لکه مام و سفیدک آن از روی لباس سفید و مشکی

 

الک کردن آرد

 

مرحله سوم: موز را له و پوره کنید

 

در طرز تهیه مافین رژیمی برای شیرین کردن کیک نیازی به شکر نداریم. موز له شده و مقداری کشمش شیرین ملایم و لذیذی به کیک می دهد. در این مرحله از طرز تهیه کیک رژیمی بدون شکر باید موزها را به استفاده از دستگاه مخلوط کن یا یک گوشتکوب به خوبی له کنید تا کاملاً یکدست شوند.

 

 

مرحله چهارم: مغزهای گردو را پودر کنید

 

اضافه کردن پودر گردو به مافین رژیمی جو پرک موجب خوش طعم شدن آن می شود. برای درست کردن پودر گردو باید مقداری گردو را پوست بگیرید. سپس آن را داخل دستگاه آسیاب بیندازید و به خوبی خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید به جای پودر گردو تنها از گردوی خرد شده نیز استفاده کنید. اما پودر کردن گردو موجب می شود تا گردو کاملاً در سراسر مافین پخش شود و مافین جو دو سر شما طعم بهتری بگیرد.

 

پودر کردن گردو

 

مرحله پنجم: مواد تهیه کیک مافین رژیمی را مخلوط کنید

 

در مرحله پنجم از طرز تهیه این کیک مافین آسان باید آرد الک شده را با جوانه گندم، تخم کتان، جوش شیرین، دارچین، نمک، زنجبیل و پودر گردو ترکیب کنید. سپس موز میکس شده را در یک کاسه جداگانه با روغن کنجد ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید. سپس این ترکیب را به ترکیب خشک اضافه نمایید. بار دیگر مواد را به خوبی هم بزنید. مقداری گردوی خرد شده و چیپس شکلاتی و کشمش به مواد مافین اضافه نمایید.

 

ترکیب کردن مواد مافین

 

مرحله ششم: مافین های جو دو سر پرک را در فر بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه مافین در فر باید مایه مافین را به آرامی داخل قالب‌هایی که از قبل چرب کرده اید، بریزید. توجه داشته باشید که برای پر کردن قالب ها فقط ۲/۳ قالب ها را پر کنید تا کیک بعد از پختن و پف کردن از قالب بیرون نریزد. مافین‌ها را برای ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید و اجازه دهید کاملاً مغز پخت شوند. حالا می‌توانید این مافین‌های خوشمزه را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان صبحانه یا میان وعده سالم و پر انرژی میل کنید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کیک مافین رژیمی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مافین رژیمی

 

*در تهیه این کیک رژیمی دیابتی هیچ شکر یا شیرین کننده‌ای به جز موز، کشمش و شکلات استفاده نشده است. اگر دوست دارید طعم کیک شما کمی شیرین‌تر شود، می‌توانید از عسل یا شیره انگور با خرما استفاده کنید. در طرز تهیه کیک رژیمی با عسل تنها لازم است چند قاشق عسل به مایه مافین اضافه کنید. شکر قهوه‌ای هم یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند با شکر سفید جایگزین کنید.

 

*به طور معمول کیک مافین به صورت ساده و بدون تزئین سرو می شود. اما در صورت تمایل برای تزئین مافین‌های رژیمی می‌توانید مقداری شکلات تلخ آب شده روی آن ها بریزید. سپس روی مافین را با کمی کشمش یا گردوی خرد شده تزئین کنید.

 

*اگر به روغن کنجد دسترسی ندارید می توانید از روغن‌های گیاهی دیگر استفاده کنید.

 

*در صورتی که از عطر زنجبیل در مافین و کیک خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید آن را حذف کنید.

 

*در طرز تهیه کیک رژیمی با آرد جو دوسر با موز باید از موزهای کاملاً نرم و رسیده استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا کیک شما عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.

 

*در طرز تهیه مافین وانیلی می توانید مقداری وانیل به جای دارچین و زنجبیل به آن اضافه کنید.

 

*در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه مافین رژیمی گردو را حذف کنید.

حتما بخوانید  کالری روغن زیتون در هر قاشق غذاخوری و مرباخوری و 100 گرم چقدر است؟

 

*انواع مختلفی از مافین‌های رژیمی وجود دارند که می‌توانید با میوه‌ها، عصاره‌‌ها و مواد مختلفی آن‌ها را تهیه کنید. یکی از بهترین میوه‌‌ها برای تهیه مافین رژیمی، انجیر است. می‌توانید از انجیر خشم در طرز تهیه مافین‌های رژیمی استفاده کنید.

 

*برای طعم بهتر کیک مافین رژیمی شکلاتی بهتر است از شکلات تلخ بیشتر از ۸۴ درصد استفاده کنید. در این صورت، عطر کیک قوی‌تر خواهد شد و طعم بهتری هم خواهد داشت.

 

*برای درست کردن مافین خانگی می‌توانید قالب‌ها را چرب کنید و مواد مافین رژیمی را در آن بریزید. اما بهتر است که داخل قالب کاغذ مخصوص مافین را قرار دهید. سپس مایه مافین را داخل قالب بریزید. با این روش مافین‌های شما ظاهر زیباتری به خود می‌گیرند و راحت‌تر نیز سرو می‌شوند.

 

*در طرز تهیه مافین جو دو سر یا همان کیک مافین با جو پرک از آرد سفید کمتری استفاده می شود. از همین رو این کیک فیبر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل نسبت به سایر انواع کیک و مافین‌های خانگی کمتر موجب چاقی می‌شود.

 

 

طرز تهیه مافین شکلاتی رژیمی

 

طرز تهیه مافین شکلاتی

 

برای درست کردن مافین شکلاتی رژیمی، می توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو به مواد لازم در طرز تهیه مافین جو دو سر پرک، اضافه کنید. همچنین برای بالا رفتن کیفیت آن، بهتر است به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از مقدار آرد را کم کنید تا مایه مافین بیش از اندازه سفت نشود. بقیه مراحل را به همان شیوه بالا انجام و ادامه دهید.

 

 

طرز تهیه کیک مافین کرم‌دار

 

معمولا در طرز تهیه مافین رژیمی از کرم استفاده نمی شود. اما در صورتی که دوست دارید این مافین را با کرم تهیه کنید باید بدانید که طرز تهیه کرم مافین بسیار ساده است. برای تهیه این کرم شما به ۴ عدد زرده تخم مرغ، ۱ لیوان شیر، نصف لیوان شکر، ۱ قاشق غذاخوری آرد و نصف قاشق چای‌خوری وانیل نیاز دارید.

 

ابتدا باید زرده تخم مرغ، شکر و وانیل را به خوبی مخلوط کنید. سپس در یک قابلمه کوچک آرد و شیر را به تدریج مخلوط کنید و روی حرارت ملایم آن قدر هم بزنید تا کاملاً غلیظ شود. بعد همه مواد را با هم ترکیب کنید و بعد از این که به جوش آمد و غلیظ شد، اجازه دهید سرد شود و بعد آن را برای داخل مافین ها استفاده کنید.

 

 

چرا مافین رژیمی سالم‌تر است؟

 

کیک و مافین معمولاً بسیار شیرین و پر انرژی هستند. از همین رو درست کردن مافین بدون شکر و با استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی مثل موز و کشمش و انجیر موجب می‌شود تا این مافین‌ها به میان وعده‌های سالم‌تری تبدیل شوند. البته فراموش نکنید که میوه‌هایی مثل انجیر و موز هم قند دارند فقط قند آن کمتر و برای بدن سالم‌تر است.

 

بنابراین در مصرف موز یا میوه‌‌های با طعم شیرین هم نباید زیاده‌روی کنید. به‌ هر حال بعد از درست کردن مافین‌های خانگی خود، می‌توانید این شیرینی‌های خوشمزه را با شیر یا چای میل کنید و از طعم دلپذیر آن ها در کنار اعضای خانواده یا دوستان لذت ببرید.

 

 

سوالات متداول

 

کالری مافین رژیمی جو دو سر چقدر است؟

 

در هر ۱۰۰ گرم مافین جو پرک حدود ۲۷۴ کالری انرژی وجود دارد.

 

 

به جای شکر در مافین رژیمی از چه موادی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه مافین رژیمی از میوه‌هایی که طعم شیرین دارند مثل کشمش و موز یا مویز، انجیر و … استفاده می‌شود. همچنین شکر سفید را می‌توانید با شکر قهوه‌ای و عسل جایگزین کنید.

 

کالابرگ الکترونیک