۱۱ سرگرمی و بازی متفاوت برای بچه‌ ها و بزرگ‌ترها در شب یلدا ۱۴۰۱

۱۱ سرگرمی و بازی متفاوت برای بچه‌ ها و بزرگ‌ترها در شب یلدا ۱۴۰۱


27 آذر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 سرگرمی و بازی متفاوت برای بچه‌ ها و بزرگ‌ترها در شب یلدا 1401

ایده‌های جالب برای سرگرمی شب یلدا می‌تواند شب چله امسال را متفاوت‌تر از هر سال کند. زمان زیادی به از راه رسیدن طولانی‌ترین شب سال باقی نمانده و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال ایده‌های سرگرمی و بازی‌های خانوادگی مخصوص شب یلدا هستند تا یک شب متفاوت را در کنار خانواده تجربه کنند. اما امسال ایده جالب و متفاوتی برای سرگرم شدن در شب یلدا ۱۴۰۱ دارید؟ آیا چیزی در مورد ایده‌های خلاقانه و جالب برای شب یلدا برای دورهمی‌های خانوادگی می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با یک لیست کامل از برنامه‌های تفریحی شب یلدا آشنا شوید.

 

 

۱- یک شام خانوادگی در شب یلدا بخورید

 

ایده شب‌نشینی و دور هم شدن اقوام و دوستان سال‌های سال است که در گوشه و کنار کشور پابرجاست. اما گاهی میزبان برای این‌که چه سرگرمی برای مهمانانش در نظر بگیرد کمی سردرگم می‌شود. از سوی دیگر افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شب یلدا را با سرگرمی‌های متفاوت و به تنهایی یا با یک یا دو نفر از دوستان یا افراد فامیل و یا حتی فقط با همسرشان سپری کنند.

 

یک شام خانوادگی در شب یلدا با خانواده بخورید

 

یکی از مرسوم‌ترین آداب و رسوم شب یلدا، شب‌نشینی فامیلی یا دوستانه و خوردن یک شام یلدایی خانوادگی است. معمولا رسم است که اعضای فامیل شب یلدا را در خانه بزرگ‌ترهای فامیل سپری می‌کنند و شام را مهمان پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادرشان هستند.

اما یک ایده جالب و متفاوت برای سرگرم شدن در شب یلدا را هم بد نیست امسال امتحان کنید. اگر با اعضای فامیل و خانواده‌تان در یک شهر زندگی می‌کنید بهتر است با برنامه‌ریزی قبلی به گونه‌ای هماهنگ کنید که هر سال در منزل یکی از افراد فامیل شب یلدا را جشن بگیرید. به این ترتیب هر سال زحمت میزبانی از اعضای فامیل روی دوش یک نفر نمی‌افتد.

اگر هم پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادرتان دوست دارند که خودشان میزبان شب یلدای فرزندان و نوه‌ها باشند بهتر است که هر کدام از فرزندان یکی از ملزومات شب یلدا را تقبل و تهیه کنند. خرید مواد لازم برای شام، آجیل، میوه و شب‌چره را بین خودتان تقسیم کنید و خانم‌ها و آقایان هنرمند فامیل هم انواع آش یلدایی و شیرینی و دسرهای یلدایی را که بلدند و حال و هوای یلدایی دارد را تهیه کنند و به این ترتیب با دست پر به خانه میزبان بروید.

 

انواع خوراکی های شب یلدا برای تدارک دیدن و سرگرمی شب یلدا

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

در مجموع بهتر است در این شب میزبان خودش را زیاد درگیر آشپزی نکند و بیشتر وقت خود را با مهمانان بگذراند تا به هر دو طرف خوش بگذرد.

 

۲- بازی‌های دسته جمعی در شب یلدا انجام دهید

 

برای ایده بازی شب یلدا، در دورهمی فامیلی و خانوادگی شب یلدا، بازی‌های دورهمی و دسته جمعی خنده‌دار، بازی‌های گروهی خنده‌دار و کودکانه برای سرگرم کردن بچه‌های کوچک‌تر، بازی‌های کلامی جالب و هیجانی مثل پانتومیم، دبرنا، اسم فامیل، مافیا و … را از قبل طراحی و اجرا کنید. بازی‌های دورهمی شب یلدا را انجام دهید.

 

بازی های دسته جمعی در شب یلدا انجام دهید

 

اگر هم در یک شهر یا کشور دیگر و دور از اعضای فامیل زندگی می‌کنید یک دورهمی دوستانه بگیرید. در این صورت بهترین روش این است که هر سال یک نفر میزبان مهمانان شب یلدا شود و البته مهمانان هم هر کدام یکی از اقلام شب یلدا را تقبل و تهیه کنند، یک نفر هم مسئول تزئین آجیل سفره، تزئین سفره و چیدمان شب یلدا و خوراکی‌های شب یلدا مانند تزئین هندوانه شب یلدا شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاناکوتا با سه طعم متفاوت دسرهای دومینو برای شب یلدا

همچنین می‌توانید ایده مسابقه شب یلدا داشته باشید. یک مسابقه برای شب یلدا در خانه به (طور مثال مسابقه اسم و فامیل)، در نظر بگیرید و برای مهمانان به خصوص کودکان جایزه‌ای در نظر بگیرید.

 

۳- پوشیدن لباس با تم یلدایی

 

یکی از سرگرمی‌ های شب یلدا برای تفریح دورهمی شب یلدا علاوه بر تدارک غذا و دسر، پوشیدن لباس و تم شب یلدا است. به این ترتیب هم میزبان در معذوریت قرار نمی‌گیرد و هم مهمانان با فراغ بال بیشتری طولانی‌ترین شب سال را سپری می‌کنند.

 

پوشیدن لباس با تم یلدایی از سرگرمی های شب یلدا

 

۴- یک فیلم خانوادگی ببینید

 

اگر دوست دارید شب یلدا را به تنهایی سپری کنید یا این‌که با یکی از دوستان و یا همسرتان باشید، از برنامه‌های پیشنهادی شب یلدا تماشای یک یا دو فیلم است. به هر حال شب دراز است و قلندر بیدار.

یک شام سبک یا هر غذایی که دوست دارید میل کنید (حتی می‌توانید خودتان شام درست نکنید و هر غذایی که میل‌تان می‌کشد را از بیرون سفارش بدهید) و سپس ساعات باقی‌مانده شب را به تماشای فیلم‌های مناسب شب یلدا بنشینید یا بازی‌های مورد علاقه‌تان را انجام دهید.

 

۵- ایده جالب و متفاوت برای سرگرم شدن در شب یلدا؛ به مسافرت بروید

 

برخی ترجیح می‌دهند شب یلدا را خارج از شهر محل زندگی‌شان سپری کنند. از تفریحات شب یلدا برای این افراد یک سفر یک روزه به کویر است. بهتر است برای تدارک این سفر  شب یلدا به یکی از آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنید و در یک تور ثبت نام کنید.

 

 ایده جالب و متفاوت برای سرگرم شدن در شب یلدا؛ به مسافرت بروید

 

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی برای برنامه‌های تفریحی شب یلدا تورهای سفر یک روزه به اطراف تهران و حتی سفر به کویر دارند و شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنند. حتی اگر می‌خواهید به صورت خانوادگی یک شب یلدای متفاوت را تجربه کنید باز هم سفر کردن همراه به تور به کویر یا سایر مقاصد پیشنهادی آژانس‌های مسافرتی یک ایده جالب برای سرگرم شدن در شب یلدا است.

رفتن به مکان‌های تفریحی (مثلا در تهران و کرج می‌توانید به بام شهر بروید) هم یکی دیگر از ایده‌های تفریحی شب یلدا است.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مکان دیدنی از سرتاسر دنیا برای سفر در فصل پاییز

 

۶- شام شب یلدا را در رستوران میل کنید

 

اگر در شب یلدا حوصله آشپزی ندارید و می‌خواهید در جمع خانواده باشید بهتر است به رستوران بروید. شام خوردن در رستوران یکی دیگر از کارهای جالب شب یلدا، برای کودکان و بزرگسالان است.

 

شام شب یلدا را در رستوران میل کنید

 

اغلب رستوران‌ها برای شب یلدا برنامه‌های ویژه‌ای تدارک می‌بینند و اجازه نمی‌دهند به مهمانان شب یلدایی‌شان بد بگذرد. ایده رستوران رفتن را می‌توانید به یک دورهمی دو نفره با همسرتان، افراد فامیل مثل پدربزرگ و مادربزرگ و دایی و عمه و … یا فقط افراد خانواده خودتان محدود کنید.

 

۷- یک کار خیر در بلندترین شب سال انجام دهید

 

اگر می‌خواهید شب یلدای امسال را متفاوت برگزار کنید یکی از ابتکارات جالب و متفاوت برای سرگرم شدن در شب یلدا انجام دادن یک کار خیر است. می‌توانید همراه با دوستان یا افراد خانواده‌تان و البته با هماهنگی با موسسات خیریه به خانه سالمندان بروید و شب یلدا را در کنار افراد سالمندی که تنها هستند و کسی را ندارند تا به آن‌ها سر بزند بگذرانید.

 

یک کار خیر در بلندترین شب سال انجام دهید

 

 یا این‌که برای شب یلدای افرادی که وضع مالی خوبی ندارند مقداری مواد خوراکی و تنقلات بخرید و به صورت شخصی یا از طریق موسسات خیریه به دست‌شان برسانید. «کودکان کار» هم در شب یلدا معمولا مثل شب‌های دیگر در خیابان‌ها هستند.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه کوکی انار با شکلات چیپسی، رویال آیسینگ و کاکائویی

اگر قصد انجام کار خیر در شب یلدا را دارید می‌توانید مقداری میوه و خوراکی بخرید و به دست کودکان کار یا سایر افراد مستمندی که برای شب یلدا توانایی خرید کردن ندارند برسانید.

 

۸- سینما، کنسرت موسیقی یا تئاتر بروید

 

یکی دیگر از ایده‌های جالب سرگرمی شب یلدا انجام دادن فعالیت‌های فرهنگی مثل رفتن به سینما، کنسرت یا سالن تئاتر است.

 

یکی دیگر از ایده‌های جالب سرگرمی شب یلدا انجام دادن فعالیت‌های فرهنگی مثل رفتن به سینما، کنسرت یا سالن تئاتر است.

 

در شب یلدا بسیاری از سینماها سانس فوق‌العاده دارند و در بسیاری از مراکز فرهنگی، فرهنگسراها و سالن‌های تئاتر هم نمایش‌های تئاتر یا کنسرت موسیقی برگزار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ایده های درست کردن کاردستی شب یلدا

 

۹- یکی از ایده‌های جالب برای شب یلدا، گرفتن فال حافظ است

 

فال حافظ گرفتن در شب یلدا یکی از ایده‌های خلاقانه و جالب سرگرمی شب یلدا است که می‌تواند حسابی شما و همه اعضای خانواده‌تان را سرگرم کند. برای این کار می‌توانید از یکی از افراد فامیل یا بزرگ خانواده بخواهید تا دیوان حافظ را به دست بگیرد و به نوبت برای همه افراد خانواده فال بگیرد.

 

یکی از ایده‌های جالب برای شب یلدا، گرفتن فال حافظ است

 

مطمئن باشید با فال گرفتن هیجان فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهید کرد و یک شب به یاد ماندنی را برای همه خانواده رقم می‌زنید. ایده‌های جذابی برای سرگرمی در شب یلدا وجود دارد که می‌تواند طولانی‌ترین شب سال را هم برای شما و هم سایر اعضای خانواده دلچسب‌تر کند.

 

۱۰- مشاعره از بهترین ایده‌ها برای سرگرمی در یلدا است

 

مشاعره از بهترین ایده‌ها برای سرگرمی در یلدا است

 

اگر اهل شعر و شعر خوانی هستید، هیچ چیز به اندازه مشاعره در شب یلدا نمی‌تواند شما به عنوان یک برنامه تفریحی در شب یلدا شما را سرگرم کند. بهترین برنامه شب یلدا می‌توانید این باشد که همه فامیل دور هم جمع شوید و شروع به شعر خواندن کنید.

هر فرد باید با حرف آخر شعر نفر قبلی، یک شعر بخواند. کسی که نتواند به سرعت یک شعر بخواند و یا شعر او تکراری باشد بازنده است. برای راحت‌تر شدن بازی می‌توانید از کتاب شعر نیز کمک بگیرید، اما سرعت عمل و قدرت حافظه در این بازی اهمیت زیادی دارد.

اگر شعرهای زیادی نمی‌دانید و احساس می‌کنید که این بازی کمی برایتان سخت است، می‌توانید همین کار را با اسم شهرها یا کشورها انجام دهید یا اصلا اسم فامیل بازی کنید.

 

۱۱- بازی‌های نوستالژیک را بار دیگر تجربه کنید

 

بازی‌های نوستالژیک را بار دیگر در شب یلدا تجربه کنید

 

یلدا فرصتی استثنائی برای دور هم بودن همه نسل‌های خانواده دور هم است. پیشنهاد می‌شود در این شب که مادربزرگ، پدربزرگ و نوه‌ها در کنار هم هستند از بزرگ‌ترها بخواهید بازی‌های دوران خود را به شما یاد دهند.

سعی کنید بازی‌های قدیمی را یاد بگیرید و دور هم بازی کنید. بازی‌هایی مثل «یک قل دو قل»، «هفت سنگ»، «تیله بازی» از رایج‌ترین بازی‌های قدیمی هستند که می‌توانند دورهمی شب یلدا را به کام کل اعضای خانواده شیرین‌تر کنند.

 

اما شما در شب یلدا چه می‌کنید و چه سرگرمی‌هایی را برای شب یلدا پیشنهاد می‌دهید؟

 

سوالات متداول

 

چه بازی‌ها و سرگرمی‌هایی برای شب یلدا جذاب‌تر است؟

 

سعی کنید در شب یلدا بیشتر سراغ سرگرمی‌ها و بازی‌های دسته جمعی بروید که همه اعضای خانواده از پیر تا جوان از آن لذت ببرند و فرصتی فراهم کنید تا همه گروه‌های سنی در این سرگرمی مشارکت داشته باشند. بازی‌های گروهی و دسته جمعی مثل دبرنا، اسم فامیل، مافیا و … جزو بهترین بازی‌های گروهی شب یلدا هستند.

 

چطور در شب یلدا لباس ست بپوشیم؟

 

برای ست کردن لباس می‌توانید قبل از شب یلدا یک تم یا یک رنگ خاص انتخاب کنید و از مهمان‌ها بخواهید که همه لباس‌هایی با رنگ انتخاب شده بپوشند. در صورتی که دوست دارید در شب یلدا لباس ست بپوشید، می‌توانید با فرزند یا همسرتان لباسی با رنگ مشابه بپوشید و در شب یلدا عکس‌های یادگاری بگیرید.

 

کالابرگ الکترونیک