۱۳ خواص روغن هسته انگور و طبع آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

۱۳ خواص روغن هسته انگور و طبع آن + روش مصرف خوراکی و موضعی


28 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 خواص و فواید روغن هسته انگور و طبع آن
فهرست محتوا پنهان

خواص و فواید روغن هسته انگور مثل خواص هسته انگور برای سلامت بدن و پوست و مو مورد تایید پزشکان است. این روغن که که از دانه‌های میوه انگور استخراج می‌شود از گسترش سلول‌های سرطانی ریه، پروستات و معده جلوگیری می‌کند. اما سایر خواص روغن هسته انگور و طبع روغن هسته انگور چیست؟ طریقه مصرف روغن هسته انگور در غذا چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌گوییم که روغن هسته انگور چیست و با خواص شگفت‌انگیز روغن هسته انگور آشنا می‌شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید روغن هسته انگور پاسخ خواهیم داد.

 

 

روغن هسته انگور چیست؟

 

روغن هسته انگور چیست؟

 

روغن هسته انگور یک روغن سبک و پرخاصیت است که از هسته دانه‌های انگور استخراج می‌شود. معمولاً بعد از آبگیری انگور، از هسته‌های آن برای روغن‌گیری استفاده می‌شود. این روغن فواید بی‌شماری برای پوست و مو دارد. روغن هسته انگور دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است.

این روغن اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E فراوانی دارد. ترکیبات فنی‌فنول موجود در این روغن مانند پروآنتوسیانیدین‌ها در دسته قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هسته انگور ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین E و تا ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین C در بدن عمل می‌کنند.

 

طبع روغن هسته انگور

 

طبع روغن هسته انگور

 

طبع روغن هسته انگور در طب سنتی سرد و خشک است. از همین رو بهتر است افراد بلغمی مزاج این روغن را در کنار غذاهای گرم مصرف کنند.

 

ارزش غذایی و کالری روغن هسته انگور

 

ارزش غذایی و کالری روغن هسته انگور

 

هر ۱۰۰ گرم از روغن هسته انگور حاوی ۸۸۴ کیلو کالری انرژی است. این روغن فاقد سدیم و کلسترول است و حدود ۹۰ درصد از چربی‌های آن اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

 

مصرف خوراکی روغن هسته انگور مفید است یا مضر؟

 

مصرف خوراکی روغن هسته انگور مفید است یا مضر؟

 

در مورد این که روغن هسته انگور برای سلامت ما مضر است یا مفید، اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد. در بیشتر روغن‌هایی که تحت عنوان روغن هسته انگور در بازار به فروش می‌رسند، از حلال‌های شیمیایی مانند «هگزان» استفاده می‌شود. از آنجایی که هگزان در دسته آلاینده‌های هوا و «نوروتوکسین» طبقه‌بندی می‌شود، مصرف این روغن‌ها چندان برای بدن مفید به نظر نمی‌رسند.

به علاوه برای فرآوری این روغن‌ها از گرمای شدید استفاده می‌شود. گرم شدن روغن هسته انگور در دمای بالا می‌تواند موجب اکسید شدن روغن و خراب شدن آن شود. معمولاً روغن‌هایی که به روش پرس سرد تولید می‌شوند، بدون گرما و مواد شیمیایی آماده می‌شوند و از همین رو گزینه‌های مناسب‌تری برای مصرف خوراکی هستند.

در نتیجه بهترین نوع روغن هسته انگور روغنی است که به روش کمپرس سرد تولید شده باشد. این روغن نقطه دود نسبتاً بالایی دارد و نسبت به سایر روغن‌های گیاهی از جمله  روغن زیتون برای پخت و پز می‌تواند گرمای بیشتری را تحمل کند.

حتما بخوانید  خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

طریقه مصرف خوراکی و موضعی روغن هسته انگور

 

طریقه مصرف خوراکی و موضعی روغن هسته انگور

 

شما می‌توانید از روغن هسته انگور به صورت خوراکی استفاده کنید. بنابراین طریقه مصرف روغن هسته انگور در غذا بسیار ساده است و می‌توانید از آن برای پخت و پز و تفت دادن مواد غذایی استفاده کنید. برای مصرف موضعی نیز می‌توانید آن را روی کف دست بریزید و دست‌ها را به هم بمالید تا روغن گرم شود. سپس روغن را به روی سایر نقاط پوست بزنید.

 

خواص روغن هسته انگور

 

خواص روغن هسته انگور

 

روغن هسته انگور فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از خواص روغن هسته انگور اشاره شده است.

 

۱- خواص روغن هسته انگور برای جوش صورت

 

روغن هسته انگور دارای خواص ضد‌میکروبی است و از همین رو در درمان جوش و آکنه نقش مؤثری دارد استفاده از روغن هسته انگور روی پوست موجب می‌شود تا این روغن به عمق پوست شما نفوذ کند و با حمله باکتری‌هایی که سبب ایجاد جوش می‌شوند به درمان آکنه کمک کند.

از مهم‌ترین خواص روغن هسته انگور برای پوست می‌توان به «اسید لینولئیک» موجود در آن اشاره کرد که تحت عنوان امگا ۳ نیز شناخته می‌شود و به درمان آکنه و هیدراته کردن پوست کمک می‌کند.

 

۲- خواص و فواید روغن هسته انگور برای افزایش انعطاف‌پذیری پوست

 

روغن هسته انگور می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که این روغن با حفظ رطوبت پوست موجب نرمی افزایش انعطاف‌پذیری می‌گردد. ویتامین‌های موجود در این روغن نیز در جلوگیری از پیری و افزایش انعطاف‌پذیری پوست بسیار مؤثر هستند .

 

۳- فواید روغن هسته انگور برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید

 

فواید روغن هسته انگور برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید

 

از خواص و فواید روغن هسته انگور در طب سنتی می‌توان به حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در این روغن می‌تواند از پوست در برابر جذب اشعه ماورا بنفش محافظت کند.

 

۴- خواص روغن هسته انگور برای نرمی و لطافت پوست

 

روغن هسته انگور فواید بی‌شماری برای پوست دارد. این روغن از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و موجب افزایش رطوبت و نرمی پوست می‌شود. شما می‌توانید از روغن هسته انگور به عنوان سرم صورت استفاده کنید و یا با استفاده از آن پوست بدن خود را نرم و لطیف نگه دارید.

 

۵- فواید روغن هسته انگور برای رفع قرمزی پوست

 

فواید روغن هسته انگور برای رفع قرمزی پوست

 

اگر پوست حساسی دارید و یا برخی بخش‌های پوستتان قرمز شده است، می‌توانید برای کاهش حساسیت و قرمزی پوست از روغن هسته انگور استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که اسید لینولئیک موجود در روغن هسته انگور دارای خواص ضد التهابی است و برای رفع قرمزی پوست بسیار مؤثر است.

 

۶- خواص روغن هسته انگور برای از بین بردن لکه‌های پوستی

 

روغن هسته انگور حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب فراوانی است که به کمرنگ شدن لکه‌های پوستی کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این روغن می‌تواند روند از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی را تسریع کند.

 

۷- فواید روغن هسته انگور برای مو

 

روغن هسته انگور می‌تواند به نرمی و درخشندگی موها کمک کند. این روغن بدون این که موهای شما را چرب کند، موجب افزایش رطوبت، استحکام و درخشندگی موها می‌شود. از خواص و فواید روغن هسته انگور برای مو می‌توان به افزایش رشد مو اشاره کرد.

روغن هسته انگور بهترین روغن برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو است. فلاونوئیدهای موجود در این روغن به افزایش رشد مو و درمان ریزش مو کمک می‌کند.

 

۸- فواید روغن هسته انگور برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

 

فواید روغن هسته انگور برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

 

روغن هسته انگور حاوی مقدار زیادی ویتامین c و آنتی‌اکسیدان است. مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از و بیماری‌های قلبی کمک زیادی کند. از طرف دیگر حدود ۹۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن هسته انگور اشباع نشده است. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب با طعم ماست و لیمو روی منقل و در تابه

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نشانه سکته قلبی در زنان و مردان

 

۹- خواص روغن هسته انگور در درمان سیاهی دور چشم

 

یکی از خواص فوق‌العاده روغن هسته انگور تأثیر آن بر درمان سیاهی دور چشم است. برای درمان سیاهی دور چشم می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قطره روغن هسته انگور به پوست زیر چشم‌های خود بمالید. این روغن به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، می‌تواند تا حدودی مشکل سیاهی دور چشم را درمان کند.

 

۱۰- خاصیت روغن هسته انگور برای تنظیم فشار خون

 

روغن هسته انگور می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. این روغن به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر درمان فشار خون دارد. در مورد بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون بیشتر بخوانید.

 

۱۱- خواص روغن هسته انگور برای کنترل دیابت

 

روغن هسته انگور حاوی اسید لینولئیک است و از همین رو برای افراد دیابتی بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روغن هسته انگور می‌تواند علائم بیماری دیابت را کاهش دهد و بیماری را کنترل کند.

 

۱۲- خواص روغن هسته انگور برای واژن

 

خواص روغن هسته انگور برای واژن

 

بعضی خانم‌ها قبل از دوران قاعدگی، دچار خشکی واژن می‌شوند که معمولا با درد و سوزش همراه خواهد بود. روغن هسته انگور یک راه عالی برای نرم کردن سطوح خارجی واژن است که خاصیت باکتری‌زدایی دارد و قارچ‌های این ناحیه را از بین می‌برد.

۱۳- خواص روغن هسته انگور برای تناسب اندام

 

یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور برای لاغری و تناسب اندام است. می‌توانید از این روغن برای روی انواع سالاد استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان دیابت نوع ۲

 

عوارض روغن هسته انگور

 

عوارض روغن هسته انگور

 

تاکنون عوارض جانبی خاصی برای روغن هسته انگور گزارش نشده است. اما به طور کلی این روغن نیز با تمام فوایدی که دارد، باید به اندازه و درست مصرف شود. چه از روغن هسته انگور به صورت موضعی استفاده می‌کنید و چه خوراکی، باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

 

چه کسانی نباید از روغن هسته انگور استفاده کنند؟

 

برخی افراد ممکن است به روغن هسته انگور آلرژی داشته باشند. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی روغن هسته انگور حتماً مقداری از آن را مصرف کنید. اگر بدن یا پوست شما به آن واکنشی نشان نداد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

مصرف خوراکی روغن هسته انگور برای افرادی که به بیماری‌های خونی مبتلا هستند، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین یا آسپرین استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که در شرف عمل جراحی قرار دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

 

سوالات متداول

 

روغن هسته انگور چیست؟

 

روغن هسته انگور از دانه‌های انگور استخراج می‌شود.

 

آیا روغن هسته انگور برای مو مفید است؟

 

بله، روغن هسته انگور موجب نرمی و درخشندگی مو می‌شود.

 

آیا روغن هسته انگور برای جوش صورت مفید است؟

 

روغن هسته انگور خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و برای درمان جوش مفید است.

 

طریقه مصرف روغن هسته انگور برای پوست چیست؟

 

برای انعطاف‌پذیری و جوانسازی پوست، و همچنین برای از بین بردن لکه‌های پوستی، کافی است روغن هسته انگور را روی پوست ماساژ دهید تا روغن جذب پوست صورت و دست‌ها شود.

 

طریقه مصرف روغن هسته انگور برای مو  چیست؟

 

اگر می‌خواهید روغن هسته انگور را برای تقویت و رشد موها استفاده کنید، قبل از استحمام، مقداری از روغن را کف دست‌هایتان بریزید و آن را روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید تا جذب پوست و مو شود. نیم ساعت صبر کنید و بعد با شامپو، موهایتان را بشویید.

 

 

منابع: byrdie، healthline، verywellhealth، medicalnewstoday، webmd

کالابرگ الکترونیک