۱۰ دلیل که نشان می‌دهد شما در هر سنی به رشد شخصیت نیاز دارید

۱۰ دلیل که نشان می‌دهد شما در هر سنی به رشد شخصیت نیاز دارید


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 دلیل که نشان می‌دهد شما در هر سنی به رشد شخصیت نیاز دارید

افکار شما، اخلاق و خلق و خویی که دارید و سایر خصوصیات شخصی شما در مجموع سبب شکل گیری و رشد شخصیت شما می‌شوند. این ویژگی‌ها که از بدو تولد در شما شروع به رشد می‌کنند و شکل می‌گیرند با بالا رفتن سن تقویت شده و تکمیل می‌شوند. علیرغم تصور عموم مبنی بر این‌که با بالا رفتن سن شخصیت فرد شکل گرفته و کمتر دستخوش تغییر می‌شود اما مسئله اینجاست که شخصیت افراد حتی در سنین جوانی و میانسالی و سنین بالاتر هم قابلیت تغییر و رشد دارد. شما در هر سنی که باشید این توانایی و قابلیت را دارید که ایرادات شخصیتی خود را رفع کرده و در جهت رشد و اصلاح شخصیت خود گام بردارید. این جمله را که انسان‌ها قابل تغییر نیستند را فراموش کنید و این مقاله را که برای رشد شخصیت چه کنیم و ۱۰ دلیل که ثابت می‌کنند شما در هر سنی که باشید به رشد شخصیتی نیاز دارد را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

۱- یکی از نشانه‌های رشد شخصیت روابط سالم‌تر است

 

یکی از نشانه‌های رشد شخصیت «روابط سالم‌تر» است

 

برای رشد شخصیت چه کنیم؟ یکی از نشانه‌های رشد شخصیت «روابط سالم‌تر» است. در واقع روابط شما با خانواده، فرزندان، همکاران، نامزد یا همسرتان و حتی روابط اساسی و ابتدایی با خودتان اساس و پایه زندگی شما را تشکیل می‌دهند و از آن‌ها اجتنابی نیست.

 

زمانی که کیفیت روابط شما پایین باشد کیفیت زندگی شما هم پایین می‌آید. از سوی دیگر وقتی روابط شما سالم، پویا و در جهت رشد بیشتر شما باشد به رشد شخصیت شما در هر سنی کمک می‌کند. یادگیری و ایجاد روابط خوب و سالم بخش مهمی از نشانه‌های رشد شخصیت در شماست. افرادی که این مهارت‌ها را آگاهانه ایجاد می‌کنند رضایت بیشتری در روابط همه جانبه احساس می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ روش ساده و مطمئن برای داشتن یک رابطه زناشویی شاد و سالم

 

 

۲- با استرس کمتر به رشد شخصیت برسید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

استرس قاتل رشد شخصیت است و تاثیر منفی آن به سرعت بر کیفیت کلی زندگی شما تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب هر عاملی که سبب کاهش استرس شود ارزش پیگیری کردن دارد. زمانی که پیشرفت رشد شخصیت تبدیل به یک عادت برای شما شود و مواردی مثل یادگیری تکنیک‌های کاهش استرس از جمله تمرینات «ذهن آگاهی» در جریان زندگی شما پر رنگ شود استرس هم کمتر می‌شود. برای پیشرفت رشد شخصیت باید منابع اصلی استرس را در زندگی خود شناسایی، مدیریت و در صورت امکان حذف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: برای رفع استرس در شرایط بحرانی چه کنیم

 

 

۳- سلامت بدنی؛ عامل اساسی برای رشد شخصیت شما

 

سلامت بدنی؛ عامل اساسی برای رشد شخصیت شما

 

می‌دانستید این مورد از دو موردی که در بالا گفته شد مهم‌تر است؟ رابطه میان سلامت بدن و استرس یک رابطه دو طرفه است. هر چه شما استرس بیشتری داشته باشید بیشتر دچار بیماری می‌شوید. روابط شادتر و سالم‌تر با کاهش استرس سبب سلامت جسم و روح شما می‌شوند.

حتما بخوانید  7 اصل مهم برای ایجاد تغییر در زندگی و رشد و توسعه فردی

 

ابزارها و تکنیک‌های توسعه شخصیت و خودسازی درک درستی از ما و جهان پیرامون به ما می‌دهند. هر چه درک شما بیشتر باشد برای دریافت و پذیرش آن‌ چه که جریان زندگی به سوی شما می‌فرستد مجهزتر هستید و همین امر سبب پیشرفت رشد شخصیت رد شما می‌شود.

 

افرادی که مدیریت کردن چالش‌ها و عوامل استرس‌زا را بلد هستند کمتر دچار بیماری می‌شوند و در نتیجه زندگی طولانی‌تری خواهند داشت.

 

 

۴- بهره‌وری بیشتر؛ استرس کمتر

 

بهره‌وری بیشتر؛ استرس کمتر

 

یکی از نشانه‌های رشد شخصیت بهره‌وری بالاتر است و البته دشمن شماره یک بهره‌وری «به تعویق انداختن کارهاست». مسئله اینجاست که تعویق معمولا توسط احساسات عمیق‌تر هدایت می‌شود. افراد درگیر رشد شخصیت به عنوان یک شیوه زندگی، عادت دارند که عمیق‌تر به این مسائل بپردازند، در نتیجه احتمال دستیابی به راه حل‌های معنی‌دار در آن‌ها بیشتر است.

 

دومین دشمن بهر‌وری «استرس» است. جریان زندگی ما اغلب با توسط انتظارات و عملکردهای ما هدایت می‌شود. زمانی که استرس وارد این چرخه می‌شود خواه ناخواه میزان بهر‌وری را در ما کاهش می‌دهد. ما زمان زیادی را صرف استرس و نگرانی می‌کنیم و معمولا سعی می‌کنیم تا کارهای چندگانه انجام دهیم. در نتیجه توانایی ما برای تمرکز و انجام درست کارها پایین می‌آید.

 

یادتان باشد تکنیک های خودمراقبتی توانایی شما برای تمرکز و مدیریت استرس را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند تا احساسات و انگیزه های پنهان را به دست آورید و بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: عوارض زیاد کار کردن و تاثیر آن بر زندگی روزمره شما

 

 

۵- خودکنترلی پیشرفته یک عامل مهم در رشد شخصیت

 

خودکنترلی پیشرفته یک عامل مهم در رشد شخصیت

 

خود کنترلی و در نتیجه توانایی نظم بخشی به احساسات، افکار و رفتاری که در نتیجه شما را به اهداف‌تان می‌رساند یک توانایی شناختی است که می‌تواند به همان اندازه‌ای که عضلات شما کار می‌کنند، کار شما را راه بیندازد.

 

زمانی که شما به احساسات خود سر و سامان و نظم می‌دهید و در جهت رسیدن به اهداف زندگی خود گام برمی‌دارید کنترل وسوسه‌ها، عادت‌ها و انگیزه‌ها آسان‌تر می‌شود. ساختن عادات جدید برای دستیابی به اهداف بلند مدت و پیشرفت رشد شخصیت امری جدی و حیاتی است.

 

 

۶- رشد شخصیت با موفقیت‌های بزرگ‌تر

 

رشد شخصیت با موفقیت‌های بزرگ‌تر

 

می‌خواهیم در مورد توانایی برای دستیابی به نشانه‌های پیروزی که هر فرد برای خودش به عنوان موفقیت تعیین می‌کند صحبت ‌کنیم.

 

این توانایی‌ها ورای دستیابی به ثروت، محبوبیت، قدرت و شهرت است. اگر در جهت پیشرفت رشد شخصیت قدم بردارید به طرز عجیب و غریبی چیزی که شما واقعا می‌خواهید دستیابی به آن آسان‌تر شده و تبدیل به بخشی از سبک زندگی شما می‌شود.

 

یک بار دیگر به مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم دقت کنید. روابط سالم و حمایتی، کاهش استرس و سلامت بدن، افزایش بهره‌وری و افزایش خود کنترلی از جمله نشانه‌های رشد شخصیت هستند و  محیطی مستعد برای دستیابی به موفقیت ایجاد می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: برای موفق شدن تلاش کردن مهم است یا استعداد؟

 

 

۷- دستیابی به آرامش ذهنی

 

دستیابی به آرامش ذهنی

 

برای رشد شخصیت چه کنیم ؟ به غیر از دستیابی به صلح و آرامش که به طور کلی وابسته به عواملی مانند سطوح پایین تنش، سلامت عمومی و موفقیت است، خودآگاهی و شیوه های بهبود آن هم به صورت منظم می تواند در فرد احساس رضایت و آرامش بیشتری ایجاد کنید. در حقیقت یکی از نشانه‌های رشد شخصیت در فرد دستیابی به آرامش ذهنی از طریق تمرینات ذهنی، مراقبه، مدیتیشن، یوگا و … است. این موارد تمرکز و خودآگاهی را بهبود بخشیده و سبب ایجاد آرامش ذهنی می‌شود. از سوی دیگر شیوه‌های رشد شخصیت تمایل به درک خود و دیگران را افزایش داده و همین امر به معنای افزایش بیشتر صلح و پذیرش است.

حتما بخوانید  39 حقیقت جالب در مورد چپ دست‌ها که قطعا نمی‌دانستید

 

 

۸- والدین بهتر به رشد شخصیت کمک می‌کنند

 

والدین بهتر به رشد شخصیت کمک می‌کنند

 

از آن‌جایی که بچه ها و کودکان نوپا از ابتدا همه چیز را از والدین و مراقبان خود را یاد می‌گیرند، ضروری است که والدین در ابتدا و در درجه اول روی رشد شخصیت خود کار کنند. برای تبدیل شدن به یک پدر و مادر بهتر که می تواند به عنوان یک الگوی خوب برای نوزادان و کودکان خردسال برای بالندگی آن‌ها تلاش کند شما باید مسیری طولانی و سخت طی کنید و البته نگاهی صادقانه به خود داشته باشید.

 

هنگامی که وقت خود را صرف توسعه شخصی و خودآگاهی می‌کنید، کمتر احتمال دارد که در مقابل الگوهای و رفتارهای منفی فرزندانتان قرار بگیرد. در این صورت به احتمال زیاد ممکن است تقویت منفی، خشم، قلدری، زورگویی و مانند آن‌ها کمتر از شما سر می‌زند.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه همسر خوب و والدینی شاد و قوی باشیم

 

 

۹- انعطاف پذیری بیشتر؛ رشد شخیت بهتر

 

با توجه به تعریف فرهنگ لغت، انعطاف‌پذیری توانایی برای سرعت بخشیدن به چالش‌های زندگی، تراژدی‌ها و مشکلات است. این توانایی روانشناختی حاصل تجربیات و حالت روحی و عاطفی سالم است. رشد شخصیت به شما این توانایی را می‌دهد که در برابر موانع داخلی و خارجی مقاومت کنید. زمان صرف شده برای توسعه هوش هیجانی، خودآگاهی و استراتژی‌های مقابله ای، تاثیر مثبت و مستقیم بر روی سطح انعطاف پذیری شما خواهد داشت.

 

زندگی همیشه به سمت ما توپ های منحنی را در قالب موانع و چالش‌هایی که کم‌تر انتظار داریم پرتاب می‌کند. داشتن انعطاف پذیری به این معنی است که شما بتوانید به سرعت به عقب و به تعادل طبیعی خود برگردید. به این ترتیب یکی از نشانه‌های رشد شخصیت انعطاف‌پذیری بیشتر است.

 

 

۱۰- شادی و حال خوب بیشتر

 

شادی و حال خوب بیشتر

 

در نهایت ما باید به مزایای شادی و حال خوباشاره کنیم. تصور کنید زندگی که در آن شما از سلامت خوب و روابط بهتر لذت می برید، زندگی را تصور کنید که در آن شما «خودکنترلی» دارید و برای مقابله با هر گونه چالش بر سر راه خود توانمندید. زندگی که در آن شما به طور کلی اعتماد به نفس دارید و به موفقیت فکر می‌کنید. در این صورت شما با در نظر گرفتن زمان برای کار بر روی رشد شخصیت خود، کاهش تاثیرات منفی تنش و بدبختی را احساس می‌کنید و توانایی برای رسیدگی به زندگی و روابط در شما افزایش پیدا می‌کند.

 

اگر در جهت اصلاح خود و خودبهبودی گام بردارید یاد می‌گیرید که به شناخت، درمان و تغییر باورهای اساسی، آسیب‌های روحی و نیز درمان و اصلاح رفتارهای خود تخریبی و آسیب روحی به خود بپردازید. این موارد از جمله نشانه‌های رشد شخصیت محسوب می‌شوند و سبب رشد و پیشرفت در زندگی فردی و اجتماعی می‌شوند.

 

 

منبع: Life Hack 

 

کالابرگ الکترونیک