۱۲ تا از عجیب ترین خواص چای سیاه + طبع و مصلح چای سیاه

۱۲ تا از عجیب ترین خواص چای سیاه + طبع و مصلح چای سیاه


25 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید عجیب چای سیاه برای سلامت بدن و طبع و مصلح آن

در مورد خواص و فواید چای سیاه چیزی می‌دانید؟ بعد از آب، چای سیاه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. گیاه چای متعلق به خانواده گیاه Camellia sinensis است. چای سیاه نسبت به دیگر انواع چای‌، طعم قوی‌تر و کافئین بیشتری دارد. اما کافئین آن کمتر از قهوه است. چای سیاه همچنین دارای مزایای سلامتی مختلفی است که در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی ۱۰ مورد از خواص و فواید چای سیاه و طبع و مصلح چای سیاه می‌پردازیم.

 

 

طبع و مصلح چای سیاه

 

طبع و مصلح چای سیاه

 

چای سیاه یکی از بهترین انواع چای است که طبعش گرم و خشک بوده و گرمای آن در درجه دوم قرار دارد. به عنوان مصلح چای سیاه توصیه می‌شود این چای را با ادویه‌هایی مثل زنجبیل، دارچین، هل و … مصرف شود. همچنین مصرف چای سیاه با شیر می‌تواند طبع آن را متعادل‌تر کند.

 

خواص و فواید چای سیاه برای سلامتی

 

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی

 

در ادامه به خواص و فواید چای سیاه برای سلامتی اشاره می‌کنیم که همگی از لحاظ علمی تایید شده‌اند.

 

چای سیاه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی

 

چای سیاه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی

 

آنتی اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می‌کنند. بنابراین در کاهش بروز بیماری‌های مزمن نقش دارند. پلی فنول‌ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که در برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله چای سیاه یافت می‌شوند. گروه‌هایی از پلی‌فنول‌ها، از جمله کاتچین‌ها، تئافلاوین‌ها و تیاروبیگین‌ها، منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سیاه هستند و در جهت بهبود سلامت کلی موثرند.

شاید جالب باشد بدانید که یک مطالعه روی موش‌ها نقش «تافلاوین» در چای سیاه و خطر ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و کلسترول بالا را بررسی کرد. نتایج نشان داد که «تئافلاوین‌» باعث کاهش کلسترول و قند خون می‌شود.

هر چقدر چایی که خریداری می‌کنید، باکیفیت‌تر باشد، قطعا مقدار آنتی اکسیدان موجود در چای نیز بیشتر خواهد بود. یکی از بهترین انواع چای برای بهره‌مند شدن از آنتی اکسیدان‌های متنوع موجود در آن «چای شکسته» است.

چای شکسته به نوعی از چای گفته می‌شود که بافت آن نسبت به سایر انواع چای سیاه ریزتر است و از آن جایی که برای تهیه این چای از ساقه گیاه استفاده نمی‌شود، از همین رو عطر کمتر اما کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد. کیفیت چای شکسته درجه یک از تمام انواع چایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود، بیشتر است. بعد از آن «چای قلم درجه یک» در رده بهترین انواع چای سیاه قرار دارد.

در این میان «چای سیاه شکسته ۲۵۰ گرمی رفاه لاهیجان» یک چای فوق‌العاده باکیفیت برای علاقمندان به طعم چای ایرانی است. اگر دوست دارید چای شکسته ایرانی صادراتی با کیفیت بالاتر را امتحان کنید، پیشنهاد ما «چای سیاه شکسته صادراتی ۴۵۰ گرمی رفاه لاهیجان» است. برای افرادی که مصرف بالاتری دارند نیز «چای سیاه شکسته صادراتی ۹۰۰ گرمی رفاه لاهیجان» انتخاب مناسبی است.

 

خواص و فواید چای سیاه برای قلب

 

خواص و فواید چای سیاه برای قلب

 

چای سیاه گروه دیگری از آنتی اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها را در خود جای داده که برای سلامت قلب مفید هستند. فلاونوئیدها را می‌توان در سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تلخ هم پیدا کرد. مصرف منظم آنها به کاهش بسیاری از بیماری‌های قلبی، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سطح تری گلیسیرید بالا و چاقی کمک می‌کند.

نتایج یک مطالعه کنترل شده نشان داد که نوشیدن چای سیاه به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش تری گلیسیرید تا ۳۶ درصد، کاهش سطح قند خون تا ۱۸ درصد و کاهش نسبت LDL/HDL پلاسما به میزان ۱۷ درصد می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد کسانی که روزانه سه فنجان چای سیاه می‌نوشند، ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

 

کاهش کلسترول بد با چای سیاه

 

کاهش کلسترول بد با چای سیاه

 

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سیاه به کاهش کلسترول LDL کمک می‌کند. بر اساس نتایج یک مطالعه تصادفی نوشیدن ۵ وعده چای سیاه در روز، کلسترول LDL را تا ۱۱ درصد در افرادی که سطح کلسترولشان بالا است، کاهش می‌دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک بیسکویت یخچالی به ۲ روش

یک مطالعه ۳ ماهه دیگر روی ۴۷ نفر، اثرات عصاره چای سیاه سنتی چینی را بر سطوح LDL مقایسه کرد. نتایج نشان داد که میزان LDL در افرادی که چای سیاه مصرف می‌کردند، بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی نامطلوب، کاهش قابل توجهی داشت. محققان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه به بهبود سطح کلسترول در بیماران قلبی یا دارای اضافه وزن کمک می‌کند.

یکی از انواع چای سالم برای کاهش کلسترول خون، «چای قلم» است. چای قلم یکی از پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین انواع «چای گیلان» است که در ترکیبات آن هم از برگ و هم ساقه گیاه استفاده می‌شود و از همین رو بوی بسیار مطبوعی دارد ولی از لحاظ ظاهری این چای دارای برگ‌های پهن‌تر و درشت‌تری است و به دلیل عطر فوق‌العاده‌ای که دارد در دسته محبوب‌ترین انواع چای ایرانی قرار دارد.

«چای سیاه قلم بهاره ۲۵۰ گرمی رفاه لاهیجان» یکی از بهترین انتخاب‌های چای سیاه برای افرادی است که به دنبال یک چای قلم باکیفیت و خوش عطر هستند.

 

خواص و فواید چای سیاه برای سلامت روده

 

خواص و فواید چای سیاه برای سلامت روده  

 

در حالی که برخی از باکتری‌های موجود در روده برای سلامتی مفید هستند، اتفاقا برخی از آنها ضرر دارند. مطالعات نشان داده‌اند که برخی باکتری‌ها نقش مهمی در کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی روده، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان دارند. پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه با تقویت رشد باکتری‌های خوب و مهار رشد باکتری‌های بد، مثل سالمونلا، به بهبود وضعیت سلامتی روده کمک می‌کنند.

علاوه بر این، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که مواد مضر را از بین می‌برد و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، ایمنی را بهبود می‌بخشد. با این حال، قبل از اینکه بتوان یک نتیجه‌گیری کلی و قطعی در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی به دست آورد، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

خواص و فواید چای سیاه برای فشار خون

 

خواص و فواید چای سیاه برای فشار خون  

 

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. یک مطالعه کنترل شده برای سنجش نقش چای سیاه در کاهش فشار خون انجام شد. برای انجام این آزمایش، شرکت‌کنندگان در طول ۶ ماه روزانه سه فنجان چای سیاه می‌نوشیدند. نتایج نشان داد این گروه کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را تجربه کردند.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات چای سیاه بر فشار خون متفاوت است. اگرچه نتایج، برخی بهبودها را در فشار خون نشان دادند، ولی محققان به این نتیجه رسیدند که این یافته‌ها قابل توجه نبودند. نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه و در صورتی مفید است که دیگر فاکتورها مثل اصلاح سبک زندگی، مدیریت استرس و … هم رعایت شود.

 

کاهش خطر سکته با چای سیاه

 

کاهش خطر سکته با چای سیاه

 

«سکته مغزی» زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز مسدود یا پاره شود. خوشبختانه ۸۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند. یک مطالعه پژوهشی روی ۷۴۹۶۱ شرکت‌کننده به مدت بیش از ۱۰ سال انجام شد. نتایج نشان داد کسانی که ۴ فنجان یا بیشتر چای سیاه در روز می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای نمی‌نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

در یک مطالعه دیگر محققان دریافتند افرادی که بیش از سه فنجان چای (از نوع چای سیاه یا چای سبز) در روز می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که روزانه کمتر از یک فنجان چای می‌نوشند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای سیاه دو رنگ و مجلسی

 

خواص و فواید چای سیاه برای دیابت

 

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به عوارض سلامتی مانند دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش دهد. مصرف مقادیر زیاد شکر، به ویژه از طریق نوشیدنی‌های شیرین، باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. چای سیاه یک نوشیدنی غیر شیرین عالی است که به افزایش استفاده از انسولین در بدن کمک می‌کند.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که چای سیاه، فعالیت انسولین را بیش از ۱۵ برابر افزایش می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که چندین ترکیب موجود در چای باعث بهبود سطح انسولین می‌شود. از سوی دیگر با کاهش قند خون، متابولیسم قند را در بدن بهبود می‌بخشد.

 

خواص و فواید چای سیاه برای سرطان

 

خواص و فواید چای سیاه برای سرطان

 

پلی فنول‌های موجود در چای سیاه به جلوگیری از بقای سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی درباره اثرات پلی فنول‌های چای بر سلول‌های سرطانی، چای سیاه و چای سبز در تنظیم رشد سلول‌های سرطانی و کاهش رشد سلول‌های جدید سرطانی نقش دارند.

مطالعه دیگری اثرات پلی فنول‌های موجود در چای سیاه را بر سرطان سینه تجزیه و تحلیل کرد. مشخص شد که چای سیاه به مقابله با گسترش تومورهای پستان می‌پردازد. البته چای سیاه نباید به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان پستان در نظر گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه گوش فیل خانگی به چند روش با طعم قنادی و بازاری

 

افزایش تمرکز و هوشیاری با چای سیاه

 

افزایش تمرکز با نوشیدن چای سیاه

 

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه‌ای به نام L-theanine است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را در مغز افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدنی‌های حاوی L-theanine و کافئین به دلیل تأثیرات L-theanine بر مغز بیشترین نقش را در تمرکز دارند. به همین دلیل بسیاری افراد پس از نوشیدن چای انرژی بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه احساس می‌کنند.

چای سیاه کافئین فراوانی دارد و از همین رو موجب افزایش هوشیاری و تمرکز می‌شود. «چای باروتی» یکی از انواع چای سیاه است که طی مراحلی چای به گلوله‌های ریز تبدیل می‌شود. بسیاری از افراد این چای را با نام «چای مورچه» یا «سی تی سی» نیز می‌شناسند. «چای باروتی» از آن دسته چای‌هایی است که باید حتماً از شرکت‌های معتبر و برندهای شناخته شده تهیه شود تا کیفیت بالایی داشته باشد.

«چای سیاه باروتی ۴۵۰ گرمی رفاه لاهیجان» بهترین انتخاب برای تهیه چای سیاه خوشرنگ با چای باروتی یا چای مورچه است. اگر میزان مصرف چای شما زیاد است، پیشنهاد می‌شود از «چای سیاه باروتی ۹۰۰ گرمی رفاه لاهیجان» استفاده کنید. «چای سیاه باروتی ۴۵۰ گرمی رفاه لاهیجان» یکی از بهترین انواع چای باروتی است که برای افرادی که به دنبال یک چای سیاه ایرانی با عطر و طعم جذاب هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

 

 طرز تهیه آسان چای سیاه

 

طرز تهیه آسان چای سیاه

 

چای سیاه نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه درست کردن آن هم ساده است. برای تهیه چای سیاه ابتدا آب را بجوشانید. اگر از کیسه‌های چای استفاده می‌کنید، یک چای کیسه‌ای را در یک لیوان اضافه بیندازید و آن را با آب داغ پر کنید.

در صورت استفاده از برگ‌های چای، ۲ تا ۳ گرم برگ چای به ازای هر شش اونس آب (۱۷۰ میلی لیتر) به کار ببرید. بسته به سلیقه خودتان، اجازه دهید چای به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب دم بکشد. برای داشتن چای پررنگ‌تر با طعم قوی‌تر، از برگ‌های چای بیشتری، استفاده و صبر کنید تا مدت طولانی‌تری دم بکشد. پس از دم کشیدن، برگ‌های چای یا چای کیسه‌ای را از آب خارج کرده و نوش جان کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نکات صحیح دم کردن چای ایرانی

 

سخن پایانی

 

اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و بدون شیرینی با کافئین کمتر از قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید، چای سیاه یک گزینه عالی است. این چای عطر و طعم قوی و منحصر به فردی دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. همچنین می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. این مزایا شامل بهبود کلسترول، سلامت روده، کاهش فشار خون و … می‌شود.

 

سوالات متداول

 

آیا چای سیاه خواب آور است؟

 

۱- آیا چای سیاه خواب آور است؟

 

چای سیاه خاصیت آرام‌بخشی دارد. مصرف آن حدود یک ساعت قبل از خواب، به رفع مشکلات خواب کمک می‌کند. «تانین» یک اسید آمینه مفید است که تنش‌ها و انقباضات بدن را از بین می‌برد و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

 

۲- آیا چای سیاه باعث لاغری می‌شود؟

 

چای سیاه به خاطر کالری پایین، می‌تواند وزن را کاهش دهد. فلانوئیدهای چای هم آنزیم گوارشی لیپاز را مهار می‌کنند.

 

۳- آیا چای سیاه باعث یبوست می‌شود؟

 

خیر. از چای سیاه دو رنگ می‌توان به عنوان درمان یبوست استفاده کرد. نوشیدن چای به آبرسانی بدن کمک می‌کند.

 

جشنواره بزرگ چای رفاه لاهیجان

 

اگر دوست دارید در کنار خرید انواع چای باکیفیت ایرانی و بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر چای سیاه، جایزه‌های ارزنده‌ای نیز دریافت کنید، پیشنهاد می‌شود در جشنواره بزرگ چای رفاه لاهیجان شرکت کنید.

 

در این جشنواره، با خرید چای رفاه لاهیجان از فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر ایران، برنده جوایز ارزنده از افق کوروش شوید.

جوایز:

• ۲ جایزه ۵۰ میلیون تومانی
• ۲۰ عدد گوشی هوشمند

نحوه برنده شدن در جشنواره “چای رفاه لاهیجان”
شرایط جشنواره به شرح ذیل می باشد:

 

بازه زمانی جشنواره:

 

شروع: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
پایان: ۱۵ مهر ۱۴۰۱

شرایط شرکت:

**خرید هر ۱۰۰ هزارتومان (از چای رفاه لاهیجان) = ۱ امتیاز
ثبت کد قرعه‌کشی ذیل فاکتور در my.okcs.com

 

ارسال کد قرعه کشی:

 

مرحله اول:

دریافت کد قرعه کشی در زیر فاکتور و یا از طریق پیامک

مرحله دوم:

۱. ورود به سایت my.okcs.com
۲. وارد کردن شماره موبایل خود در سامانه و دریافت کد تایید ورود
۳. ثبت کد قرعه کشی در سامانه

 

 

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک