معرفی و خلاصه کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای

معرفی و خلاصه کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای


15 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرف کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای

کتاب غرقگی یا تجربه اوج اثر میهای چیک سنت میهای در رابطه با روان شناسی تجربه عمیق لحظات زندگی است. نویسنده کتاب غرقگی که خود نوعی پدرخوانده روان شناسی مثبت اندیشی محسوب می شود، تحقیقات زیادی در زمینه این موضوع انجام داده است. او تحقیقاتی در مورد نحوه برخورد ما با زندگی و ارزش زندگی در جهان مدرن انجام داده و این عبارات را دوباره بازتعریف کرده است. میهای لحظات معنی دار را که ارزش زندگی دارند تجربه بهینه می نامد. تجربه ای که از آن با عنوان غرقگی یا تجربه اوج نیز یاد می کند. در این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش نگاهی به کتاب غرقگی اثر میهای انداخته ایم.

 

چطور در زندگی شخصی به تجربه اوج و غرقگی برسیم؟

 

چطور در زندگی شخصی به تجربه اوج و غرقگی برسیم؟

 

میهای چیک سنت میهای در کتاب غرقگی یا تجربه اوج به بررسی موارد عمیق مختلفی می پردازد. مواردی که به ما کمک می کنند تا بدانیم چگونه در زندگی شخصی و حرفه ای خود به نقطه غرقگی یا اوج برسیم. مطالعات نویسنده برای این است تا بتواند موضوعات مرتبط با زندگی شادتر و معنادارتر را کشف کند. کتاب غرقگی یا تجربه اوج یک راهنمای عملی برای رهبران است. راهنمایی که به آن ها کمک می کند به جای بیکار ماندن، کارهایی را که دوست دارند، انجام دهند. راه هایی معنادار برای شادی پیدا کنند. نویسنده در بخشی از این کتاب می گوید: بهتر است در مورد جهان از بعد نظم و هرج و مرج (آنتروپی) فکر کنیم. نظم و ترتیب دلپذیر سرنخی از ارزش های ذاتی در ایجاد شادی است. باید این نظم را به آگاهی انتقال داد. در چنین شرایطی می توان کنترل ذهن را در اختیار گرفت و این همان کلید خوشبختی است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب آیین دوستیابی/ دیل کارنگی

 

 

تجربه حالت عمیق آگاهی

 

تجربه حالت عمیق آگاهی

 

چه چیزی کمک می کند تا کنترل ذهن را در اختیار بگیرید؟  نویسنده در کتاب غرقگی یا تجربه اوج معتقد است جریان و تجربه اوج به ما کمک می کند تا در حالت عمیق آگاهی به طور غیرمعمول اقدامات خوبی را انجام دهیم. در این زمان است که افکار، نیت ها، احساسات و همه حواس بر روی یک هدف متمرکز می شوند. در شرایط غرقگی یک نوع هارمونی زیبا ایجاد می شود.

 

ایده های بزرگ در کتاب غرقگی یا تجربه اوج

 

ایده های بزرگ در کتاب غرقگی یا تجربه اوج

 

نویسنده کتاب غرقگی یا تجربه اوج به بررسی ایده های بزرگ در مورد شادی، آناتومی آگاهی و کیفیت زندگی می پردازد. این که چه زمانی مردم بیشتر خوشحال هستند. او با توجه به آناتومی آگاهی می گوید که چطور غرقگی به همه چیز نظم می بخشد. میهای لذت و کیفیت زندگی را عناصری عنوان می کند که محرک های شادی و لذت هستند و میزان آن ها را مشخص می کنند. جریان فکری، یادگیری مادام العمر، آگاهی، علم و تسلط از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده برای رسیدن به تجربه اوج به آن ها اشاره می کند.

حتما بخوانید  نگاهی به خلاصه کتاب «نمی توانی به من آسیب بزنی» اثر دیوید گاگینز

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معرفی و خلاصه کتاب صفر به یک/ پیتر تیل

 

معرفی و خلاصه کتاب قلاب/ نیر ایال

 

 

بازبینی خوشبختی در ذهن

 

بازبینی خوشبختی در ذهن

 

نویسنده می گوید باید در حالت غرقگی کار کنید. هدف خود را پرورش دهید و به آن معنا ببخشید. خوشبختی باید در ذهن شما بازبینی شود. شما می دانید آن چه ممکن است انجام دهید، دشوار است. اما غرقگی و حس شما دشواری را از بین می برد. زمانی که خودت را فراموش می کنی و احساس می کنی بخشی از چیزی بزرگتر هستی. نویسنده در کتاب غرقگی یا تجربه اوج، از مخاطب سوال می کند چه زمانی مردم بیشتر خوشحال هستند. زمانی که احساس لذت یا رضایت می کنید دقیقا چه کاری انجام می دهید.

 

 

بهترین لحظات به طور تصادفی اتفاق نمی افتند

 

بهترین لحظات به طور تصادفی اتفاق نمی افتند

 

میهای تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و بر روی افراد تصادفی یک هفته پاسخگویی به این سوالات را امتحان کرده است. آن ها ملزم به نوشتن دقیق آن چه که انجام می دادند و احساساتی که داشتند، بودند. نتیجه جالب بود. این که بهترین لحظات به طور تصادفی اتفاق نمی افتند و این که می توان به طور منطقی پیش بینی کرد که هنگام انجام فعالیت های خاص چه احساساتی رخ می دهند. وقتی افراد نگرانی یا افکار دیگر را کنار می گذارند، تجربیات مطلوبی کسب می کنند. آن ها با حالتی از هراس در حال خلق خلاقیت هستند. چیزی که آن ها را وجد می آورد و از آن تحت عنوان شادی یاد می کنند. تجربه اوج یا غرقگی زمانی اتفاق می افتد که به نظر می رسد زمان متوقف شده، شما دیگر به هیچ چیز فکر نمی کنید و فقط کارتان را انجام می دهید.

 

آناتومی آگاهی در کتاب غرقگی یا تجربه اوج

 

 

آناتومی آگاهی در کتاب غرقگی یا تجربه اوج

 

میهای در کتاب غرقگی یا تجربه اوج به بحث آناتومی آگاهی اشاره کرده و می گوید انجام کاری که دوست دارید، به جای بیکار بودن راهی برای خوشبختی و دادن معنای بیشتر به زندگی است. بهتر است درباره جهان از نظر نظم و هرج و مرج بیشتر فکر کنید. نظم و ترتیب انسان های سالم سرنخی از ارزش ذاتی آن ها و دلیل شادی آن ها است. او با اشاره به بحث لذت و کیفیت زندگی می گوید خوشبختی چیزی نیست که اتفاق می افتد. ربطی به شانس خوب یا شانس تصادفی ندارد. چیزی نیست که با پول بتوان آن را خرید. حتی به رویدادهای بیرونی بستگی ندارد.

 

 

خوشبختی به نحوه تفسیر رویدادها بستگی دارد

 

خوشبختی به نحوه تفسیر رویدادها بستگی دارد. خوشبختی در واقع شرایطی است که باید توسط هر فرد پرورش داده شده و از آن محافظت شود. افرادی که یاد می گیرند تجربیات درونی را کنترل کنند، می توانند کیفیت زندگی خود را تعیین کنند. همه ما می توانیم به چنین تجربه ای نزدیک شویم. نویسنده کتاب تجربه اوج می گوید باید مفهوم لذت را درک کرد. وظایف چالش برانگیز، صرف نظر از درگیر کردن ما باید با لذت همراه باشند. آن ها نباید باعث منفعل شدن ما شوند. او می گوید تلویزیون، مواد مخدر و خواب همه می توانند لذت بخش باشند اما لذتی که با اراده آگاهانه ایجاد می شود، چیزی متفاوت از این ها است. همان لذتی است که به رشد ما کمک می کند و باعث خلق تجربه بهینه در زندگی می شود. از طریق این لذت است که ما شرایط تحت کنترل گرفته و واقعا خوشحال هستیم.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگی و مهم ترین آثار آنتوان چخوف

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب مشتریان گرسنه/ استیفن وانکر «

 

 

شرایط غرقگی و تجربه اوج

 

شرایط غرقگی و تجربه اوج

 

از نظر نویسنده کتاب غرقگی، ۸ جزء اصلی برای قرار گرفتن در شرایط تجربه اوج وجود دارد. اکثر مردم اغلب یک و یا حداقل همه ۸ جزء را تجربه می کنند. این تجربه زمان خواندن کتاب یا فکر کردن به کاری که دوست دارید انجام دهید، صورت می گیرد. تمرکز بر روی اهداف مشخص و یا کار و فعالیتی که در حال انجام آن هستید، یکی از این ۸ جزء محسوب می شود. بازخورد فوری در مورد میزان شکست و پیشرفت را نباید نادیده گرفت. احساس زحمت و ایجاد نگرانی و ناامیدی را در شرایط تجربه اوج معمولا فراموش می کنید. دیگر نگران صورت حساب مسایل مربوط به روابط و… نیستید.

 

 

تجربه تمرکز کامل بدون نگرانی و هراس

 

شما در تجربه اوج کاملا متمرکز هستید و نگرانی را تجربه نمی کنید. به شرایط کنترل دارید و ناامنی ها در ذهن تان از بین می رود. در شرایط غرقگی اعتماد به نفس دارید. دیگر اهمیت نمی دهید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می کنند. ارزش شخصی شما پس از تجربه اوج و قرار گرفتن در این نقطه برای تان بالا می رود. در این نقطه است که شما کاملا زمان را از دست می دهید و دیگر ذهنیتی نسبت به شرایط زمانی و حتی گذر آن ندارید. تمرکز شما به میزانی زیاد است که شما را در لحظه و مقطع اوج قرار می دهد.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

نویسنده در کتاب تجربه اوج یا غرقگی معتقد است ایجاد لحظاتی همانند لحظاتی چون غرقگی در زندگی ما باعث می شود تا احساس کنیم که زنده تر هستیم. این لحظات تاثیر شگفت انگیزی بر روی رشد و آگاهی افراد دارد. باعث می شود تا منحصر به فرد بودن را بیشتر درک کنید و درک مجددی از نحوه ورود شما به جهان و روابط تان با دیگران شکل می گیرد. جریان غرقگی شما را به دنیا متصل می کند و به شما قدرت منحصر به فرد بودن را منتقل می کند. نویسنده معتقد است موفق ترین کشورها و جوامع قرن بیست و یکم آن هایی خواهند بود که اطمینانی ایجاد کنند تا مردم از حداکثر فرصت ها برای مشارکت در فعالیت های تجربه اوج بتوانند استفاده کنند.

 

 

منبع: meaningfulhq

 

 

کالابرگ الکترونیک