طرز تهیه سوفله ماکارونی به ۳ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه سوفله ماکارونی به ۳ روش مرحله به مرحله


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوفله ماکارونی

سوفله ماکارونی یا پاستا سوفله یکی از روش های تهیه ماکارونی یا پاستا است. این غذا هم به راحتی پخته می شود و هم با پخت آن می توانید به لیست غذایی تان تنوع بدهید. سوفله ماکارونی را می توان به عنوان یک غذای مجلسی و در مهمانی ها هم سرو کرد. همچنین می توانید آن را با مواد مختلف مثل مرغ، گوشت و سبزیجات درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه سوفله ماکارونی را به ۳ روش گیاهی،با گوشت و مرغ به شما آموزش خواهیم داد.

 

فوت و فن های طرز تهیه سوفله ماکارونی

 

فوت و فن های طرز تهیه سوفله ماکارونی

 

  • سوفله ماکارونی را با پاستا ها و ماکارونی های فرمی درست کنید.

 

  • می توانید در طرز تهیه سوفله ماکارونی از سس گوجه (رب گوجه فرنگی) یا سس بشامل فرانسوی (سس سفید فرانسوی) استفاده کنید.

 

  • از انواع پنیر ها می توانید در طرز تهیه سوفله ماکارونی استفاده کنید. پنیر پیتزا، پنیر پارمزان، پنیر گودا و چدار یا ترکیبی از این پنیر ها را می توانید در این غذا به کار ببرید.

 

  • اگر می خواهید سوفله ماکارونی تان رژیمی باشد و کالری کمتری داشته باشد، بهتر است به جای سس بشامل، از سس گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

  • برای طعم دهی بهتر می توانید از انواع سبزیجات معطر مثل جعفری، ریحان، پیازچه و تره یا از سبزیجاتی مثل اسفناج در طرز تهیه سوفله ماکارونی استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماکارونی قرمز و خوشمزه

 

 

طرز تهیه سوفله ماکارونی با مرغ

 

سوفله ماکارونی با مرغ

 

مواد لازم

 

سینه مرغ بدون استخوان: ۵۰۰ گرم

ماکارونی فرمی: ۲۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

جعفری تازه خرد و ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا: ۱۵۰ گرم

کره: ۵۰ گرم

سس سفید: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: مواد طرز تهیه سوفله ماکارونی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سوفله مرغ، تکه های مرغ را بشویید و به صورت مکعبی کوچک خرد کنید. یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید پیاز ها سرخ و طلایی شوند. کمی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی ادویه ها گرفته شود.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله دوم: مرغ را با پیاز و ادویه ها بپزید

 

تکه های مرغ را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کند. روی مرغ را کمی آب بریزید و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید مرغ بپزد و نرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی سه رنگ کافی شاپی به 6 روش ساده

 

 

مرحله سوم: ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید

 

در یک قابلمه جدا، مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب جوش آمد، ماکارونی ها را با مقداری نمک در آن بریزید. اجازه دهید ماکارونی ها نرم شوند. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله چهارم: مرغ، ماکارونی و جعفری را مخلوط کنید

 

بعد از این که تکه های مرغ پخت، اگر هنوز مرغ ها آب داشتند، آن ها را از آب مرغ جدا کنید. تکه های مرغ را به ماکارونی آبکش شده اضافه کنید. سپس جعفری خرد شده را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: رازهای درست کردن یک ماکارونی خوشمزه

 

 

مرحله پنجم: بقیه مواد را اضافه کنید و ظرف را در فر بگذارید

 

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. قسمت داخلی یک ظرف پیرکس را با کمی روغن چرب کنید. مخلوط ماکارونی، مرغ و جعفری را در ظرف بریزید. سس را روی آن بریزید. کره را تکه تکه کنید و روی مخلوط قرار دهید. پنیر پیتزا را روی مخلوط بپاشید تا کاملا روی مواد را بپوشاند. روی ظرف را یک لایه روق آلومینیومی بکشید و ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. سپس سوفله ماکارونی را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه سوفله ماکارونی با سبزیجات

 

سوفله ماکارونی با سبزیجات

 

مواد لازم

 

ماکارونی فرمی: ۳۰۰ گرم

قارچ: ۲۰۰ گرم

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

اسفناج: ۲۰۰ گرم

پنیر پیتزا: ۱۵۰ گرم

پنیر پارمزان: ۵۰ گرم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: اسفناج ها را بشویید و بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سوفله ماکارونی با سبزیجات، ابتدا اسفناج ها را تمیز کنید. آن ها را به قطعات ۲ تا ۳ سانتی متری خرد کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در مقداری آب خیس کنید تا گل و لای آن ها جدا شود. سپس آن ها را کاملا آبکش کنید. اسفناج ها را در یک ظرف بریزید و با مقداری آب روی حرارت ملایم بپزید. کافی است کمی نرم شوند.

 

 

مرحله دوم: قارچ ها را سرخ کنید

 

قارچ ها را بشویید و باریک خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن، قارچ های خرد شده را به آن اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط رو به بالا تنظیم کنید تا قارچ ها سیاه نشوند. یک قاشق آبلیمو به تابه اضافه کنید. بعد از این که قارچ ها کمی سرخ شدند و دیگر خام نبودند، و قبل از این که آب بیندازند، حرارت را خاموش کنید.

 

 

مرحله سوم: ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید

 

فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. در همین مرحله از طرز تهیه سوفله ماکارونی با سبزیجات، در یک قابلمه، مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب به جوش آمد، ماکارونی ها را با مقداری نمک در آن بریزید. اجازه دهید ماکارونی ها نرم شوند. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله چهارم: سوفله ماکارونی را در فر بپزید

 

کف و دیواره قالب یا ظرف پیرکس را با کمی روغن چرب کنید. یک لایه ماکارونی آبکش شده را در ظرف بریزید. روی آن را یک لایه قارچ سرخ شده، یک لایه اسفناج پخته و یک لایه مخلوط پنیر پیتزا و پارمزان بریزید. دوباره یک لایه ماکارونی و روی آن را قارچ، اسفناج و پنیر بریزید. همه مواد را به همین ترتیب تکرار کنید تا تمام شوند. روی سطح مواد سوفله ماکارونی را با پنیر پیتزا و پنیر پارمزان بپوشانید. ظرف را در فر قرار دهید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و ظرف را از فر بیرون بیاورید. سوفله ماکارونی را سرو کنید.

حتما بخوانید  24 خواص چای زنجبیل برای دیابت، سرطان، لاغری و ...

 

 

طرز تهیه سوفله ماکارونی با گوشت چرخ کرده

 

سوفله ماکارونی با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم

 

ماکارونی شکل دار: ۲۵۰ گرم

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

کره: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد متوسط

پنیر پیتزا: ۲۵۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

روغن به میزان لازم

 

 

مواد لازم برای سس بشامل

 

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

کره: ۵۰ گرم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: سس بشامل را درست کنید

 

در ابتدا، آرد را الک کنید و در یک تابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. لازم نیست رنگ آرد تغییر کند ولی مراقب باشید نسوزد. سپس کره را اضافه کنید و اجازه دهید ذوب شود. در آخر شیر را به آرامی اضافه کنید و همزمان به هم زدن آرد و شیر ادامه دهید تا گلوله گلوه نشوند. می توانید کمی فلفل و نمک اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مایه سس کمی غلیظ و کشدار شود. سپس حرارت را خاموش کنید و سس بشامل را کنار بگذارید.

 

 

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را بپزید

 

پوست پیاز را بگیرید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید و کره را به آن اضافه کنید. بعد از داغ شدن، پیاز ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شود. رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام خود را از دست بدهد و رنگ باز کند. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و زردچوبه و فلفل را به مواد بیفزایید. همه مواد را به خوبی مخلوط کنید. حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد طعم یکدیگر را بگیرند و گوشت چرخ کرده بپزد.

 

 

مرحله سوم: ماکارونی را بجوشانید و آبکش کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه سوفله ماکارونی، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. در یک قابلمه، مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب جوش آمد، ماکارونی ها را با مقداری نمک در آن بریزید. اجازه دهید ماکارونی ها نرم شوند. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله چهارم: سوفله ماکارونی را در فر بگذارید

 

سطح داخل یک ظرف پیرکس را چرب کنید. یک لایه ماکارونی در آن بریزید. روی ماکارونی را همه مایه گوشت چرخ شده بریزید. بقیه ماکارونی را روی آن بریزید. لایه آخر را با پنیر پیتزا بپوشانید. روی ظرف را سس بشامل را که در مرحله اول از طرز تهیه سوفله ماکارونی درست کرده بودید، بریزید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. سپس سوفله را از فر خارج و سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ، بادمجان، سیب زمینی یا سوسیس بدون فر 

 

 

کالابرگ الکترونیک