طبع روغن زیتون سرد است یا گرم و انواع مصلح آن چیست؟

طبع روغن زیتون سرد است یا گرم و انواع مصلح آن چیست؟


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طبع روغن زیتون سرد است یا گرم

طبع روغن زیتون سرد است یا گرم؟ مزاج روغن زیتون چه تأثیری بر فواید آن دارد؟ بهترین مصلح روغن زیتون چیست و بهتر است با چه خوراکی هایی مصرف شود؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می توانید با این که مزاج روغن زیتون سرد است یا گرم آشنا شوید. همچنین به سوالات متداول در مورد طبع و مصلح روغن زیتون و طبع زیتون سبز و طبع زیتون شور پاسخ خواهیم داد.

 

 

اهمیت طبع روغن زیتون

 

اهمیت طبع روغن زیتون

 

شناخت مواد غذایی با طبع گرم و سرد به ما کمک می کند تا بهتر این غذاها را در رژیم روزانه خود بگنجانیم و با خوردن غذاهای گرم و سرد در کنار هم کمتر دچار مشکل شویم. روغن زیتون نیز یکی از رایج ترین روغن ها و طعم دهنده هایی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. شناخت طبع روغن زیتون به ما کمک می کند تا این روغن ارزشمند را طبق مزاج خودمان و سایر اعضای خانواده مصرف کنیم و بعد از مصرف آن دچار مشکل نشویم.

 

 

طبع روغن زیتون در طب سنتی

 

طبع روغن زیتون در طب سنتی

 

طبع روغن زیتون در طب سنتی گرم است و از همین رو مصرف این روغن در کنار غذاهای سرد مثل انواع سالاد، پنیر و مرغ موجب می شود تا میزان سردی این مواد غذایی کاهش پیدا کند. جالب است بدانید که میوه تلخ و گس زیتون زمانی که هنوز فرآوری نشده طبع سردی دارد. اما درست زمانی که زیتون به طور کامل می رسد و برداشت می شود، مزاج آن گرم می شود.

 

به طور کلی طبع زیتون در مراحل مختلف رشد متفاوت است. طبع زیتون سبز و نارس سرد و خشک دارند. زمانی که رنگ آن کمی به زرد متمایل می شود، طبع زیتون نیز معتدل می گردد. بعد از این که زیتون کاملاً رسید و رنگ آن تیره و سیاه شد طبع زیتون گرم و خشک می شود. در واقع هر چقدر زیتون رسیده تر باشد طبع آن گرم تر است.

 

بیشتر زیتون هایی که ما مصرف می ‌کنیم نه طبع گرمی دارند و نه طبع سرد بلکه معتدل هستند. از طرف دیگر طبع زیتون شور به ‌دلیل وجود نمک گرم تر می شود.

 

 

طبع روغن زیتون مالشی و فواید آن

 

طبع روغن زیتون مالشی و فواید آن

 

طبع روغن زیتون مالشی همانند روغن زیتونی که به صورت خوراکی مصرف می شود، گرم است. ماساژ بدن با روغن زیتون و مالش آن روی پوست نیز می تواند به رفع سردی و گرم شدن آن ناحیه از بدن کمک کند. این روغن به دلیل طبع گرمی که دارد، استرس و فشار را کاهش می دهد و به دفع سموم بدن کمک می کند. مصرف این روغن موجب کاهش درد می شود و برای ماساژ درمانی بسیار مفید است.

حتما بخوانید  16 مورد از مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون

 

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای بدن

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای بدن

 

روغن زیتون یکی از مفیدترین انواع روغن است که به روش های مختلف از زیتون استخراج می شود. قدمت استفاده از زیتون در ایران بیشتر از ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد. این میوه برای اولین بار در ایران در منطقه رودبار گیلان کشت و برداشت شد. طبع گرم روغن زیتون موجب می شود تا فواید زیادی برای بدن داشته باشد.

 

مصرف این روغن از بروز سرطان روده، مشکلات پوستی و سرطان سینه جلوگیری می کند. طبع گرم روغن زیتون می تواند مانع بروز مشکلات قلبی شود و جلوی انسداد عروق را بگیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید روغن زیتون با توجه به طبع آن اشاره شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند؟

 

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای افزایش انرژی

 

روغن زیتون به دلیل طبع گرمی که دارد بسیار مقوی و انرژی بخش است. مصرف این روغن برای افراد بلغمی و افرادی که طبع سردی دارند، بسیار مناسب است. درواقع گرم بودن روغن زیتون موجب از بین بردن عفونت و میکروب ها در بدن می شود و انرژی فرد را افزایش می دهد.

 

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای بهبود هضم و افزایش متابولیسم

 

خوردن روغن زیتون به دلیل طبع گرم آن موجب بهبود فرآیند هضم می ‌شود. طبیعت گرم روغن زیتون موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. وجود مواد مغذی و همچنین آنتی ‌اکسیدان‌ های مفید در روغن زیتون می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و به هضم غذا کمک کند.

 

در بدن ما هر چقدر غذا با سرعت بیشتری هضم شود و دستگاه گوارش بهتر عمل کند، معده روده، کبد و کلیه ها نیز عملکرد بهتری خواهند داشت و بدن راحت تر می توانند چربی ها، بافت های مرده و مواد مضر را از بدن دفع نماید. در مورد فواید روغن زیتون برای درمان یبوست بیشتر بخوانید.

 

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای رفع سردی بدن

 

روغن زیتون برای درمان سستی، سرد مزاجی و همچنین تقویت قوای جنسی بسیار مؤثر است. از آن جایی که سردی بدن می تواند منجر به ایجاد چین و چروک های پوستی و ریزش مو شود، مصرف روغن زیتون می تواند به جلوگیری از ایجاد چروک های پوستی و همچنین افزایش ضخامت موها و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

 

طبیعت گرم روغن زیتون موجب جلوگیری از بروز بیماری های مختلف می شود و فواید زیادی برای بدن دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۸ ماسک روغن زیتون برای تقویت مو و پوست

حتما بخوانید  10 نکته کلیدی رژیم چاقی و افزایش وزن + جدول هفتگی رژیم

 

 

فواید طبع گرم روغن زیتون برای افزایش گردش خون

 

روغن زیتون مزاج گرمی دارد و مصرف آن می ‌تواند موجب افزایش گردش خون در بدن شود و قدرت عضلانی را افزایش دهند.

 

 

مصلح روغن زیتون

 

مصلح روغن زیتون

 

در طب سنتی توصیه می شود که همه خوراکی ها با مصلح آن مصرف شوند. این کار موجب می ‌شود تا بدن همیشه در حالت تعادل قرار بگیرد و فرد کمتر بیمار شود. مصلح در واقع تعدیل کننده طبع هر غذا محسوب می شود که بهتر است با آن مصرف شود. این که روغن زیتون سرد است یا گرم تعیین می کند که چه مصلحی برای مصرف با آن مناسب است.

 

بهترین مصلح روغن زیتون گردو، بادام درختی شیرین، سرکه، شیرینی های طبیعی و عسل هستند. مصرف این مواد در کنار روغن زیتون می تواند خواص روغن را افزایش دهد و حذف آن را راحت تر کند. از همین رو از قدیم برای مصرف زیتون آن را به شکل زیتون پرورده یا همراه با گردو مصرف می کردند. زیرا معتقد بودند که مصرف زیتون در کنار مصلح آن مفیدتر است و بدن را با مشکلات کمتری روبرو می کند.

 

 

مزاج روغن زیتون چه تأثیری بر طریقه مصرف آن دارد؟

 

طبع روغن زیتون چه تأثیری بر طریقه مصرف آن دارد؟

 

همان طور که گفته شد روغن زیتون طبع گرمی دارد. بنابراین افراد گرم مزاج باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند. در واقع طبع روغن ها به ما کمک می ‌کند که آن ها را به چه طریق و چگونه مصرف کنیم. بهترین روش استفاده از روغن زیتون این است که یک قاشق از آن را به سالاد اضافه کنید.

 

اضافه کردن روغن زیتون به غذا و همچنین استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و آشپزی نیز روش مناسبی برای مصرف این روغن محسوب می‌شود. بهتر است روغن زیتون را همراه با مصلح آن مصرف کنید.

 

 

سخن پایانی

 

روغن زیتون به دلیل طبع گرمش فواید زیادی برای درمان و رفع سردی بدن دارد. برای بهره مند شدن از خواص بی نظیر روغن زیتون باید از روغن اصل و فرابکر استفاده کنید. این روغن به دلیل این که خالص است و افزودنی ندارد، سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است و مصرف آن می تواند به درمان سردی و بلغم نیز کمک کند.

 

 

سوالات متداول

 

طبع روغن زیتون سرد است یا گرم؟

 

در پاسخ به این سوال که مزاج روغن زیتون سرد است یا گرم باید بدانید که طبع این روغن گرم است.

 

 

مصلح روغن زیتون چیست؟

 

بهترین مصلح روغن زیتون گردو، بادام درختی شیرین، سرکه، شیرینی های طبیعی و عسل است.

 

 

طبع زیتون سبز چیست؟

 

زیتون سبزی که هنوز نارس است، طبع سرد و تری دارد.

 

 

طبع زیتون شور چیست؟

 

از آن جایی که نمک طبع گرمی دارد، اضافه کردن آن به زیتون موجب می شود تا گرمی آن بیشتر شود.

 

کالابرگ الکترونیک