۱۱ مهارت شغلی برای پیدا کردن کار و استخدام در قرن ۲۱

۱۱ مهارت شغلی برای پیدا کردن کار و استخدام در قرن ۲۱


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مهارت‌های شغلی لازم برای استخدام

توسعه کسب و کار یک جمله به ظاهر ساده است اما واقعیت این است که هیچ وقت به وضوح مشخص نیست که برای رسیدن به این هدف باید روی چه چیزی تمرکز کنید. در واقع حالا شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که برای پیشرفت در شغل فعلی یا برنده شدن در بازار رقابت استخدام در یک شرکت معتبر باید به سلاح مهارت‌ های متعددی مجهز باشید تا بتوانید از رقبا پیشی بگیرید. اما چگونه کار پیدا کنیم و از کجا کار پیدا کنیم؟ فرقی نمی‌کند چه در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید یا قرار است در مصاحبه استخدامی کدام شرکت معتبر مورد ارزیابی قرار بگیرد. به گفته مجمع جهانی اقتصاد در قرن ۲۱ برای پیدا کردن شغلی معتبر حتما باید این ۱۱ مورد از مهارت‌های شغلی لازم برای استخدام را که به ترتیب اهمیت از کمتر به بیشتر در این‌جا از سایت لیست شده‌اند را داشته باشید. اگر می‌خواهید بعد از فارغ‌التحصیلی زود کار پیدا کنیم و  این مقاله سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش را بخوانید.

 

۱- انعطاف‌پذیری شناختی

 

مهارت های شغلی مورد نیاز

 

انعطاف‌پذیری شناختی شامل مواردی مثل خلاقیت، استدلال منطقی و حساسیت نسبت به مسائل است. این بدان معناست که برای پیدا کردن شغل و کار مناسب خود باید قادر به انطباق‌پذیری باشید و همچنین چگونگی برقراری ارتباط را بلد باشید. این توانایی از جمله بهترین مهارت‌های برای یادگیری است در کنار سایر مهارت‌ها از جمله مهارت‌های فنی است. کارفرمایان می‌خواهند مطمئن شوند که شما به همه افراد با یک زبان سخن نمی‌گویید، با کسانی که نسبت به شما انتقاد دارند صحبت می‌کنید، عمیقا گوش می‌کنید و با هر کس به همان صورت که باید و لازم است ارتباط برقرار می‌کنید.

 

 

۲- مهارت‌های مذاکره و گفتگو

 

چه مهارت های شغلی باید داشته باشیم

 

برای پیدا کردن شغل مناسب از جمله بهترین مهارت‌ها مهارت‌های مذاکره و گفتگو است که حتما باید آن‌ها را تقویت کنید. در مشاغل مرتبط با کامپیوتر و ریاضی این مهارت شامل مطالبه و توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و نیز توسعه نرم‌افزار هم می‌شود. در مشاغل هنری و کارهای مرتبط با طراحی از جمله طراحان تجاری و صنعتی این توانایی باید مهارت‌های مذاکره و گفتگو رنگ و بوی انتقادی هم داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ مورد از پردرآمدترین شغل های جهان

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- تشخیص به موقع یاری رسانی و کمک

 

این مهارت به چه معناست؟ برای پیدا کردن شغل مناسب باید راه‌های کمک به دیگران را بلد باشید. در کارهای تیمی چقدر به همکاران و روسای خود کمک می‌کنید؟ اصلا در زمینه این مهارت برای همکاران و مدیران خود شناخته شده هستید؟

 

 

۴- توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری

 

تخصص های مناسب برای استخدام

 

همان‌طور که تمامی سازمان‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های بیشتر هستند و در این زمینه با هم رقابت دارند، نیاز بزرگ‌تر آن‌ها استخدام اشخاصی است که توانایی تجزیه و تحلیل این داده‌ها را داشته باشند و هوشمندانه تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر این قدرت قضاوت صحیح یک مهارت دیگر برای پیدا کردن یک شغل مناسب است. قدرت قضاوت شامل این مسئله هم می‌شود که بدانید از شرکت همکار چگونه سهام بخرید یا یک پیشنهاد خوب و قوی به مدیرتان بدهید (حتی اگر این کارها شما را زیاد در نزد همکاران‌تان محبوب نکند).

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ سوال مصاحبه استخدامی

 

 

۵- هوش هیجانی

 

استخدام شغلی

 

آن‌چه مسلم این است که ربات‌ها توانایی این را دارند که ساعت‌ها بدون چشمداشت کار کنند. اما قطعا نمی‌توانند یا دست کم تا این لحظه این توانایی را به دست نیاورده‌اند که با انسان‌ها تعامل داشته باشند. اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که هوش هیجانی بالایی داشته باشند، توانایی تشخیص واکنش دیگران را داشته باشند و از تاثیر خود بر دیگران آگاه باشند. پس برای پیدا کردن یک شغل مناسب حتما هوش هیجانی خود را تقویت کنید. برای اغلب مدیران هوش هیجانی بالا برای استخدام یک کارمند شامل ویژگی‌های زیر است:

*خواندن هیجانات و حالات انسان‌ها

*نمایش و ابراز هیجان‌ها

*درک هیجان‌ها

*مدیریت هیجان‌ها

هوش هیجانی به ما می‌گوید که: همه چیز را در IQ و بهره هوشی خلاصه نکنید. فاکتورهای دیگری هم در موفقیت دخیل هستند.

 

 

۶- قدرت انطباق و هماهنگی با دیگران

 

این مهارت تحت چارچوب مهارت‌های اجتماعی شما قرار می‌گیرد. این توانایی شامل داشتن حس همکاری، سازگاری در ارتباط با دیگران و حساس بودن به نیازهای دیگران است.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی

 

 

۷- مدیریت کردن افراد

 

مدیریت کردن افراد

 

اگر برای پیدا کردن شغل مناسب خود در حال تقویت مهارت‌های شغلی لازم برای استخدام هستید باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها توانایی مدیریت افراد است. اما مدیریت افراد دقیقا و تلویحا به چه معناست؟ توانایی تهییج و ترغیب افراد، توسعه استعدادها و مهارت‌های کارکنان و توانایی انتخاب بهترین افراد برای کار است. این توانایی به ویژه برای مدیران رسانه‌ها و کسانی که در صنعت انرژی مشغول به کار هستند بسیار حیاتی است.

 

 

۸- داشتن خلاقیت

 

10 مهارت شغلی عالی

 

در سال ۲۰۱۵ «خلاقیت» در رده دهم این لیست قرار داشت و حالا به رده سوم صعود کرده است. چرا؟ چون در حال حاضر کارفرمایان تشنه استخدام افرادی هستند که خلاقیت داشته باشند. در حال حاضر ما لحظه به لحظه توسط تکنولوژی‌های جدید بمباران می‌شویم. پس کارفرمایان به افراد خلاقی نیاز دارند که بتوانند از فناوری‌های و تکنولوژی‌های جدید سر در بیاورند، آن‌ها را به کار ببرند و از این فناوری‌های برای تولید خدمات و محصولات جدید استفاده کنند. اگر در حال تقویت مهارت‌های شغلی لازم برای استخدام در آینده هستید سعی کنید قوه تخیل خود را هم تقویت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ تکنیک‌ زبان بدن در مصاحبه استخدامی 

 

 

۹- داشتن تفکر انتقادی

 

براس استخدام چه مهارت هایی داشته باشیم

 

با افزایش اتوماسیون و پیشرفت دستگاه‌های خودکار نیاز به افرادی که توانایی به کارگیری منطق و استدلال را داشته باشند روز به روز بیشتر می‌شود. این یک بخش قضیه است چون ماشین‌ها هم باید به صورت اخلاقی و بهینه هدایت شوند. اگر به دنبال پیدا کردن شغل مناسب خود می‌گردید باید بدانید که در حال حاضر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که تفکر انتقادی داشته باشند، افرادی که توانایی ارزیابی استفاده یا سوءاستفاده از قدرت تکنولوژی را داشته باشند و از آن‌ها در جهت منافع شرکت، مردم و آینده استفاده کنند.  تفکر انتقادی به معنای فرایند آگاهانه از پردازش اطلاعات به شیوه‌ای موثر است تا شما بتوانید چیزها را بهتر بفهمید و تصمیم‌های بهتری بگیرید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. مهارت تفکر انتقادی نیازمند این است که شما از ابزارهای عقلانی گوناگون برای تنوع بخشیدن به اطلاعات استفاده کنید.

 

 

۱۰- توانایی حل مسائل پیچیده

 

چطور استخدام شویم

 

فناوری می‌تواند زندگی بشر را ساده‌تر کند اما در عین حال توانایی پیچیده‌تر کردن روال زندگی انسان را هم دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از تکنولوژی‌های پوشیدنی برای کمک به مسیریابی جهت حرکت پرستاران و پزشکان در یک بیمارستان استفاده کنید تا ببینید چگونه می‌توانید کارهای بیشتر و مفیدتری در جهت ارائه خدمات به بیماران انجام دهید.

اما مسئله اینجاست که استفاده از این فناوری پیشرفته بدون تجزیه و تحلیل انسانی و انجام یک گفتگوی دقیق و هوشمندانه با پرستاران، پزشکان و بیماران و مشخص کردن جزییات شاید حتی مرتکب اشتباهات خطرناک شوید. در این صورت به جای کمک و ارائه خدمات بیشتر کارها را سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهید کرد. آن‌چه که از تحقیقات میدانی به دست آمده حاکی از آن است که  تا سال ۲۰۲۰، حداقل ۳۶ درصد از افراد در تمام مشاغل و صنایع باید قدرت و توانایی حل مسائل پیچیده را به عنوان یک مهارت اصلی داشته باشند.

 

 

۱۱. بهبود روابط اجتماعی

 

مهارت های لازم برای موفقیت شغلی

 

مکالماتی که به سادگی در محیط کار انجام می شود خیلی هم راحت نیست. می توانیم مکالمه را بر اساس محور اصلی شغلی خود انتخاب کنیم. افراد مختلفی در محیط کار وجود دارند و هرکدام حالت های روحی و شخصیتی خاص خود را دارند و هر کدام ممکن است در هر موقعیت رفتار خاصی از خود نشان بدهند. به همین دلیل نحوه برقراری ارتباط با همه این افراد متفاوت کار آسانی نخواهد بود. یکی از مهارت هایی که برای موفقیت مورد نیاز است روابط اجتماعی و برقراری ارتباط با افراد است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ راهکار ایجاد ارتباط با دیگران در محل کار

 

 

کالابرگ الکترونیک