طرز تهیه نان تست خانگی به ۲ روش ساده و رژیمی

طرز تهیه نان تست خانگی به ۲ روش ساده و رژیمی


23 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان تست خانگی

نان تست یکی از خوشمزه ترین نان های فانتزی است که طرفدارهای زیادی دارد. این نان برای صبحانه  خوشمزه یا حتی تهیه برخی فینگرفود ها، بهترین نوع است. هر چند خیلی ها فکر می کنند درست کردن این نان سخت است و ترجیح می دهند آن را از فروشگاه ها تهیه کنند. ولی اگر خودتان دست به کار شوید، می توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید. معمولا نان های تست فروشگاهی، خیلی زود بیات می شوند و برخی مواقع بافت چندان نرمی ندارند. اما نان تست خانگی را برای مدت زمان بیشتری می توانید نگه دارید. از سلامت آن هم مطمئن خواهید بود. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه نان تست خانگی را به صورت ساده و رژیمی با جو، مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

 

فوت و فن های طرز تهیه نان تست خانگی

 

فوت و فن های طرز تهیه نان تست

 

  • آردی را که در طرز تهیه نان تست خانگی به کار می برید، حتما ۲ تا ۳ بار الک کنید تا بافت نان لطیف تر و ناخالصی های آرد گرفته شود.

 

  • در طرز تهیه نان تست مهم نیست از شیر پر چرب یا کم چرب استفاده کنید.

 

  • می توانید به جای خمیر نان فانتزی از آرد معمولی هم استفاده کنید. اما آرد را به آرامی اضافه کنید، چون ممکن است به خاطر بافت آرد ها، کمی بیشتر یا کمتر به مواد اضافه کنید.

 

  • بعد از قالب زدن خمیر ها و قبل از پخت آن ها، می توانید روی سطح خمیر را کمی کنجد، سبزی خشک معطر یا سیاه دانه بپاشید. همچنین می توانید با برس، کمی زعفران دم کرده بمالید تا عطر و رنگ بهتری بگیرد.

 

  • برای برش دادن نان تست بعد از آماده شدن، از چاقوی صاف استفاده نکنید. این کار باعث خرد و له شدن نان می شود. از چاقوی دندانه دار استفاده کنید. از طرف دیگر، بهتر است قبل از برش زدن نان، تیغه چاقو را با کمی روغن یا کره چرب کنید.

 

  • نان های تست خانگی را می توان به مدت ۳ ماه در فریزر نگه داشت و مصرف کرد. برای نگهداری در یخچال، نان تست را در پاکت نایلونی یا سلفون قرار دهید و دو تا سه روز کاملا تازه خواهد بود.

 

  • نان های تست را قبل از قرار دادن در یخچال یا فریزر و بعد از پخت، برش بزنید. برش زدن نان ها بعد از نگهداری در یخچال، احتمال له شدن آن ها را بالا می برد.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز

 

 

طرز تهیه نان بربری در خانه

 

 

طرز تهیه نان تست خانگی

 

دستورپخت نان تست خانگی

 

مواد لازم (برای استارتر)

 

آرد نان فانتزی: ۱۵۰ گرم

آب ولرم: ۱۵۰ میلی لیتر

خمیر مایه فوری: ۵ گرم

 

 

مواد لازم برای نان تست

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سس فرانسوی به ۲ روش ساده و رژیمی

آرد نان فانتزی: ۳۵۰ گرم

تخم مرغ: ۱ عدد

تخفیفات لبنیات افق کوروش

شکر: ۴۰ گرم

خمیر مایه فوری: ۵ گرم

نمک: ۵ گرم

شیر ولرم: ۷۵ میلی لیتر

روغن یا کره:۵۰ گرم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: استارتر را درست کنید

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نان تست خانگی، استارتر را درست کنید. در یک کاسه ۱۵۰ گرم آرد فانتزی را با آب ولرم و ۵ گرم پودر خمیر مایه با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست و منسجم شود. سپس روی ظرف را یک سلفون یا نایلون بکشید تا خمیر ور بیاید و حجم آن دو برابر شود. از ظرفی استفاده کنید که برای دو برابر شدن خمیر جا داشته باشد و البته رنگ آن هم شفاف باشد و حجیم شدن خمیر را مشاهده کنید.

 

 

مرحله دوم: خمیر را در دمای محیط و بعد در یخچال بگذارید

 

ظرفی که خمیر استارتر را در آن گذاشته اید، به مدت ۲۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. در این مدت حجم خمیر به دو برابر می رسد. سپس ظرف را ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر خودش را بگیرد.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را به خمیر اضافه کنید

 

بعد از این که خمیر به مدت ۱۲ ساعت استراحت کرد، آن را از یخچال بیرون بیاورید و در یک کاسه یا ظرف بزرگ تر بریزید. آرد را الک و به کاسه اضافه کنید. سپس یک تخم مرغ را در آن بشکنید و ۵ گرم خمیر مایه را به همراه شیر، شکر، روغن مایع یا کره و نمک اضافه کنید. شروع به ورز دادن مواد خمیر کنید تا با هم ترکیب شوند.

 

 

مرحله چهارم: خمیر را ورز دهید و به سطح کار بکوبید

 

وقتی خمیر جمع شد و خودش را گرفت و جمع شد، به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی یک سطح ورز دهید. حدود ۵۰ تا ۶۰ بار، کل خمیر را بلند کنید و روی سطح بکوبید. این کار باعث انسجام بیشتر خمیر نان تست خواهد شد و بافت آن هم در پایان نرم تر می شود. خمیر در پایان باید حالت کش دار پیدا کند و  وقتی یک تکه از خمیر را بر می دارید، کنده نشود و حالت کششی خود را داشته باشد.

 

 

مرحله پنجم: خمیر را چونه و قالب را آماده کنید

 

خمیر که آماده شد، یک کاسه را با کمی روغن یا کره چرب کنید. خمیر را به شکل یک چانه کامل در آورید و در کاسه بیندازید. روی خمیر را با یک دستمال تمیز بپوشانید. ظرف را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند. خمیر را به ۳ قسمت تقسیم کنید و به شکل چانه در آورید. کف و دیواره قالب ها را چرب و سپس کمی آرد پاشی کنید.

 

 

مرحله ششم: خمیر ها را در قالب بریزید و رویشان را بپوشانید

 

هر کدام از چانه ها را در یک قالب لوف یا قالب نان تست قرار دهید. این را به خاطر داشته باشید که قالب ها نباید در همان ابتدا با خمیر پر شوند. چون در این مرحله خمیر ها دوباره حجیم می شوند و نباید از قالب بیرون بزنند. به اندازه نصف حجم قالب را خمیر چانه شده بریزید. بعد از این که خمیر را در قالب ها ریختید، روی آن ها را با یک پارچه تمیز بپوشانید. ۱ ساعت دیگر صبر کنید تا خمیر ها حجمشان به دو برابر برسد.

 

 

مرحله هفتم: قالب ها را در فر قرار دهید

 

۳۰ دقیقه بعد فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. بعد از این که خمیر های داخل قالب، ۱ ساعت استراحت کردند، پارچه ها را بردارید. قبل از قرار دادن قالب در فر می توانید روی خمیر ها را کمی کنجد یا سیاه دانه بریزید. قالب ها را در فر قرار دهید. دمای فر را روی ۲۱۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. در فر را ببندید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا نان های تست بپزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی با آرد برنج خوشمزه و مجلسی با نکات مهم پخت

 

 

مرحله هشتم: نان ها را برش بزنید

 

بعد از پختن نان ها، آن ها را از فر خارج کنید، اجازه دهید قالب ها کمی سرد شوند. سپس نان ها را از قالب خارج کنید. آن ها را روی توری بگذارید و بعد از این که دمای خود را از دست دادند، با چاقوی دنده دار آن ها را برش بزنید. نان ها را در پاکت های فریزری قرار دهید و در یخچال یا فریزر قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان شوکوپن یا نان تست ژاپنی با بافت فوق العاده نرم و لطیف

 

 

طرز تهیه نان تست جو (نان تست رژیمی)

 

طرز تهیه نان تست جو (نان تست رژیمی)

 

برای تهیه نان تست رژیمی باید تا جای ممکن از مواد بدون قند یا با قند طبیعی استفاده کنید. این یعنی شیر را باید با باتر میلک جایگزین کنید. یا به جای شکر از عسل استفاده کنید. در کنار این ها استفاده از مقداری جو پرک برای رژیمی تر شدن نان تست بسیار مفید خواهد بود. اما طرز تهیه نان تست رژیمی هم کاملا شبیه نان تست معمولی است. تنها مواد آن کمی فرق دارد.

 

 

مواد لازم

 

آرد نان: ۴۵۰ گرم

آرد جو: ۶۰ گرم

پودر جوانه گندم: ۱۴ گرم

جو پرک: ۵۵ گرم

گلوتن ۱۰ گرم

جوش شیرین: ۱ گرم

نمک: ۶ گرم

روغن زیتون: ۳۵ گرم

عسل گرم و کاملا مایع: ۴۰ گرم

خمیر مایه فوری: ۷ گرم

باترمیلک: ۳۰۰ میلی لیتر

آب ولرم: ۶۰ میلی لیتر

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: خمیر نان تست جو رژیمی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نان تست جو رژیمی، در یک کاسه جو پرک را با باترمیلک ولرم مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا جو نرم شود. سپس آب، عسل، جوش شیرین، پودر جوانه گندم و روغن زیتون را به مواد قبل بیفزایید و شروع به هم زدن کنید. برای بهتر مخلوط شدن، بهتر است از همزن استفاده کنید. سپس آردها را الک کنید و همراه با گلوتن و نمک مخلوط کنید. ۳ تا ۴ دقیقه با همزنم بزنید یا با دست همه را به خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست شوند.

 

 

مرحله دوم: خمیر را استراحت دهید

 

ظرف را بپوشانید تا خمیر به مدت ۲۵ دقیقه استراحت کند. سپس دوباره ۱۵ دقیقه ورز دهید، دوباره خمیر را در یک کاسه چرب بگذارید و ۱ ساعت دیگر آن را استراحت دهید. در این مدت هم روی خمیر را بپوشانید. بعد از این مدت، خمیر را باز و رول کنید. روی خمیر را اسپری آب بپاشید. دو تا سه رول درست کنید و روی هر کدام را جو پرک بریزید یا رول ها را روی جو پرک بغلتانید.

 

 

مرحله سوم: خمیر رول شده را در قالب بگذارید

 

خمیر رول شده را در قالب بگذارید

 

کف قالب را با کمی روغن زیتون چرب کنید یا داخل قالب را کاغذ روغنی قرار دهید. رول ها را در قالب قرار دهید. ۱ ساعت دیگر قالب ها را استراحت دهید و روی آن ها را بپوشانید. در این فاصله فر را روشن کنید. قالب ها را بعد از ۱ ساعت استراحت کردن، به مدت ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس قالب ها را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن آن ها را برش بزنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک