طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به ۳ روش

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به ۳ روش


10 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

انواع دلمه در لیست غذا های ما ایرانی ها تنوع زیادی دارند و با مواد مختلفی پر می شوند. می توان دلمه ها را به عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک مجلسی در مهمانی ها هم تهیه کرد. یکی از انواع دلمه های محبوب، دلمه گوجه فرنگی است که موادی مثل لپه، برنج، سبزیجات معطر و … داخل دلمه ریخته و با هم پخته می شوند. طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی هم به دیگر دلمه ها مثل دلمه بادمجان و دلمه برگ مو شبیه است ولی باید اصول مربوط به این غذا را رعایت کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی را در قابلمه، فر و مایکروفر به شما آموزش خواهیم داد.

فوت و فن های طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

 

فوت و فن های طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

 

  • سبزی دلمه شامل نعنا، جعفری، مرزه، ترخون، گشنیز، شوید و پیازچه است. شما می توانید همه این سبزی های را به نسبت مساوی و به صورت تازه، خرد و ساطوری یا این که از سبزی خشک در طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

  • برای درست کردن دلمه گوجه فرنگی حتما از گوجه فرنگی های رسیده و سفت یا به قول معروف گوشتی، در طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی استفاده کنید. گوجه های آبدار معمولا برای تهیه سس یا رب گوجه فرنگی مناسب هستند.

 

  • اگر گیاه خوار هستید، می توانید گوشت چرخ کرده را از مواد داخل دلمه حذف کنید و از مواد گیاهی دلخواه در آن استفاده کنید.

 

  • در صورت تمایل می توانید در طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی روی مایه داخل گوجه فرنگی ها را انواع پنیر مثل پنیر پیتزا، پارمزان، گودا و … بریزید. یا بین لایه های داخل دلمه را پنیر بریزید تا کشدار و خوشمزه شود.

 

 

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی در قابلمه

 

دلمه گوجه فرنگی در قابلمه

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای ۵ نفر

 

لپه: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

برنج: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

گوجه فرنگی: ۱۰ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۱ عدد

نعنا: ۳۰ گرم

ترخون: ۳۰ گرم

مرزه: ۳۰ گرم

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

 

مواد لازم برای سس دلمه

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیسی مجلسی (برگ زردآلو) مرحله به مرحله

 

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: مواد لازم برای طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی را آماده کنید

 

در اولین قدم از طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی، لپه را از شب قبل در مقداری آب، خیس و تا زمان پخت چند بار آب آن را عوض کنید. برنج را هم از یک ساعت قبل با مقداری نمک و آب ولرم بخیسانید. سپس هر دو را از آب بکشید. در دو قابلمه جداگانه برنج و لپه را با مقداری آب روی حرارت ملایم بپزید. برنج را وقتی نیم پز شد و لپه را وقتی که پخت، از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله دوم: سبزی و گوجه فرنگی ها را آماده کنید

 

سبزی های معطر را بشویید و بعد از خشک شدن، آن ها را به صورت ساطوری خرد کنید. در غیر این صورت از سبزی خشک معطر استفاده کنید. گوجه فرنگی ها را بشویید و خشک کنید. با یک چاقو قسمت بالای گوجه فرنگی ها را برش بزنید. سعی کنید از چاقوی تیز استفاده کنید. داخل گوجه ها را با استفاده از یک قاشق خالی کنید. دانه های گوجه فرنگی را کنار بگذارید تا بعدا از آن در تهیه سس استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و ملس با چاشنی رب انار

 

 

مرحله سوم: گوشت چرخ کرده را با پیاز، رب و ادویه تفت دهید

 

در این مرحله از طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. پیاز ها در یک تابه با مقداری روغن روی حرارت سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. سپس زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام آن از بین برود. گوشت چرخ کرده را به پیاز و زردچوبه اضافه کنید. بعد از این که رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کرد، ۱ قاشق رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا هم خامی رب گرفته شود و هم رب رنگ باز کند.

 

 

مرحله چهارم: مواد داخل تابه را با هم مخلوط کنید و بپزید

 

برنجی را از قبل نیم پز کرده اید و لپه ای که پخته بودید، به مواد داخل تابه اضافه کنید. نمک و سبزی های معطر را به مواد بیفزایید و همه را با هم تفت دهید و مخلوط کنید تا یکدست شوند. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با هم بپزند.

 

 

مرحله پنجم: سس دلمه را درست کنید

 

یک پیاز را رنده کنید. البته می توانید خیلی ریز هم خرد کنید. سیر ها را پوست بگیرید و  آن ها له کنید و در یک تابه یا قابلمه که به اندازه همه گوجه فرنگی ها جا داشته باشد، بریزید. با مقداری روغن، پیاز را سرخ کنید تا طلایی شود. بعد از این که پیازها طلایی شد، سیر را اضافه کنید. مراقب باشید سیر نسوزد. سیر را حتما بعد از پیاز اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. رب گوجه را تفت دهید تا با روغن رنگ باز کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک خیس براونی شکلاتی خانگی مرحله به مرحله

 

 

مرحله ششم: بقیه مواد سس را اضافه کنید

 

زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. مواد داخل گوجه فرنگی ها را که از قبل خالی کرده بودید، به سس اضافه کنید. باز هم کمی صبر کنید تا مواد داخل گوجه فرنگی نرم شود و از خامی بیفتد. سپس ۲ لیوان آب را به مواد داخل تابه اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. سپس در تابه یا قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید کمی غلیظ شود. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

 

 

مرحله هفتم: دلمه ها را در سس بپزید

 

در این فاصله که سس گوجه آماده می شود، با قاشق، مواد داخل دلمه را به اندازه مناسب بردارید و داخل گوجه فرنگی های خالی شده بریزید و آن ها را پر کنید. قسمت بالای گوجه فرنگی را که جدا کرده بودید روی آن ها قرار دهید. وقتی همه دلمه های گوجه فرنگی پر شدند، به ترتیب آن ها را داخل سس بچینید. در ظرف را روی آن بگذارید و  به مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دلمه ها کاملا بپزند. سپس آن ها را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه دلمه برگ کلم تبریزی

 

 

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

 

 

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی در فر

 

دلمه گوجه فرنگی در فر

 

در طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی در فر، همه مواد را به شیوه بالا تهیه و آماده کنید. فر را از قبل روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سینی فر را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنید. گوجه فرنگی ها را در سینی بچینید و روی ظرف را فویل آلومینیومی بکشید تا خشک نشود.

اگر می خواهید روی ظرف را فویل نکشید، به اندازه ۴ قاشق سوپ خوری آب، کف سینی بریزید و بعد آن را در فر بگذارید. یا یک کاسه آب کنید و کنار سینی قرار دهید تا بخار شود و فضای داخل فر مرطوب باشد. به مدت ۲۰ دقیقه سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید. سپس آن را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی در مایکروفر

 

دلمه گوجه فرنگی در مایکروفر

 

برای درست کردن دلمه گوجه فرنگی در مایکروفر هم همه موارد بالا را دعایت کنید. سس را درست کنید و گوجه فرنگی ها را با مواد دلمه پر کنید. سپس گوجه فرنگی های پر شده را در ظرف بچینید. سس گوجه را که آماده کرده بودید، روی دلمه های گوجه فرنگی بریزید. سپس ظرف را در مایکروفر با دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قرار دهید. بعد از این مدت، می توانید آن ها را سرو کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک