آموزش سبز کردن ۱۶ مدل سبزه عید + بهترین زمان کاشت

آموزش سبز کردن ۱۶ مدل سبزه عید + بهترین زمان کاشت


15 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 26 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش سبز کردن 16 مدل سبزه عید + بهترین زمان کاشت
فهرست محتوا پنهان

سبزه عید، سمبل تولد دوباره و زایش و یکی از الهام‌بخش‌ترین نمادهای سفره باستانی هفت سین است. سبز کردن سبزه عید در خانه برای کسانی که عید نوروز را در سرتاسر جهان جشن می‌گیرند اهمیت فراوانی دارد. اما آیا می‌دانید کاشت انواع سبزه چگونه است؟ زمان کاشت انواع سبزه عید چه تفاوتی با هم دارد؟ بهترین سبزه عید کدام است؟ طرز تهیه سبزه عید فوری چگونه است؟ اگر اهل خانه‌داری هستید سبزه عید را با انواع و اقسام بذرها و تخم مرکبات می‌توانید خودتان در منزل سبز کنید. آموزش کاشت انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین را در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاشت انواع سبزه‌ی عید فوری و سریع پاسخ خواهیم داد.

 

انواع سبزه عید با بذرهای مختلف و هسته مرکباب

بهترین سبزه عید کدام است؟ شما می‌توانید انواع سبزه‌ی عید را با استفاده از بذرها و دانه‌های مختلف آماده کنید. سبزه عید نماد حیات و شادابی است و قرار دادن سبزه‌های عید بر سر سفره هفت سین می‌تواند شما را برای شروع یک سال پرنشاط و شاد آماده کند.

قبل از آموزش کاشت سبزه عید باید بدانید که زمان سبز شدن سبزه و همچنین فوت و فن‌های درست کردن سبزه عید و حتی ظرف سبزه با هم متفاوت است. از همین رو شما باید برای درست کردن بهترین سبزه برای عید همه جزئیات را در نظر داشته باشید.

از مهم‌ترین جزئیاتی که لازم است در مورد طرز درست کردن سبزه عید بدانید آشنایی با زمان کاشت سبزه عید، انتخاب ظرف سبزه و آشنایی با مراحل آموزش کاشت سبزه عید است.

به یاد داشته باشید که زمان کاشت سبزه گندم با زمان کاشت سیاه دانه برای سبزه عید متفاوت است و از همین رو قبل از درست کردن سبزه باید به این نکات توجه کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با جزییات درست کردن انواع سبزه عید به روش صحیح و اصولی آشنا شوید.

۱- سبزه عید با هسته مرکبات؛ پرتقال، نارنج و لیمو

آموزش کاشت انواع سبزه سفره هفت سین با هسته پرتقال و نارنج و لیمو

این روزها که فصل پرتقال و نارنج و البته لیمو شیرین است بعد از میل کردن این مرکبات تخم یا همان هسته آن‌ها را دور نیندازید چون برای سبز کردن سبزه عید حسابی به دردتان می‌خورند. بهترین زمان کاشت سبزه عید با هسته نارنج و سایر مرکبات برای سفره هفت سین، ۳۰ بهمن یا روزهای ابتدایی اسفند است.

چون حدود دو هفته طول می‌کشد تا سبزه هسته مرکبات جوانه بزند. برای درست کردن سبزه هفت سین با تخم پرتقال و نارنج و لیموشیرین ابتدا هسته‌ها را به مدت یک روز در آب خیس کنید. خیس کردن هسته را به این دلیل انجام می‌دهیم که پوست هسته به راحتی جدا شود. بعد از یک روز خیس خوردن در آب، پوست هسته به راحتی جدا می‌شود و کوچک‌ترین آسیبی به هسته وارد نمی‌شود.

در یک گلدان که زیر آن دارای سوراخ است و زهکشی دارد مقداری خاک سبک بریزید. گلدان را با خاک سبک پر کنید و هسته‌ها را به آرامی و دقت روی خاک بریزید. فاصله هسته‌ها از هم نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

در این مرحله از درست کردن سبزه با هسته مرکبات باید روی هسته‌ها یک لایه نازک خاک سبک بریزید. گلدان را با پلاستیک کاور کنید و منتظر جوانه زدن هسته‌ها بمانید. معمولا بین ۲ هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند و از دل خاک بیرون بیایند. بعد از این‌که هسته‌ها جوانه زد کاور پلاستیکی را از دور گلدان بردارید.

برای خواندن ادامه مراحل درست کردن سبزه هسته نارنج و جزئیات مربوط به این کاشت این سبزه می‌توانید به مقاله آموزش کاشت سبزه هسته نارنج مراجعه کنید.

۲- سبزه کنجد

آموزش سبزه سفره هفت سین عید با کنجد سیاه خام

دانه کنجد خام (بو داده نباشد) یکی از دانه‌هایی است که رشد سریعی دارد و به درد سبزه عید دقیقه نودی می‌خورد. یک هفته قبل از عید هم می‌توانید این سبزه فوری سفره هفت سین را آماده کنید به این ترتیب تا روز سیزده بدر یک سبزه سرحال و شاداب دارید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
  • برای درست کردن سبزه هفت سین با کنجد باید کنجدها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید. حدود ۷ الی ۸ ساعت کافی است.
  • بعد از خیس خوردن کنجد، روی ظرف مورد نظرتان یک پارچه نازک نخی بکشید. سپس دانه‌های کنجد خیس خورده را روی پارچه بریزید.
  • چند روز زمان لازم است تا کنجدها جوانه بزنند و سبز شوند. اگر دوست دارید شکل متفاوتی از سبز داشته باشید می‌توانید سبزه کنجد را دور یک بطری یا کوزه به هر اندازه‌ای که دوست دارید سبز کنید. به همین ترتیب دور بطری یا کوزه گلی تمیز و پاکیزه را با یک پارچه نخی و تمیز بپوشانید و روی آن دانه‌های کنجد خیس‌خورده و لعاب‌دار را بریزید. کنجدها چون خیس هستند و لعاب دارند روی پارچه می‌چسبند.
  • کنجد سفید بو نداده و خام هم گزینه خوبی برای سبزه عید است. برای مطالعه طرز تهیه سبزی فوری عید با کنجد روی لینک کاشت سبزه کنجد سیاه و سفید کلیک کنید.

۳- سبزه ذرت

آموزش سبزه سفره هفت سین عید با ذرت

اگر تصمیم بگیرید برای سبزه عید امسال یک سبزه گلدان‌مانند داشته باشید بهتر است به سبزه «بذر ذرت» (بذر ذرت با دانه ذرت که با آن ذرت مکزیکی و پفیلا درست می‌کنند متفاوت است و باید آن را از مغازه‌های بذرفروشی‌ تهیه کنید) فکر کنید.

بهترین زمان کاشت سبزه عید با ذرت سه هفته قبل از عید است اما اگر بار اول‌تان است یک ماه قبل از عید دست به کار شوید که اگر خراب شد دوباره سبزه را درست کنید. طرز تهیه سبزه بذر ذرت با سبزه‌های دیگر کمی متفاوت است. به مدت ۴ روز بذر ذرت‌ها را خیس کنید و هر روز آب آن‌ها را عوض کنید. ظرف ذرت‌ها را عوض نکنید فقط آب ذرت‌ها را عوض کنید. بعد از ۴ روز ذرت‌ها را در یک پارچه تنظیف بریزید و روزی چند بار با اسپری روی آن‌ها آب بپاشید.

روی پارچه تنظیف را با یک پارچه ترجیحا نخی دیگر بپوشانید تا جوانه‌های ذرت مرطوب بمانند و سبز شوند. بعد از جوانه زدن ذرت‌ها باید آن‌ها را در ظرف مورد نظر برای رشد کردن بریزید. می‌توانید یک کار خلاقانه انجام دهید و تنگ ماهی و ظرف سبزه را یکی کنید.

برای این منظور یک سبد با سوراخ‌های ریز را داخل تنگ ماهی بگذارید. قطر سبد باید به اندازه‌ای باشد که در تنگ ماهی جا شود و ثابت بماند. حالا دانه‌های جوانه‌زده ذرت را داخل سبد بریزید و داخل تنگ را با آب پر کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که ذرت‌ها در آب باشند.

فعلا ماهی‌ها را در تنگ ماهی نیندازید. صبر کنید ۱۰ روز بگذرد، ذرت‌ها ریشه کنند و سبز شوند و سپس ماهی را داخل تنگ بیندازید.

یادتان باشد تعداد دانه‌ها داخل سبد باید متراکم باشد و به هم چسبیده و زیاد نباشند چون در این صورت به جای سبز شدن، پوسیده می‌شوند. تعداد آن‌قدر هم کم نباشد که یک سبزه کم پشت و تنک داشته باشید.

برای مطالعه چند روش کاشت سبزه ذرت روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ آموزش جدید تزئین تخم مرغ هفت سین

۴- سبزه تخم منداب و خاکشیر و خرفه

آموزش سبزه سفره هفت سین به اشکال دلخواه با تخم منداب و خاکشیر و خرفه

برای درست کردن این سبزه عید فوری زیبا و ابتکاری به صورت ترکیبی می‌توانید روی یک صفحه پلاستیکی محکم و شق و رق شکل یک پروانه بکشید (یا هر شکل دیگری که دوست دارید) دور صفحه را با دقت به شکل پروانه ببرید.

روی پروانه را با پنبه بپوشانید و روی پنبه پارچه تنظیف بگذارید. پارچه تنظیف را با نخ و سوزن روی صفحه پلاستیکی بدوزید تا محکم و ثابت شود. تخم منداب را به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید و یک لایه از آن را روی تنظیف بریزید. تخم خاکشیر و خرفه را که هر دو قرمز رنگ هستند با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. مخلوط خاکشیر و خرفه را روی جاهایی که دوست دارید قرمز شوند بریزید.

این سبزه باید سه روز در دمای اتاق باشد و روزی چهار الی پنج بار با اسپری آبیاری کنید. بعد از سه روز تعداد دفعات آبیاری را کم کنید و به روزی دو بار اسپری کردن آب اکتفا کنید. مدت زمان لازم برای سبز شدن این سبزه عید فوری و سریع یک هفته است.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی تبریزی (آش دیشلیق) به چند روش مختلف

می‌توانید این سبزه را به شکل قلب یا هر شکل دیگری که دوست دارید آماده کنید. کافی است صفحه پلاستیکی را به شکل دلخواهتان برش بزنید و به همین ترتیب سبز کنید. برای خواندن ادامه مراحل و جزییات سبز کردن سبزه خاکشیر به روش‌های مختلف مقاله روش‌های مختلف کاشت سبزه خاکشیر را بخوانید.

می‌توانید خاکشیر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری تهیه کرده و سبزه عیدتان را به راحتی درست کنید.

۵- سبزه عدس

آموزش کاشت عدس برای سبزه عید سفره هفت سین

«سبزه عدس» از جمله محبوب‌ترین انواع سبزه‌ عید در سفره هفت سین است. اتفاقا نحوه درست کردن سبزه عدس هم بسیار ساده است. برای درست کردن سبزه عدس ابتدا ۱۵ یا ۱۸ روز قبل از عید (حدود ۱۵ اسفند یا یکی دو روز زودتر) در یک کاسه مقداری عدس بریزید.

روی عدس‌ها آب بریزید و چند روز در دمای اتاق بگذارید. عدس خیلی زود آب را به خودش جذب می‌کند پس مرتب آب عدس را هر روز چک کنید تا اگر کم شد دوباره اضافه کنید. بعد از ۴ الی ۵ روز روی عدس‌ها یک پارچه نخی نم‌دار بگذارید و جایی نزدیک پنجره که هوایی معتدل و نه سرد و نه گرم دارد قرار دهید.

هر روز باید عدس‌ها را با آب آبکشی کنید و پارچه نخی را هم بشویید و آب آن را بگیرید و دوباره روی عدس‌ها بگذارید. صبر کنید تا عدس‌ها جوانه بزنند. بعد از این‌که عدس‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و به ظرف اصلی سبزه منتقل کنید. برای اینکه یک سبزه پرپشت داشته باشید دانه‌ها را به صورت کپه‌ای در ظرف بریزید نه به صورت یک لایه نازک.

برای خواندن ادامه مراحل آموزش کاشت سبزه عید با عدس و همچنین آشنایی با جزئیات درست کردن سبزه عدس در خانه می‌توانید به مقاله کاشت سبزه عدس مراجعه کنید.

برای خرید عدس می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با قیمت مناسب اقدام کنید.

۶- سبزه ماش

آموزش کاشت سبزه ماش برای عید

«سبزه ماش» برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه عید پرطرفدار است. دلیل آن‌ هم علاوه بر زیبایی این سبزه، مدت زمان کوتاه برای آماده شدن سبزه ماش است. طرز درست کردن سبزه ماش بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد.

ماش‌هایی را که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید باید سالم و یکدست باشند و در آن‌ها علائمی از شکستگی، پشه زدن، لکه و … وجود نداشته باشد. به عنوان یک نکته مهم آموزش کاشت سبزه عید باید توجه داشته باشید که از ظرف فلزی استفاده نکنید.

بهترین جنس برای ظرف تهیه سبزه ماش، جنس سفالی و چینی است. سعی کنید از ظرف‌هایی استفاده کنید که مجبور نباشید خاک زیادی را در آن بریزید. هر چه ارتفاع خاک کمتر باشد، بهتر است و عمر سبزه ماش بیشتر می‌شود. برای خواندن مراحل درست کردن سبزه ماش می‌توانید به مقاله روش‌های کاشت سبزه ماش مراجعه کنید.

شما به راحتی می‌توانید ماش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۷- سبزه در پوست تخم مرغ

روش کاشت سبزه در پوست تخم مرغ

سبز کردن سبزه در پوست تخم مرغ یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای درست کردن سبزه فانتزی عید است. نحوه کاشت سبزه عید در پوسته تخم مرغ بسیار ساده است، اما رعایت برخی فوت و فن‌ها به شما کمک می‌کند تا سبزه شما زیباتر و پرپشت‌تر شود و جلوه زیباتری پیدا کند.

این ایده سبز کردن سبزه عید برای کودکان نیز بسیار جذاب است، از همین رو پیشنهاد می‌شود برای این کار حتماً از کودکان هم کمک بگیرید. برای کاشت سبزه عید تزیینی با پوست تخم مرغ ابتدا باید تخم مرغ را با استفاده از ضربه نوک سوزن از سمت بالا سوراخ کنید.

سپس سوزن را به دور تا دور قسمتی را که قصد سوراخ کردن دارید، فرو کنید و سوراخ روی تخم مرغ را بزرگ‌تر کنید. بهتر است حدود یک سوم پوست تخم مرغ را جدا کنید تا فضای کافی برای رشد سبزه فراهم شود. برای خواندن جزییات سبز کردن سبزه در پوسته تخم مرغ روی لینک مقاله روش‌های سبز کردن سبزه تخم مرغی بزنید.

برای خرید تخم مرغ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید از روش‌های مختلف اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

۸- سبزه گندم

آموزش کاشت سبزه گندم

احتمالا برای همه ما ایرانی‌ها، «سبزه گندم» نوستالژیک‌ترین سبزه عید نوروز است. سبزه گندم به خاطر شکل و شمایل صاف و یکدست، خواص سبزه گندم و روش آسان کاشت و نگهداری، بهترین سبزه عید به حساب می‌آید. همچنین سبزه گندم به زمان بسیار کمتری برای آماده شدن نیاز دارد.

برای خواندن جزییات کامل آموزش سبزه گندم، روش صحیح نگهداری سبزه گندم و دانستن جزییاتی مثل سبزه گندم را کی بکاریم و چه کار کنیم که سبزه گندم کج نشود به لینک مقاله طرز تهیه سبزه گندم به روش‌های مختلف مراجعه کنید.

برای خرید گندم برای سبزه عید نوروز از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید این محصول را به صورت اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

۹- سبزه سیاهدانه

کاشت سبزه سیاهدانه برای عید

کاشت سبزه عید با بذر «سیاهدانه» یکی از ایده‌های جذاب برای سبز کردن سبزه عید نوروز است. شما می‌توانید با استفاده از دانه‌های سالم و تازه سیاهدانه یک سبزه فوق‌العاده زیبا و متفاوت برای نوروز آماده کنید.

در روز سیزده بدر نیز می‌توانید سبزه سیاهدانه را از گلدان به باغچه منتقل کنید و بعد از مدتی شاهد گل‌های زیبای گیاه سیاهدانه باشید. اما طرز تهیه سبزه سیاهدانه چگونه است؟ برای خواندن مراحل کاشت سبزه سیاهدانه روی لینک مقاله روش کاشت سبزه سیاهدانه کلیک کنید.

۱۰- سبزه تخم کدو

روش های کاشت سبزه تخم کدو

کاشت سبزه عید با «تخمه کدو» یکی از متفاوت‌ترین روش‌های درست کردن سبزه نوروزی است. اما نحوه کاشت تخم کدو برای سبزه عید چگونه است؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه سبزه کدو در آب می‌دانید؟ سبزه تخم کدو را به روش‌های مختلف در سبد، در آب و در تنگ ماهی یا خاک می‌توانید درست کنید.

در اولین مرحله از روش تهیه سبزه تخم کدو باید تخمه‌ها را برای حدود ۴۸ ساعت در آب بخیسانید. تخم کدو بافت بسیار سختی دارد و از همین رو برای سبز کردن آن لازم است برای ۲ روز در آب قرار بگیرد تا نرم شود. در طول این دو روز روزانه یک بار آب تخم کدوها را تعویض کنید. یادتان باشد برای کاشت سبزه عید با تخم کدو تنها باید از تخم کدوی خام استفاده کنید. تخم کدوی برشته شده و نمکی به هیچ عنوان برای سبز کردن مناسب نیست.

برای خواندن جزییات روش‌های کاشت سبزه تخم کدو به لینک مقاله آن مراجعه کنید.

۱۱- سبزه ارزن

کاشت سبزه ارزن

سبزه ارزن برای عید نوروز یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین انواع سبزه عید است. این سبزه بسیار زود رشد می‌کند و شباهت زیادی به سبزه گندم دارد. از همین رو برای افرادی که به دنبال آموزش سبزه فوری یک‌هفته‌ای هستند، سبزه ارزن گزینه بسیار مناسبی است.

می‌دانید کاشت سبزه ارزن برای عید چگونه است؟ چقدر با روش کاشت سبزه ارزن در خاک و آب آشنایی دارید؟ طرز تهیه‌ی سبزه ارزن در تنگ و شیشه به چه صورت است؟ برای خواندن مراحل کاشت و بهترین روش‌های سبزه کردن سبزه ارزن در ظروف مختلف روی لینک مقاله طرز تهیه سبزه ارزن کلیک کنید.

۱۳- کاشت سبزه در خاک ژله ای

روش های کاشت سبزه در خاک ژله‌ای

کاشت سبزه در خاک ژله‌ای یکی از جالب‌ترین روش‌های کاشت سبزه عید است که اتفاقا خیلی راحت و ساده است و جلوه‌ای خاص به سبزه عید می‌بخشد. سبزه عید با خاک ژله‌ای یک جایگزین عالی به جای خاک معمولی است و نه تنها ظاهر زیباتری دارد، بلکه مراقبت از آن نیز بسیار ساده‌تر است.

کاشت سبزه در خاک ژله‌ای موجب می‌شود تا سبزه شما نیاز کمتری به آب دادن و مراقبت داشته باشد. برای کاشت سبزه با خاک ژله‌ای باید خاک ژله‌ای را برای چند ساعت در آب بریزید تا حجم آن افزایش پیدا کند.

سپس می‌توانید بذر مورد نظر را روی خاک بریزید و چند روز یک پلاستیک روی آن قرار دهید تا جوانه بزند. در نهایت پلاستیک را بردارید و هر چند روز یک بار جوانه‌ها را اسپری کنید. از بذرهای مختلف می‌توانید برای سبز کردن روی خاک ژله‌ای استفاده کنید.

اگر بذرها ریشه‌های کم عمقی دارند، بهتر است کمی از آنها را در مخلوط‌کن له کنید و به اندازه یک لایه نازک از این خاک را روی خاک له نشده بریزید. سپس بذرها را روی این خاک بپاشید. برای تهیه سبزه با خاک ژله‌ای با بذرهای مختلف روی لینک مقاله  کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای کلیک کنید.

۱۴- روش درست کردن سبزه درختی برای عید

تهیه سبزه درختی برای عید

برای درست کردن سبزه درختی باید دانه‌ها یا بذرهایی که لعاب می‌دهند مثل ارزن، خاکشیر، سیاه دانه و … را خیس کنید. البته می‌توانید از عدس هم استفاده کنید. برای این کار دانه‌‌ها را بعد از اینکه خیس کردید و جوانه زدند، یک ماکت به شکل توپ یا شکل درخت درست کنید.

یک اسفنج گرد را انتخاب کنید. می‌توانید از توپ هم استفاده کنید و روی آن را با پنبه بپوشانید و پنبه‌ها را به وسیله آبپاش خیس کنید. روی پنبه را یک پارچه تنظیف بکشید تا پنبه‌ها ثابت بمانند. بهتر است توپ را به یک چوب وصل کنید تا ثابت بماند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ میگو بوشهری | یک افطاری سریع و مقوی

بذرها را بعد از ۵ تا ۶ ساعت که خیس و لعابدار شدند،‌ روی پارچه بریزید به طوری که کل سطح پارچه، بذر‌ها به ضخامت یکسان چسبیده باشند. روی بذرهای خیس را یک نایلون نازک بکشید. روزی چند بار روی بذرها را آب بپاشید تا خیس بمانند. وقتی بذرها جوانه زدند، نایلون را بردارید و دوباره روزی دو بار روی آن‌ها را آب بپاشید تا حسابی سبز و توپی شوند.

۱۵- روش درست کردن سبزه عروسکی

روش تهیه سبزه عروسکی

برای سبز کردن سبزه روی عروسک معمولا از تخم شاهی یا تره تیزک استفاده می‌شود چون این بذر، بعد از خیس شدن به خوبی لعاب‌دار می‌شود. برای تهیه سبزه عروسکی به مقداری بذر شاهی، یک جوراب نازک زنانه و یک عروسک پلاستیکی نیاز دارید.

می‌توانید برای دامن عروسک با استفاده از تور سیمی، یک شکل دامن درست کنید،‌ سپس روی آن را جوراب شیشه‌ای بکشید و بذرها را بریزید. در این روش، تخم‌ شاهی‌ها را خیس‌ کنید و بگذارید یک‌ شب‌ تا صبح‌ بماند تا حالت‌ ژله‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند.

روی‌ بدن‌ عروسک‌ از زیر گردن‌ تا مچ‌ دست‌‌ها و روی‌ پاها را جوراب‌ بکشید. سپس‌ تخم‌ شاهی‌ها را با دست‌ به‌ آرامی‌ روی‌ جوراب‌ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و طوری انجام‌ دهید که‌ جوراب‌ اصلا معلوم‌ نباشد. هر روز با اسپری روی بذرها را آب‌ بپاشید تا کاملا مرطوب‌ بماند و سبز شوند.

۱۶- روش کاشت سبزه عید روی ابر یا اسفنج

یکی از بهترین روش‌ها برای سبز کردن سبزه عید نوروز، سبز کردن سبزه‌ها روی اسفنج یا یونولیت است. بهترین بذرها برای تهیه سبزه روی اسفنج، تخم منداب، خاکشیر، ارزن، شاهی و تخم خرفه است. این دانه‌ها بعد از خیس خوردن، لعاب می‌دهند و حالت چسبندگی پیدا می‌کنند. در این روش روی یونولیت یا اسفنجی را که به شکل دلخواه فرم داده‌اید، یک لایه تور بگذارید و با سنجاق محکم کنید.

بذرهای خیس خورده و آبکش شده (مثلا روش خیس کردن خاکشیر یا خرفه و منداب که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید) را روی پارچه توری بریزید و رویشان را با آبپاش آب بپاشید تا به سطح بچسبند. وقتی همه بذرها چسبیدند، روی آن‌ها را یک پلاستیک بکشید، طوری که هوا از بالای پلاستیک به بذرها نفوذ پیدا کند. اجازه دهید پلاستیک به مدت ۲ روز روی سبزه‌ها بماند.

سپس پلاستیک را بردارید و تا دور روز اول، روزی دو بار با آبپاش، روی سبزه‌ها اسپری کنید. از روزهای بعد، روزی یک بار آب اسپری کنید. سبزه‌ها را تا زمان بلند شدن در محیط مناسب و با نور غیر مستقیم آفتاب نگه دارید.

بهترین زمان کاشت انواع سبزه برای سفره هفت سین عید

بهترین زمان کاشت انواع سبزه برای سفره هفت سین عید

  • بهترین زمان کاشت ماش برای سبزه عید ۱۸ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت ارزن برای سبزه عید ۱۶ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت خرفه برای سبزه عید ۲۲ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت عدس برای سبزه عید ۱۵ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت شنبلیله برای سبزه عید ۱۶ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت شاهی برای سبزه عید ۲۲ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت سیاه دانه برای سبزه عید ۱۰ تا ۱۵ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت سبزه گندم برای عید روز ۲۰ اسفند است.

هر نوع دانه یا بذر برای انواع سبزه عید چقدر باید خیس بخورد؟

معمولا این سوال زیاد پیش می‌آید که برای کاشت انواع سبزه سفره هفت سین هر دانه یا بذر قبل از کاشت چند ساعت باید خیس بخورد:

دانه‌هایی که باید حدود ۶ تا ۸ ساعت خیس بخورند

  • یونجه (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۵ الی ۶ روز)
  • شنبلیله (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی ۴ روز)
  • تربچه (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۴ الی ۵ روز)
  • کنجد (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۱ الی ۲ روز)

دانه‌هایی که باید حدود ۱۰ الی ۱۸ ساعت خیس بخورند

  • نخود و ارزن (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی چهار روز)
  • ماش و عدس و سویا (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی ۵ روز)
  • گندم و چاودار (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۲ الی سه روز)
  • آفتابگردان (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۱ الی دو روز)

نخود و سویا را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

روش رشد سریع سبزه عید

روش رشد سریع سبزه عید

برای این که سبزه‌های عید سریع‌تر رشد کنند، پس از اینکه جوانه‌ها به طور کامل نوک زدند، برای رشد و کاشت سریع سبزه عید در کمترین زمان، باید پارچه‌ای را که روی بذرها انداخته‌اید، بردارید تا نور آفتاب به میزان لازم به آن‌ها برسد.

البته فراموش نکنید که نور غیر مستقیم خورشید برای بذرها و جوانه زدن آن‌ها کافی است و لازم نیست آن‌ها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. چون گذاشتن آن‌ها در مقابل نور مستقیم خورشید باعث سوختن جوانه‌ها می‌شود. برای اینکه رطوبت بذرها و سبزه از بین نرود، باید روزانه با آبپاش روی بذرها را خیس کنید.

یکی از روش‌های رشد سریع سبزه عید این است که نصف لیوان از بذر یا دانه‌ها را در یک ظرف بریزید و به مدت ۵ تا ۶ ساعت در آب بخیسانید. پس از آن باید ته ظرف خود را با پنبه بپوشانید و حتما روی آن را تنظیف بکشید.

دانه‌های خیس خورده را روی تنظیف‌ها بمالید و روی آن را با پارچه‌ای نمدار بپوشانید. پس از ۴ تا ۵ روز شاهد جوانه زدن این دانه‌ها هستید. این دانه‌ها علاوه بر رشد سریع، جوانه‌هایی با دوام و زیبا خواهند داشت چون پنبه رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود آب کف ظرف گندیده نشود.

می‌توانید دستمال‌ تنظیف را با کمترین قیمت از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

با چه دانه‌ها و بذرهایی می‌توان سبز عید درست کرد؟

با چه بذرهایی می‌توان سبز عید درست کرد؟

به طور سنتی معمولاً از بذرهایی مثل گندم، عدس، ماش، قره ماش و خرفه برای درست کردن سبزه عید استفاده می‌شود. اما در چند سال اخیر بسیاری از خانواده‌ها از لوبیا، نخود سبز، تخم آفتابگردان، تخم کدو و هسته نارنج و پرتقال نیز برای تهیه سبزه عید استفاده می‌کنند.

از دیگر انواع بذرها برای کاشت سبزه عید می‌توان به شاهی، شنبلیله، ارزن، یونجه، تربچه، کنجد، نخود، سویا و شاهی اشاره کرد. گندم یکی از راحت‌ترین انواع سبزه برای عید است که می‌توانید آن را یک هفته مانده به عید نیز درست کنید.

اگر هم به دنبال یک سبزه متفاوت برای عید هستید، بهتر است سبزه تخم آفتابگردان، باقلا، نارنج و پرتقال را امتحان کنید.

نکاتی که باید قبل از سبز کردن سبزه بدانید

  • هیچگاه برای درست کردن سبزه عید از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • بهترین ظروف برای سبز کردن سبزه عید، ظروف سفالی و چینی هستند. می‌توانید سبزه عید را در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای نیز درست کنید.
  • قبل از سبز کردن هر نوع سبزه‌ای بهتر است که آن را برای مدت ۲۴ ساعت در آب غوطه‌ور کنید تا سریع‌تر جوانه بزند.
  • اگر دوست دارید سبزه شما پر شود، باید تراکم دانه‌ها را بیشتر کنید.
  • بهترین روش برای آبیاری سبزه عید، استفاده از اسپری و غبارپاشی است.
  • می‌توانید انواع سبزه عید را در آب، خاک یا با خاک ژله‌ای درست کنید.

فلسفه سبز کردن سبزه عید در ماه اسفند چیست؟

فلسفه سبز کردن سبزه عید

مورخان رسم و فلسفه سبز کردن سبزه پیش از عید را متعلق به دوره باستان می‌دانند. در کتاب‌های تاریخی مثل «آثار الباقیه» آمده است که ایرانیان از قدیم به مدت ۲۵ روز قبل از عید، شروع به کاشتن انواع دانه برای روییدن سبزه روی ۱۲ ستون در میدان شهر می‌کردند.

روی هر ستون، غلاتی مانند گندم، ذرت، برنج، باقالی (باقلا)، ارزن، ذرت، لوبیا، عدس، نخود، ماش و کاجیله می‌کاشتند و به این شکل به استقبال عید نوروز می‌رفتند. این سبزه‌ها در این مدت قد برمی‌افراشتند و در روز ششم فروردین ماه که «روز زرتشت» نام دارد، سبزه‌ها را می‌کندند و در تالارهای پادشاهی تقسیم می‌کردند.

روز ششم فروردین که با نام «ماه فروردین روز خرداد» شناخته می‌شود، یک روز خاص در دین زرتشت است. در باور زرتشتیان در این روز رویدادهای اساطیری برجسته‌ای رخ داده است و تا پایان جهان در این روز اتفاقات خوشایند خواهد افتاد.

برای این‌که در مورد تاریخچه و فلسفه کاشتن سبزه بیشتر بدانید، روی لینک مقاله فلسفه سبز کردن سبزه قبل از عید کلیک کنید.

سوالات متداول درباره سبز کردن سبزه عید نوروز

بهترین زمان کاشت سبزه عدس چه موقعی است؟

بهترین زمان کاشت عدس برای سبزه سفره عید ۱۵ اسفند است.

مهم‌ترین نکته در آموزش کاشت سبزه عید با عدس چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در کاشت سبزه عدس این است که هر روز عدس‌ها را آبکشی کنید و پارچه نخی را هم بشورید، آب آن را بگیرید و دوباره روی عدس‌ها بگذارید. ماندن آب بیش از حد روی ظرف سبزه موجب پوسیده شدن آن می‌شود.

بهترین سبزه برای عید کدام است؟

معمولا متداول‌ترین سبزه برای عید، سبزه گندم است ولی از دیگر بذرها هم می‌توان برای سبزه عید استفاده کرد. سبزه عدس، سبزه ماش، سبزه ماش، سبزه هسته مرکبات، سبزه خاکشیر هم از دیگر سبزه‌های متداول برای عید هستند. زمان کاشت سبزه ارزن و خاکشیر نیز کمتر از دیگر سبزه‌ها است و خیلی زود رشد می‌کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک