۸ زمان مناسب برای نوشیدن آب و خوردن آب ناشتا؛ با غذا آب بخوریم یا بعد از غذا؟

۸ زمان مناسب برای نوشیدن آب و خوردن آب ناشتا؛ با غذا آب بخوریم یا بعد از غذا؟


8 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوردن آب ناشتا

آب خوردن در طول روز و در هنگام تشنگی یک امر عادی است. اما آیا می‌دانستید برخی زمان‌ها برای آب نوشیدن به سلامت بدن کمک فراوانی می‌کنند؟ اصلا زمان‌های مناسب آب نوشیدن (فارغ از این‌که تشنه هستید یا نه) را می‌شناسید؟ یک مسئله دیگر این است که آیا آب خوردن حین صرف غذا کار درستی است یا خیر. آیا این کار به سلامت بدن لطمه وارد می‌کند؟ ۸ زمان مناسب برای نوشیدن آب صرف‌نظر از این‌که تشنه هستید یا خیر، نوشیدن آب ناشتا و نیز مضرات نوشیدن آب حین غذا خوردن را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- بهترین زمان نوشیدن آب؛ صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید

 

نوشیدن آب ناشتا ؛ بهترین زمان نوشیدن آب؛ صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید

 

تصور کنید یک روز زمستانی در حالی که دمای هوا چند درجه زیر صفر است اتومبیل خود را بدون گرم کردن روشن کنید. مطمئن باشید ماشین نه تنها روشن نمی‌شود بلکه به تمام سیستم ماشین ضربه وارد می‌کنید. این قضیه در مورد سیستم بدن هم صادق است. اگر زمانی که صبح از چند ساعت خواب شبانه بیدار شوید بدون خوردن آب، یک راست سراغ خوردن صبحانه بروید عملکرد سیستم کلی بدن به هم می‌ریزد. پس بهترین زمان نوشیدن آب در قدم نخست، خوردن آب ناشتا در صبحگاه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است. نوشیدن یک لیوان آب بعد از بیدار شدن سبب می‌شود مایع مورد نیاز برای سیستم گردش خون جهت از بین بردن رادیکال‌های آزاد که در طول شب و در اثر متابولیسم شبانه بدن ایجاد شده‌اند به اندازه کافی باشد و این عملکرد بدن به درستی انجام شود.

 

۲- قبل از غذا خوردن آب بخورید

 

نوشیدن آب ناشتا ؛ قبل از غذا خوردن آب بخورید

 

علاوه بر خوردن آب ناشتا یک لیوان آب قبل از خوردن هر وعده غذایی به بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. بعد از آب خوردن معده آماده خوردن و هضم غذا می‌شود. وقتی شما آب می‌خورید فضای معده مرطوب می‌شود و در نتیجه اگر غذاهای اسیدی در وعده غذایی شما باشد معده اذیت نمی‌شود. یک فایده دیگر نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا این است که طعم دهان را از غذاها و نوشیدنی‌هایی که قبلا خورده‌اید پاک می‌کند.

 

۳- بهترین زمان نوشیدن آب؛ زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید

 

نوشیدن آب ناشتا ؛ بهترین زمان نوشیدن آب؛ زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید

 

زمانی که بین وعده‌های غذایی گرسنه می‌شوید بهتر است قبل از غذا خوردن یلک لیوان بزرگ آب خنک و تازه بخورید. گاهی بدن کم آب و دهیدراته می‌شود و فرد احساس می‌کند گرسنه است در حالی که واقعا گرسنه نیست و بیشتر تشنه است. پس بهترین زمان نوشیدن آب هنگام احساس گرسنگی است به این ترتیب هم میزان کالری دریافتی بدن تنظیم می‌شود و هم دچار چاقی و عدم تناسب اندام در اثر خوردن بی‌موقع وعده‌های غذایی نمی‌شوید.

 

۴- قبل از ورزش آب بخورید

 

نوشیدن آب ناشتا ؛ قبل از ورزش آب بخورید

بهترین زمان نوشیدن آب قبل از شروع ورزش است. با توجه به دمای هوا، رطوبت و سطح سوخت و ساز بدن ممکن است قبل و بعد از ورزش به یک یا دو لیوان آشامیدنی نیاز داشته باشد. مرطوب ماندن ماندن در هوای سرد و گرم امری ضروری و مهم است زیرا گردش خون بدن در هر دو دما برای عملکرد بهتر نیاز به آب کافی دارد.

 

شاید برایتان جالب باشد:

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم و چه نخوریم که لاغر شویم

 

۵- بعد از ورزش آب بنوشید

 

نوشیدن آب ناشتا ؛ بعد از ورزش آب بخورید

یکی دیگر از بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب بعد از ورزش شدید است. در این مواقع ممکن است مجبور شوید آب زیادی بخورید تا این آب جایگزین مایعاتی شود که از طریق عرق کردن و ادرار کردن از بدن شما دفع شده‌اند. مقدار مورد نیاز شما این آب بستگی به وزن، سلامتی شما و این‌که آیا در شرایط گرم یا مرطوب – مخصوصا برای دوره های طولانی- ورزش کرده‌اید دارد.

 

حتما بخوانید:

۲۰ ماده غذایی که بعد از ورزش نباید بخوریم

۱۰ نکته مهم که برای این‌که بدانیم چگونه چاق شویم و چاق بمانیم و شکم نیاوریم

 

۶- وقتی در معرض میکروب و ویروس هستید

 

خوردن آب ناشتا ؛ وقتی در معرض میکروب و ویروس هستید

اگر در بیمارستان کار می‌کنید یا در منزل فرد بیماری وجود دارد بهتر است آب زیاد بنوشید. در واقع بهترین زمان نوشیدن آب زمانی است که در معرض میکروب و ویروس هستید و امکان ابتلا شما به بیماری وجود دارد.

 

۷- بهترین زمان نوشیدن آب؛ زمانی که بیمار هستید

 

خوردن آب ناشتا ؛ بهترین زمان نوشیدن آب؛ زمانی که بیمار هستید

 

یک توصیه مادرانه: زمانی که بیمار هستید حتما به میزان کافی آب بنوشید تا سریع‌تر بهبودی پیدا کنید. نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب برای بسیاری از مردم هنوز شبیه یک هدف است که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. اما در زمان بیماری مایعاتی مثل چای، آبمیوه و سوپ هم به بهبود بیماری کمک می‌کند.

 

۸- زمانی که خسته هستید

 

خوردن آب ناشتا ؛ زمانی که خسته هستید

اگر احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید اما فرصتی برای رفع خستگی و خوابیدن ندارید حتما یک تا دو لیوان آب بنوشید. در حقیقت یکی از دلایل خستگی، تشنگی و کم شدن آب بدن است. بهترین کار این است که قبل از یک جلسه مهم یا زمانی که باید در فرصتی کم کار مهمی را انجام دهید حتما یک لیوان آب بنوشید تا چشمان‌تان را باز نگه دارید.

 

همراه غذا، آب بخوریم؟

 

خوردن آب ناشتا ؛ همراه غذا آب بخوریم؟

 

یکی از سوالاتی که همواره در ذهن افراد وجود دارد و معمولا هم برای آن به جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌رسند این است که آیا وسط غذا خوردن آب بخوریم یا نه؟ برخی با تصور این‌که اگر حین خوردن غذا آب بخورند اشتهای‌شان برای خوردن غذای بیشتر کم می‌شود و در نتیجه غذای کمتری میل می‌کنند و لاغر می‌شوند حین غذا خوردن یک یا دو لیوان آب می‌نوشند. طبق تحقیقات صورت گرفته به جای خوردن آب در طول خوردن غذا بهتر است نیم ساعت قبل از میل کردن غذا آب بنوشید تا معده مرطوب و هضم غذا آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. این امر سبب عملکرد بهتر کبد هم می‌شود. از سوی دیگر به عقیده پزشکان بهتر است نیم ساعت بعد از پایان غذا خوردن هم آب بنوشید تا هم مایعات از دست رفته بدن جبران شوند و هم هضم غذا با سهولت بیشتری انجام شود. مسئله مهم این است که بهترین زمان نوشیدن آب قبل و بعد از خوردن غذاست و بهتر است حین غذا خوردن آب نخورید.

 

منبع : سایت پزشکی everyday health

 

 

کالابرگ الکترونیک