مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی و بهترین جواب‌هایی که باید بدهید

مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی و بهترین جواب‌هایی که باید بدهید


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی

 

آگاهی داشتن در مورد مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی معمولا چالش اغلب کسانی است که قصد دارند در جایی استخدام شوند. از سوی دیگر مصاحبه شغلی یکی حساس‌ترین و تعیین کننده‌ترین و گاهی سرنوشت‌سازترین مراحل در زندگی افراد شاغل است. اکثر افراد دوست دارند بدانند در یک مصاحبه استخدامی به طور معمول چه سوالاتی از آن‌ها پرسیده می‌شود تا با آمادگی کامل در مصاحبه حاضر شوند و استرس و نگرانی کمتری داشته باشند. یادتان باشد قرار نیست جواب تمام سوالات را بلد باشید و اگر دست و پای‌تان را گم کردید یا پاسخی یادتان رفت خودتان را ببازید. این سوالات و جواب‌ها که محض نمونه این‌جا آورده شده‌اند صرفا برای آمادگی بیشتر شما جهت حضور در مصاحبه‌های شغلی هستند. ۱۱ مورد از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی از شما می‌پرسند و بهترین جوابی که شما باید بدهید و مطالب بیشتر درباره رشد و توسعه فردی را در مجله کوروش بخوانید

 

۱-مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، در مصاحبه استخدامی در مورد خودتان کمی صحبت کنید.

 

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی صحبت کردن درباره خودتان است

 

این معمولا نخستین سوالی است که در یک مصاحبه استخدامی از شما می‌خواهند تا به آن پاسخ دهید. بنابراین باید این آمادگی را داشته باشید تا در مورد خودتان صحبت کنید و این‌که چرا فکر می‌کنید برای این شغل مناسب هستید. باید تمرین کنید در مورد خودتان صحبت کنید این صحبت معرفی گونه نه باید خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد. می‌توانید با صحبت در مورد علاقمندی‌ها و تجربیات‌ مربوط به حوزه کاری صحبت کنید. کمی هم در مورد این حرف بزنید که کجا به دنیا آمده‌اید و سرگرمی مورد علاقه‌تان چه چیزی است. در مورد تحصیلات و علایق و انگیزه‌های‌تان هم کمی حرف بزنید و آن را به موقعیت شغلی مورد نظر ربط دهید. در مورد موضوعاتی حرف بزنید که دوست دارید پر رنگ‌تر باشند و در ذهن مصاحبه کننده باقی بمانند.

 

 

۲- چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

 

مصاحبه موفقیت

 

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی که مصاحبه کننده از شما می‌خواهد به آن پاسخ دهید این است که چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟ آیا شما بهترین انتخاب برای این پست هستید؟ شما برای یک پاسخ درست و قانع کننده باید حسابی آمادگی داشته باشید. این احتمال همیشه وجود دارید که افرادی با موقعیت تحصیلی و تجربه بیشتر قبل از شما برای همین پست مصاحبه داده باشند پس الان زمانی برای فروتنی نیست. باید قاطع و با اعتماد به نفس کامل به این سوال پاسخ دهید. برای این سوال یک پاسخ قانع کننده، مختصر و مفید داشته باشید. جواب شما به این سوال باید همان چیزی باشد که مصاحبه کننده به دنبال آن است. در این‌گونه موارد علاوه برای توانایی‌های فنی در مورد مهارت‌های ارتباطی خود هم صحبت کنید. توانایی هماهنگی سریع با سایر اعضای مجموعه، توانایی در یادگیری سریع مسائل و مهارت‌های جدید و در مجموع تمرکز کردن روی مهارت‌هایی که دارید می‌تواند مصاحبه کننده را برای استخدام شما قانع کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ سوال که در مصاحبه استخدامی باید بپرسید

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- بزرگ‌ترین نقطه قوت شما چیست؟

 

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، پرسش در مورد بزرگ‌ترین نقطه قوت شماست. در پاسخ به این سوال در مورد توانایی‌های‌تان که شما را برای این شغل به فردی خاص و مناسب تبدیل کرده صحبت کنید. همیشه باید جوابی در آستین داشته باشید نشان دهد شما برای این پست شایستگی بیشتری نسبت به سایر نامزدها دارید. برای مثال به جای این‌که از خودتان تعریف کنید و بگویید که حلال مشکلات هستید یک نمونه از تجربه‌های حرفه‌ای خود در این زمینه را مثال بزنید.

 

 

۴- بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

 

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، بزرگترین نقطه ضعف شما

 

صحبت کردن در مورد بزرگ‌ترین نقطه ضعف خودتان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، می‌تواند در نتیجه مصاحبه شما بسیار تعیین کننده باشد. برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است نگویید که نقطه ضعفی ندارید. این یک پاسخ غیر حرفه‌ای است که ممکن است نظر مصاحبه کنندگان را نسبت به شما عوض کند. از خودتان تعریف نکنید. در واقع صادق بودن در این زمینه برای مصاحبه کننده به معنای علاقمندی شما به رشد و بالندگی و پیشرفت است. با این‌همه سعی کنید با مهارت تمام نقاط ضعف خود را به نقطه قوت خود گره بزنید. برای مثال به نمونه‌ای از ضعف‌تان اشاره کنید که به تازگی برای بهبود آن تلاش کرده‌اید و اتفاقا در این زمینه موفق بوده‌اید. یا مثلا بگویید که همیشه با کمال‌گرایی در چالش هستید و به همین خاطر همیشه وقتی می‌خواهید کاری را برای بار نخست انجام دهید بیشتر از حد معمول برای آن وقت می‌گذارید. اما به تازگی یاد گرفته‌اید توازن و تعادل در این زمینه برقرار کنید و فرجه تحویل پروژه را در نظر بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ تکنیک‌ زبان بدن در مصاحبه استخدامی

 

 

۵- چرا شغل قبلی را ترک کرده‌اید یا قصد دارید ترک کنید؟     

                            

این هم یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی در سرتاسر دنیاست و بهتر است صادقانه به آن پاسخ دهید. بهتر است حقیقت را بگویید به خصوص اگر در رزومه شما سوابق کاری کوتاه مدت متعدد وجود دارد. در حقیقت بزرگ‌ترین هدف از پرسیدن این سوال این است که مصاحبه کننده دوست دارد بشنود شما دل‌تان می‌خواهد در شرکت آن‌ها رشد کنید، با چالش‌ها روبرو شوید و البته دستپاچه و هول نشوید. یادتان باشد هیچ‌وقت در پاسخ به این سوال و برای توجیه کار خودتان محل کار قبلی، رییس و همکاران قبلی خود را زیر سوال نبرید و از آن‌ها بد نگویید. از موقعیت بهتر پیشرفت در محل کار جدید صحبت کنید و بگویید که دل‌تان می‌خواهد پیشرفت کنید و احساس می‌کنید با تغییر محل کار این پیشرفت سریع‌تر برای شما اتفاق می‌افتد.

 

 

۶- چقدر حقوق می‌خواهید؟

 

شیرین‌ترین و البته مهم‌ترین سوالی که در مصاحبه استخدامی از شما پرسیده می‌شود احتمالا همین سوال است. یک سوال به ظاهر ساده که ممکن است برای افراد بی‌تجربه بسیار خطرناک باشد. بهتر است ابتدا از حدود دستمزد همکاران‌تان باخبر شوید. اما حتما یک مبلغ را درخواست کنید و نگویید که مهم نیست با هر چه شما مد نظرتان است یا بعدا هم می‌توانیم در مورد این قضیه صحبت کنیم. حقوق درخواستی خود را به صورت حدودی بیان کنید. مثلا بگویید بین ۲و نیم تا ۲و هشتصد نه این‌که بگویید بین ۲ تا ۳!

 

 

۷- چرا می‌خواهید در این شغل استخدام شوید؟

 

از جمله مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی که گاهی شما باعث می‌شود شما به عنوان مصاحبه شونده دست و پای‌تان را گم کنید این است که چرا می‌خواهید در این شغل استخدام شوید. با این سوال مصاحبه کننده می‌خواهد این را هم بداند که تا چه اندازه شرکت را می‌شناسید و از دامنه فعالیت‌هایش مطلع هستید. بنابراین بهتر است قبل از مصاحبه وقت بگذارید و در مورد شرکت، محصولات و خدمات شرکت و سایر موارد تحقیق کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی

 

 

۸- تا چه اندازه می‌توانید استرس و فشار کاری را تحمل کنید؟

 

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، تحمل فشار و استرس تا چه حد؟

 

زمانی که هیچ چیز سر جای خودش نیست چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ چگونه با شرایط دشوار روبرو می‌شوید؟ زمانی که به مشکل برخورد یا با مورد اشتباهی روبرو می‌شوید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این هم یکی از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی است بهترین جوابی که به این سوال‌ می‌توانید بدهید این است که نمونه‌ای از برخورد با این موارد را در شغل قبلی مثال بزنید و بگویید که در آن شرایط چه کرده‌اید. هرگز ادعا نکنید که هرگز یا بندرت استرس را تجربه می‌کنید. البته که باور این مسئله دشوار است و می‌تواند مصاحبه کننده را به این نتیجه برساند که در کار قبلی اصلا فشار کار را تجربه نکرده‌اید و برای روبرو شدن با موقعیت‌های دشوار در محل کار آمادگی ندارید.

 

 

۹- یک موقعیت سخت را مثال بزنید که در کار قبلی از پس انجام آن برآمده‌اید

 

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی که نیاز است پیش از مصاحبه حتما به پاسخ آن فکر کنید، مثال زدن یک موقعیت سخت در کار قبلی و نحوه برخورد شما با آن است. در حقیقت مصاحبه کننده می‌خواهد بداند که شما در مواجه با یک موقعیت سخت چه واکنشی از خودتان نشان می‌دهید و چه تصمیمی می‌گیرید. بهتر است جزییات را توضیح دهید و البته از صحبت منفی در مورد دیگران در مواجه با این شرایط خودداری کنید. مصاحبه کننده واقعا می‌خواهد بداند در مواجه با یک موقعیت چالش‌برانگیز موفق باشید.

 

 

۱۰- اهداف شما برای آینده چیست؟

 

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، اهداق شما برای آینده

نترسید و از اهداف بزرگ‌تان صحبت کنید. صادق و روراست باشید. اگر هدف‌تان این است که در آینده به جایگاه شغلی‌تری بالاتری برسید و به مقام مدیریت و ریاست برسید خجالت نکشید و بگویید. هیچ کس دوست ندارد کسی را استخدام کند که آرزوها و اهداف کوچک و پیش پا افتاده‌ای دارد و چشم‌انداز آینده برای او روشن و امیدوار کننده نیست. پاسخ به این مورد از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی را را با توجه به موقعیت شغلی و شرکتی که با آن در حال مصاحبه هستید تنظیم و متمرکز کنید و مصاحبه‌کنندگان را به این نتیجه برسانید که اهداف بلند مدت شما با موقعیت شرکت هماهنگ است.

 

 

۱۱- با چه نوع رئیس و همکارانی بیشترین و کمترین موفقیت را تجربه کرده‌اید و چرا؟

از مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی ، با کدام رییس کمترین موفقیت را داشتید؟

 

بهتر است که در این مواقع همواره اول نکات مثبت را اعلام کنید. نکات و موارد منفی را به انتهای صحبت بکشانید. با این کار نقاط منفی را کم اهمیت جلوه می‌دهید. در باره ویژگی‌هایی حرف بزنید که خودتان در دیگران تحسین می‌کنید و رفتار‌های مثبت را اعلام کنید. در واقع به نوعی باید نشان بدهید که می‌توانید با همه جور شخصیت در محیط کار فعالیت سازنده داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم

 

 

منبع: The balance careers

کالابرگ الکترونیک