۵ نمونه از حرکات مدیتیشن برای تجربه خواب عمیق در کمتر از ده دقیقه

۵ نمونه از حرکات مدیتیشن برای تجربه خواب عمیق در کمتر از ده دقیقه


10 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
حرکات مدیتیشن برای خواب عمیق

می‌دانستید با انجام مراقبه‌های ذهنی و مدیتیشن می‌توانید یک خواب عمیق و آرام را تجربه کنید؟ شاید باورتان نشود اما گاهی حتی نفس عمیق کشیدن قبل از خواب برای تازه‌کارها یک روش مدیتیشن محسوب می‌شود و برای تجربه خوابی عمیق به شما کمک می‌کند. تعداد بسیار زیادی از موارد هستند که با وجود سادگی آن‌ها، می‌توانید با انجام آن‌ها با آرامش و آسودگی استراحت کرده و بخوابید. جهت انجام مدیتیشن برای خواب عمیق و آرام کافی است قبل از خواب یک جای آرام و بدون سر و صدا را انتخاب کنید و این ۵ نمونه از حرکات موثر مدیتیشن را طبق آموزه‌های آمده در سرویس سبک زندگی مجله کوروش انجام دهید.

 

 

۱- از ۱۰۰ تا صفر بشمارید

 

از 100 تا صفر بشمارید

 

اعداد را به صورت برعکس از ۱۰۰ تا ۰ بشمارید. هر بار که شمارش اعداد به صورت بر عکس از دست‌تان در رفت و فراموش کردید، دوباره از ابتدا شروع کنید. از آن‌جایی که فراموش کرده‌اید نشمارید، دقیقا از ابتدا دوباره از عدد ۱۰۰ شمردن را شروع کنید. فراموش نکنید که قرار نیست در این شمارش مچ‌تان گرفته شود یا به خاطر اشتباه کردن سرزنش شوید. شما فقط قرار است مدیتیشن برای خواب عمیق و آرام را تجربه کنید.

 

 

۲- تجسم کنید

 

تجسم کنید

 

حرکات مدیتیشن برای خواب عمیق برخلاف تصور عموم بسیار ساده هستند. برای مثال روی چهره یک شخص، مکان، رنگ یا هر چیز دیگری که احساس خوشایندی در شما ایجاد می‌کند تمرکز کنید. کافی است ذهن خود را روی یک تصویر واحد متمرکز کنید و از آن کار بکشید. این تصویر می‌تواند تصویر نامزد یا همسر و حتی دوست یا فرزند شما یا مکانی باشد که خاطره‌ای خوش از آن در ذهن شما باقی مانده است

 

 

۳- ذکر بگویید

 

ذکر بگویید

 

«مانترا» در آیین بودایی به معنای ذکر گفتن است. این روش که به آن «مدیتیشن متعالی» می‌گویند یک  شیوه آسان آرام سازی ذهن و مدیتیشن در خانه و محل کار است که در آن شخص به صورت خاصی یک صدا یا عبارت مذهبی را تکرار می‌کند مثلا ذکر گفتن، نماز خواندن، تکرار یک عبارت مذهبی مثل صلوات فرستادن با تمرکز و آگاهی. تمام این موارد در همه ادیان به طرق مختلف وجود دارند.

 در حقیقت مدیتیشن متعالی یکی از روش‌های مدیتیشن یا مراقبه است که باید روزی دو بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در یک مکان آرام و با چشمان بسته و تمرکز انجام دهید. یکی از بهترین زمان‌ها برای انجام این حرکت مدیتیشن قبل از خواب است. هدف مدیتیشن متعالی این است که به صورت مستقیم و بدون تلاش یا حرکت خاصی هم استراحت کنید و هم به آرامش درونی برسید.

وقتی شما روی یک جمله یا عبارت معنوی تمرکز می‌کند و آن را تکرار می‌کنید به ذهن‌تان اجازه می‌دهید به صورت شفاف و روشن روی یک عبارت تمرکز کند و به آرامش برسد. در واقع  این روش مدیتیشن در خانه یا محل کار به تمرکز و ایجاد حال روحی و جسمی خوب در شما کمک فراوانی می‌کند. اگر قصد دارید مدیتیشن برای خواب عمیق و آرام را تجربه کنید این حرکت مدیتیشن کمک فراوانی به شما می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نوشیدنی خواب‌آور با شیر برای درمان بی‌خوابی که پایه علمی دارند

 

 

۴- پرانایاما و دم و بازدم منظم

 

پرانایاما و دم و بازدم منظم

 

تمرین تنفس یوگا یا «پرانایاما» به عنوان «نیروی زندگی و حیات» شناخته می‌شود. یک حرکت مدیتیشن برای خواب عمیق این است که فقط از طریق سوراخ‌های بینی خود نفس بکشید و دم را در سینه حبس کنید. در پرانایاما تاکید بر روی دم و بازدم زیاد است تا به این ترتیب ظرفیت شش‌ها افزایش پیدا کند. در این تنفس عمیق ۷ برابر بیشتر از تنفس معمولی و کوتاه، اکسیژن به ریه‌ها فرستاده می‌شود. اصلا می‌دانستید کسانی که نفس‌های سریع و کوتاه می‌کشند کمتر از افرادی که تنفس عمیق را می‌شناسند و به آن عمل می‌کنند کمتر عمر می‌کنند؟ یادتان باشد برای نفس کشیدن همیشه از سوراخ‌های بینی استفاده کنید، موقع دم باید سوراخ‌های بینی منبسط شوند و هنگام بازدم از طریق دهان در وضعیت طبیعی باشند. در مدیتیشن برای خواب عمیق و آرام چند بار قبل از خواب از طریق سوراخ‌های بینی نفس عمیق بکشید و نفس را تا زمانی که احساس آرامش می‌کنید نگه دارید و سپس از طریق دهان خارج کنید. در این فرایند نباید فشاری به خود وارد کنید.

 

 

۵- تکنیک آرام کردن عضلات

 

تکنیک آرام کردن عضلات

 

یک حرکت دیگر مدیتیشن برای خواب عمیق، آرام کردن عضلات بدن است. برای این‌که بدن آرام و برای خواب آماده شود، باید ابتدا چشم‌ها راببندید و این آرام سازی و انقباض و انبساط عضلات را با آرامش انجام دهید. از انتهای بدن یعنی انگشتان پا شروع کنید. هر کدام از انگشتان پا را به مدت ۲ الی سه ثانیه منقبض و سپس رها کنید. به همین ترتیب از انگشتان پا به سمت سایر اندام‌های بدن بیایید و هر بار با نفس عمیق این کار را انجام دهید. در این پروسه باید دم از طریق بینی به مدت ۵ ثانیه و بازدم از طریق دهان و همزمان با رها سازی عضلات انجام شود. یادتان باشد همان‌طور که گفتیم باید هنگام دم احساس خوبی داشته باشید و اگر احساس ناراحتی کردید از طریق دهان بازدم را انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی چه ساعتی از روز است؟

 

 

منبع: Mind Body Green

 

کالابرگ الکترونیک