با جذاب ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز ۱۱ آشنا شوید

با جذاب ترین قابلیت ها و مشخصات ویندوز ۱۱ آشنا شوید


22 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ویندوز ۱۱

اواخر خرداد ماه بود که ردموندی ها از نسخه جدید سیستم‌ عامل خود، «ویندوز ۱۱» رونمایی کردند. نهایتا مایکروسافت رسما نسخه جدید ویندوز را روز ۱۳ مهر عرضه کرد تا انتظار طرفداران مشتاق این سیستم عامل به سر آید. امروز در سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش از جذاب ترین قابلیت های و ویژگی های ویندوز ۱۱ نوشته ایم.

 

 

ویندوز را مرحله مهمی از نوآوری جهان می دانند. این سیستم عامل هم اکنون به ستون فقرات مشاغل در جهان تبدیل شده و بسیاری از استارت آپ ها نیز پیرامون آن شکل گرفته اند. وب در بستر ویندوز متولد شد. در ویندوز بود که بسیاری از ما اولین ایمیل ها، اولین بازی های کامپیوتری، اولین ویدئوهای یوتیوب، اولین خط کدها و اولین دانلودها فیلم و سریال و بسیاری از اولین های خود را تجربه کردیم.

ویندوز بستری است که برای بسیاری حکم ارتباط،‌ یادگیری و دستیابی به اطلاعات بی حد و حصر دنیای وب را دارد. امروزه بیش از ۱ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا برای مشاغل و همینطور امور شخصی خود به این بستر تکیه دارند. حال با انتشار ویندوز ۱۱،‌ تصمیم گرفتیم از جذابیت ترین قابلیت های آن بنویسم تا مخاطبانی که با شنیدن خبر عرضه نسخه جدید ویندوز همچنان نسبت به کوچ به نسخه جدید ویندوز تردید دارند را بیش از پیش برای مهاجرت به نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت وسوسه کنیم.

 

 

 

تجربه کاربری مناسب در ویندوز ۱۱

 

تجربه کاربری مناسب در ویندوز ۱۱

 

طراحان ویندوز ۱۱ تصمیم گرفته اند با ایده های خلاق تر همه چیز ویندوز جدید را ساده نگه دارند. از دکمه استارت و نوار فهرست و نوار وظیفه تا تمام فونت ها و آیکون ها و مابقی طراحی های ویندوز ۱۱ به شیوه ای انجام گرفته اند تا باعث شوند به کاربران هر چه بیشتر حس آرامش و راحتی القا شود. در جدیدترین نسخه سیستم عامل مایکروسافت دکمه استارت در وسط قرار گرفته تا جستجو  به معنای واقعی ساده تر باشد. دکمه استارت از سرویس ابری و همینطور سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵ استفاده می کند تا فایل ها را بدون توجه به پلتفرم و دستگاهی که کاربر قبلا به کار می برده نشان دهد. در این مورد،‌ فرقی نمی کند دستگاه های قبلی شما روی چه پلتفرم هایی از اندروید تا آی او اس اجرا می شدند.

 

 

قابلیت چیدمان جذاب و اسنپی

 

ویندوز ۱۱ با تغییرات انعطاف ‌پذیر در پنجره‌ های متعدد و همینطور قابلیت چسباندن برنامه ها به یکدیگر این امکان را به وجود آورده تا بتوانید به راحتی به هر طریقی که دوست دارید با ویندوز کار کنید. قابلیت هایی همچون Snap Layouts، Snap Groups و Desktops از ویژگی هایی جدیدی هستند که برای انجام چند کار به نسخه جدید ویندوز اضافه شده اند. این قابلیت های جدید امکان چیدمان زیبا و جذاب پنجره ها را به شما داده تا بتوانید چیدمانی به لحاظ بصری مرتب و منظم و به طرز چشمگیری زیبا را تجربه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)

 

 

یکپارچگی با برنامه مایکروسافت تیمز

 

یکپارچگی با برنامه مایکروسافت تیمز

 

یکی دیگر از از جذابیت های ویندوز ۱۱ سهولت برقراری ارتباط در آن است. در نسخه جدید ویندوز نرم افزار مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) در نوار وظیفه ادغام شده است. به این ترتیب، کاربران می توانند به راحتی از مایکروسافت تیمز برای دریافت و ارسال پیام های متنی و صوتی و همینطور گفتگوهای صوتی و ویدئویی استفاده کنند. نکته دیگر اینکه امکان همگام سازی مخاطبان این نرم افزار در تمام پلتفرم ها از اندروید و ویندوز تا آی او اس راحت تر از قبل شده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب آینده نزدیک (Inevitable) اثر کوین کلی

 

 

ادغام قابلیت DirectStorage در ویندوز ۱۱

 

ویندوز قابلیت های زیادی را برای کاربران علاقه مند به بازی فراهم کرده است، یکی از این قابلیت ها DirectStorage نام دارد که اساسا سرعت بارگذاری بازی ‌ها را افزایش می دهد. از آنجایی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان بازی های خود را بر روی بستر ویندوز اجرا می کنند، مایکروسافت نیز با ادغام قابلیت DirectStorage در ویندوز ۱۱ نیاز کاربران برای انجام بازی هایی با گرافیک بالا را برطرف کرده است. در حالی که قابلیت DirectStorage برای بارگذاری سریعتر و دقیق ‌تر بازی ها به نسخه جدید ویندوز افزوده شده، قابلیت Auto HDR نیز باعث می شود که کاربران با داشتن طیف وسیع تر و واضح‌ تر رنگ ها تجربه بازی بهتری را به لحاظ بصری داشته باشند.

 

 

مایکروسافت استور، فروشگاه برنامه مایکروسافت

 

مایکروسافت استور، فروشگاه برنامه مایکروسافت 

 

فروشگاه برنامه مایکروسافت استور (Microsoft Store) پلتفرم کاملا جدیدی است که در آن تمام برنامه ها و سرگرمی های کاربران یکجا فراهم شده اند. مایکروسافت استور که طراحی زیبا و ساده ای دارد، راه بسیار سریعی برای دسترسی به انواع و اقسام ابزارها و نرم افزارها است. در مایکروسافت استور علاوه بر برنامه ها می توانید به محتواهای دیگری از انواع بازی، سریال و فیلم نیز دسترسی داشته باشید. می توانید مجموعه ای از برنامه ها از پلتفرم های مختلفی همچون ریکت نیتیو، جاوا، الکترون، زامارین و غیره را از مایکروسافت استور بارگیری کنید و دیگر هیچ نگرانی نیز از امنیت آنها نداشته باشید.

 

 

استفاده از برنامه های اندرویدی در ویندوز ۱۱

 

در ویندوز ۱۱ برای اولین بار می توانید از برنامه های اندرویدی که به تازگی وارد دنیای ویندوز شده اند بهره مند شوید. از اواخر سال ۲۰۲۱ نیز  می توانید برنامه های اندروید را در مایکروسافت استور یا فروشگاه اپلیکیشن آمازون پیدا کرده و نصب و اجرا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های رایگان آیفون 

 

 

فهرست ویجت ها

 

فهرست ویجت ها

 

ویندوز ۱۱ از یک منو یا فهرست اختصاصی برای ویجت ها استفاده می کند که می توانید در آن بخش هایی مانند وضعیت آب و هوا،‌ اخبار، قیمت سهام، نتایج مسابقات ورزشی و موارد دیگری که در آن نمایش داده شده را ببینید. با وجودی که فهرست ویجت ها اخیرا به ویندوز ۱۰ نیز افزوده شده، ولی جذابیت آن قطعا به پای نسخه جدید ویندوز که دارای طراحی زیبا و شکیلی است نمی رسد. اگر از کسانی هستید که چندان علاقه ای به ویجت ها ندارید می توانید به راحتی این قابلیت را مخفی نگه دارید.

 

 

کنترل لمسی بهتر

 

یکی از اشکالات ویندوز ۱۰ قطعا کنترل لمسی بسیار بد آن بود که مایکروسافت را بر آن داشت تا در نسخه جدید سیستم عامل خود بهینه سازی های زیادی را انجام دهد. حالا در ویندوز ۱۱ ترتیبی داده شده که کاربران با به نمایش در آمدن دایره ای بزرگ بدانند کجای تصویر را لمس کرده اند. اکنون کیبورد لمسی جدید از تصاویر GIF نیز پشتیبانی می ‌کند. مایکروسافت همچنین قابلیت استفاده از لوازم جانبی مانند Surface Pen را فراهم کرده و کاربران می توانند از طریق نوار فهرست به بخش Windows Ink Workspace رفته و قلم خود را شخصی سازی کنند.

 

 

آیکون ‌های جدید

 

یکی از تغییرات عمده ای که در نسخه جدید ویندوز شاهد آن هستیم تغییر عمده ظاهر آیکون های قدیمی است. برخی از آیکون های بسیاری قدیمی ویندوز که از زمان ویندوز ۹۸ تغییر نکرده بودند در ویندوز جدید کاملا عوض شده اند. از آیکون ‌های جدید می‌ توان به Documents ، Downloads و Pictures اشاره کرده که ظاهری کاملا تازه پیدا کرده اند.

حتما بخوانید  هواوی با الگوبرداری از گوگل وارد بازار نرم افزار و خودروهای هوشمند می شود 

 

 

صداهای تازه تر

 

ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، ولی در آن زمان برخلاف انتظار افکت های صوتی تازه ای وارد ویندوز جدید نشده بود تا کاربران ناامید شوند. با این حال، خوشبختانه ویندوز ۱۱ دارای افکت های صوتی جدیدی است که با هر بار بیرون کشیدن یا وارد کردن USB، خطا یا سایر موارد می توانید افکت های جدید ویندوز را بشنوید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ حقیقت جالب درباره شبکه جهانی اینترنت 

 

 

حالت شب و روز

 

حالت شب و روز در ویندوز ۱۱

 

یکی از اشکال های وحشتناک ویندوز ۱۰، حالت شب (Dark Mode) آن بود که حقیقتا به صورت کاملا ناقصی پیاده سازی شده بود. ولی خوشبختانه مایکروسافت این مشکل را برطرف کرده است. ولی همچنان برخی از قسمت های سیستم عامل کاملا برای حالت شب بهینه سازی نشده اند. احتمالا این از باگ های نسخه جدید ویندوز است که با به روزرسانی هایی بعدی برطرف خواهد شد.

 

 

گوشه ‌های گرد پنجره ها

 

یک قابلیت جالب به نسخه جدید ویندوز مایکروسافت اضافه شده که بسیاری را به یاد سیستم عامل اپل، مک او اس می اندازد. در این ویژگی گوشه ها و اطراف پنجره ها به حالت گرد و مدرنی در آمده اند که به لحاظ بصری تاثیر چشمگیری دارد. اگر از تصاویر پس زمینه مناسبی استفاده کنید، احتمالا این قابلیت حتی زیباتر نیز به نظر خواهد رسید.

 

 

تنظیمات

 

یکی از بخش هایی که در ویندوز ۱۱ کاملا نو نوار شده، برنامه تنظیمات (Settings) است که تغییر بسیار مطلوبی نسبت به ویندوز ۱۰ داشته است. علاوه بر تِم جذاب، گوشه های گرد و نوار جانبی جدیدی که برای دسترسی سریع تر و راحت تر تعبیه شده، برنامه تنظیمات دارای گزینه های بیشتری است که برخی از آنها را قبلا تنها می توانستید در Control Panel پیدا کنید.

 

 

تم ها و تصاویر پس زمینه جدید

 

تم ها و تصاویر پس زمینه جدید

 

ویندوز ۱۱ یک مجموعه بسیار جذاب از تصاویر پس زمینه (Wallpaper) بسیار جالب و کاملا هنری است. هر کدام از این تصاویر پس زمینه نیز دارای تم یا مضمون (Theme) خاص خود هستند از Glow تا Sunrise و Flow که هر کدام با رنگ های تیره و روشن ویندوز سازگاری دارند. در حین انتخاب تم های ویندوز (دسترسی از طریق Settings > Personalizatoin > Themes) می توانید حالت های تاریک (Dark) و روشن (Light) را انتخاب کنید تا به سرعت به حالت های دلخواه خود برسید. پس ‌زمینه‌ مارپیچی معروف نسخه جدید ویندوز را نیز می توانید با انتخاب تم ها تغییر دهید. اگر هم از تم های ویندوز ۱۱ خسته شده اید می توانید از طریق مایکروسافت استور تم های پولی یا رایگان را دانلود کنید.

 

 

تنظیمات سریع

 

برنامه تنظیمات تنها ویژگی مرتبط به تنطیمات در ویندوز ۱۱ نیست. می توانید در نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت به منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) نیز دسترسی پیدا کنید. این برنامه در نوار وظیفه مخفی شده است. برای دسترسی به این برنامه تنها کافی است در همان بخش سمت راست نوار وظیفه که آیکون های وای فای یا اسپیکر قرار دارند بروید و روی آیکون تنظیمات سریع کلیک کنید. در بخش تنظیمات سریع می توانید تنظیماتی همچون فعالسازی یا خاموش کردن بلوتوث، وای ‌فای، حالت هواپیما و موارد دیگر را انجام دهید.

 

 

دسکتاپ ‌های مجازی جذاب و فراوان

 

ویندوز ۱۱ یک قابلیت جذاب دیگر نیز دارد که می توانید از آن برای ایجاد دسکتاپ های مجازی استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت جدید می توانید دسکتاپ های جداگانه ای با تم ها و تصاویر پس زمینه مجزا بسازید. می توانید دسکتاپ های مجازی خود را برای مواردی همچون امور شخصی، کاری، مدرسه،‌ بازی و غیره از هم تفکیک کنید و خیلی راحت در بین دسکتاپ های متعدد خود جا به جا شوید.

 

 

منبع: cnewindowscentral

 

کالابرگ الکترونیک