۸ ماسک معجزه گر با روغن زیتون برای تقویت مو و پوست

۸ ماسک معجزه گر با روغن زیتون برای تقویت مو و پوست


11 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماسک روغن زیتون برای مو

روغن زیتون به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، در اکثر آشپزخانه ها یافت می شود. اما باید بدانید که مزایای این روغن شگفت انگیز فراتر از آن چیزی است که تصور می کنید. هزاران سال است که از روغن زیتون برای آبرسانی و تغذیه موها استفاده می شود. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی این روغن می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد و موجب جوانسازی و درخشندگی پوست شود. استفاده از روغن زیتون برای تهیه ماسک های خانگی یک راه حل ساده برای بهره مند شدن از خواص روغن زیتون برای زیبایی مو و پوست است. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با طرز تهیه انواع ماسک روغن زیتون برای مو و پوست آشنا شوید.

 

 

 

فواید روغن زیتون برای مو

 

فواید روغن زیتون برای مو

 

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، باید بدانید که ماسک روغن زیتون برای موهای شما بسیار مفید است. بررسی ها نشان می دهد که روغن زیتون می تواند از مو در برابر خشکی و موخوره محافظت کند و حالتی نرم و ابریشمی به موها ببخشد.

 

روغن زیتون حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان های مفید است. از همین رو استفاده از آن روی مو می تواند به افزایش رشد موها نیز کمک کند. اسیدهای چربی امگا ۳ و آنتی اکسیدان های روغن زیتون از خشکی شدید موها جلوگیری می کنند و ظاهری سالم و درخشان به موها می بخشند.

 

استفاده از ماسک روغن زیتون برای موخوره نیز بسیار مفید است. جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهد که موی ما بیشتر روغن های غیر اشباع را به خود جذب می کند. از آن جایی که روغن زیتون یک روغن غیر اشباع محسوب می شود، از همین رو بهتر در تار موها جذب می شود و اثربخشی بیشتری دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: درمان شوره سر با روغن زیتون

 

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از ماسک روغن زیتون بدانید

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از ماسک روغن زیتون بدانید

 

  • روغن زیتون چربی زیادی دارد و به هر حال استفاده از آن برای افرادی که موها و پوست چربی دارند می تواند موجب افزایش چربی شود. بنابراین افرادی که مو و پوست خشک و زبری دارند، بهترین کاندیدای استفاده از ماسک روغن زیتون هستند.
  • افرادی که پوست و موی چرب دارند باید بعد از ماسک روغن زیتون حتماً به طور کامل موها و پوست خود را شستشو دهند.
  • چنانچه به شوره سر و خشک و یا چربی کف سر مبتلا هستید، می توانند برای درمان از ماسک روغن زیتون استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که از مضرات روغن زیتون برای موها می تواند به چرب شدن بیش از حد مو و حساسیت کف سر اشاره کرد. بنابراین هیچ گاه به مقدار زیاد این ماسک های روغن زیتون برای موی چرب استفاده نکنید. حتماً بعد از استفاده از ماسک موها را به خوبی بشویید.
  • فراموش نکنید که برخی افراد ممکن است به روغن زیتون حساسیت نشان دهند. بنابراین ابتدا آن را روی بخشی از کف سر امتحان کنید و در صورتی که حساسیتی مشخص نشد، آن را برای سراسر موها و پوست خود استفاده کنید.

 

 

خواص روغن زیتون برای پوست

 

خواص روغن زیتون برای پوست

 

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده از آن به عنوان ماسک می تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن زیتون می تواند از پوست ما در برابر اشعه مضر نور خورشید نیز تا حد زیادی محافظت نماید. ویتامین های موجود در روغن زیتون می تواند پوست را به خوبی تغذیه کند و به کاهش علائم اگزما و بیماری های پوستی کمک کند. روغن زیتون خاصیت ضد باکتریایی دارد و بهتر از هر نرم کننده شیمیایی پوست را نرم و لطیف می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: تکنیک های پاک کردن آرایش با روغن زیتون

 

 

چه نوع روغن زیتونی برای تهیه ماسک مناسب است؟

 

چه نوع روغن زیتونی برای تهیه ماسک مناسب است؟

 

به منظور تهیه ماسک روغن زیتون برای مو و پوست باید به دنبال روغن زیتون های فرابکر و طبیعی باشید. از آن جایی که این روغن زیتون ها خالص هستند و تصفیه نمی شوند، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی دارند که می ‌تواند برای موها و پوست شما مفید باشد. روغن زیتون های بکر و تصفیه شده معمولاً مواد مغذی کمتری دارند و برای تهیه ماسک های خانگی توصیه نمی شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد به سبک کافی شاپی با 6 طعم مختلف گازدار و بدون گاز

 

 

انواع ماسک روغن زیتون برای مو و پوست

 

انواع ماسک روغن زیتون برای مو و پوست

 

در این بخش می توانید با انواع ماسک روغن زیتون برای پوست و موهای خود آشنا شوید.

 

 

۱- ماسک روغن زیتون، تخم مرغ و عسل برای افزایش رشد موها

 

تخم مرغ فواید زیادی برای تقویت موها دارد. ویتامین های A و E موجود در تخم مرغ به همراه بیوتین و فولات می تواند موها را تغذیه کند و به افزایش رشد و سلامت موها کمک نماید. عسل نیز یک ترکیب فوق العاده برای حفظ رطوبت در موها و جلوگیری از خشکی مو محسوب می شود. استفاده از ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ و عسل می‌ تواند به افزایش سلامت رشد و درخشندگی موها کمک کند. برای درست کردن این ماسک باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

تخم مرغ: ۱ عدد

عسل: ۲ قاشق چای خوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

 

در یک کاسه تخم مرغ را بشکنید و خوب هم بزنید سپس عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید مواد را به آرامی گرم کنید و خوب ترکیب نمایید. می توانید برای ترکیب کردن مواد از میکسر نیز استفاده کنید. بعد از آماده شدن ماسک می توانید آن را برای مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه روی موها قرار دهید و سپس موها را با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

 

 

۲- ماسک روغن زیتون و آووکادو برای جلوگیری از ریزش موها و پاکسازی پوست

 

ماسک روغن زیتون و آووکادو برای جلوگیری از ریزش موها و پاکسازی پوست

 

آووکادو ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد که به رطوبت رسانی مو و پوست کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که مواد معدنی موجود در آووکادو می تواند از ریزش موها و ایجاد و موخوره جلوگیری کند و موجب پاکسازی پوست شود. از طرف دیگر روغن زیتون برای پرپشت شدن موها و نرمی و پاکسازی پوست بسیار مؤثر است. برای تهیه این ماسک روغن زیتون برای مو و پوست می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

آووکادوی رسیده: ۱/۲

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

 

برای تهیه ماسک آووکادو و روغن زیتون باید آووکادو ها را به قطعات کوچک خرد کنید و داخل مخلوط کن بریزید. سپس روغن زیتون را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. بعد از این که آووکادو و روغن زیتون به خوبی با هم ترکیب شدن می‌توان این ماسک مو را برای حدود ۲۰ و ۴۰ دقیقه روی موها قرار دهید. در انتها موها را با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

 

برای پوست نیز می توانید ماسک را برای ۳۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و در انتها پوست را با آب ولرم بشویید. برای اثربخشی بیشتر می توانید تا ۲ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. در صورت استفاده از این ماسک روغن زیتون برای پوست چرب می توانید در انتها پوست خود را با یک شوینده ملایم نیز بشویید.

 

 

 

بیشتر بخوانید: کاربردها و خواص روغن زیتون کهنه

 

 

۳- ماسک روغن زیتون و روغن درخت چای برای رفع شوره سر

 

ماسک روغن زیتون و روغن درخت چای برای رفع شوره سر

 

اگر پوست سرتان حساس است و با به شوره سر مبتلا هستید، روغن درخت چای می تواند به تسکین آن کمک کند. از طرف دیگر روغن زیتون نیز به دلیل آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد. برای تقویت پوست سر و جلوگیری از خشکی کف سر بسیار مفید است. برای تهیه این ماسک روغن زیتون برای مو می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

روغن زیتون: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری

روغن درخت چای: ۲ تا ۴ قطره

 

برای تهیه این ماسک تنها باید روغن زیتون را با روغن درخت چای ترکیب کنید. سپس ماسک را روی کف سر بزنید و تا ساقه موها ادامه دهید. بعد از  ۲۰ تا ۴۰ دقیقه می توانید کف سر را با آب گرم و شامپوی بدون سولفات بشویید.

 

 

۴- ماسک روغن زیتون و عسل برای آبرسانی مو و پوست

 

ماسک روغن زیتون و عسل برای آبرسانی مو و پوست

 

اگر به دنبال یک ماسک روغن زیتون برای موهای خشک هستید، و دوست دارید پوستتان نرم و لطیف شود، بهتر است ترکیب روغن زیتون و عسل را امتحان کنید. این ماسک از خشکی مو و پوست جلوگیری می کند و یک آبرسان قوی برای پوست و مو محسوب می شود. برای تهیه ماسک عسل و روغن زیتون برای مو و پوست می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

 

برای تهیه ماسک روغن زیتون و عسل باید مواد را به خوبی ترکیب کنید. قبل از استفاده از ماسک برای مو، ابتدا موها را با شامپوی ملایم بشویید و اجازه دهید خشک شود و تنها کمی نمدار باشد. حالا ماسک روغن زیتون و عسل را روی کف سر و موها پخش کنید و به خوبی در سراسر مو ماساژ دهید. یک کلاه پلاستیکی یک بار مصرف روی سرتان بگذارید.

 

برای ۳۰ تا ۹۰ دقیقه صبر کنید. در انتها موها را با یک شامپوی ملایم و آب گرم بشویید. اگر موهای تان به شدت خشک است می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید. افرادی که موهای چرب و معمولی دارند، بهتر است یک بار در هفته است ماسک عسل و روغن زیتون استفاده نمایند.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه آش عدس با گوشت گوسفند، گوشت قلقلی و مرغ

 

برای استفاده از این ماسک برای پوست نیز پوست خود را با یک شوینده ملایم بشویید. سپس ماسک را برای ۳۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. در انتها پوست را با آب ولرم شستشو دهید. برای اثر بخشی بیشتر می توانید ۲ تا ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

 

 

۵- ماسک روغن زیتون و موز برای تقویت مو و پوست

 

موز یکی از مغذی ترین میوه ها است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و پتاسیمی که دارد، به شدت برای تقویت مو و پوست مؤثر است. از طرفی روغن زیتون برای ریزش مو بسیار مفید است و موجب تقویت و افزایش انعطاف پذیری پوست می شود. برای تهیه این ماسک روغن زیتون برای پوست و مو می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

موز: ۱ عدد

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

عسل (اختیاری): ۱ قاشق غذاخوری

 

یک عدد موز رسیده را پوست بگیرید و در مخلوط کن کاملاً میکس کنید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. اگر پوستتان خشک است می ‌توانید از یک قاشق غذاخوری عسل نیز در این ماسک استفاده کنید. حالا می توانید از این ماسک برای تقویت موها و پوست صورت استفاده کنید. اجازه دهید ماسک برای ۳۰ دقیقه روی پوست و موهایتان بماند سپس آن را آبکشی نمایید.

 

 

۶- ماسک روغن زیتون و ماست پرچرب برای موهای رنگ شده

 

ماسک روغن زیتون و ماست پرچرب برای موهای رنگ شده

 

اگر موهایتان در اثر رنگ شدن کدر و زبر شده می ‌توانید از این ماسک روغن زیتون برای مو استفاده کنید. ماسک روغن زیتون و ماست پرچرب درخشش از دست رفته موها را به آن باز می گرداند و جلوه شاداب و زیباتر موهایتان می بخشد. برای تهیه این ماسک باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

روغن زیتون: ۱ قاشق  غذاخوری

ماست پرچرب: ۲ قاشق غذاخوری

روغن نارگیل (اختیاری): ۱ قاشق غذاخوری

 

برای تهیه ماسک باید روغن زیتون ماست در صورت نیاز روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. مواد را با همزن دستی به خوبی هم بزنید. سپس با استفاده از یک برس ماسک را روی موها بمانید. ۴۰ دقیقه صبر کنید و موها را با آب و یک شامپوی ملایم بشویید. برای اثر بخشی بیشتر می توانید یک بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم و دلایل حساسیت به زیتون و روغن زیتون

 

 

۷- ماسک روغن زیتون و گلاب برای جلوگیری از جوش صورت

 

بهترین ماسک روغن زیتون برای جوش صورت استفاده از ترکیب گلاب و روغن زیتون است. این ماسک خاصیت آرام بخش و ضد التهاب دارد و از بروز جوش صورت جلوگیری می کند. حتی ماساژ بدن با روغن زیتون و گلاب نیز می تواند پوست شما نرم و عاری از جوش و آکنه کند. برای تهیه این ماسک باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱ تا ۱/۵ قاشق چای خوری

 

برای تهیه ماسک روغن زیتون و گلاب باید این دو ماده را به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس این ماسک را برای ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. زمانی که ماسک به خوبی جذب پوستتان شود می توانید پوست را با یک شوینده ملایم بشویید. از آن جایی که ممکن است چربی پوست عامل ایجاد جوش صورت شما باشد، بنابراین هیچگاه بعد از قرار دادن ماسک روغن زیتون روی صورت خود آن را به حال خود رها نکنید و حتماً پوست خود را با شوینده ملایم بشویید.

 

 

۸- ماسک روغن زیتون و آبلیمو برای صورت

 

 

بهترین ماسک روغن زیتون برای سفید شدن پوست ترکیب کردن آن با کمی آبلیمو است. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E است. از طرف لیمو ترش نیز ویتامین C زیادی دارد و در شفافیت و درخشندگی پوست بسیار مؤثر است. برای تهیه این ماسک صورت می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم

 

آبلیمو: ۱/۵ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

 

برای تهیه ماسک باید به سادگی آبلیمو و روغن زیتون با هم ترکیب کنید. سپس پس به خوبی روی پوست خود ماساژ دهید. اگر پوست خشکی دارید، می تواند از ماسک روغن زیتون و عسل و آبلیمو استفاده نمایید. بعد از اینکه ماسک روی پوست ماساژ دادید، ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد پوست خود را با آب ولرم بشوید

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای تهیه ماسک های خانگی و تقویت پوست و مو است. شما می توانید به سادگی با ترکیب کردن روغن زیتون با سایر مواد مفید برای پوست و مو خود تهیه کنید. فراموش نکنید قبل از استفاده از هر نوع ماسک خانگی ابتدا آن را در گوشه ای از پوست خود تست کنید. اگر پوست شما به آن حساسیت نداشت می توانید از آن برای سایر بخش ها نیز استفاده نمایید.

 

 

منابع: medicalnewstoday، healthline، purewow، tasteofhome، steptohealth

کالابرگ الکترونیک