تفاوت منتورینگ (Mentoring) و کوچینگ (Coaching) چیست؟

تفاوت منتورینگ (Mentoring) و کوچینگ (Coaching) چیست؟


22 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی تفاوت بین منتورینگ (Mentoring) و کوچینگ (Coaching) و ویژگی های هر کدام

شاید تا به حال در مورد دو واژه منتورینگ و کوچینگ و تفاوت این دو چیزی شنیده باشید. منتورینگ و کوچینگ در تعریف فارسی هر دو به معنی مربی هستند. اما تفاوت عمده ای در فعالیت و کار هر یک وجود دارد. تفاوت هایی در مورد تعداد و زمان جلسات، نقش و حضور مربی در جلسات و نحوه فعالیت بر روی نکات تاثیر گذار بر روی رشد و توسعه فردی افراد. بسیاری از تیم های منابع انسانی در کسب و کار توجهی به تعاریف و تفاوت های این دو واژه ندارند و اغلب این دو واژه را با هم به اشتباه استفاده می کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش سعی کرده ایم تا به تفاوت های مهم این دو واژه و جایگاه هر یک در منابع انسانی بپردازیم.

تعریف منتورینگ و کوچینگ و تفاوت آن ها

 

تعریف منتورینگ و کوچینگ و تفاوت آن ها

 

اگر بخواهیم تعریفی کلی از منتورینگ ارایه نماییم، باید بگوییم منتور کسی است که دانش، مهارت و یا تجربیات خود را به اشتراک می گذارد تا به دیگری در رشد و توسعه کمک کند. در چنین شرایطی فردی با تجربه کمتر در کنار فردی با تجربه بیشتر قرار می گیرد تا مهارت هایش را افزایش دهد. اما در کوچینگ مربی در مورد اهداف فرد به او راهنمایی می دهد و به او کمک می کند تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند.

 

 

همراهی کوچ با مراجع

 

کوچ یا مربی با فرد همراه می شود تا برای بهبود عملکرد او و دستیابی به اهداف در کنارش کار کند. شاید با نگاهی به این دو تعریف، برای تان تفاوت اصلی بین منتورینگ و کوچینگ به طور کامل مشخص نشده باشد. یکی از مهم ترین تفاوت های منتورینگ با کوچینگ در شیوه راهنمایی است. در منتورینگ راهنمایی به طور مستقیم صورت می گیرد اما در کوچینگ این راهنمایی غیر مستقیم است. اما منظور از راهنمایی مستقیم و غیر مستقیم به چه معنی است؟

 

 

بیشتر بخوانید: ۳ راهکار بازآفرینی بازاریابی برای ایجاد تجربه فردی بهینه

 

 

تفاوت جلسات منتورینگ و کوچینگ

 

تفاوت جلسات منتورینگ و کوچینگ

 

در جلسات منتورینگ، منتور بیشتر صحبت می کند. این در حالی است که در جلسات کوچینگ، مربی و کوچ سوالات خود را مطرح کرده و به شخص مورد نظر فضا می دهد تا بیشتر صحبت کند. معمولا کوچ سعی می کند تا سوالات زیادی را مطرح کند و با ذهنیت مخاطب به طور کامل آشنا شود. در نهایت هم کوچ و هم منتور با استفاده از تجربیات خود به سمت مقصد نهایی که راهنمایی فرد است حرکت می کند.

 

 

تفاوت آموزش در منتورینگ و کوچینگ

 

کار منتور معمولا آموزش و گفتن است؛ آموزش برای یادگیری مستقیم. در حالی که کوچ مرحله به مرحله به طور مستقیم و متمرکز شما را هدایت می کند تا آگاهی تان افزایش پیدا کرده و در مسیر درست قرار بگیرید. ویژگی اصلی کوچ حمایت و هدایت شما در مسیر درست کاری و شخصی است.

حتما بخوانید  ترند های مدیریت برندینگ در فضای دیجیتال در سال 2021

 

 

تفاوت کلیدی بین منتورینگ و کوچینگ

 

تفاوت کلیدی بین منتورینگ و کوچینگ

 

تفاوت کلیدی بین منتورینگ و کوچینگ وجود دارد که به باعث می شود تا تعریف دقیقی از عملکرد منتور و کوچ به وجود آید. منتورینگ معمولا طولانی مدت است. برخی از دوره های منتورینگ بیش از ۶ ماه طول می کشند. در موارد متعددی مشاوره می تواند سال ها و یا حتی دهه ها طول بکشد. در واقع برخی از مربیان و منتورهای معروف در شرایطی به روابط مادام العمر هم اشاره می کنند. هیچ گونه صلاحیتی برای منتورینگ لازم نیست. به این معنی که سازمان ها می توانند به راحتی و با سرعت برنامه های منتورینگ خود را شروع کنند. آموزش و مربیگری معمولا در مسیر عملکرد توسعه ای قرار می گیرد. در این مسیر نیازی به طراحی وجود ندارد. همان طور که گفته شد، منتورینگ بسیار مستقیم صورت می گیرد.

 

ساختاربندی محدود جلسات متورینگ

 

مربی معمولا دانش، تجربه و مهارت خود را با مخاطب به اشتراک می گذارد و از این طریق او را در مسیر درست قرار می دهد. به طور معمولا منتورینگ ساختار کمتری نسبت به کوچینگ دارد. در حالی که در کوچینگ معمولا اهداف جلسه و کار ساختاربندی می شوند. این بدان معنا نیست که مربیان در جلسات منتورینگ اهدافی را دنبال نمی کنند. در جلسات کوچینگ معمولا ساختاربندی نقشی کلیدی ایفا می کنند. مربی در تعیین این ساختار بسیار تاثیرگذار است. سرانجام باید گفت که یکی از تفاوت های اصلی بین این دو در نوع راهنمایی و هدایت افراد است. در منتورینگ راهنمایی عمدتا بر اساس توسعه است. این که فرد می خواهد به چه چیزی برسد، چه اهدافی دارد و برای رسیدن به این اهداف چه کارهایی باید انجام دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: ضرورت فراخوان عمل (Call to Action) در مسیر بازاریابی دیجیتال

 

 

زمان کوتاه جلسات کوچینگ

 

زمان کوتاه جلسات کوچینگ

 

جلسات کوچینگ اغلب کوتاه مدت هستند. این جلسات ممکن است به اندازه یک مکالمه سریع ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای، کوتاه باشند. با این حال در برخی از موارد می توان زمان بیشتری نیز اختصاص داد. مربی در این جلسات به مهارت های شما و توانایی های تان توجه می کند. به شما می گوید که برای رسیدن به اهداف نیازمند چه مهارت هایی هستید. مربی آن ها را شناسایی کرده و شما را از این مهارت ها آگاه می کند.

 

 

جلساتی کاملا غیر مستقیم

 

جلساتی کاملا غیر مستقیم

 

برخلاف منتورینگ، جلسات کوچینگ کاملا غیر مستقیم است. به این معنی که مربی جلسات را با طرح سوالات مناسب آغاز می کند. فضایی فراهم می شود تا به افراد اطمینان و اعتماد داده شود. افراد برای رسیدن به اهداف خود با قابلیت های درون خود آشنا می شوند. آن ها در مورد توانایی های خود صحبت می کنند. بنابراین می توان گفت یک کوچ در واقع کسی است که بر اساس یک ساختار در کنار فرد حضور پیدا می کند و عملکرد او را بررسی کرده و او را در نقش های مختلف روزانه همراهی می کند.

 

مهارت های مورد نیاز برای منتورینگ

 

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «10 اشتباه نابخشودنی در بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

مهارت های مورد نیاز برای منتورینگ

 

همان طور که به تفاوت منتورینگ و کوچینگ اشاره شد، باید گفت برای هر یک مهارت های خاصی نیاز است. برای منتورینگ مدرکی نیاز نیست. معمولا کسی به عنوان مربی انتخاب می شود که موثر بوده و مهارت زیادی در حوزه تخصصی که به آن مربوط است، داشته باشد. یک منتور باید علاقه شدیدی به کمک کردن داشته باشد. این علاقه نقطه کلیدی شروع راهنمایی افراد است. تجربه، دانش و بینش دست اول در زمینه کاری که در مورد آن مشاوره می دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. راهنمایی های او باید جامع و کامل باشد. او باید توانایی لازم در ایجاد روابط و مهارت های بین فردی را داشته باشد. این کار در مسیر مربیگری بسیار مهم است. تعهد یکی از ویژگی های مهم یک منتور محسوب می شود. اگر یک مربی در شروع سفر فردی را همراهی می کند، باید تا پایان سفر به طور کامل در کنار او باشد. کمک به شناسایی اهداف و ایجاد انگیزه از ویژگی های یک منتور محسوب می شود. او باید مراجعین را تشویق کرده و در جلسات راهنمایی برای آن ها الهام بخش باشد.

 

بیشتر بخوانید: تداوم رشد مارکت پلیس های لوکس آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

 

مهارت های مورد نیاز در کوچینگ

 

مهارت های مورد نیاز در کوچینگ

 

تفاوت نه چندان کمی میان مهارت های مورد نیاز در کوچینگ و منتورینگ وجود دارد. رابطه بین کوچ و مراجعه کننده، بر اساس درک متقابل و احترام شکل می گیرد. یک کوچ باید بتواند شرایط بحرانی افراد را درک کند. او باید از حداکثر منابع برای الهام بخشیدن به فرد و راهنمایی او استفاده کند. توانایی تشخیص نقاط قوت و به چالش کشیدن افراد از وظایف مهم کوچ است. او باید در مسیر پیشبرد اهداف مراجعه کننده را کاملا واکاوی کند. او باید مهارت زیادی در شناسایی شخصیتی افراد داشته باشد. همانند منتورینگ، یک کوچ نیز باید مسئولیت پذیری زیادی داشته باشد. یکی از وظایف اصلی کوچ ایجاد تعادل بین مهارت های بین فردی و عملی مراجعه کننده است.

 

مزایای اصلی کوچینگ و منتورینگ در کنار تفاوت های آن ها

 

مزایای اصلی کوچینگ و منتورینگ در کنار تفاوت های آن ها

 

کوچینگ و منتورینگ تفاوت های زیادی دارند اما هر کدام دارای مزایای متنوعی هستند. در صورت استفاده از یک مربی، می توان تغییرات چشمگیری در شیوه زندگی و حتی سازمان و کسب و کار ایجاد کرد. کوچ و منتور در یادگیری بسیاری از تکنیک ها موثر هستند. هم کوچ و هم منتور می توانند کمک کنند تا شما در مسیر درست زندگی قرار بگیرید. آن ها با ایجاد شناخت از شما و شرایط تان سعی می کنند شما را در وضعیت حداکثر استفاده از شرایط و موقعیت ها و پتانسیل های خود قرار دهند. سازمان هایی که از مربی در سیستم سازمانی خود استفاده می کنند، قطعا با رشد چشمگیری در عملکرد کاری افراد و تغییرات روحی آن ها مواجه هستند. مربیان می توانند باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت های بین فردی شوند. این موضوع در ارتقای فرهنگ سازمانی بسیار تاثیرگذار است. عملکرد فردی کارکنان با استفاده از مربی به طور فزاینده ای رشد خواهد کرد. در نتیجه بازدهی کسب و کار شما بالا خواهد رفت.

 

 

منبع: pushfar

 

 

کالابرگ الکترونیک