نگاهی به زندگینامه و خدمات لویی پاستور + جملات مشهور او

نگاهی به زندگینامه و خدمات لویی پاستور + جملات مشهور او


4 دی 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به تاریخچه زندگی و خدمات لویی پاستور

احتمالا با شنیدن نام لویی پاستور اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، کلمه واکسن است. او کسی بود که تئوری فرآیند آماده‌سازی غذا به نام پاستوریزه کردن را ارائه کرد. کاشف بزرگ جهان علم و همان کسی که واکسن‌های سیاه زخم و هاری را ساخت. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش نگاهی به زندگی لویی پاستور، شیمیدان فرانسوی و خدمات او به جهان علم و پزشکی انداخته‌ایم.

 

 

لویی پاستور که بود؟

 

لویی پاستور که بود؟

 

اگر بخواهیم در چند جمله لوئی پاستور را تعریف کنیم باید گفت که او کسی بود که کشف کرد که میکروب‌ها مسئول ترش کردن الکل هستند و به فرآیند پاستوریزه کردن رسید. جایی که باکتری‌ها با گرم کردن نوشیدنی‌ها از بین می‌روند و سپس باعث می‌شوند تا نوشیدنی‌ها خنک شوند. فعالیت پاستور در تئوری میکروب او و تیمش را به سمت ساخت واکسن سیاه زخم و واکسن هاری سوق داد.

 

 

سال‌های ابتدایی زندگی لویی پاستور

 

لویی پاستور در ۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ در Dole واقع در منطقه Jura فرانسه به دنیا آمد. او در شهر آربوآ بزرگ شد و پدرش، ژان ژوزف پاستور، دباغ‌گر و گروهبان بود. پاستور که دانش آموز متوسطی بود در طراحی و نقاشی مهارت داشت. او مدرک لیسانس خود را در رشته هنر (در سال ۱۸۴۰) و مدرک لیسانس علوم (در سال ۱۸۴۲) را در کالج سلطنتی بزانسون و دکترا (۱۸۴۷) را از Normcole Normale در پاریس گرفت.

 

پاستور سپس چندین سال را صرف تحقیق و تدریس در لیسه دیژون کرد. در سال ۱۸۴۸، استاد شیمی در دانشگاه استراسبورگ شد و در آنجا با ماری لوران، دختر رئیس دانشگاه آشنا شد. آنها در ۲۹ مه ۱۸۴۹ ازدواج کردند و صاحب پنج فرزند شدند. اگر چه تنها دو فرزند آنها از دوران کودکی جان سالم به در بردند.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

دستاوردهای تجاری لویی پاستور

 

دستاوردهای تجاری لویی پاستور

 

در سال ۱۸۵۴، پاستور به عنوان استاد شیمی و رئیس دانشکده علوم در دانشگاه لیل منصوب شد. در آنجا، او برای یافتن راه حل‌هایی در زمینه مشکلات تولید نوشیدنی‌های الکلی کار کرد. با کار با نظریه میکروب، که پاستور آن را ابداع نکرد، اما از طریق آزمایشات بیشتر توسعه داد و در نهایت بیشتر اروپا را با حقیقت وجود آن متقاعد کرد، نشان داد که موجوداتی مانند باکتری‌ها مسئول ترش کردن نوشیدنی‌های الکلی و حتی شیر هستند.

حتما بخوانید  40 مورد از برنامه‌های خود‌مراقبتی فردی و اجتماعی در ماه جهانی سلامت روان

 

لویی پاستور سپس فرآیندی را اختراع کرد که در آن باکتری‌ها را می‌توان با جوشاندن و سپس خنک کردن مایع از بین برد. او اولین آزمایش خود را در این زمینه در ۲۰ آوریل ۱۸۶۲ انجام داد. امروزه این فرآیند به عنوان پاستوریزه شناخته می‌شود.

 

در سال ۱۸۶۵، پاستور با تغییر حوزه فعالیت خود به نجات صنعت ابریشم کمک کرد. او ثابت کرد که میکروب‌ها به تخم‌های کرم ابریشم سالم حمله می‌کنند و باعث بیماری ناشناخته می‌شوند. اینکه اگر میکروب‌ها از بین بروند، این بیماری از بین می‌رود. او در نهایت روشی برای جلوگیری از آلودگی آنها ایجاد کرد. روشی که به زودی توسط تولیدکنندگان ابریشم در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

اولین واکسن پاستور

 

اولین واکسن پاستور در سال ۱۸۷۹ با بیماری به نام وبای مرغی (chicken cholera) کشف شد. او پس از قرار دادن تصادفی جوجه‌ها در معرض فرم ضعیف شده در کشت میکروب در آزمایشگاه، نشان داد که آنها در برابر ویروس واقعی مقاوم شده‌اند. پاستور در ادامه تئوری میکروب خود را برای ایجاد علل و واکسیناسیون برای بیماری‌هایی مانند سیاه زخم، وبا، سل و آبله گسترش داد.

 

در سال ۱۸۷۳، پاستور به عنوان عضو وابسته آکادمی پزشکی انتخاب شد. در سال ۱۸۸۲، درست در سال پذیرش او در آکادمی فرانسه، پاستور تصمیم گرفت تلاش‌های خود را بر روی مشکل هاری متمرکز کند. پاستور در ۶ ژوئیه ۱۸۸۵، جوزف مایستر، پسر ۹ ساله‌ای را که توسط یک سگ هار گاز گرفته شده بود، واکسینه کرد.

 

موفقیت واکسن پاستور باعث شهرت فوری او شد. او یک کمپین بین المللی جمع آوری کمک مالی برای ساخت انستیتو پاستور در پاریس آغاز کرد. در نهایت انستیتو پاستور در ۱۴ نوامبر ۱۸۸۸ افتتاح شد.

 

 

زندگی شخصی لویی پاستور

 

لویی پاستور

 

پاستور از سال ۱۸۶۸ به دلیل سکته مغزی شدید تا حدی فلج شده بود. اما توانست به تحقیقات خود ادامه دهد. او هفتادمین سالگرد تولد خود را در دانشگاه سوربن جشن گرفت. در این جشن چندین دانشمند برجسته از جمله جراح بریتانیایی جوزف لیستر حضور داشتند. از همان زمان به تدریج، فلج بدن او شدیدتر شد و در نهایت در ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵ لویی پاستور درگذشت.  مقبره او در زیرزمین انستیتو پاستور است.

حتما بخوانید  9 مورد از ویژگی‌ها و خصوصیات یک دوست خوب و واقعی از نظر روانشناسی

 

پاستور در سال ۱۸۷۸ به تمام اعضای خانواده‌ی خود امر کرد که یادداشت‌های شخصی آزمایشگاهی او را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهند. تمام خانواده به وصیت او عمل کردند تا اینکه آخرین نوه‌ی ذکور او، در سال ۱۹۶۴ این یادداشت‌ها را به کتابخانه‌ی ملی فرانسه اهدا کرد. در سال ۱۹۹۵، یک تاریخ‌شناس اسنادی را با بررسی یادداشت‌های پاستور منتشر کرد.

 

او معتقد بود پاستور در بسیاری از گزارشات علمی مهم خود، دیگران را فریب داده است. گفته می‌شود که از موارد مهمی که دانشمندان متعدد به مبارزه با پاستور برخاستند، کشف علت و فرآیند تخمیر بود. دانشمندان مختلفی پیش از پاستور روی این پدیده تحقیق کرده بودند و کارشناسان معتقدند او با پیشرفت جزئی، تنها این یافته‌ها را به‌صورت رسمی منتشر کرده است.

 

 

جملاتی از لویی پاستور

 

جملاتی از لویی پاستور

 

در زیر به برخی از جملات تاثیرگذار و زیبای لویی پاستور نگاهی انداخته‌ایم.

 

  • من کاملاً متقاعد شده‌ام که علم و صلح بر جهل و جنگ پیروز خواهد شد، اینکه ملت‌ها در نهایت نه برای نابودی، بلکه برای ساختن متحد خواهند شد، و آینده متعلق به کسانی خواهد بود که بیشترین تلاش را برای رنج بشریت انجام داده‌اند.
  • یونانیان قدرت اسرارآمیز چیزها را درک کردند. آنها کسانی بودند که برخی از  زیباترین کلمات را در زبان ما وارد کردند، کلماتی چون “شوق”  و یا “خدای درون”.
  • در شرایط مشاهده، شانس به نفع ذهن آماده است.
  • علم هیچ کشوری و مرز و بومی را نمی شناسد، زیرا دانش متعلق به بشریت است. دانش همانند مشعلی است که جهان را روشن می‌کند.
  • مقوله‌ای از علم وجود ندارد که بتوان نام آن را علوم کاربردی گذاشت. علوم و کاربردهای علم به عنوان میوه و درختی که آن را به بار می‌آورد، به هم پیوند خورده‌اند.
  • کیهان نامتقارن است و من متقاعد شده‌ام که زندگی، همانطور که برای ما شناخته شده است، نتیجه مستقیم عدم تقارن جهان یا پیامدهای غیرمستقیم آن است.
  • آیندگان روزی به حماقت فیلسوفان ماتریالیست مدرن خواهند خندید.

 

منبع: biography

کالابرگ الکترونیک